68 154 läst ·
405 svar
68k läst
405 svar
Hutlösa priser i VVS-branchen!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om man läser länken till VVS forum ovanför så tycker jag att vi har mycket tydliga signaler på att det finns Kartell tendenser i denna ruttna biz...
Nisse, en butik kan inte göra något brottsligt då man prismärker en produktsänkning konstigt. Avtalet görs ju i kassan och där är kunden fullt medveten om priset har kan tacka nej.
Nisse, en butik kan inte göra något brottsligt då man prismärker en produktsänkning konstigt. Avtalet görs ju i kassan och där är kunden fullt medveten om priset har kan tacka nej.
Kan inte några på forumet maila Sverker Olofson på Plus angående rörmokarbranschens humbug?
Ska själv slänga iväg ett e-mail.......
Tror fan jag ska gå och bli rörmokare och bara jobba åt folk som har köpt grejorna själva, jag hade ju haft hur som helst att göra!
Ska själv slänga iväg ett e-mail.......
Tror fan jag ska gå och bli rörmokare och bara jobba åt folk som har köpt grejorna själva, jag hade ju haft hur som helst att göra!
Jo de kan så vara,jag menar med prislistor.Detta är inte kartellverksamhet.Jag får kolla upp detta med butiken,jagNimajneb skrev:Om man läser länken till VVS forum ovanför så tycker jag att vi har mycket tydliga signaler på att det finns Kartell tendenser i denna ruttna biz...
Nisse, en butik kan inte göra något brottsligt då man prismärker en produktsänkning konstigt. Avtalet görs ju i kassan och där är kunden fullt medveten om priset har kan tacka nej.
är tämligen säker på att dom inte får märka på detta viset.
I vad ligger det brottsliga och vad är straffet och vem är det som kommer att ställas inför rätta?nisssse skrev:
Jag tror att du rör ihop det med delar av marknadsföringslagen men den gäller inte för prislappar inne i en butik.
men om din rörkrökare debiterat dig 10 000 mer i arbetskostnad i stället för att krydda matrialet skulle du ha sparat 5 000 till på rotavdraget d^_^bSippan7 skrev:Jag har inte läst hela tråden men håller med om att det blir svindyrt med VVS. I mitt fall har jag totalt betalat 34.000 kr för omdragning av avlopp samt dragning av ny matning till övervåningen, till fördelarskåp och sedan till sju stycken tappställen i badrummet (uponor hela klabbet). Allt är gjort av hantverkare, mycket bra utfört men när jag ser att jag betalt nästan 10.000 i materialpåslag av de totalt 34.000 kr så känner man sig sjukt blåst, blir ju nästan förnärmad av att bli lurad på det sättet :blushing:. Nu räddar ju ROT upp en del så man kanske hamnar på 26000, annars hade man ju blivit illamående.
Om jag jämför med målare och elektriker så har det alltid i mitt fall varit billigare att ta materialet via dem, ibland halva priset för kvalitetsgrejjor jämfört med hos byggvaruhusen, det kallar jag bra service och kunden känner sig inte blåst.
aldeles för många rörisar (inte alla men många) hastar i genom om jobben efter som det är matrialet som ger vinst, hoppar över provtryckningar m.m. "brukar alldrig vara fel" och sen när det väl läcker så är det försäkringsbolaget som får pynta.... har hört väldigt många avskräckande exemepel både vad det gäller kryddade räkningar och slarv.. så jag fortsätter skuva rören själv (vist tar det lång tid, men helre det o jag vet att det är noga genomfört) själv har jag alldrig sett en rörmockare med moment nyckel (men jag har sett läckande skruv och presskopplingar)..
till er andra hemaskruvare: vilka websidor har ni hittat som ni rekomenderar ?
vist rinkaby är kanon bra pris/kvlitet och inte minst levererar delade rullar av slang m.m.
men jag har även hittat många andra maniarmatur.se, billigtvvs.se,vvs-boden.se, dinvvsbutik.se, lundbersvarme.se , sigro.se , rinkabyror.se
alla är inte billiga på allt..
