Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Paul-Staffanstorp skrev:
Ett lysande konstaterande som tydligen ingen är sugen på att kommentera här...

:Dd^_^b
Jag kan kommentera det där eftersom jag har viss insyn i elektronikbranschen. I synnerhet när det gäller datorer eftersom jag jobbat som servicetekniker och för tillfället är civilingenjörsstuderande inom datateknik. Marginalerna på elektronik är inte i närheten av dem som finns inom bygg- eller kläd-branschen. Marginaler på datordelar ligger vanligen - med vissa undantag, på 5-15 %. Så när du lämnar in din dator på service är det nästan uteslutande arbetskostnaden som butiken tjänar pengar på. Ni kan själva räkna ut vad en dator hade kostat med byggbranschmarginaler.

Du skrev att det är fult att tjäna pengar i Sverige och det är väl inte konstigt om folk tycker så med tanke på hur lönerna ser ut för olika yrken. I Sverige tjänar till exempel byggarbetare ofta mer än civilingenjörer som pluggat i fem år på hög nivå. Är man doktorand och bedriver forskarstudier så tjänar man ungefär 23 000 i månaden.
 
optimum
Eller vad en högskuleutbildad sjuksköterska med ansvar för andras liv tjänar.

Men nu var det inte vad hantverkare har för lön som var problemet.
Problemet är skenande kostnader och pålägg som för saken närmare ocker.

Ännu ingen som vågat svara på hur ansvaret ska tas för skenende kostnader inom hantverks och byggsektorn.

Att renoverngar av badrum kostar en mindre förmögenhet gör att fastighetspriserna hjälps uppåt. Med hjälp av låg ränta skaffar folk för dyra hus eller renoverar till på tok för höga kostnader.

Livsfarligt och kan ge nästa ekonomiska kris om räntan skulle hamna på gamla nivåer igen.

Inse problemet när fastigheter är så dyra att vissa endast betalar ränta och inte amorterar.

//Roland
 
Paul-Staffanstorp
Vad jag inte förstår är varför folk här inne gnäller så mycket egentligen.:blushing:

De flesta här är ju mycket duktigare än hantverkarna som finns i detta landet så ni borde ju inte behöva nyttja dem och således är det ju inte heller något bekymmer längre eftersom ni kan sköta både inköp och arbete själva.

:rolleyes::D;)
 
TOKE 1
Paul-Staffanstorp skrev:
Vad jag inte förstår är varför folk här inne gnäller så mycket egentligen.:blushing:

De flesta här är ju mycket duktigare än hantverkarna som finns i detta landet så ni borde ju inte behöva nyttja dem och således är det ju inte heller något bekymmer längre eftersom ni kan sköta både inköp och arbete själva.

:rolleyes::D;)
Håller med dig fullständigt.
Och det är inte en gång samma person gnäller utan det ältas 10-15 gånger, om det räcker:rolleyes:.

Alla dessa "superstars" som har alla möjliga lösningar borde väl starta upp galne gunnar lager med vrakpriser och byggföretag som konkurerrar med östnissar och bli så där rika som bara hantverkare kan vara. Det redovisas här dagligen hur mycket bling-bling en hantverkare skulle kunna bära.

Då skulle alla problem vara lösta, ni blir hantverkare och leverantörer.
 
Paul-Staffanstorp
Haha...

Ja tänk så mycket pengar de tjänat om de arbetat istället för att sitta här och gnälla...:rolleyes:
 
Jag tillhör en av de som slutat tjata och börjat agera istället. Har hittills "tjänat" ca 200 000 SEK genom att helt bojkotta VVS-firmor till vår totalrenovering.

Börja med att köpa ett pressverktyg för presskopplingar så kan de flesta med lite sunt förnuft klara de flesta jobben själv. Med pressbackar för 15 och 22-rör kommer man långt. Lägg sedan på en rörbock för 15-rör och ett gäng rörtänger, skiftnycklar och lite småsaker så är man helt självgående. Kostade knappt 20 000 SEK totalt.

Jag är normalt för tjänsteutbyten men VVS är numera på min svarta lista. Exemplen är allt för många för att branschen i min region ska få en ny chans innan år 2020.
 
Det man undrar över är hur andra hantverkare - som inte kan ockra på materialet - klarar sig. Det är ju inte precis en liten snäll timpenning mokarna tar. Se'n den där j***a servicebilen som jag betalar för. Även om de bara kommer ut och monterar en WC-stol...

...åsså har Ni kanske tagit upp det redan - jag har inte hunnit med allt - men visst är det så att alla VVS-are kan montera saker och skria en avvikelse-rapport som fritar dem från ansvar om just materialet krånglar. (det gjorde de med min ikea-blandare som suttit 8 år i köket nu)

Jag borde kunna få köpa in allt material själv och så får han skriva en avvikelserapport på klabbet. Är det dåligt åtdraget så får han komma tillbaka men om kopplingar är trasiga så är det mitt problem - DEAL?

