Huset står på plats, väldigt trevliga snickare och till vårat otränade öga så ser huset fint och välbyggt ut. Men avvaktar KA och vidare besiktning samt slutfaktura. Förhoppningsvis är allt krångel över för vår del!

• Gilla
vcx och 11 till
  • Laddar…
S
E ElliBrakstake skrev:
Huset står på plats, väldigt trevliga snickare och till vårat otränade öga så ser huset fint och välbyggt ut. Men avvaktar KA och vidare besiktning samt slutfaktura. Förhoppningsvis är allt krångel över för vår del!
Har du någon bild?

/Nyfiken

E ElliBrakstake skrev:
Håller tummsrna för dig!! Vi ska ha slutbesiktning för andra gången på måndag men nu får jag inte tag på någon. Saknas fortfarande "gröna" papper från vvs:aren.

Vi hade vår första slutbesiktning i maj men det är fortfarande ett par punkter kvar som ska åtgärdas, samma dag som besiktningen.

Nu har vår ANDRA varmvattenberedare gått sönder också. Orkar inte mer 😫
Någon som har "Goronje" varmvattenberedare och lyckats få den bytt på på garanti? Försökte förra året = omöjligt.
Ja vi har alltså TVÅ hus från husveket 🤦🏼‍♀️

Gällande varmvattenberedaren:

Ingick den i leveransen av huset?
Är det Husverket eller producenten som du hänvänder dig till med reklamationen?

Om den har gått sönder inom garantitiden, så har du rätt att reklamera mot Husverket - sen får Husverket ta saken vidare mot producenten. Husverket kanske hävdar att du behöver hänvända dig till producenten, men det stämmer inte - du reklamerar mot den du har köpt av - Husverket. Med mindre du själv föredrar att gå via producenten, då kan du välja det - men Husverket som din säljare kan inte vägra att hantera reklamationen.

Min varmvattenberedare gick också sönder inom garantitiden - som i mitt fall var hela 7 år (Ariston). Husverket bad mig reklamera mot leverantören, jag visade till lagstiftning som sa att Husverket behöver hantera reklamationen, och då accepterade de det.

De försökte 2 gånger att få mig att acceptera en Gorenje som ersättning. Vilket jag vägrade, efter att ha läst omdömen om den de erbjöd, det var tydligen inte mycket till kvalitet - jämfört med den ganska avancerade Ariston som kom med huset. Till slut fick jag en ny av samma modell som den huset kom med. Men hela processen tog 10 månader, tror jag…

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Gällande varmvattenberedaren:

Ingick den i leveransen av huset?
Är det Husverket eller producenten som du hänvänder dig till med reklamationen?

Om den har gått sönder inom garantitiden, så har du rätt att reklamera mot Husverket - sen får Husverket ta saken vidare mot producenten. Husverket kanske hävdar att du behöver hänvända dig till producenten, men det stämmer inte - du reklamerar mot den du har köpt av - Husverket. Med mindre du själv föredrar att gå via producenten, då kan du välja det - men Husverket som din säljare kan inte vägra att hantera reklamationen.

Min varmvattenberedare gick också sönder inom garantitiden - som i mitt fall var hela 7 år (Ariston). Husverket bad mig reklamera mot leverantören, jag visade till lagstiftning som sa att Husverket behöver hantera reklamationen, och då accepterade de det.

De försökte 2 gånger att få mig att acceptera en Gorenje som ersättning. Vilket jag vägrade, efter att ha läst omdömen om den de erbjöd, det var tydligen inte mycket till kvalitet - jämfört med den ganska avancerade Ariston som kom med huset. Till slut fick jag en ny av samma modell som den huset kom med. Men hela processen tog 10 månader, tror jag…
Åh, tack för svar! Jag den ingick i huset. Men vad bra, då får vi ta upp detta en vända till.
Sist jag tog upp det så sa husverket att de har garantin i 2 år, sedan "övergår" garantin till kunden och jag ringde runt som en dåre för att få det löst. Men man har ju inget kvitto eller liknande så är lönlöst.
Den värms upp, sedan stängs den av. Så går det bara att sätta igång den igen via någon återställningsknapp som finns om man skruvar bort luckan under. I början höll den sig några veckor per gång. Men nu är det några timmar bara, så den är helt kaputt. Så snart har vi inget varmvatten i köket...

