Status
Inte öppen för fler kommentarer.
TOKE 1 skrev:
Men det var ju det jag menade. Denna "övfre" duktiga grupp som KAN, kunde bli hantverkare och lösa problemet.

Dom (ni) verkar ju ha kunskapen med kundkontakt och hantverket.

Kulor verkar ju finnas att tjäna så det är bara att dra igång.

Att det finns dårar som blåser folk och HANTVERKARE är väl ingen som tycker bra om, men säg inte att branschen är rutten får då knallar du omkring på hal is.

Det finns branschfolk som sköter sig, och retar sig väldigt mycket på dom som missköter sig och sådana som dig som hoppar på oss andra i branschen
Jag har isbroddar så oavsett vad du säger så hävdar jag (och uppenbart mååånga med mig) att VVS-branschen i allmänhet är rutten. Sen finns det självklart undantag även om de inte verkar växa på träd.

Titta bara på den tidigare postade länken till VVS-forumet, där branschen pinsamt frenetiskt försöker försvara sitt system från konkurrens och insyn. Deras våta dröm är nog att köpa upp alla nätbutiker och sen lägga ner dessa.

Bara för att jag och många andra säger att vi kan göra saker själv så innebär inte det att vi har intresset att arbeta som rörkrökare. Även om det säkert finns kulor att tjäna på att "kröka" på ett ärligt sätt mot kunderna.

Att jag och många andra hoppar på dig och dina kollegor får ni nog stå ut med så länge majoriteten av er spelar osjysst. Så se till att städa upp i branschen så ska du se att du som är reko slipper dras i smutsen av dina kollegor.
 
Redigerat:
TOKE 1
jeppeknaster skrev:
Jag har isbroddar så oavsett vad du säger så hävdar jag (och uppenbart mååånga med mig) att VVS-branschen i allmänhet är rutten. Sen finns det självklart undantag även om de inte verkar växa på träd.

Titta bara på den tidigare postade länken till VVS-forumet, där branschen pinsamt frenetiskt försöker försvara sitt system från konkurrens och insyn. Deras våta dröm är nog att köpa upp alla nätbutiker och sen lägga ner dessa.

Bara för att jag och många andra säger att vi kan göra saker själv så innebär inte det att vi har intresset att arbeta som rörkrökare. Även om det säkert finns kulor att tjäna på att "kröka" på ett ärligt sätt mot kunderna.

Att jag och många andra hoppar på dig och dina kollegor får ni nog stå ut med så länge majoriteten av er spelar osjysst. Så se till att städa upp i branschen så ska du se att du som är reko slipper dras i smutsen av dina kollegor.
Jag är ingen vvs-are och försvarar inga system eller oseriösa människor.

Du är som många andra däremot är en totalt oseriös människa som ger dig på hantverkare som är seriösa.

Den flock som du tillhör och era påhopp gör att gapet mellan privatperson och hantverkare blir större.

Köp inga blandare till ockerpriser. Det är mitt städtips.;)
 
Det är märkligt att vi inte har råd att ta ut lön vissa månader när vi tar så "hutlöst" betalt.

Debatten på den här sidan har fått mig att fullständigt avstå från kunder som önskar inhandla sina varor för att låta oss installera dem.

En bra sak med er kunder är dock att ni blir allt fler som inser värdet av yrkeskunnande.
Får man förklara hur det fungerar med garantier, säker vatten m.m. så åker många av mina kunder tillbaks med grejerna till Bauhaus m.fl.

Till er som inte gör det: RING INTE RÖRMOKAREN - INSTALLERA SJÄLVA men var beredd på en kalldusch den dag något händer.
 
