Status
Inte öppen för fler kommentarer.
scarface75 skrev:
fan satans jävlar
Ytterligare en hantverkare som inte förstår skillnaden mellan att material ingår i arbetet eller tillkommer. Börjar bli trångt på utvisningsbänken. :cool:

Paul-Staffanstorp
Bra skrivet scarface... klart värt att citera så ingen missar det... d^_^b

scarface75 skrev:
Ni privatpersoner är j helt otroliga, i ena tråden sitter ni och gnäller på att 450-600 inkl moms är förmycket för arbetet och att det borde väl räcka med 200:-, sen säger ni att hantverkaren inte får ta sina rabatter och att det är för dyrt med en brunn för 500:-.

Sen sitter ni själva som inköpare eller säljare på andra företag och ser själv att ni lägger på 2-300% dom varaorna, men då fan är det okej, Men hanverkare får fan inte tjäna pengar, ta och tänk lite längre än era jävla näshår.:mad:

Min tjej jobbar på en sport butik som inköpare, jag kan bara informera om att när ni går och köper en Fjällräven jacka för 5000:- så köper hon in den för 1700.-
- å herregud vi är lurade när man kan köpa en likadan på rusta för 300:-
Jag tycker att det skulle vara rimligt om dom sålde jackan för 2000:-, så kanske dom kan ge sina anställda 50:-/timma.:confused::p

Business as usual.q(;^;)p

Paul, trodde du förstod skillnaden mellan fastpris och timdebitering plus material?

Paul-Staffanstorp
-MH- skrev:
Paul, trodde du förstod skillnaden mellan fastpris och timdebitering plus material?
Det förstår jag mycket väl, men jag förstår nog inte var du vill komma...:rolleyes:
Har jag missat något... :blushing:

Paul-Staffanstorp
Lägger man en seriös offert så anser jag att den ska specificeras i
ARBETE - MATERIAL - KÖRERSÄTTNING.

Man lämnar inga fasta priser på jobb inkl. material som en klumpsumma.

I min värld känns det som att det är antingen...

- FAST PRIS på arbetet och FAST PRIS på materialet men specificerat var för sig.
- FAST PRIS på arbetet och materialet tillkommer men specificerat var för sig.
- LÖPANDE TIMDEBITERING och materialet tillkommer men specificerat var för sig.

Paul-Staffanstorp skrev:
Det förstår jag mycket väl, men jag förstår nog inte var du vill komma...:rolleyes:
Har jag missat något... :blushing:
Jo, om man tar betalt för arbetet inklusive material (dvs säljer en jacka, en hamburgare eller ett badrum till fastpris) är det ointressant vilket påslag man har på materialet. Priset är känt från början för alla parter.

Jobbar man på löpande räkning (dvs timdebitering + material) är situationen en annan. Eftersom ingen vet vilket material som behövs, är det enda rimliga att man ärligt redovisar materialkostnaden och lägger på en avtalad marginal.

Och när jag säger kostnad, så menar jag just kostnaden inte vad som står i den fejkade prislistan. Alltså, avtalar man timdebitering plus materialkostnad plus marginal så gäller det att man kan lita på en korrekt redovisning av kostnaderna, och inte få påhittade kostnader (gäller även sådana saker som bilmil mm).

Men det där tror jag du visste, egentligen. :-)

Paul-Staffanstorp skrev:
Lägger man en seriös offert så anser jag att den ska specificeras i
ARBETE - MATERIAL - KÖRERSÄTTNING.

Man lämnar inga fasta priser på jobb inkl. material som en klumpsumma.
Det förståps, med rot-avdrag så skall ju arbetet specificeras. Annars kan det - för min del .- kvitta.

- FAST PRIS på arbetet och FAST PRIS på materialet men specificerat var för sig.
- FAST PRIS på arbetet och materialet tillkommer men specificerat var för sig.
- LÖPANDE TIMDEBITERING och materialet tillkommer men specificerat var för sig.
Är andra alternativet vanligt? När använder du det?

