Det som förvånar mig att folk har så svaga huvudsäkringar är ju att nätavgifterna är inte alls särskilt dyra. Har själv 63a å betalar bara ca 2k i månaden för det. Skillnaden mellan 16 å 25a är en ren struntsumma, bara ca 300kr. Å då utgår jag från Eons tabeller.
Men är inte säkringsavgifter på väg bort å ersätts med effektavgifter?

D Djävulssnickarn skrev:
Det som förvånar mig att folk har så svaga huvudsäkringar är ju att nätavgifterna är inte alls särskilt dyra. Har själv 63a å betalar bara ca 2k i månaden för det. Skillnaden mellan 16 å 25a är en ren struntsumma, bara ca 300kr. Å då utgår jag från Eons tabeller.
Men är inte säkringsavgifter på väg bort å ersätts med effektavgifter?
Inte dyrt? 24000 kr/år - 240000 kr på 10 år
Struntsumma? 3600 kr/år - 36000 på 10 år

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jo så kan man ju med räkna men jag brukar föredra att se det månadsvis

Och har man 63A service så har man väl ofta nått företag som betalar med oskattade pengar.:thinking:

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nä jag har inte fått igång nåt företag än, men det kommer. Ska bara få ordning på alla maskiner först så jag kan börja producera nåt

Det kan inte vara särskilt vanligt? Förmodligen någon rest från ett tidigare jordbruk eller liknande.
2000:- i månaden är ju mer än vad de flesta betalar för själva elen. Varför ska man ha ett abonnemang som bara kostar extra pengar?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nä det var bland annat en villa i Djursholm, så det var inte mycket lantbruk där...
Nu menar jag inte att alla bör ha 63a utan det var mest för att visa att elnätsabbonnemangen inte är så dyra, 2000 är inte särskilt mycket.
Detta var dock ett sidospår, om man ska hålla sig till detta ämne bör man definitivt säkra upp till 25a. Kommer bara att kosta 300kr mer i månaden. Då slipper man mycket problem plus att man slipper köpa massa proppar vilkej ju också kostar

där jag bor skiljer det en del på priset

Säkring 16A 20A 25A 35A
Enkeltariff 3 095 5 175 6 335 9 680

D Djävulssnickarn skrev:
Men det där är väl årsavgifter?
ja men det skiljer ca 2000 kr mellan 16amp och 20 amp säkring om året

Ja det är ju nästan ingenting, blev 265kr per månad när jag räknade på det

D Djävulssnickarn skrev:
siffrorna blev lite förskjutna i förhållande till varandra i inlägget

16amp kostar 3095/år
20amp kostar 5175/år

D Djävulssnickarn skrev:
Du kanske inte tycker att det är något men jag skulle få betala nästan det dubbla med 25A från 16A. Skillnaden blir 38 öre/kWh med min förbrukning. De pengarna har jag bättre användning för.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
38 öre per kWh? Har du nåt abonnemang där kwh-priset påverkas av säkringens storlek? Trodde att de flesta hade fasta säkringsavgifter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.