själv tröttnade jag på rörisa när offerten på värmepump bestod av div grejer 20 000 , en värmepump som var högre än rumet trots att det var påpekat den låga takhöjden i källaren när offerten skulle räknas fram.
frågasätterman ex borrdjup i en offert om det är aktivt borrdjup eller om det är från marken är det inte intresserade längre, många som medvetet erbjuder "billigare" lösningar för att få jobben och sen kommer det till kostnader , föreningar , och ett halv bra jobb! för er som ska anlita en rörmokare hör med vänner och bekanta om hur det har fungerat vilka som är bra och dåliga (för vist finns det bra rörmokare med) titta inte på vad han tar i timmen för det kompenseras ofta av andra dyra kostnader, om rörmokaren säger att han inte kan komma på flera veckor är det en sihnal på att han är omtyckt av andra...
självklart ska även römokare ha betalt för arbetet, men med ett rimligt på slag på matrialet, tar ni betalt för det faktiska arbetet och inte kryddar matrialet så tror jag att kvaliten på arbetet skulle bli bättre, och nu när alla vill ha rot avdraget borde det vara givet.
och till er andra, bjud rörmokaren på frukost så slipper han skulla på att han behöver hänta delar hos ahlsell, det blir garanterat billigast..
till er andra hemaskruvare: vilka websidor har ni hittat som ni rekomenderar ?
vist rinkaby är kanon bra pris/kvlitet och inte minst levererar delade rullar av slang m.m.
men jag har även hittat många andra maniarmatur.se, billigtvvs.se,vvs-boden.se, dinvvsbutik.se, lundbersvarme.se , sigro.se , rinkabyror.se
alla är inte billiga på allt..
själv tröttnade jag på rörisa när offerten på värmepump bestod av div grejer 20 000 , en värmepump som var högre än rumet trots att det var påpekat den låga takhöjden i källaren när offerten skulle räknas fram.
frågasätterman ex borrdjup i en offert om det är aktivt borrdjup eller om det är från marken är det inte intresserade längre, många som medvetet erbjuder "billigare" lösningar för att få jobben och sen kommer det till kostnader , föreningar , och ett halv bra jobb! för er som ska anlita en rörmokare hör med vänner och bekanta om hur det har fungerat vilka som är bra och dåliga (för vist finns det bra rörmokare med) titta inte på vad han tar i timmen för det kompenseras ofta av andra dyra kostnader, om rörmokaren säger att han inte kan komma på flera veckor är det en sihnal på att han är omtyckt av andra...
självklart ska även römokare ha betalt för arbetet, men med ett rimligt på slag på matrialet, tar ni betalt för det faktiska arbetet och inte kryddar matrialet så tror jag att kvaliten på arbetet skulle bli bättre, och nu när alla vill ha rot avdraget borde det vara givet.
och till er andra, bjud rörmokaren på frukost så slipper han skulla på att han behöver hänta delar hos ahlsell, det blir garanterat billigast..
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Jag utgår från att kunden frågar vad han ska få betala för materialet, en självklarhet i min värld.-MH- skrev:
Antag att du ska köpa en laptop, bil eller annan kapitalvara som av någon anledning saknar prislapp så lär du ju knappast nöja dig med svaret "enligt prislista" eller "efter kostnad plus påslag".
Du vill ju veta i kronor och ören vad det kommer kosta och i så fall vill du ju veta vilken prislista eller vilken kostnad plus påslag. Vad är det som gör att man inte frågar detta vid en upphandling av en rörentreprenad??
Och i det fallet man tycker det blir för dyrt är det ju givetvis bara att tacka nej.
Ja i så fall är det ju ett avtalsbrott och ska skötas därefter även om jag personligen definitivt skulle frågat VILKEN kostnad.-MH- skrev:
Sedan kan man ju naturligtvis diskutera VEM som ska fråga vad och VEM som ska informera om vad, men det torde ju först och främst ligga i mitt som kunds intresse då det de facto är jag som ska ut med pistolerna i sista ändan.....
Och har du frågat en rörmokare om det? Kunde du få något svar eller bara sura miner ?pappskallen skrev:Jag utgår från att kunden frågar vad han ska få betala för materialet, en självklarhet i min värld.
