Det är normalt att jorden är oisolerad.
Här verkar någon ha sammankopplat och kortslutit alla trådar just för att dosan och kablarna ska vara tagna ur drift och vara spänningslösa.
Annars ser det ut som en äldre kopplingsdosa i gott skick.
Här verkar någon ha sammankopplat och kortslutit alla trådar just för att dosan och kablarna ska vara tagna ur drift och vara spänningslösa.
Annars ser det ut som en äldre kopplingsdosa i gott skick.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Kablarna som kommer nedifrån (2 st) in i dosan ser underliga ut. Äldre kablar har haft gummiisolering som föll sönder till damm efter 50+ år, vilket ser ut att ha hänt här. Ser ingen annan förklaring till att samtliga ledare ut från den alla saknar isolerande hölje. Högra kabeln in där nere har ju enstaka väldigt grova kopparkardeler som inte finns i normalkablar man använde i bostadshus 1970. Bara 2 st var som är anslutna till fas- och nollplintar.
Är du verkligen säker på att allt detta är gjort när huset byggdes? Ser ut som renoveringspul med gamla grejer.
Alla trådar är ju inte sammankopplade så jag tror inte på förklaringen i inlägget före mitt.
En erfaren elinstallatör kan nog direkt säga vad det är för kabel det handlar om. @Bo.Siltberg eller kanske @GK100 ? Finns många till, vi är bortskämda på Byggahus!
Är du verkligen säker på att allt detta är gjort när huset byggdes? Ser ut som renoveringspul med gamla grejer.
Alla trådar är ju inte sammankopplade så jag tror inte på förklaringen i inlägget före mitt.
En erfaren elinstallatör kan nog direkt säga vad det är för kabel det handlar om. @Bo.Siltberg eller kanske @GK100 ? Finns många till, vi är bortskämda på Byggahus!
De mörkt kopparfärgade trådarna, de är inte lackisolerade? Äldre värmekabel?
De tvinnade till höger är jord.
De tvinnade till höger är jord.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Jordkablarna är jag med på, många kablar som har sådana nakna flätor.
Lackad värmekabel ända upp i dosan? Allt är möjligt. Jag inväntar proffsen!
Edit:
Gissningen på lackad kabel är ju bra av bilden att döma!
Värmegolv? Värmetak (fanns väl på 70-talshus)?
Lackad värmekabel ända upp i dosan? Allt är möjligt. Jag inväntar proffsen!
Edit:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissningen på lackad kabel är ju bra av bilden att döma!
Värmegolv? Värmetak (fanns väl på 70-talshus)?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Även värme i grundplattan förekom, kanske in på 70-talet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/elektriker-vad-ar-detta.380004/
Det liknar ingen kabel jag kan hitta.
https://www.byggahus.se/forum/threads/elektriker-vad-ar-detta.380004/
Det liknar ingen kabel jag kan hitta.
Det är nog som sagt en serieresistiv värmekabel av något slag. Verkar vara hopkopplad också i en plint så två separata kablar till en.MultiMan skrev:
Kablarna som kommer nedifrån (2 st) in i dosan ser underliga ut. Äldre kablar har haft gummiisolering som föll sönder till damm efter 50+ år, vilket ser ut att ha hänt här. Ser ingen annan förklaring till att samtliga ledare ut från den alla saknar isolerande hölje. Högra kabeln in där nere har ju enstaka väldigt grova kopparkardeler som inte finns i normalkablar man använde i bostadshus 1970. Bara 2 st var som är anslutna till fas- och nollplintar.
TS borde kunna hitta spår av trafo någonstans tex i gruppförteckning om inte rent fysiskt.
En inte alltför vågad gissning är att det sitter en skylt med firmanamnet Thorin & Thorin någonstans i anläggningen.
De var tämligen ensamma om att ha värmekabel i sortimentet på den tiden.
De var tämligen ensamma om att ha värmekabel i sortimentet på den tiden.
Tack för kunniga klargöranden, idéer och funderingar!
Det finns/har funnits mycket riktigt värmekabel i husets bottenplatta men när man kopplar på den löser jfb ut. Om dosan har med värmekabeln att göra så är det kanske inte så konstigt…
Hursomhelst så ska vi nog avsluta de strömlösa kablarna på ett trevligare sätt, om inte annat för framtida nyfikna dosöppnares skull.
Det finns/har funnits mycket riktigt värmekabel i husets bottenplatta men när man kopplar på den löser jfb ut. Om dosan har med värmekabeln att göra så är det kanske inte så konstigt…
Hursomhelst så ska vi nog avsluta de strömlösa kablarna på ett trevligare sätt, om inte annat för framtida nyfikna dosöppnares skull.
Klicka här för att svara