Nä, nu har jag hållit käft länge nog, gav mig den på att inte ge mig in i denna debatt där allt för många redan bestämt sig för hur det är.......

Men, är det inte så att vi har fri prissättning i det här landet?? Om en röris säger att det mtrl han levererar debiteras med Dahls/Ahlsells prislista så är det väl fine? eller?? I det läget är det ju bara att tacka nej om det blir för dyrt, likadant i det fallet rörisen vägrar installera av kunde tillhandahållet material.

Jag tycker själv rörarbeten är på tok för dyra, precis som frisören, Canada goose-jackor, mobiltelefoner för över 1500:- samt cigaretter, så därför tackar jag nej till dessa produkter och får därmed vackert avstå eller hitta andra alternativ.

Folk verkar tro att det är nån rättighet att renovera badrummet eller bygga nytt hus, men gör man det så får man naturligtvis rätta in sig i ledet och vackert pröjsa vad det kostar.

att kostnaderna döljs är naturligtvis inte bra, men jag tror inte det är det stora problemet, dom flesta retar sig nog på att rörisen vill ha fett betalt för sina prylar och att det går att köpa billigare på annan ort.

Hur som helst så är det bara att fråga vad timpriset är, efter vad materialet debiteras samt andra tillkommande kostnader så har man facit i hand, tycker man det blir för dyrt är det bara att tacka nej, utbud och efterfrågan någon??

så stå upp och sluta lipa.

Redigerat:
scarface75 skrev:
Ni privatpersoner är j helt otroliga, i ena tråden sitter ni och gnäller på att 450-600 inkl moms är förmycket för arbetet och att det borde väl räcka med 200:-, sen säger ni att hantverkaren inte får ta sina rabatter och att det är för dyrt med en brunn för 500:-.
Ja, det är dyrt och jävligt onödigt att betala 500kr för en brunn när exakt samma brunn finns att köpa för 250kr.
Hade du velat betala 140 spänn för gipsskorna som snickarn monterar när de går att köpa för 70 spänn på Beijer ?
Hade du velat betala 1500 spänn för ett bildäck ex montering hos däckhandlaren när du kan köpa exakt samma på Mekonomen för 750 kr ?

scarface75 skrev:
Min tjej jobbar på en sport butik som inköpare, jag kan bara informera om att när ni går och köper en Fjällräven jacka för 5000:- så köper hon in den för 1700.-
- å herregud vi är lurade när man kan köpa en likadan på rusta för 300:-
Det är en jävla skillnad på exakt samma vara och likartat utseende. Om EXAKT samma jacka funnits på Rusta för så hade väl alla blivit förbannade.

Jag har inget emot att hantverkare tjänar pengar på material. Jag skiter i vad snickaren ger för Gipsskivor och reglar så länge han inte debiterar mig mer än jag kan köpa dem själv för. I synnerhet inte om det ska debiteras tid för materialhämtning.
Ett välskött företag har givetvis ordnat mängdrabatt från sina leverantörer baserat på just sin volym.
Jag förväntar mig inte att köpa för deras inköpspris, men jag förväntar att materialet inte kostar mer för att jag väljer att köpa det av hantverkaren istället för ex. Beijer.

.

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
-MH- skrev:
Det förståps, med rot-avdrag så skall ju arbetet specificeras. Annars kan det - för min del .- kvitta.

Är andra alternativet vanligt? När använder du det?
Det andra alternativet är att använda för att vara rättvis både mot kund och sig själv då det i vissa fall är svårt att räkna ut vad materialkostnaden kan landa på.

Visst har vi fri prissättning etc, det jag är förbannad på är att rörmokarna försöker få kunden att tro att de kan fixa materialet billigt pga sina rabatter, men i efterhand inser man att det inte alls var billigt jmf med vad man kan köpa det för själv. Hade de hoppat över lögnerna om att de kan fixa bra rabatter så hade jag varit mkt mer nöjd.

jag tycker också det är dåligt att man försöker rättfärdiga påslagen på alla möjliga sätt som bara är trams. Allt fler av rörmokarna i denna tråden har dock ärligt börjat säga att de gör det för att tjäna extra pengar utöver timpenning och det känns i alla fall ärligt. Då vet jag som kund att jag inte bara behöver betala timpenning, bilersättning, servicebilskostnad utan också ett överpris på materialet. Det gör det lättare att ta beslutet att ta ledigt från jobbet och ge sig på att fixa jobbet själv eftersom det i slutändan kommer bli en mkt bättre affär.

