39 238 läst ·
133 svar
39k läst
133 svar
Husverket levererar ej hus och svarar inte längre
Moderator
· Stockholm
· 56 228 inlägg
Kolla med den kontrollansvarige om han utför besitkning. jag tror att det kan variera lite mellan olika KA vad deras tjänst exakt innebär. I vissa fall är det bara kontroll att alla handlingar finns, inget om huruvida handlingarna stämmer.
Strikt juridiskt så är kontrollansvariges roll att kontrollera att huset uppfyller de formella kraven.
Tex att det finns ett låsbart medicinskåp osv..
Många tycker dock att KA ska anmärka på kvalitetsbrister av utförandet, men det är egentligen fel.
Tex att det finns ett låsbart medicinskåp osv..
Många tycker dock att KA ska anmärka på kvalitetsbrister av utförandet, men det är egentligen fel.
Besiktning kan du boka innan du färdigställt huset om det är så att du gör delar själv. Besiktningsmannen kontrollerar att det avtal mellan dig och Husverket uppfylls samt kontrollerar utförandet. Det skulle jag definitivt lägga pengar på i innan slutbetalning.E ElliBrakstake skrev:
Detta görs också förslagsvis innan ni påbörjar egna arbeten.
L Liljeros skrev:Besiktning kan du boka innan du färdigställt huset om det är så att du gör delar själv. Besiktningsmannen kontrollerar att det avtal mellan dig och Husverket uppfylls samt kontrollerar utförandet. Det skulle jag definitivt lägga pengar på i innan slutbetalning.
Detta görs också förslagsvis innan ni påbörjar egna arbeten.
Till vad jag förmodar allas stora förvåning: NEPP. Men de håller dock oss uppdaterade och svarar på våra mail/samtal.L Lillekitte skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 228 inlägg
Det var ju "oväntat"...
Moderator
· Stockholm
· 56 228 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 228 inlägg
En intressant fråga: De hade väl lovat leverans i fredags? Hur långt före fredag berättade de att det inte skulle bli på fredag?
Det har onekligen varit en hel del brister i kommunikation (som i deras försvar, de medgett) och det har varit otroligt frustrerande för mig även om jag försöker undvika att bli arg.H hempularen skrev:
MEN, goda nyheter! Huset har nu anlänt! Det ska monteras på imorn bitti. Återkommer med en mer ordentlig uppdatering när slutbesiktning och sånt är gjort, kanske även bilder. Känner en stor lättnad dock.
Moderator
· Stockholm
· 56 228 inlägg
Aha, det tar sig. Frågan är hur många "imorgon" det hinner bli...
Fota, filma allt du kan komma åt och lite till under montering. anteckna diskussioner i ett datumstämplat dokument. Undvik att säga ja till avvikelser utan att stämma av med KA eller besiktningsman. Var på plats så mycket som möjligt under montage. Bjud snickarna på bullar ibland