68 151 läst ·
405 svar
68k läst
405 svar
Hutlösa priser i VVS-branchen!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men dom skulle egentligen kunna och hävda samma sak som debatten handlar om, dvs listpris hos grossisten minus rabatter etc etc..Mikael_L skrev:
Om hantverkaren (snickare röris eller vad det nu är) tar 800-1000 spänn i timmen en vanlig konsult ersättning inom industrin så är det OK bara jag kan räkna på vad det kommer att kosta mig att anlita personen. 15% påslag på inköpt material kan jag också tänka mig men då ska det vara öppet.
På vårt företag hyr vi ofta in konsulter som arbetar på detta sett. Vi större jobb kan man förhandla fram ett fast pris då konsulten i fråna vet att han har full teckning på jobb och inte behöver jaga fler uppdrag under den perioden.
plexi
På vårt företag hyr vi ofta in konsulter som arbetar på detta sett. Vi större jobb kan man förhandla fram ett fast pris då konsulten i fråna vet att han har full teckning på jobb och inte behöver jaga fler uppdrag under den perioden.
plexi
Listpriset hos grossisten, är det utpris till kund eller ska det vara påslag på det också? eller ska det föreställa hantverkarens nettopris?
Sen ska man nog inte jämföra absolut billigaste stället med den lokala rörisen, blir lite snett...
Du jämför väl inte Ullred med HM eller Liknande
Men jag blir också förbannad när jag får betala överpris på vvs saker!
Skulle köpa tapeter i Polen till en kompis för att vara snäll, fick frågan
vad kostar dom?
runt 50:- / rullen
VA?????? Beckers har ju för 20:- / rullen (årets rea, gamla udda rullar som utgått för många år sen....)
Då gick jag....
Sen ska man nog inte jämföra absolut billigaste stället med den lokala rörisen, blir lite snett...
Du jämför väl inte Ullred med HM eller Liknande
Men jag blir också förbannad när jag får betala överpris på vvs saker!
Skulle köpa tapeter i Polen till en kompis för att vara snäll, fick frågan
vad kostar dom?
runt 50:- / rullen
VA?????? Beckers har ju för 20:- / rullen (årets rea, gamla udda rullar som utgått för många år sen....)
Då gick jag....
Skulle jag vara hantverkare idag så skulle jag ta ungefär 600 kr i timmen plus moms. Och då endast för tiden som jag verkligen är där och jobba. Man ger ett tidsförslag till kunden men berättar också att priset kommer vara på löpande räkning och kunden betalar endast för den tid som jag är på plats och jobbar. Körersättning och sådant är inräknat i timpriset.
Materialet hade jag lagt på 10-15% (egentligen så har man ju redan 25% eftersom den momsen som ligger på prylarna jämkas ju bort mot den momsen som kommer in på arbetet.) så påslaget blir egentligen 35-40% på den inköpspris som jag hade fått från min leverantör. Och kört med öppna kort, sagt att detta påslag har jag för hanteringen och tiden det tar att köpa grejorna samt eventuella garanti åttagande.
Hade kunde velat köpa in egna grejor så hade han fått det, men risk för att jag skulle få lägga tid på att fixa verktyg till dessa grejor eller andra saker och då är det timpengen som gäller. Står jag för grejorna och jag glömmer någonsak som jag vet med mig att jag behöver så får jag stå för den tiden som det tar för mig att åka och hämta det. Men oftas så hade man ju haft bilen full med sådan småsaker som man ofta behöver....
Men det är ju bara jag. 600 i timmen plus moms är fullt tillräckligt för att klara alla utgifter som inte syns för kunden så som semesterersättning och sjukpengar, utbildningar och andra kostnader, så länge som man håller en beläggning på runt 75-80% i månaden det ger ungefär 77.000 in i månaden och ger du dig själv en lön på 30.000 i månaden så behöver man hosta upp med ungefär 10-12.000 extra i skatter så runt 40-42 kostar det firman att ge mig en lön på 30.000 som sedan staten vill ha 9-10.000 i skatt av. Det betyder att jag skulle ha över 30.000 till övriga utgifter varje månad om jag hade 80% beläggning vilket borde fungerar bra...
Kan ju verkar dyrt med runt 750 kr i timmen för en hantverkare men om man bara betalar för den tiden som hantverkare bara jobbar och han gör ett bra jobb så kan det ju vara värt det, och om rotavdraget är kvar så blir det ju bara 375 kr i timmen vilket är väldigt överkommligt så fall.
