Tack! 11 år får väl ses som ett rekord!

P
Det är bara att reparera såhåller den längre än en ny

Har en 9 år gammal QT3159W som oavsett om action freeze är på eller ej vandrar upp till noll innan den kyler ner till -20 bortåt -26 igen (vet ej säker om den gick lägre då jag bara kollat på displayen då man är vaken). Inga felkoder, avfrostad manuellt i tre dygn som den också varit strömlös i, ingen skillnad. Kompressorn är nära 50 grader utanpå när den kylt ner skåpet, vilket tar tre till fem timmar tomt. Kondensorn eller vad det heter på baksidan är ca 35 grader ovantill och 25-30 grader nertill när den jobbar. Felet inträffade en natt och nästa gång en vecka senare, nu går den ett dygn innan den åker upp i temp igen, iof tom då mot full innan. Har läst hela tråden men känner inte exakt igen mig i någon av tidigare felbeskrivningar, tack elektroluxarn och alla andra för alla bra tidigare svar!

Är det så enkelt att det är köldmedelsbrist?

P
du borde prova med en termometer i denna.
går kompressorn konstant?

annars kan du ju köra actionfreeze i två dygn och se vad displayen visar när du kopplar om till vanlig drift.

du kan ha en halvtaskig fläkt, halvtaskigt kretskort och halvtaskig kompressor

Kompressorn går mycket tycker jag, men stannar till slut när den väl kommit ner till inställd temp. Men sen går den även när den inte vill komma ner i temp, men man hör att den inte går med last utan verkar snurra på i tomme. Startar man om frysen så låter det som den lastar på kompressorn i någon sekund för att släppa och snurra i tomme ända tills den efter många timmar till slut når plusgrader för att då börja kyla igen.

Hade en enkel utomhus termometer i skåpet förra gången den krånglade och tempen på displayen stämde väl överens med den hela vägen från rumstemp till -18.

Fläkten är det nog inget fel på då man tydligt hör hur den flyttar luft om man öppnar dörren en cm.

Antar att det inte finns något bra sätt att testa kretskortet? Är den lönt att krångla fram det för en okulärbesiktning? Eller finns det några andra idéer?

Köpa nytt är inte speciellt lockande då jag tycker det mesta av det som finns nu inte ger ett speciellt bra intryck tyvärr, oavsett pris.

P
troligtvis är det då köldmedelsbrist, enkelt att kolla genom att fylla på lite.

Ja det vore frestande att fylla lite för att se om det funkar eller inte, men jag vet faktiskt inte om det är värt det eller hur man hittar någon som gör det. Och fortfarande kvarstår problematiken med varför det isf är för lite. Om jag förstått det rätt så är första siffran i serienumret sista i tillverkningsåret, vilket isf ger kyl och frys en ålder av 12 år då det börjar på 7, så det kanske är lika bra och byta även om det inte kryllar av bra alternativ. Det lutar åt Husqvarna QR2461W och QT3461W, mest med tanke på att electrolux motsvarande inte går att hänga om vilket krånglar till det en del i vardagen. Och lyxigare modeller verkar inte vara så mycket mer avancerade än fläkt även i kyl och lite mer utrymme, men det är ju svårt att veta om andra saker av värde är bättre eller ej.

Hej!

Vår IKEA frys (av Electrolux modell), precis 5 år gammal har problem. Vi märkte för någon månad sedan att rören bakom gallret var isiga samt att det byggdes på lite is under gallret längst upp i frysen. Den lät också mycket högt och märkligt flera gånger om dagen. Som ett metalliskt vibrerande ljud. Jag tog bort isen, men gjorde inget annat. Frysen höll ca -18 i någon månad, men sedan började det pipa och efter någon dag klarade det inte att hålla tempen och den bara steg.

Vi avfrostade frysen manuellt och det kom mycket vatten både innuti och bakom skåpet. Efter ca 2 dygn avstängd inkl en kortare stund med sladden helt utdragen så startade vi den igen. Nu håller den ca -19 enl. manuell termometer utan problem (har inte testat lägre temp), och det är ingen is bakom gallret högst upp. Har kört i cirka 4-5 dagar nu. Den är också mycket tystare, inga konstiga ljud direkt.