I "nya" delen av huset har vi Ariston. Så låter ändå lovande. Den är förvisso också bytt en gång redan då jordfelsbrytaren slog ut när den hade värmt i några dagar...

G Gardstorp skrev:
Sist jag tog upp det så sa husverket att de har garantin i 2 år, sedan "övergår" garantin till kunden och jag ringde runt som en dåre för att få det löst. Men man har ju inget kvitto eller liknande så är lönlöst.
Här är väl iofs. tänkbart att de har rätt. Du har en avtalad garantitid med hustillverkaren. I den mån vissa prylar har längre fabriksgaranti, så är det inte nödvändigtvis något som hustillerkaren har med att göra.

I vårt fall hade Husverket gett oss längre garanti än producenten - 7 års garanti på vår VVB (Ariston Velis), vilket stod i huspermen. Ariston erbjöd bara 5 år när vår VVB slutade funka.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Hej,
Vi har fått en slutfaktura som vi vill bestrida då den inte dragit av avtalat förseningsvite. Då huset var 2 månader försenat har vi även merkostnader pga detta. Jag har varit i kontakt med konsumentverket som sagt att vi bör ha rätt till merkostnad-ersättning givet att vi kan backa upp med dokumentation och kvitton. Men jag får inte tag på företaget efter jag skriftligen bestridit faktura.

Är det någon som gått igenom denna process och fått rätt?

• Ledsen
  • Arg
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
J
E ElliBrakstake skrev:
Hej,
Vi har fått en slutfaktura som vi vill bestrida då den inte dragit av avtalat förseningsvite. Då huset var 2 månader försenat har vi även merkostnader pga detta. Jag har varit i kontakt med konsumentverket som sagt att vi bör ha rätt till merkostnad-ersättning givet att vi kan backa upp med dokumentation och kvitton. Men jag får inte tag på företaget efter jag skriftligen bestridit faktura.

Har du beatiridigt den med avtalsrättsliga grunder så kan du sitta lungt till företaget hör av sig, du behöver inte jaga dom utan det är upp till dom att kontakta dig..

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Som sagt, du har bestridit, du behöver inte göra mer. Firman kan kalla in inkassobolag, bestird till dem också. OM de kopplar in kronofogden så är det väldigt viktigt att ni bestrider även dit, annars kan skulden fastställas som giltig. I det läget kommer fogdne att lägga ned. Firman kan då¨stämma er i tingsrätten, och där kommer de inte att vinna.

Men OM de skulle vinna där (typ att ni missat någon klausul i avtaöet), så är det först om ni inte betalar då, som det kan bli en betalningsanmärkniong.

I nuläget så skall ni betala in det belopp som DU anser är korrekt.

Men har ni fått allting besiktigat nu? Även VVS? Och är det här huset tillverkat någonstans i Baltikum, så skulle jag nog be någon titta lite på elen också.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Det är lite märkligt att de inte ser till att göra rätt ens på en så enkel sak som att stå för sin försening.

Tänk om den här tråden hade fått sluta i "hur bra de till slut skötte allting", vilken reparation av anseende det kunde givit.

• Gilla
AMR74 och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är lite märkligt att de inte ser till att göra rätt ens på en så enkel sak som att stå för sin försening.

Tänk om den här tråden hade fått sluta i "hur bra de till slut skötte allting", vilken reparation av anseende det kunde givit.
Min första tanke också. Även för att vara skojare är dom synnerligen korkade som inte tar till vara chansen att göra precis allt rätt och göra åtminstone denna kund nöjd.

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Mikael Touma
E ElliBrakstake skrev:
Hej,

Bestrid skriftligen och betala inte om du är säker på att de vart sena med din lev

Min vänn hade sam.a case med de.. de erkänner inte sina försening med springer endast efter att deras fakturor skall betalas
Skiter fullständigt vad kunden har genomlidit

Stå på dig.

Även om fakturan går till inkasso så räcker det med ditt bestridande, de kan inte göra ngt förutom att pröva fallet i skiljedom
Men så långt kommer de inte gå
Då det ökar deras kostnader samt dåligt ryckte

Anlita Slutbesiktningsman . Fel kan finnas

Mikael Touma Mikael Touma skrev:
förutom att pröva fallet i skiljedom
Skiljedomsförfarande mot konsument? Nu blir jag nyfiken, utveckla gärna!

• Haha
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.