Materialet hade jag lagt på 10-15% (egentligen så har man ju redan 25% eftersom den momsen som ligger på prylarna jämkas ju bort mot den momsen som kommer in på arbetet.) så påslaget blir egentligen 35-40% på den inköpspris som jag hade fått från min leverantör. Och kört med öppna kort, sagt att detta påslag har jag för hanteringen och tiden det tar att köpa grejorna samt eventuella garanti åttagande.
Hade kunde velat köpa in egna grejor så hade han fått det, men risk för att jag skulle få lägga tid på att fixa verktyg till dessa grejor eller andra saker och då är det timpengen som gäller. Står jag för grejorna och jag glömmer någonsak som jag vet med mig att jag behöver så får jag stå för den tiden som det tar för mig att åka och hämta det. Men oftas så hade man ju haft bilen full med sådan småsaker som man ofta behöver....
Men det är ju bara jag. 600 i timmen plus moms är fullt tillräckligt för att klara alla utgifter som inte syns för kunden så som semesterersättning och sjukpengar, utbildningar och andra kostnader, så länge som man håller en beläggning på runt 75-80% i månaden det ger ungefär 77.000 in i månaden och ger du dig själv en lön på 30.000 i månaden så behöver man hosta upp med ungefär 10-12.000 extra i skatter så runt 40-42 kostar det firman att ge mig en lön på 30.000 som sedan staten vill ha 9-10.000 i skatt av. Det betyder att jag skulle ha över 30.000 till övriga utgifter varje månad om jag hade 80% beläggning vilket borde fungerar bra...
Kan ju verkar dyrt med runt 750 kr i timmen för en hantverkare men om man bara betalar för den tiden som hantverkare bara jobbar och han gör ett bra jobb så kan det ju vara värt det, och om rotavdraget är kvar så blir det ju bara 375 kr i timmen vilket är väldigt överkommligt så fall.
Det var ju fint av dig att du inte ifrågasatte priset 3000:- för stenar han har hittat i naturenMikael_L skrev:Som när jag hade grävmaskinskillen, då åkte han iväg och hämtade 30 ton makadam och 15 ton stenmjöl, för det var det vi behövde. Och Inte fan frågade jag han vad det kostar, för materialet behövs och jag skulle inte ens tänka tanken på att han skulle försöka lura mig att betala 300:-/ton då det kostar på 100:-.
Men det gick bra i det här fallet, för det här var ju inte VVS-branchen.
Arbetar med enkla vvs installlationer i min firma, och att byta till Rinkabyrör är helt uteslutet. Tex så går det inte att få varorna fakturerade och man saknar alltid någonting.Gladh skrev:
Jag är så jävla arg på Ahlsells och Dahls "listpriser", jag har en rabatt där på 33% men ändå är mitt nettopris 20%/50% dyrare än hos tex Rinkaby rör.
Nu är jag inte en jättestor kund hos Ahlsell eller Dahl, men handlar för 5000 per månad i genomsnitt, vvs firmorna har inte så bra rabatter hos Ahlsell eller Dahl som en del vill påstå!
Har pratat med många hantverkare som ochså är jäkligt missnöjda med grossisternas listpriser. Som nu när jag själv bygger om hemma, inte fan köper jag grejerna på Ahlsell eller Dahl, även fast jag kan köpa på firman och skriva att det använts i kundfastigheter, priserna är helt enkelt för höga och orimliga.
Senast idag köpte jag en verktygslåda, 650:- plus moms sa han i kassan, min rabatt då? Ok 520 plus moms! Grossiterna är det stora problemet! De vill medvetet lura sina kunder att de får bra rabatter och har fått till en jäkla deal!
Jag känner mig lurad varje gång jag promenerar ut från Ahlsell och Dahl, samtidigt är jag beroende av dom.
Fast är det inte lite skillnad på Dahls och Ahlsells i pris ? Sist jag kom ut från Ahlsells, så efter 43% rabatt, och innan moms, så visade det sig att det blivit billigare hos Dahls, ink moms, utan rabatt..
Fast det kan väl vara så att Dahls var billigare på just de väggbrickorna, men i övrigt ligger på samma priser..
Hur som haver, man behöver ju grejerna för en kvart sedan, så att skicka efter och krångla blir ju inte av..
Fast det kan väl vara så att Dahls var billigare på just de väggbrickorna, men i övrigt ligger på samma priser..
Hur som haver, man behöver ju grejerna för en kvart sedan, så att skicka efter och krångla blir ju inte av..
Som företagare börjar rabatterna hos vissa företag på 40% och sedan ökar de. Vi har allt mellan nettopris (ingen rabatt) upp till 86%. På mitt förra arbete var rekordet 92% rabatt.