Antag att du ska köpa en laptop, bil eller annan kapitalvara som av någon anledning saknar prislapp så lär du ju knappast nöja dig med svaret "enligt prislista" eller "efter kostnad plus påslag".
Du vill ju veta i kronor och ören vad det kommer kosta och i så fall vill du ju veta vilken prislista eller vilken kostnad plus påslag. Vad är det som gör att man inte frågar detta vid en upphandling av en rörentreprenad??
Hehe, det där var dynamit ... :wow:somelvis skrev:
Spara den där websidan lokalt, den kommer nog snart försvinna nu när den är uppmärksammad av kritiska konsumenter här.
Tack för att du hittade den, och delgav oss. d^_^b
Har inte läst hela tråden, men kan konstatera att det är något fel när man får priser på material som ligger i samma prisnivå som om man själv skulle köpa det som privatperson utan rabatter. Med tanke på vilka rabatter dom har så förstår man ju var mellanskillnaden hamnar. Detta gäller ju flera yrkesgrupper.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ja den var verkligen underhållning på hög nivå ' Rinkaby Rör har varit en nagel i ögat på oss under lång tid, men det kan man väl inte göra så mycket åt'q(;^
p
jag undrade ju tidigare i tråden var rinkabys devis 'Rinkaby Rör går inte att köpa upp och förstöra' kom ifrån och nu verkar jag ha fått svaret
jag undrade ju tidigare i tråden var rinkabys devis 'Rinkaby Rör går inte att köpa upp och förstöra' kom ifrån och nu verkar jag ha fått svaret
Några highlights:somelvis skrev:
Dahlföretag sålde VVS-produkter till privatpersoner
Dahlägda Citcop Sweden AB:s satsning på internetförsäljning av ett brett VVS-sortiment orsakade en kraftig kritik från installatörer. VVS-Forum kan också visa att det enkelt var möjligt för privatpersoner att handla – i strid med försäljningsvillkoren. Citcop har nu dragit tillbaka VVS-sortimentet och säljer åter enbart luft/luftvärmepumpar.
Priser i nivå med installatörernas
Installatörer har varit kritiska mot Citcops låga priser. Enligt uppgift har priserna på ett flertal produkter legat på samma nivå som mindre installatörers nettopriser hos Dahl. Priserna har generellt varit betydligt lägre än Dahls så kallade grundnettopriser, det vill säga priser före rabatter
– Rinkaby Rör har varit en nagel i ögat på oss under lång tid, men det kan man väl inte göra så mycket åt. Det är en annan sak med Citcop, där en grossist gömmer sig bakom ett dotterbolag och prånglar ut grejerna.
Ölandsinstallatören Lars Lundqvist har tröttnat på att de stora grossisterna i allt större omfattning säljer material direkt till hans kunder. ”Det uppstår en konkurrenssituation som sparkar undan benen för oss”, säger han.
Clein Johansson förnekar att det skulle vara en medveten strävan från Ahlsell att i allt större utsträckning vända sig till installatörernas kunder.
– Ingenting kan vara längre ifrån sanningen. Om man har tillräckligt många kunder och tillräckligt komplicerad prisbildning i marknaden, vilket vi har, kommer det dock alltid finnas exempel på där det går snett någon gång.
I det här sista citatet tycker jag det var orden "tillräckligt komplicerad prisbildning i marknaden" som var intressanta, det tyder på en kunskap om en medveten strategi om att det ska vara svårt att förstå.
Redigerat:
Idag slåss grossisterna om kunderna genom att erbjuda mutresor (kallas konferens eller produktutbildning) mm samt erbjuda bla VVS¨-installatören att köpa produkter från andra brancher, dvs omskrivning av produkters benämning i större projekt för att använda privat.
Kartellbildning bland VVS-inst finns o dagens taxa i HBG är 500:-/timme svart.
Alla rörisarna samlas vid frukostborden hos grossisterna som bjuder på gratis frukost.
Ni skrapar på toppen av ytan........många höjdare är inblandade i denna härva, kund som entreprenör.