Sören med rören skrev:
...En bra sak med er kunder är dock att ni blir allt fler som inser värdet av yrkeskunnande.
Får man förklara hur det fungerar med garantier, säker vatten m.m. så åker många av mina kunder tillbaks med grejerna till Bauhaus m.fl.
Men allvarligt talat - garantier, säker vatten mm?? Så länge det är samma blandare KAN det ju inte spela nån roll om du eller kunden skaffat den? Det är ju enbart för att du ska tjäna några extra kronor som du vill skaffa den själv. Det är klart att man som hantverkare måste få ta betalt så att man går runt, men gör det ärligt. Lägg kostnaden på timpengen istället för att reta upp folk genom att kräva att få skaffa grejerna själv till betydligt högre kostnad.
 
T
Sören med rören skrev:
Det är märkligt att vi inte har råd att ta ut lön vissa månader när vi tar så "hutlöst" betalt.

Debatten på den här sidan har fått mig att fullständigt avstå från kunder som önskar inhandla sina varor för att låta oss installera dem.

En bra sak med er kunder är dock att ni blir allt fler som inser värdet av yrkeskunnande.
Får man förklara hur det fungerar med garantier, säker vatten m.m. så åker många av mina kunder tillbaks med grejerna till Bauhaus m.fl.

Till er som inte gör det: RING INTE RÖRMOKAREN - INSTALLERA SJÄLVA men var beredd på en kalldusch den dag något händer.
Så ni installerar inte en FM Mattsson blandare som jag har införhandlat på Rinkaby Rör?
 
Snailman
För att undvika eventuella kallduschar så skaffade jag provtryckningspump och monterar en ventil som stänger av allt vatten till huset om det rinner vatten genom vattenmätaren mer än halvtimma:rolleyes:
 
H
Sören med rören skrev:
Det är märkligt att vi inte har råd att ta ut lön vissa månader när vi tar så "hutlöst" betalt.

Debatten på den här sidan har fått mig att fullständigt avstå från kunder som önskar inhandla sina varor för att låta oss installera dem.

En bra sak med er kunder är dock att ni blir allt fler som inser värdet av yrkeskunnande.
Får man förklara hur det fungerar med garantier, säker vatten m.m. så åker många av mina kunder tillbaks med grejerna till Bauhaus m.fl.

Till er som inte gör det: RING INTE RÖRMOKAREN - INSTALLERA SJÄLVA men var beredd på en kalldusch den dag något händer.
Med kallduschar tror jag du menar läkage från en installation. Min röris installerade lite rör och kopplingar. 2 dagar senare fick jag efterdra alla kopplingar p.g.a. läkage. Så snacka inte en massa skit. Läkage ersakar även de som ska kunna jobbet.
 
Sören med rören skrev:
Det är märkligt att vi inte har råd att ta ut lön vissa månader när vi tar så "hutlöst" betalt.

Debatten på den här sidan har fått mig att fullständigt avstå från kunder som önskar inhandla sina varor för att låta oss installera dem.

En bra sak med er kunder är dock att ni blir allt fler som inser värdet av yrkeskunnande.
Får man förklara hur det fungerar med garantier, säker vatten m.m. så åker många av mina kunder tillbaks med grejerna till Bauhaus m.fl.

Till er som inte gör det: RING INTE RÖRMOKAREN - INSTALLERA SJÄLVA men var beredd på en kalldusch den dag något händer.
Jag tror inte Sören är en av brancens skräckexempel,stollarna är dom som skadar Sören`s verksamhet genom
diverse konsigheter!
 
Nu får ni väl ge er om denna brunn, vill ni köpa den via nätet så gör det era snålisar, men ta smällen när det läcker också med försäkringsbolaget.
Alla yrken har sina sidor, säkert även ditt yrke som tjöttar om denna dyra brun, alla ska väl leva och tjäna på allt, ingen öststat heller.
 
