E ElliBrakstake skrev:
Hej,
Vi har fått en slutfaktura som vi vill bestrida då den inte dragit av avtalat förseningsvite. Då huset var 2 månader försenat har vi även merkostnader pga detta. Jag har varit i kontakt med konsumentverket som sagt att vi bör ha rätt till merkostnad-ersättning givet att vi kan backa upp med dokumentation och kvitton. Men jag får inte tag på företaget efter jag skriftligen bestridit faktura.

Är det någon som gått igenom denna process och fått rätt?
Ring, maila, smsa alla nummer du har. Vi har nog historiskt haft i snitt 5-10 kontaktförsök innan vi får svar. Maila vd:n och berätta är också mitt tips!

• Älska
ElliBrakstake
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är lite märkligt att de inte ser till att göra rätt ens på en så enkel sak som att stå för sin försening.

Tänk om den här tråden hade fått sluta i "hur bra de till slut skötte allting", vilken reparation av anseende det kunde givit.
Det är lite deppigt för själva leveransdagen gick bra, det var otroligt trevligt och snickarna var hjälpsamma, trevliga och huset ser väldigt bra ut. Jag är heller inte en orimlig människa, jag fattar också att förseningar sker och att missöden inom denna bransch är vanliga, men det är just då kommunikation är så oerhört viktigt och det är just där de inte varit bra alls.

• Gilla
LG1 och 3 till
  • Laddar…
HAr du fått det besiktigat ännu?

H hempularen skrev:
HAr du fått det besiktigat ännu?
Nej, Vvs har ej installerat ännu

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Hallå, hur har det gått?
Vi trodde att vi Äääntligen skulle få andas ut men nu verkar det bli dags för rond nummer 57

• Ledsen
  • Gilla
  • Arg
Qrg387p och 4 till
  • Laddar…
Snart finns iaf ett rykande färskt omdöme på trustpilot. Gissa hur många stjärnor 🤔

• Gilla
Qrg387p
  • Laddar…
G Gardstorp skrev:
Hallå, hur har det gått?
Vi trodde att vi Äääntligen skulle få andas ut men nu verkar det bli dags för rond nummer 57
Vad är status nu?

H hempularen skrev:
Vad är status nu?
Vi har begärt underlag för fakturor. Bland annat att betalade vi för valutaändring. Det var dumt att vi inte ifrågasatte direkt, men var utmattade av allt strul. Och lite pengar i det stora hela. Men om man följer växlingskursen som borde vi istället få pengar tillbaka. Sek har ju stärkts gentemot eur...

H hempularen skrev:
Vad är status nu?
Och att de inte vill kännas vid 11 månaders försening.
Och även att vi blev lovade ny platsbyggd trappa I goodwill för allt strul vi haft. Men sedan drogs det tillbaka

• Wow
AMR74
  • Laddar…
har ni kvar något att betala, eller har ni redan betalat för mycket?

G Gardstorp skrev:
Och att de inte vill kännas vid 11 månaders försening.
Där skulle de rent hypotetiskt kunna ha rätt, vad har du för bevis för en utlovad leveranstid?

H hempularen skrev:
Där skulle de rent hypotetiskt kunna ha rätt, vad har du för bevis för en utlovad leveranstid?
Det står ju i avtalet.

Men hur motiverar de att inget är försenat? Vanligt är att byggfirmor skyller på kunden. Ändringar, strul med bygglov/bygganmälan.

H hempularen skrev:
Men hur motiverar de att inget är färsenat? Vanligt är att byggfirmor skyller på kunden. Ändringar, strul med bygglov/bygganmälan.
De motiverar inte någonting. Ställer jag en fråga om en sak, så svarar de på något annat. Så har vi haft det i två år snart.

G Gardstorp skrev:
Och även att vi blev lovade ny platsbyggd trappa I goodwill för allt strul vi haft. Men sedan drogs det tillbaka
Det där är ju ex. en "ändring" som kan motivera en försening. "Ni ville ju ha en trappa, då måste ju allt planeras om", sedan "ni skulle ju inte få någon trappa, då måste allt planeras om". Och sist i kön efter varje ändring.

Om det sedan är firman som föreslagit ändringarna spelar inte så stor roll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.