Kartellbildning bland VVS-inst finns o dagens taxa i HBG är 500:-/timme svart.
Alla rörisarna samlas vid frukostborden hos grossisterna som bjuder på gratis frukost.
Ni skrapar på toppen av ytan........många höjdare är inblandade i denna härva, kund som entreprenör.
Sen är väl en lösning, av något slag, på gång.
Från samma källa:
Förlorade en kund
Lars Lundqvist berättar att hans företag tidigare var leverantör till en stor campingplats på norra Öland. Campingen fick dock en ny föreståndare som valde att köpa in VVS-materialet direkt från grossisten Ahlsell som Lars Lundqvist har avtal med.
Svårlöst problem
Lars Lundqvist ser tre möjligheter för att komma till rätta med konkurrenssituationen han upplever med grossisterna.
Vi installatörer kan ta ut en högre timpenning, låt oss säga 50 procent, men det kräver att branschen är solidarisk och att det kan ske utan att vi blir beskyllda för kartellbildning.
Han pekar på att en installatör med personal på lådan kan frestas att sänka timpriset för att komma åt jobb.
Ett annat alternativ, enligt Lars Lundqvist, är att vägra installation om inte installatören får leverera materialet.
Men det känns inte heller bra. Den tredje möjligheten är att vi installatörer prioriterar renodlade grossister som inte direkt eller indirekt bedriver den här typen av verksamhet.
Det finns alltså en medvetenhet om att systemet är i gungning, och snart börjar motarbeta sig självt. Men den "frammyglade" vinsten vill man givetvis inte gå miste om, så därför funderar man i banorna att höja timdebiteringarna i nivån 800-1000:-/tim + moms, vilket då t.ex. slår vad konsulter kontrakterade av General Electric får i timdebitering med ungefär 30%. Nu pratar jag om konsulter som står för delar av företagets utvecklingsarbete inom medicin, kemi och elektronik.
Så jag säger bara "lycka till".
Men får VVS-branchen igenom en sådan arvodeshöjning kommer det knappast vara någon brist på VVS-montörer i framtiden, när alla insett att man kan kan få läkar eller civilingenjörslön med 6-7 år mindre skola och 5-6 år mindre studielån.
Från samma källa:
Förlorade en kund
Lars Lundqvist berättar att hans företag tidigare var leverantör till en stor campingplats på norra Öland. Campingen fick dock en ny föreståndare som valde att köpa in VVS-materialet direkt från grossisten Ahlsell som Lars Lundqvist har avtal med.
Svårlöst problem
Lars Lundqvist ser tre möjligheter för att komma till rätta med konkurrenssituationen han upplever med grossisterna.
Vi installatörer kan ta ut en högre timpenning, låt oss säga 50 procent, men det kräver att branschen är solidarisk och att det kan ske utan att vi blir beskyllda för kartellbildning.
Han pekar på att en installatör med personal på lådan kan frestas att sänka timpriset för att komma åt jobb.
Ett annat alternativ, enligt Lars Lundqvist, är att vägra installation om inte installatören får leverera materialet.
Men det känns inte heller bra. Den tredje möjligheten är att vi installatörer prioriterar renodlade grossister som inte direkt eller indirekt bedriver den här typen av verksamhet.
Det finns alltså en medvetenhet om att systemet är i gungning, och snart börjar motarbeta sig självt. Men den "frammyglade" vinsten vill man givetvis inte gå miste om, så därför funderar man i banorna att höja timdebiteringarna i nivån 800-1000:-/tim + moms, vilket då t.ex. slår vad konsulter kontrakterade av General Electric får i timdebitering med ungefär 30%. Nu pratar jag om konsulter som står för delar av företagets utvecklingsarbete inom medicin, kemi och elektronik.
Så jag säger bara "lycka till".
Men får VVS-branchen igenom en sådan arvodeshöjning kommer det knappast vara någon brist på VVS-montörer i framtiden, när alla insett att man kan kan få läkar eller civilingenjörslön med 6-7 år mindre skola och 5-6 år mindre studielån.