Mikael_L skrev:
Hehe, det där var dynamit ... :wow:

Spara den där websidan lokalt, den kommer nog snart försvinna nu när den är uppmärksammad av kritiska konsumenter här. :rolleyes:

Tack för att du hittade den, och delgav oss. d^_^b
Japp, jag har sparat sidan lokalt på datorn. :-)

Lite fascinerande att mitt inlägg växte till en sådan här jättetråd - lite kul faktiskt. :-)

Ja, man undrar ju hur länge Sigro, Rinkabyrör mfl kommer att finnas kvar, innan de protektionistiska delarna av VVS-branchen slänger ut dem i kylan, dvs slutar leverera till dem. :-(
Jag är lite orolig faktiskt.....- fast jag är ju lite pessimist. ;-)

Fick följande svar från Rörmokaren jag nämnde i mitt inlägg. Jag hade meddelat honom vad jag ville ha, enligt överenskommelse, plus att jag nämnde vad Sigro tog för prylarna.

Jag fick då följande svar av honom:
"Du kan få dessa priser av mig, men det blir en ren service för dessa priser är mina nettopriser.
Jag har fört liv hos mina grossister om detta må du tro."

Som ni ser så är rörmokarna inte välvilligt inställda till Sigro mfl. The WAR is on.

Rörmokaren ifråga tyckte jag bra om och han var ganska kunnig tror jag, men jag valde en annan rörmokare som inte hade ngt problem med att jag köpte in prylarna själv (märkesprylar). Sen var det även andra orsaker till att jag valde en annan rörmokare men det hör inte hit här.

Men jag ogillade kraftigt att han säger att jag skall få 10% rabatt på Lundagrossistens priser.
I praktiken innebar ju detta (vilket jag upptäckte senare) 10% på Lundagrossistens 539 kronor inkl moms (för golvbrunnen) när han bara ger (åtminstone som jag uppfattar hans svar ovan) ca 188 kr inkl moms.
Dvs han skulle tjäna 485-188 = 297 kr på mig på bara golvbrunnen, utan att jag hade en susning om det. Samt ett antal tusen ytterliggare på de andra prylarna jag skulle ha.

Som konsument låter det ju jättrevligt att rörmokaren erbjuder 10% rabatt på grossitens prislista - jippi tänker man!!! - man tror ju att rörmokaren är sjysst mot en - men istället så lägger han EGENTLIGEN på 158 % på sitt inköpspris. :-(

Det är lurendrejeri tycker jag. Nu upptäckte ju jag det men hur många rörmokar-kunder gör det?...... Inte många tror jag. Vem tror att Agda 68 år jämför priserna på Sigro med Lundagrossistens priser? Eller sönderstressade småbarnsmamman Stina?
 
Kul tråd ... och nästan extra kul med de som försöker försvara branchen :D Tror dock i min enfald att det finns seriösa hantverkare är nog bara jag som har har otur och aldrig träffat nån ;)

Kan bjuda på min favvoanekdot som dock liknar aldeles för många.
Ringer till rörpularn och säger vad som skall göras vilka delar som behövs så han tar med det direkt när han kommer. snubben kommer sent. Sedan har han inte med sig några delar nåja han mäter lite och yrar nåt om att jag sagt fel delar osv. åker iväg och käkar frulle på ahlsells, kommer tillbaka har fel grejjer. försvinner igen kommer tillbaka får ihop det hela. Som tur är så är jag hemma, och får oss att gå igenom min lista på grejjer och kommer fram till att jag hade angett rätt grejjer åt honom att köpa.
Vilket liv det blev, men jag betalade bara för de timmar det hade tagit om han gjort rätt från början och matrealet.

Kan ju tipsa er som faktiskt köper tjänster att begära ett timpris och milpris. Håll sedan koll på när han jobbar och betala inte för fikaraster onödigt resande att köpa matreal osv.

Sedan så är det faktiskt så att man kan göra sitt badrum själv med full försäkring. Finns än så länge inget krav på att man skall ha gått nån kvällskurs för att bli auktoriserad. Ring ditt försäkringsbolag så hjälper de dig gärna :)
 
"Sören" är ju ett klockrent exempel på vad hela tråden föraktar i form av beteende. En sådan som alla "hantverkare" menar bara är en myt.

