68 154 läst ·
405 svar
68k läst
405 svar
Hutlösa priser i VVS-branchen!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
I och med att det så ofta börjar diskuteras timpenning och vad hantverkare är värda / måste ta, i den här tråden har jag startat en ny tråd som handlar om timpriser.
Den här tråden handlar ju om materialpåslagen, timpenningen är ju en (delvis) annan diskusion.
http://www.byggahus.se/forum/hantverkare/132763-vad-maste-en-hantverkare-ta-i-timmen.html#post970220
De som här försvarar materialpåslagen kan ju gärna göra en uträkning liknande min men över VVS-montörens ekonomi.
Den här tråden handlar ju om materialpåslagen, timpenningen är ju en (delvis) annan diskusion.
http://www.byggahus.se/forum/hantverkare/132763-vad-maste-en-hantverkare-ta-i-timmen.html#post970220
De som här försvarar materialpåslagen kan ju gärna göra en uträkning liknande min men över VVS-montörens ekonomi.
pappskallen skrev:Jag utgår från att kunden frågar vad han ska få betala för materialet, en självklarhet i min värld.
Antag att du ska köpa en laptop, bil eller annan kapitalvara som av någon anledning saknar prislapp så lär du ju knappast nöja dig med svaret "enligt prislista" eller "efter kostnad plus påslag".
Du vill ju veta i kronor och ören vad det kommer kosta och i så fall vill du ju veta vilken prislista eller vilken kostnad plus påslag. Vad är det som gör att man inte frågar detta vid en upphandling av en rörentreprenad??
Och i det fallet man tycker det blir för dyrt är det ju givetvis bara att tacka nej.
Handen på hjärtat, hur många har gått så långt som till att innan anlitandet av en rörkrökare begärt att få en förteckning över alla rör, kopplingar och andra prylar som kommer att gå åt vid arbetet. Dessutom ska dessa vara tydligt prissatta så att totalpriset framgår och man som kund själv kan jämföra om det är ett bra pris.
Jag kanske är överdrivet pessimistisk men jag tror att någonstans när kunden börjar förklara att man vill ha en förteckning över allt material som ska ingå och dessutom prissatt i förväg så kommer man höra en kopplingston i andra änden av luren eller ett garv och sen kanske kopplingstonen.
Som jag ser det så bygger hela systemet med prislistorna på just att de flesta kunderna inte känner till att priserna som det hänvisas till inte har någon verklighetsförankring med prisbilden på den vanliga marknaden. Känner man inte till hur det fungerar så ifrågasätterman naturligtvis inte heller när exempelvis rörkrökaren kanske till och med säger att du bara får betala 10% påslag på prislistan eller med lite tur till och med får rabatt på priset.
Systemet fungerade bra när ingen vanlig konsument varken kunde få tag på VVS grejer eller kolla vilka priser som är rimliga. Hela idén med systemet är väl att på ett enkelt sätt ta ut en mer eller mindre saftig extravinst på materialet utan att kunden är medveten om det istället för att lägga kostnaden på timpenningen, som de flesta kunder ändå brukar fråga om. Nu när flera "olydiga" aktörer börjat sälja VVS prylar till privatpersoner och dessutom gör det till ett lågt pris utan stora påslag så faller systemet ganska platt. Det är väl också därför det inte framkommer några vettiga argument som försvarar själva debitringssystemet utan istället blir svaret att har man inte frågat innan så får man skylla sig själv eller alla vill väl tjäna pengar etc.
Jag tror att dom flesta har bra koll på prisbilden på vvs material i dag.Man tittar på närbutiker & gissar lite.Sedan ringer
man en montör & köper allt med installation,det är nu den stora överaskningen kommer med fakturan,den milsvida skillnaden.
man en montör & köper allt med installation,det är nu den stora överaskningen kommer med fakturan,den milsvida skillnaden.
Här finns sysselsättning för Sverker Olofsson och Janne Josefsson i två år framöver
Det var inte riktigt så jag menade, men kan förstå att det tolkas så.mr_bygg skrev:Handen på hjärtat, hur många har gått så långt som till att innan anlitandet av en rörkrökare begärt att få en förteckning över alla rör, kopplingar och andra prylar som kommer att gå åt vid arbetet. Dessutom ska dessa vara tydligt prissatta så att totalpriset framgår och man som kund själv kan jämföra om det är ett bra pris.
Vad jag menade var att man borde kolla vad dealen med materialet är. Säger rörisen då att det är Ahlsells lista som gäller, då får jag ju kolla på den listan och se om den är rimlig, är den inte det i mina ögon så får jag ju helt sonika tacka nej.
Jag har fortfarande svårt att förstå att man går in i ett avtal utan att riktigt veta vad materialet kommer kosta.
Å andra sidan så fattar jag inte varför man inte begär fastpris på jobbet, borde ju vara det allra bästa och är ju väldigt vanligt förekommande i andra hantverksgrenar. men den uppfattningen jag har är att det stirras på timpris och inget annat, tyvärr.
