39 238 läst ·
133 svar
39k läst
133 svar
Husverket levererar ej hus och svarar inte längre
Ring, maila, smsa alla nummer du har. Vi har nog historiskt haft i snitt 5-10 kontaktförsök innan vi får svar. Maila vd:n och berätta är också mitt tips!E ElliBrakstake skrev:Hej,
Vi har fått en slutfaktura som vi vill bestrida då den inte dragit av avtalat förseningsvite. Då huset var 2 månader försenat har vi även merkostnader pga detta. Jag har varit i kontakt med konsumentverket som sagt att vi bör ha rätt till merkostnad-ersättning givet att vi kan backa upp med dokumentation och kvitton. Men jag får inte tag på företaget efter jag skriftligen bestridit faktura.
Är det någon som gått igenom denna process och fått rätt?
Det är lite deppigt för själva leveransdagen gick bra, det var otroligt trevligt och snickarna var hjälpsamma, trevliga och huset ser väldigt bra ut. Jag är heller inte en orimlig människa, jag fattar också att förseningar sker och att missöden inom denna bransch är vanliga, men det är just då kommunikation är så oerhört viktigt och det är just där de inte varit bra alls.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 228 inlägg
HAr du fått det besiktigat ännu?
Moderator
· Stockholm
· 56 228 inlägg
Vi har begärt underlag för fakturor. Bland annat att betalade vi för valutaändring. Det var dumt att vi inte ifrågasatte direkt, men var utmattade av allt strul. Och lite pengar i det stora hela. Men om man följer växlingskursen som borde vi istället få pengar tillbaka. Sek har ju stärkts gentemot eur...H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 228 inlägg
har ni kvar något att betala, eller har ni redan betalat för mycket?
Moderator
· Stockholm
· 56 228 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 228 inlägg
Men hur motiverar de att inget är försenat? Vanligt är att byggfirmor skyller på kunden. Ändringar, strul med bygglov/bygganmälan.
Moderator
· Stockholm
· 56 228 inlägg
Det där är ju ex. en "ändring" som kan motivera en försening. "Ni ville ju ha en trappa, då måste ju allt planeras om", sedan "ni skulle ju inte få någon trappa, då måste allt planeras om". Och sist i kön efter varje ändring.G Gardstorp skrev:
Om det sedan är firman som föreslagit ändringarna spelar inte så stor roll.