Troligtvis ligger det lite trollande bakom. Ska vi ha en debatt i ämnet så vill jag nog att den ska gå rätt till och att vi inte har fakade inlägg.
 
Jag skulle flytta min varmvattenberedare 2 meter, en ny slang skulle dit, rör i rör samt lite kopparrör och diverse kopplingar. Ta bort de gamla rören skulle jag göra själv när röris väl hade bokat till delar av de befintliga och kopplat in varmvattenberedaren.

Offerten var på 22 timmar (500 kr i timmen) samt 5.000 i material. Jag ringde en kompis som är rörmokare han och jag gjorde det på 4 timmar (jag var nog mest ivägen) och materialet köpte jag själv för runt 2.000.

Och det är minsan inte sämre rör som jag köpte på rinkabyrör än de som röris skulle komma med, men han kunde omöjligt köpa rören till de priser som de säljer på rinkabyrör, då förslog jag för honom att han skulle byta leverantör och köpa från rinkabyrör istället, men se det gick ju inte....
 
Gladh skrev:
Jag skulle flytta min varmvattenberedare 2 meter, en ny slang skulle dit, rör i rör samt lite kopparrör och diverse kopplingar. Ta bort de gamla rören skulle jag göra själv när röris väl hade bokat till delar av de befintliga och kopplat in varmvattenberedaren.

Offerten var på 22 timmar (500 kr i timmen) samt 5.000 i material. Jag ringde en kompis som är rörmokare han och jag gjorde det på 4 timmar (jag var nog mest ivägen) och materialet köpte jag själv för runt 2.000.

Och det är minsan inte sämre rör som jag köpte på rinkabyrör än de som röris skulle komma med, men han kunde omöjligt köpa rören till de priser som de säljer på rinkabyrör, då förslog jag för honom att han skulle byta leverantör och köpa från rinkabyrör istället, men se det gick ju inte....
22 timmar & ni gjorde detta på 4 med en lärling i vägaen :) Skrämmande skillnad,den som räknat
med 22 timmar är antingen bedragare eller en klant,möjligtvis båda.
 
Mikael_L
ohlgren skrev:
Som konsument låter det ju jättrevligt att rörmokaren erbjuder 10% rabatt på grossitens prislista - jippi tänker man!!! - man tror ju att rörmokaren är sjysst mot en - men istället så lägger han EGENTLIGEN på 158 % på sitt inköpspris. :-(

Det är lurendrejeri tycker jag. Nu upptäckte ju jag det men hur många rörmokar-kunder gör det?...... Inte många tror jag. Vem tror att Agda 68 år jämför priserna på Sigro med Lundagrossistens priser? Eller sönderstressade småbarnsmamman Stina?
Och dessutom, hur många upptäcker det, men först när fakturan ramlar ner.
Vem vill gå och misstänka allt och alla i sin omgivning, men när fakturan har en förvånansvärt hög summa på materialet och man kollar på internet och upptäcker att man blivit uppskjörtad med tusentals kronor är det ju inte roligt.

Inget roligt att försöka rätta till i efterhand, särskilt som det finns en "bluff"-prislista som röris hänvisar till, ett helt klart komplicerat juridiskt läge.
Och frågar man här, så möts man snabbt av svaret, "skyll dig själv, det skulle du avtalat i förväg" av branchens försvarare.

Jag tycker att man bör kunna lita på de människor som man betalar maten för! Och om det inte fungerar borde man kunna betala det pris som är rimligt (dvs vad man faktiskt kan köpa det för) och bestrida resten, det borde vara lagstadgat.

Som när jag hade grävmaskinskillen, då åkte han iväg och hämtade 30 ton makadam och 15 ton stenmjöl, för det var det vi behövde. Och Inte fan frågade jag han vad det kostar, för materialet behövs och jag skulle inte ens tänka tanken på att han skulle försöka lura mig att betala 300:-/ton då det kostar på 100:-.
Men det gick bra i det här fallet, för det här var ju inte VVS-branchen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.