Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
schnyggve skrev:
Kan ju tipsa er som faktiskt köper tjänster att begära ett timpris och milpris. Håll sedan koll på när han jobbar och betala inte för fikaraster onödigt resande att köpa matreal osv.
Samma sak här. Knepigt att man måste sitta barnvakt.

Sen blir ju timpenningen ännu högre, röris några hundra i timmen plus mina egna 100-200:- som man missar som förtjänst bara för att de man anlitar inte går att lita på. SUCK.

Skrämmande skillnad,den som räknat
med 22 timmar är antingen bedragare eller en klant,möjligtvis båda
Jag tror bara det hela handlar om att skydda sig själv för eventuella problem som kan uppstå, samt att man som hantverkar idag gärna slänger på någon extra timme, eftersom det finns rotavdrag så blir det ju ändå billigare för mig som kund.

De 22 timmarna kom fram när offerten kom på mail, när vi pratade om saken i tvättstugan så rörde det sig om 16 timmar, vilket jag redan då tyckte lät mycket...

Gladh skrev:
Jag tror bara det hela handlar om att skydda sig själv för eventuella problem som kan uppstå, samt att man som hantverkar idag gärna slänger på någon extra timme, eftersom det finns rotavdrag så blir det ju ändå billigare för mig som kund.

De 22 timmarna kom fram när offerten kom på mail, när vi pratade om saken i tvättstugan så rörde det sig om 16 timmar, vilket jag redan då tyckte lät mycket...
Ja 8 timmar vore rimligt tycker jag & att man som yrkesman borde ha lite bättra koll.Om ni gör detta
på 4 tim,så borde verkligen 8 timmar ha täckt upp eventuella problem.I övrigt ett skrämmande exempel!

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Och dessutom, hur många upptäcker det, men först när fakturan ramlar ner.
Vem vill gå och misstänka allt och alla i sin omgivning, men när fakturan har en förvånansvärt hög summa på materialet och man kollar på internet och upptäcker att man blivit uppskjörtad med tusentals kronor är det ju inte roligt.

Inget roligt att försöka rätta till i efterhand, särskilt som det finns en "bluff"-prislista som röris hänvisar till, ett helt klart komplicerat juridiskt läge.
Och frågar man här, så möts man snabbt av svaret, "skyll dig själv, det skulle du avtalat i förväg" av branchens försvarare.
Jag lärde mig det den hårda vägen, men jag fick ner fakturan från 7500 till 7000 genom att hänvisa till att de hade gjort ett onödigt dyrt arbete, jag frågade varför det gick åt så mycket kopplingar, när det för mig skulle kosta betydligt mindre att få rören sandbockade.
Men det var senast jag köpte dessa tjänster...

Tar man bättre betalt så får man arbeta mindre och man tjänar mera pengar! Sedan finns det de som tror att ett företag skall vara en socialbyrå och sälja ut varor till nettopris. Ett företag har låst massor av kapital i varulagret för att ge snabb service också åt gnällspikar.
En kund avslutade en offertförfrågan med följande ord: Ta tillräckligt med betalt så att du är med nästa gång jag behöver hjälp.

Freddan1 skrev:
Har inte läst hela tråden, men kan konstatera att det är något fel när man får priser på material som ligger i samma prisnivå som om man själv skulle köpa det som privatperson utan rabatter. Med tanke på vilka rabatter dom har så förstår man ju var mellanskillnaden hamnar. Detta gäller ju flera yrkesgrupper.
läs gärna hela tråden, det handlar om att man utan rabatter kan köpa delarna billigare, men gör man det så vill inte röris installera... :confused:

Paul-Staffanstorp skrev:
Inte vet jag hur kunnig du e i datavärlden men mina olika sökningar på google resulterade i följande...

Någon mer bra kommentar till detta... ? :rolleyes:

Resultat 1 - 3 av 3 vid sökning efter hantverkarbranschen är kriminell.

Resultat 1 - 10 av ungefär 535 vid sökning efter vvs branschen är kriminell.

Resultat 1 - 10 av ungefär 3 620 vid sökning efter konsult branschen är kriminell.

Resultat 1 - 10 av ungefär 4 760 vid sökning efter data branschen är kriminell.

Resultat 1 - 10 av ungefär 6 510 vid sökning efter reklam branschen är kriminell.

Resultat 1 - 10 av ungefär 7 810 vid sökning efter it branschen är kriminell.

Du arbetade kanske offline när du gjorde dina sökningar... :rolleyes:

:D:D:D
hur vore det om du testar " " runt den meningen som du söker anars får du träffar där orden förekommer på sidan utan att sitta i ett samanhang, och ja det finns jävligt mycket kriminalitet i IT branchen men det är nödvändigt vis inte IT konsulter ..:wow:

Paul-Staffanstorp
pmtobbe skrev:
hur vore det om du testar " " runt den meningen som du söker anars får du träffar där orden förekommer på sidan utan att sitta i ett samanhang, och ja det finns jävligt mycket kriminalitet i IT branchen men det är nödvändigt vis inte IT konsulter ..:wow:
Hur vore det om du läste alla inlägg i tråden om du ska kommentera något... q(;^;)p

Paul-Staffanstorp skrev:
Får väl krypa till korset att jag i stridens hetta glömde citattecknen.....................................................