Jämförelsen med påslag i detaljhandlen går inte att göra. De tar ingen timpenning, bilersättning eller andra ersättningar för arbete och liknande utan här ska påslaget betala allt från löner till lokaler. När hantverkarna börjar ta betalt bara för materialet så kan jag gå med på dagens löjligt höga påslag.

Paul-Staffanstorp
Inte för att jag försvarar VVS branschen men det kan ju spara en hel del på att låta den som är kunnig i området köpa vad som behövs för att utföra arbetet kanske...

Ska du som kund själv köpa sakerna så lär det sedan bli ganska dyrt för dig när rörläggaren kommer och ska göra arbetet och det sdaknas saker eller är inköpt felaktiga saker eller liknande...

Då kan ju vinsten på att du själv gjort inköpen, ätas upp ganska snabbt av hans debiterade väntetid medan du ska köra och köpa nya eller fler saker. ;)

Ibland är det lönsamt att betala lite mer från början.

Ungefär samma sak som jag ber mina kunder som vill ha satt kakel att köpa eller beställa med god marginal eftersom det blir betydligt dyrare om jag står och fattas några få plattor på slutet och ska behöva vänta på nya och köra tillbaka en annan dag m.m

Redigerat:
Jag låter gärna hantverkare göra jobb och köpa material. Med undantag för VVS. När det kostar 15000 för att dra två 6 meters PEX RiR från kök till pannrum trots att jag gjorde håltagningar etc själv så känns det inte som att jag vågar släppa in en rörmokare i mitt hus igen. Har nu dragit två nya rör till annan del av huset, det kostade 800 spänn i material och tog 2 dagar för mig som helt oerfaren. Instruktionerna för kopplingar och hur rören skulle dras för att det skulle vara fackmässigt var solklara (visade sig att rörisens dragning inte alls var gjorda på rätt sätt i genomföringar i bjälklag etc) och jag behövde inte komplettera med något material utan det som rekommenderades från Rinkaby räckte.

Låt säga att en viss produkt kostar i snitt 100:- i inköp från tillverkaren.

Det verkar rimligt att antaga att en stor grossist har bättre pris än en enskild prispressare (internet eller ej). Säg att 'stor grossist' handlar den för 90:-

PrisPressaren behöver 25% marginal, det innebär 100:-/0,75 => 133:-

Storgrossaren behöver gissningsvis minst samma marginal (förmodligen mer p g a större organisation, huvudkontor med stabsorganisation, marknadsförking etc etc). Därtill behöver de kunna ge bort up till 80% i rabatt.

Sådeles: 90:- / 0.75 / 0.2 => 600:-

Sådeles 4.5 ggr högre.

Sunes Rör shoppar prylen hos StorGross för gissningsvis 600:- minus 60%, vilket innebär 240:-. Ska Sune sälja vidare till dig med 20% marginal (mindre är knappast realistiskt) blir det 240:- / 0.8 => 300:-

Som synes drygt dubbelt så mycket som hos PrisPressaren.

Så är det.

Redigerat:
Oj, denna tråd är ganska omfattande med många bra argument och exempel.
Tycker en moderator för detta forum borde eskalera dess resultat (rörmokare samt hela vvs branschen ägnar sig åt kriminell verksamhet) till Svea rikes beslutsfattare, dvs Riksdagen. Bilda en kraftfull opinion ang detta och tvinga fram lagförslag som om möjligt sanerar denna bransch från dess ruttenhet.
Själv håller kommer jag avstå VVS:are så långt det är möjligt, sjäv är bäste dräng, rörkrökeri är LÅÅNGT från "rocket-science" så alla hemmapulare, FORTSÄTT HEMMAPULA!!! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.