Vad kan ha skett och vad kan vi förvänta oss framöver Vi vill inte ta hit en reparatör i onödan, men är det någon som kan säga varför detta skedde och vad vi bör titta på? Kommer det hålla någon månad sen komma tillbaka tror ni? Alla tips mottages gärna!

P
Det kan vara en tillfällighet
Avvakta några månader. Minst en vecka så ser du om den frosta av ordentligt

electroluxaren skrev:
Det kan vara en tillfällighet
Avvakta några månader. Minst en vecka så ser du om den frosta av ordentligt
OK, tack för svar! Så det tar minst en vecka innan eventuell is byggs på alltså? Då bör vi se ganska snart om den håller det borta.

En annan fråga, måste kyl/frys stå exakt rakt? Har monterat plastskydd under dem nu och det medförde att de lutar lite ”bakåt”.

P
med den luftfuktighet som råder denna tid på året kan det det dröja innan man ser vad som händer.

detta skåp är bra om det lutar lite bakåt då avfrostningsvattnet lättare rinner ut

P
Har en husqvarna frys QT3149A som oregelbundet blir för varmt. Då ser man ibland lite vatten i nederdel av skåpet alt. att det tom rinner ner på golvet. Displayen visar -15 ca (börvärde -19). Det är aldrig igenisat eller knappt frost på lamellpaketet där uppe men har ändå haft det avstängt > 2 dygn och efter det så fungerar det några veckor igen. Öppnar jag dörren långsamt så hör jag tydligt att fläkten går för att sedan stanna när jag öppnar dörren. Testade senaste dygnet att köra den på SF och efter tolv timmar har tempen på display (samt mätt med vanlig termometer inne i frysen) gått ner till -26 så nog kyler det. Kan det vara fläkten som spökar för mig i alla fall? Att den kanske hänger sig och slutar vifta runt den kylan i skåpet? Eller något annat jag kan prova med?

Har varit inne på tre siter för att beställa fläkt inkl electrolux shop men alla svarar att den har utgått finns ej att beställa. Vet någon var jag kan beställa en fläkt?

Jag kan meddela att min frys fortfarande fungerar. Däremot har jag nu börjat höra ett ganska högt ”klonkande” ljud ibland. Låter inte normalt. Kan det vara tecken på något?

P
P PåLandet skrev:
Har en husqvarna frys QT3149A som oregelbundet blir för varmt. Då ser man ibland lite vatten i nederdel av skåpet alt. att det tom rinner ner på golvet. Displayen visar -15 ca (börvärde -19). Det är aldrig igenisat eller knappt frost på lamellpaketet där uppe men har ändå haft det avstängt > 2 dygn och efter det så fungerar det några veckor igen. Öppnar jag dörren långsamt så hör jag tydligt att fläkten går för att sedan stanna när jag öppnar dörren. Testade senaste dygnet att köra den på SF och efter tolv timmar har tempen på display (samt mätt med vanlig termometer inne i frysen) gått ner till -26 så nog kyler det. Kan det vara fläkten som spökar för mig i alla fall? Att den kanske hänger sig och slutar vifta runt den kylan i skåpet? Eller något annat jag kan prova med?

Har varit inne på tre siter för att beställa fläkt inkl electrolux shop men alla svarar att den har utgått finns ej att beställa. Vet någon var jag kan beställa en fläkt?
Fläktens artikelnummer beror på vilket tillverkningsnummer du har dvs när den är tillverkad.
den "äldre" fläkten har utgått man samtidigt är den inte föremål för felorsak.

Vatten på golvet i skåpet beror på att avfrostningsvattnet inte rinner ut vilket i de flesta fall beror på att den kalla modulen är fel monterad efter reparation. om du har en tidig modell kan du ha en avfrostningsvärmare extra som kan vara kass.

frågan är nu om du hör fläkten när du upptäcker att temperaturen ökat?

du kan ha en köldmedelsläcka eller kompressor trötthet som gör att inte hela förångaren får köldmedel utan bara den bakre delen, då kommer förågaren på sikt att bli täpt så att inte fläkten kan cirkulera luften vilket du avhjälper med manuell avfrostning och skåpet därefter går någon tid.

• Gilla
PåLandet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.