Köpte en isolerande grundfärg (vattenbaserad) på Stuvbutiken för att ha till möbelmålning och snickerier

har aldrig hört att fönsterputs skulle göra någon nytta som spänningsbrytare, däremot t-röd, och knappast att sådan skulle behövas till vattenburen färg. har du provat att spruta utan att tillsätta fönsterputs?

kan tillägga att spädningen av en vattenburen lackfärg (som exempel) inte bör överskrida 15% eftersom det brukar leda till mattering och kulörskiftningar. grunden är inte lika känslig, men man vill ju inte stå och spruta vatten i onödan :).

skräpfärg eller skräpspruta?

Googla på windex och airbrush...

enligt jula själva kan de få in andra munstycken någon gång i framtiden. hm? och enligt dem är mitt munstycke 1,4 mm och inte 1,2 som jag mätte det till. svårt att mäta så smått med skjutmått antar jag. enligt instruktionsboken finns det tre munstycksstorlekar också från 1,4 mm till 2,0 mm tror jag. synd bara att det inte går att få tag på de storlekarna som finns i instruktionerna.

om jag späder i 15% vatten i färgen kommer jag nog inte i närheten av 18 +- 2 sekunder som instruktionsboken rekommenderar. får nog blaska i 50% ungefär. kulörskiftningar borde jag väl inte få med vit färg? finns det bättre färg att köpa någonstans för mitt ändamål? alltså möbelmålning. behöver då en grundfärg som spärrar för jag vill inte ha gula möbler. att köpa penselfärg och spruta med känns inte riktigt korrekt men det kanske är svårt att få tag på annat och jag vill inte gärna arbeta med färg jag får lungemfysem eller nåt av :)

Nu såg jag en instruktionsfilm om nån Bosch HVLP-spruta där han sprutade en vägg med slamfärg. Han spädde i 10-15% vatten tror jag han sa. Fort som attan gick det. Skulle nog ha köpt en sån spruta i stället? Men jag tänkte ju att det blir proffsigare med min kompressor :(

Har varit till Jula idag och bytt tillbaka HVLP-sprutan och köpte istället en Bosch PFS 65 för 1200 kr. Blir spännande att prova i morgon. Återkommer med resultat.

Du får späda mycket med den med :-)

Som jag läst verkar det räcka med 20%. Får väl se

Nu har jag grundsprutat lite lådor och så. Fick slut på färg så kunde inte göra helt färdigt. Bosch-sprutan funkar mycket bättre. Får köra på nästan stängt läge för att det inte ska svämma över totalt på objektet. Men jag har givetvis ett par problem.

Dels rinner det en massa på nåt ställe (för mycket färg förstår jag). Dels blev det "apelsinskalsyta". Viskositeten jag körde med var 40 sek (vattenbaserad spärrande grundfärg) vilket verkar ganska lagom för mig som lekman. Är färgen ändå för tjock eller ska jag blanda i t-röd som nån skrev? Hur mycket t-röd till t ex 500ml färdigblandad färg ska jag ha? Beror apelsinskalsytan på för hög ytspänning? Om jag får bort ytspänningen kommer det då att bli ännu mer "gardiner" vid samma färgmängd?

Att det rinner för mig är ju inte hela värden eftersom det går att slipa grundfärgen och jag får komma ihåg till nästa omgång att röra sprutan snabbare.

Förresten, räcker det att använda dammask (typ engångs) eller vad det heter? Jag kör med halvmask med dubbla filter men blir vit runt näsan så den håller väl inte tätt då.

Redigerat:
Vem har lärt dig att man ska behöva bry sig om ytspänningen i färgen vid sprutmålning? :D

Vattenburna färger är inte tixotropa som lösningsmedelsburna färger och lacker brukar vara, alltså gör t-röd ingen nytta utan riskerar snarare att paja färgen. Apelsinskal kan bero på fel sprutinställning, munstycke, färgmängd... you name it. Prova att späda färgen mindre och öppna sprutan mer.

Jag provade högre viskositet först, tror det var 60 sekunder, men då spottade sprutan en del och det såg jag inte vid 40 sekunder. Men kan man få apelsinskalsyta för att man lägger på för tjockt, vilket jag bevisligen gjorde eftersom det rinner som fan? Jag inbillar mig att om jag bryter ytspänningen med lite sprit så flyter färgen ut lättare.

Tixotrop är väl den vanliga färgen som är droppfri, som alla penselmålare använder?

Ett nytt problem är att den spärrande vattenfärgen inte är slipbar som vanlig grundfärg. ska jag skrapa bort rinningarna med färgskrapa eller slipa hårt med maskin?

Egentligen skulle jag göra en edit men knappen saknas i fönstret. Det går att slipa nu men är mycket svårare än snickerigrund, men som sagt det går.

Kommer jag slippa apelsinskal om jag går över snabbare och lägger tunnare lager?

Uppdatering: Slipade allt som runnit och försökte spruta över ett tunnare lager över de slipade ställena. Rinner igen :( (iaf rätt mycket längst ner)

Ny uppdatering: Slipat bort det värsta som runnit återigen. Nu målade jag över lådorna och byrån för andra gången med grundfärg. Problem (vad annars): På ena sidan byrån är det tydlig apelsinskalsyta, på andra sidan är det inte så mycket apelsin men där har det runnit. Tre gånger i rad har det runnit på samma sida av byrån... Jag skulle ju tro att jag målar på samma sätt på båda sidor men.

På ovansidan ser det mycket bättre ut, slätare och där kan det ju knappast rinna. Nu behöver jag tips. Ska jag blanda i T-röd i färgen (mot apelsinskal)? Ska jag blanda färgen tjockare så det inte rinner så lätt (kan inte ha så mycket tjockare utan spottande spruta tror jag).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.