Det system som nu tillämpas med ROT-avdrag för arbetet och inget för materialet ger fantastiska öppningar för fusk. Om min VVS-are lägger mer tid (på pappret) och jag får en större andel av hans rabatt så får han lika mycket pengar, utrymme tidsmässigt att arbeta svart och jag får det billigare efter ROT-avdrag. OBS. Jag är inte emot ROT-avdraget eftersom det är ett väldigt bra system men de löjliga rabatterna leder till fusk.
Som företagare förstår jag dock rabatterna. Om jag handlar pallvis ska jag ha lägre pris än om jag handlar styckevis.
Det system som nu tillämpas med ROT-avdrag för arbetet och inget för materialet ger fantastiska öppningar för fusk. Om min VVS-are lägger mer tid (på pappret) och jag får en större andel av hans rabatt så får han lika mycket pengar, utrymme tidsmässigt att arbeta svart och jag får det billigare efter ROT-avdrag. OBS. Jag är inte emot ROT-avdraget eftersom det är ett väldigt bra system men de löjliga rabatterna leder till fusk.
Som företagare förstår jag dock rabatterna. Om jag handlar pallvis ska jag ha lägre pris än om jag handlar styckevis.
Det var väl sjävla den. Köper jhag en TV vet jag på öret vad det kommer att kosta, eftersom det är FAST PRIS.pappskallen skrev:Jag utgår från att kunden frågar vad han ska få betala för materialet, en självklarhet i min värld.
Antag att du ska köpa en laptop, bil eller annan kapitalvara som av någon anledning saknar prislapp så lär du ju knappast nöja dig med svaret "enligt prislista" eller "efter kostnad plus påslag".
Du vill ju veta i kronor och ören vad det kommer kosta och i så fall vill du ju veta vilken prislista eller vilken kostnad plus påslag. Vad är det som gör att man inte frågar detta vid en upphandling av en rörentreprenad??
Begär jag FAST PRIS från min rörmokare vet jag på öret vad det kommer att kosta.
Kommer vi överens om TIMDEBITERIBG PLUS KOSTNAD FÖR MATERIAL skall den faktiska materialkostnaden redovisas, eftersom ingen av oss vet vad materialkostnaden kommer att bli.
Klarar inte hantverkaren av att förstå denna skillnad, så är det ju hopplöst att tro att affären skall gå bra.
verkar som det är omöjligt att få en hantverkare att
jobba på löpande timpeng...utom där det är väldigt svårt att räkna på jobbet..
lätt att förstå varför...dom flesta lägger på så mycket extra så dom kan omöjligt förlora på det....
jobba på löpande timpeng...utom där det är väldigt svårt att räkna på jobbet..
lätt att förstå varför...dom flesta lägger på så mycket extra så dom kan omöjligt förlora på det....
-MH- skrev:
Självklart. Exemplet var hypotetiskt för att visa på den skillnad som tycks finnas i att TA REDA PÅ kostnaden. För fortfarande skulle man aldrig nöja sig med ett "tja enligt prislista plus påslag, vi fakturerar dig" i det fallet skulle man omedelbart fråga sig vilken prislista. Men i rörkrökarupphandlingar tycks man nöja sig med rörisens "Ahlsellssvar" om man nu ens frågar alls.
Tja, hur många kunder har hört nåt liknande:pappskallen skrev:Självklart. Exemplet var hypotetiskt för att visa på den skillnad som tycks finnas i att TA REDA PÅ kostnaden. För fortfarande skulle man aldrig nöja sig med ett "tja enligt prislista plus påslag, vi fakturerar dig" i det fallet skulle man omedelbart fråga sig vilken prislista. Men i rörkrökarupphandlingar tycks man nöja sig med rörisens "Ahlsellssvar" om man nu ens frågar alls.
"Ja du vet jag handlar ju mycket materiel varje år och har därför jättebra rabatter direkt hos grossisten. Om du låter mig handla materialet så får du del av rabatten, du kan få 20% rabatt!"
Och sen sen tycker att det lät jättebra och nöjt sig med det svaret, förvissad om att redan ett grossistpris betyder bra pris, och sen dessutom rabatt på detta, "wow, vilken bra rörmokare vi har fått tag på".
Sen dimper fakturan ner så man kan upptäcka att man betalt minst dubbelt så mycket för varenda pryl än om man köpt sakerna själv, (och detta får man veta kanske först efter en lång strid för att överhuvudtaget få en specifikation istället för klumpsumma).
Tycker du att den kunden var dum och oskicklig eller lurad?