Kolla med den kontrollansvarige om han utför besitkning. jag tror att det kan variera lite mellan olika KA vad deras tjänst exakt innebär. I vissa fall är det bara kontroll att alla handlingar finns, inget om huruvida handlingarna stämmer.

Strikt juridiskt så är kontrollansvariges roll att kontrollera att huset uppfyller de formella kraven.
Tex att det finns ett låsbart medicinskåp osv..

Många tycker dock att KA ska anmärka på kvalitetsbrister av utförandet, men det är egentligen fel.

• Gilla
Mikael Touma
  • Laddar…
E ElliBrakstake skrev:
Vi är själva ansvariga för el, vvs och kontrollansvariga som alla kommer ca en vecka efter leverans (men har varit omöjligt att boka in pga turerna kring leverans). Är en slutbesiktningsman en person utöver dessa?
Besiktning kan du boka innan du färdigställt huset om det är så att du gör delar själv. Besiktningsmannen kontrollerar att det avtal mellan dig och Husverket uppfylls samt kontrollerar utförandet. Det skulle jag definitivt lägga pengar på i innan slutbetalning.

Detta görs också förslagsvis innan ni påbörjar egna arbeten.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
J
Det kan vara bra att bjuda in husverket på besiktningen i god tid genom att besiktningsmannen kallar alla parter..

• Gilla
Mikael Touma
  • Laddar…
E ElliBrakstake skrev:
Uppdatering: De har nu återkopplat. Huset förväntas levereras nästa vecka. Jag återkommer när det är på plats och ger en recension på huset och hur "allt gick sen".
Nu har ”nästa vecka” gått, kom det något hus?

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Besiktning kan du boka innan du färdigställt huset om det är så att du gör delar själv. Besiktningsmannen kontrollerar att det avtal mellan dig och Husverket uppfylls samt kontrollerar utförandet. Det skulle jag definitivt lägga pengar på i innan slutbetalning.

Detta görs också förslagsvis innan ni påbörjar egna arbeten.
L Lillekitte skrev:
Nu har ”nästa vecka” gått, kom det något hus?
Till vad jag förmodar allas stora förvåning: NEPP. Men de håller dock oss uppdaterade och svarar på våra mail/samtal.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Det var ju "oväntat"...

E ElliBrakstake skrev:
håller dock oss uppdaterade
Men är dessa "uppdateringar" trovärdiga?

En intressant fråga: De hade väl lovat leverans i fredags? Hur långt före fredag berättade de att det inte skulle bli på fredag?

• Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En intressant fråga: De hade väl lovat leverans i fredags? Hur långt före fredag berättade de att det inte skulle bli på fredag?
Det har onekligen varit en hel del brister i kommunikation (som i deras försvar, de medgett) och det har varit otroligt frustrerande för mig även om jag försöker undvika att bli arg.

MEN, goda nyheter! Huset har nu anlänt! Det ska monteras på imorn bitti. Återkommer med en mer ordentlig uppdatering när slutbesiktning och sånt är gjort, kanske även bilder. Känner en stor lättnad dock.

• Gilla
  • Älska
adron och 3 till
  • Laddar…
Aha, det tar sig. Frågan är hur många "imorgon" det hinner bli...

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
För oss började alla bekymmer (och det var mååååånga) när huset väl kom....
Var noga med att dokumentera ALLT. Kontrollera ALLT, när du väl har betalat så kommer du inte få någon hjälp....

• Wow
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
E Eldhand skrev:
För oss började alla bekymmer (och det var mååååånga) när huset väl kom....
Var noga med att dokumentera ALLT. Kontrollera ALLT, när du väl har betalat så kommer du inte få någon hjälp....
Vi har ordnat med slutbesiktning men vad är annat man ska tänka på?

Fota, filma allt du kan komma åt och lite till under montering. anteckna diskussioner i ett datumstämplat dokument. Undvik att säga ja till avvikelser utan att stämma av med KA eller besiktningsman. Var på plats så mycket som möjligt under montage. Bjud snickarna på bullar ibland

• Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
Namnet på företaget "Husverket" får mig att tänka på att det lika väl skulle kunna röra sig om en myndighet 😁

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.