Vill förtydliga att även jag tycker att priserna är löjligt höga på materialet, men att prissättningen som sagt är fri!
I min värld finns det två alternativ:
Ta reda på vad det kostar och betala det priset
eller
Ta reda på vad det kostar och säg nej tack!
I mitt fall gäller alternativ två.
Redigerat:
Jag gör det mesta själv,inte så mycket för att spara pengar.För mej är en stor del i filandet hemma viktigt
för "känslan".Jag har gjort detta själv "skapandets glädje".Sedan att jag aldrig blir helt färdig är en annan
femma,åverkar mest på hustruns humör.Fast det blir ju en ny dimension på hemmafilandet när priserna
fluktuerar så här vansinnigt!
för "känslan".Jag har gjort detta själv "skapandets glädje".Sedan att jag aldrig blir helt färdig är en annan
femma,åverkar mest på hustruns humör.Fast det blir ju en ny dimension på hemmafilandet när priserna
fluktuerar så här vansinnigt!
Återigen så uppmanar jag till att bojkotta Kartellkrökarna.
Satsa på en Öststatare, låt dom ge en spec på vilket material som behövs. Handla på Rinkaby, Byggmax, Biltema etc.
Förbrukningsmaterialet har alltid rörisen med sig ändå.
Sedan ni som jämför bilförsäljare, jackförsäljares marginaler.
Är det så att även dessa skulle fakturera dubbelt, dels för jackan o dels för dom 15min tid som du som kund tog dels för "omkostnader" etc, inte att förglömma omvägen via dagis samt bilersättning osv osv....
Satsa på en Öststatare, låt dom ge en spec på vilket material som behövs. Handla på Rinkaby, Byggmax, Biltema etc.
Förbrukningsmaterialet har alltid rörisen med sig ändå.
Sedan ni som jämför bilförsäljare, jackförsäljares marginaler.
Är det så att även dessa skulle fakturera dubbelt, dels för jackan o dels för dom 15min tid som du som kund tog dels för "omkostnader" etc, inte att förglömma omvägen via dagis samt bilersättning osv osv....
Jag förstår inte varför den lilla vvs butiken i Öland tar illa upp. Jag välkomnar Ahlsell och Dahl med öppna händer att starta ett dotterbolag som säljer till privatkonsumenter.
Hans argument är ju helt löjliga, höja timdebiteringen med 50% om kunden själv köpt material. Att många reggar sig som kund hos Ahlsell själv eller via en företagarbekant är ju inte heller så vanligt som han påstår. Tex tar det en månad innan ett konto är färdigt hos Ahlsell och hos Dahl tog det TRE MÅNADER i mitt fall.
Varför ska en rörmokare debitera 800:- plus moms i timmen? Då närmar man sig konsult och advokatarvoden.
Jag tycker att en rimlig debitering är 450:- plus moms och 25% påslag på rörmokarens nettopris hos sin leverantör. Så debiterar min rörmokare, ett ganska stort företag, inga bilpriser tillkommer.
Jag säljer vvs tjänster i liten skala och debiterar 359 per timme och 25% påslag på material som jag köper in via Ahlsell. Allt styrks med fakturakopia från min originalfaktura.
Sen ni som pratar om bakrabatter så sysslar varken Ahlsell eller Dahl med sådana, och sånt borde ingen seriös grossist hålla på med.
Det största problemet är att Ahlsell och Dahls listpriser är helt orimliga. Ett exempel på en vara som kostar 1000 hos den vanliga bygghandeln kan kosta 2000 hos Ahlsell. Man ger alltså rabatt till hantverkarna på helt orimligt höga listpriser, vilket gör att även en hantverkare med bra rabatt, så är varan dyrare än en privatkund kan köpa denna för.
Grossisterna har satt i system att lura kunderna att de får stora rabatter, självklart, våra kunder är det viktigaste vi har) Och sedan kommer de oseriösa hantverkarna som vill debitera listpriset!
Varken Ahlsell eller Dahl har en färdig prislista som kan användas på privatkunder som en del skriver, listan kallas en generell prislista på deras sortiment och listan är något som ALLA FULINGAR INOM HANTVERKARBRANSCHEN SÖKT UPP, för att kunna styrka dessa orimliga materialpriser!
Hans argument är ju helt löjliga, höja timdebiteringen med 50% om kunden själv köpt material. Att många reggar sig som kund hos Ahlsell själv eller via en företagarbekant är ju inte heller så vanligt som han påstår. Tex tar det en månad innan ett konto är färdigt hos Ahlsell och hos Dahl tog det TRE MÅNADER i mitt fall.
Varför ska en rörmokare debitera 800:- plus moms i timmen? Då närmar man sig konsult och advokatarvoden.
Jag tycker att en rimlig debitering är 450:- plus moms och 25% påslag på rörmokarens nettopris hos sin leverantör. Så debiterar min rörmokare, ett ganska stort företag, inga bilpriser tillkommer.