Mikael_L skrev:
Och frågar man här, så möts man snabbt av svaret, "skyll dig själv, det skulle du avtalat i förväg" av branchens försvarare.
Vill starkt poängtera att jag INTE försvarar branchen, försvarar dock den enskildes företagarens rätt att fritt sätta sitt pris.

Det är konstigt för timpriset är man snabb att ta reda på, likaså hur lång tid det beräknas ta, men man tar inte reda på vad materialet kommer kosta, utan förlitar sig på att det kommer kosta som om man köpte det själv på "lägstapris"-ställe.

Jag hade inte chansat vad gäller grävisen heller, utan hade frågat vad som gäller för att åtminstone kunna säga stopp och belägg om jag ansåg något vara på tok.

Gladh skrev:
Offerten var på 22 timmar (500 kr i timmen) samt 5.000 i material. Jag ringde en kompis som är rörmokare han och jag gjorde det på 4 timmar (jag var nog mest ivägen) och materialet köpte jag själv för runt 2.000.
Ett klockrent exempel!
Man tar reda på vad det kommer kosta, gör bedömningen om det är ok och sedan tar man beslut därefter. Bravo!

Paul-Staffanstorp
pappskallen skrev:
Vill starkt poängtera att jag INTE försvarar branchen, försvarar dock den enskildes företagarens rätt att fritt sätta sitt pris.

Vill bara instämma med detta.

Jag försvarar det definitivt inte heller men det som stör mig och många andra härinne som råkar vara hantverkare är ju till största delen därför att många här har svårt att uttrycka sig i skrift och således drar alla över samma kam.
Därav de vilda diskussionerna som uppstår ! ;)

Självklart drar man alla över samma kam när man som i mitt fall ALLTID blivit uppskjörtad när man haft med krökare att göra. Till sist har man ledsnat och tagit saken i egna händer och hoppsan, det var inte så svårt.... Och när man som jag kommer till insikt över hur det fungerar i branschen så blir det tyvärr så att man drar alla över en kam.

Ni som är krökare, känner er påhoppade och som säger att ni inte är som alla andra, ger ni era kunder nettopriser på materialet och tar ut ett uttalat högre timarvode istället? Ni hänvisar inte till grossisternas fantasiprislistor? För gör ni det så är ni ju helt plötsligt som övriga i branschen.

Att ni sen är jävligt duktiga på det ni gör hamnar liksom i skymundan och det kommer ni aldrig ifrån så länge det fungerar som det gör.

Redigerat:
Skulle vilja lyfta frågan

"Varför anlitar man en rörmokare?"

Tror att svaret i de allra flesta fall "För att man inte har kunskap, kompetens eller erfarenhet att själv göra det på rätt sätt". Det vill säga, att det man anlitar och betalar rörmokaren för är för deras kunskap, kompetens och erfarenhet. Inte för att de säljer grejer som man lika gärna kan handla själv, oavsett prisläget.

Ska inte rörmokaren få betalt då? Jo. Höj timdebiteringen tills ekonomin går runt för rörmokaren.
Jag har inga problem med att betala en välrenommerad hantverkare för dennes yrkeskunnande, kompetens och erfarenhet. d^_^b
Vad jag däremot har problem med är att betala hantverkare som debiterar så låga timpriser att han tvingas leka försäljare, får väldigt bråttom med jobbet för att hinna till nästa kund för att sälja fler rördelar så att ekonomin går ihop och i slutändan genererar alla dessa foruminlägg (även i denna tråd) som vittnar om monumentalt uselt utförda hantverksjobb. q(;^;)p

Hellre en bra timpeng som motiverar rörmokaren att göra ett bra jobb än ockerpriser på materialet och ett j***a hastverk till jobb.

Fotnot: Det finns säkert fall där man anlitar rörmokare av andra anledningar. Man kanske har kompetensen själv men inte viljan, tiden, möjligheten eller något annat hinder.

W
Hmm.. är det samma sak med rörmokare i hela sverige ända från söder upp till norr? Fattar inte just varför just denna bransch fungerar som den gör? Finns ju snickare, golvläggare, målare, plattsättare etc, men inget debatteras så hett som just VVS-branchen.

Mikael_L
hugodog skrev:
Hmm.. är det samma sak med rörmokare i hela sverige ända från söder upp till norr? Fattar inte just varför just denna bransch fungerar som den gör? Finns ju snickare, golvläggare, målare, plattsättare etc, men inget debatteras så hett som just VVS-branchen.
Jag skulle tro att elektrikerna är liknande, där finns det också en "nonsens-prislista".

Men snickare t.ex. har inte en chans att ta 3ggr så mycket för en brädbit eller gipsskiva, jämfört med vad du själv köper material för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.