En lag på detta - tack!
 
Jag har lyssnat runnt lite,i stort verkar byggbranchen mer eller mindre ointreserade av privatpersoner.En sa
att "privatkunder inga problem"Dom stoppar vi redan i växeln.Känns som ömsesidig kärlek mellan bygg &
privatkunder.
 
Mailade just Sveriges mäktigaste man, Sverker Olofsson och föreslog att han skulle granska den ruttna VVS-branschen. Maila honom (plus) ni också.
 
nisssse skrev:
Jag har lyssnat runnt lite,i stort verkar byggbranchen mer eller mindre ointreserade av privatpersoner.En sa
att "privatkunder inga problem"Dom stoppar vi redan i växeln.Känns som ömsesidig kärlek mellan bygg &
privatkunder.
Förhoppningsvis kan vi även få privatpersoner att bli ointresserade av rörkrökarna...
 
jeppeknaster skrev:
Förhoppningsvis kan vi även få privatpersoner att bli ointresserade av rörkrökarna...
HeHe ja kanske de.Detta verkar dock gälla flera brancher inom bygg.
 
TOKE 1 skrev:
Håller med dig fullständigt.
Och det är inte en gång samma person gnäller utan det ältas 10-15 gånger, om det räcker:rolleyes:.

Alla dessa "superstars" som har alla möjliga lösningar borde väl starta upp galne gunnar lager med vrakpriser och byggföretag som konkurerrar med östnissar och bli så där rika som bara hantverkare kan vara. Det redovisas här dagligen hur mycket bling-bling en hantverkare skulle kunna bära.

Då skulle alla problem vara lösta, ni blir hantverkare och leverantörer.
Med tanke på hur rutten branschen är så kommer det att ältas till den dag något görs åt problemet.

Det handlar inte om de som kan göra det själva.
Det handlar om de som INTE kan själv, de som är tvungna att anlita hantverkare. De som blir blåsta utan ens förstå hur ruttet branschen fungerar. De som TROR att det SKA kosta 14000 kr att byta kökskranen eftersom det står så på fakturan. De som inte kan eller vill lära sig.
Godtrogna hederliga människor som branschen utnyttjar.
 
Det handlar inte om de som kan göra det själva.
Det handlar om de som INTE kan själv, de som är tvungna att anlita hantverkare. De som blir blåsta utan ens förstå hur ruttet branschen fungerar. De som TROR att det SKA kosta 14000 kr att byta kökskranen eftersom det står så på fakturan. De som inte kan eller vill lära sig.
Godtrogna hederliga människor som branschen utnyttjar.[/QUOTE]

Har du någon referens till någon som fått en sådan faktra för byte av kökskran?
 
nisssse skrev:
Det handlar inte om de som kan göra det själva.
Det handlar om de som INTE kan själv, de som är tvungna att anlita hantverkare. De som blir blåsta utan ens förstå hur ruttet branschen fungerar. De som TROR att det SKA kosta 14000 kr att byta kökskranen eftersom det står så på fakturan. De som inte kan eller vill lära sig.
Godtrogna hederliga människor som branschen utnyttjar.
Har du någon referens till någon som fått en sådan faktra för byte av kökskran?[/QUOTE]

Nej, det var en kraftig överdrift.
 
TOKE 1
jeppeknaster skrev:
Med tanke på hur rutten branschen är så kommer det att ältas till den dag något görs åt problemet.

Det handlar inte om de som kan göra det själva.
Det handlar om de som INTE kan själv, de som är tvungna att anlita hantverkare. De som blir blåsta utan ens förstå hur ruttet branschen fungerar. De som TROR att det SKA kosta 14000 kr att byta kökskranen eftersom det står så på fakturan. De som inte kan eller vill lära sig.
Godtrogna hederliga människor som branschen utnyttjar.
jeppeknaster skrev:
Med tanke på hur rutten branschen är så kommer det att ältas till den dag något görs åt problemet.

Det handlar inte om de som kan göra det själva.
Det handlar om de som INTE kan själv, de som är tvungna att anlita hantverkare. De som blir blåsta utan ens förstå hur ruttet branschen fungerar. De som TROR att det SKA kosta 14000 kr att byta kökskranen eftersom det står så på fakturan. De som inte kan eller vill lära sig.
Godtrogna hederliga människor som branschen utnyttjar.
Men det var ju det jag menade. Denna "övfre" duktiga grupp som KAN, kunde bli hantverkare och lösa problemet.

Dom (ni) verkar ju ha kunskapen med kundkontakt och hantverket.

Kulor verkar ju finnas att tjäna så det är bara att dra igång.

Att det finns dårar som blåser folk och HANTVERKARE är väl ingen som tycker bra om, men säg inte att branschen är rutten får då knallar du omkring på hal is.

Det finns branschfolk som sköter sig, och retar sig väldigt mycket på dom som missköter sig och sådana som dig som hoppar på oss andra i branschen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.