Jag säljer vvs tjänster i liten skala och debiterar 359 per timme och 25% påslag på material som jag köper in via Ahlsell. Allt styrks med fakturakopia från min originalfaktura.
Sen ni som pratar om bakrabatter så sysslar varken Ahlsell eller Dahl med sådana, och sånt borde ingen seriös grossist hålla på med.
Det största problemet är att Ahlsell och Dahls listpriser är helt orimliga. Ett exempel på en vara som kostar 1000 hos den vanliga bygghandeln kan kosta 2000 hos Ahlsell. Man ger alltså rabatt till hantverkarna på helt orimligt höga listpriser, vilket gör att även en hantverkare med bra rabatt, så är varan dyrare än en privatkund kan köpa denna för.
Grossisterna har satt i system att lura kunderna att de får stora rabatter, självklart, våra kunder är det viktigaste vi har) Och sedan kommer de oseriösa hantverkarna som vill debitera listpriset!
Varken Ahlsell eller Dahl har en färdig prislista som kan användas på privatkunder som en del skriver, listan kallas en generell prislista på deras sortiment och listan är något som ALLA FULINGAR INOM HANTVERKARBRANSCHEN SÖKT UPP, för att kunna styrka dessa orimliga materialpriser!
Redigerat:
Jäkla schysst upplägg du har,visar att alla inte är lycksökare.JLAINE skrev:Jag förstår inte varför den lilla vvs butiken i Öland tar illa upp. Jag välkomnar Ahlsell och Dahl med öppna händer att starta ett dotterbolag som säljer till privatkonsumenter.
Hans argument är ju helt löjliga, höja timdebiteringen med 50% om kunden själv köpt material. Att många reggar sig som kund hos Ahlsell själv eller via en företagarbekant är ju inte heller så vanligt som han påstår. Tex tar det en månad innan ett konto är färdigt hos Ahlsell och hos Dahl tog det TRE MÅNADER i mitt fall.
Varför ska en rörmokare debitera 800:- plus moms i timmen? Då närmar man sig konsult och advokatarvoden.
Jag tycker att en rimlig debitering är 450:- plus moms och 25% påslag på rörmokarens nettopris hos sin leverantör. Så debiterar min rörmokare, ett ganska stort företag, inga bilpriser tillkommer.
Jag säljer vvs tjänster i liten skala och debiterar 359 per timme och 25% påslag på material som jag köper in via Ahlsell. Allt styrks med fakturakopia från min originalfaktura.
Sen ni som pratar om bakrabatter så sysslar varken Ahlsell eller Dahl med sådana, och sånt borde ingen seriös grossist hålla på med.
Det största problemet är att Ahlsell och Dahls listpriser är helt orimliga. Ett exempel på en vara som kostar 1000 hos den vanliga bygghandeln kan kosta 2000 hos Ahlsell. Man ger alltså rabatt till hantverkarna på helt orimligt höga listpriser, vilket gör att även en hantverkare med bra rabatt, så är varan dyrare än en privatkund kan köpa denna för.
Grossisterna har satt i system att lura kunderna att de får stora rabatter, självklart, våra kunder är det viktigaste vi har) Och sedan kommer se oseriösa hantverkarna som vill debitera listpriset!
Varken Ahlsell eller Dahl har en färdig prislista som kan användas på privatkunder som en del skriver, listan kallas en generell prislista på deras sortiment och listan är något som ALLA FULINGAR INOM HANTVERKARBRANSCHEN SÖKT UPP, för att kunna styrka dessa orimliga materialpriser!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Inte vet jag hur kunnig du e i datavärlden men mina olika sökningar på google resulterade i följande...
Någon mer bra kommentar till detta... ?
Resultat 1 - 3 av 3 vid sökning efter hantverkarbranschen är kriminell.
Resultat 1 - 10 av ungefär 535 vid sökning efter vvs branschen är kriminell.
Resultat 1 - 10 av ungefär 3 620 vid sökning efter konsult branschen är kriminell.
Resultat 1 - 10 av ungefär 4 760 vid sökning efter data branschen är kriminell.
Resultat 1 - 10 av ungefär 6 510 vid sökning efter reklam branschen är kriminell.
Resultat 1 - 10 av ungefär 7 810 vid sökning efter it branschen är kriminell.
Du arbetade kanske offline när du gjorde dina sökningar...



Någon mer bra kommentar till detta... ?
Resultat 1 - 3 av 3 vid sökning efter hantverkarbranschen är kriminell.
Resultat 1 - 10 av ungefär 535 vid sökning efter vvs branschen är kriminell.
Resultat 1 - 10 av ungefär 3 620 vid sökning efter konsult branschen är kriminell.
Resultat 1 - 10 av ungefär 4 760 vid sökning efter data branschen är kriminell.
Resultat 1 - 10 av ungefär 6 510 vid sökning efter reklam branschen är kriminell.
Resultat 1 - 10 av ungefär 7 810 vid sökning efter it branschen är kriminell.
Du arbetade kanske offline när du gjorde dina sökningar...
Redigerat:
No results found for "data branschen är kriminell".