271 196 läst ·
730 svar
271k läst
730 svar
Husqvarna frys håller inte inställd temp (ibland)
Produktnummer på mitt skåp är: 922341222 och serienummer 74600546.
Nu senast det hände för en halv vecka sedan var bara damen hemma, hon kollade inte om fläkte gick däremot sa hon att när hon försökte ändra börvärde på +/- knapparna så stod det bara e5 alt 5e i displayen. Det är inget jag sett själv någon gång, någon här som vet vad denna felkod betyder? Efter detta stängdes det av i två dygn och sen har jag kört det i SF för att se hur det orkar kyla. Där står det nu på -28 grader men det kanske inte betyder att kompressor är ok eller finns tillräckligt med köldmedia?
Tänkte kolla vad en kompressor kostar men inte heller den finns att köpa som reservdel electrolux shop? Är det så gammalt att de inte håller reservdelar längre kanske.
Vet i fan vad jag ska göra med det
Nu senast det hände för en halv vecka sedan var bara damen hemma, hon kollade inte om fläkte gick däremot sa hon att när hon försökte ändra börvärde på +/- knapparna så stod det bara e5 alt 5e i displayen. Det är inget jag sett själv någon gång, någon här som vet vad denna felkod betyder? Efter detta stängdes det av i två dygn och sen har jag kört det i SF för att se hur det orkar kyla. Där står det nu på -28 grader men det kanske inte betyder att kompressor är ok eller finns tillräckligt med köldmedia?
Tänkte kolla vad en kompressor kostar men inte heller den finns att köpa som reservdel electrolux shop? Är det så gammalt att de inte håller reservdelar längre kanske.
Vet i fan vad jag ska göra med det
electroluxaren skrev:Fläktens artikelnummer beror på vilket tillverkningsnummer du har dvs när den är tillverkad.
den "äldre" fläkten har utgått man samtidigt är den inte föremål för felorsak.
Vatten på golvet i skåpet beror på att avfrostningsvattnet inte rinner ut vilket i de flesta fall beror på att den kalla modulen är fel monterad efter reparation. om du har en tidig modell kan du ha en avfrostningsvärmare extra som kan vara kass.
frågan är nu om du hör fläkten när du upptäcker att temperaturen ökat?
du kan ha en köldmedelsläcka eller kompressor trötthet som gör att inte hela förångaren får köldmedel utan bara den bakre delen, då kommer förågaren på sikt att bli täpt så att inte fläkten kan cirkulera luften vilket du avhjälper med manuell avfrostning och skåpet därefter går någon tid.
@electroluxaren vår frys har nu rullat en månad sedan ”haveriet” jag beskrev i några inlägg sedan. Hör titt som tätt ett klonkande/dunsade ljud (En gång) som är ganska nytt, verkar vara när kompressorn startar/stoppar. Samt att jag ser att vatten har fryst till is i nederdelen av skåpet. Det samlas också en del is på själva botten av frysen.
Jag tog nu bort isen.
Tips på det? Tror du att skåpet är skrot eller något som kan repareras? Tillfällighet?
Stort tack på förhand.
Jag tog nu bort isen.
Tips på det? Tror du att skåpet är skrot eller något som kan repareras? Tillfällighet?
Stort tack på förhand.
Medlem
· Sverige
· 5 655 inlägg
Lagom inför självaste julafton så krånglar frysen igen. Samma grej som innan att det löses med en manuell avfrostning.
Misstänker att avfrostningselementet inte fungerar som det ska och tänkte testa att byta ut det. Jag vet att arbetsproceduren varit uppe någonstans här på forumet men nu kan jag inte hitta den... typiskt. Tacksam för råd. Har tagit bort bakpanelen som bara fördelar kyld luft ner i alla fack, detta snabbar på avfrostningen tillsammans med en fläkt som blåser in varm inneluft bakikrån på kylpaketet. Men behöver gräva mig in uppåt kylpaketet och är osäker på vad som ska tas bort, lossas och i vilken ordning och metoder. Måste byta det där elementet så här kan man inte hålla på....
Misstänker att avfrostningselementet inte fungerar som det ska och tänkte testa att byta ut det. Jag vet att arbetsproceduren varit uppe någonstans här på forumet men nu kan jag inte hitta den... typiskt. Tacksam för råd. Har tagit bort bakpanelen som bara fördelar kyld luft ner i alla fack, detta snabbar på avfrostningen tillsammans med en fläkt som blåser in varm inneluft bakikrån på kylpaketet. Men behöver gräva mig in uppåt kylpaketet och är osäker på vad som ska tas bort, lossas och i vilken ordning och metoder. Måste byta det där elementet så här kan man inte hålla på....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Sverige
· 5 655 inlägg
PS. Det krävs inga två dygns avfrostning om man demonterar bakre panelen som har till uppgift att sprida kyld luft enbart, man vrider tre grova spårskruvar i plast ett kvarts varv så är de loss och därefter bara att plocka ur bakpanelen. Sedan sätter man en golvfläkt tex som får fläkta igenom det hela ”bakifrån” med rumstempererad luft, öppen frysdörr såklart. Efter ca 8 timmar fick jag ut ca 1,3 liter vatten från denna manuella avfrostning och därefter fungerar frysskåpet som det ska.
Problemet är uppenbart: den avfrostar inte automatiskt längre och då är det detta man måste få frysskåpet att göra i fortsättningen, Min hypotes är att avfrostningselementet är kass och behöver bytas ut, en åtgärd som jag ser som ganska enkel. Men mycket möjligt att det är jobbigt rent tekniskt att komma åt att byta detta, det är därför jag behöver litet råd här. Kan ju även vara andra problem som gör att den automatiska avfrostningen inte fungerar längre.
Problemet är uppenbart: den avfrostar inte automatiskt längre och då är det detta man måste få frysskåpet att göra i fortsättningen, Min hypotes är att avfrostningselementet är kass och behöver bytas ut, en åtgärd som jag ser som ganska enkel. Men mycket möjligt att det är jobbigt rent tekniskt att komma åt att byta detta, det är därför jag behöver litet råd här. Kan ju även vara andra problem som gör att den automatiska avfrostningen inte fungerar längre.
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 655 inlägg
Tack för info! Kanske det kan vara värt det att låta en reparatör fixa det om det är trixigt. Skåpet känns som nytt fortfarande och matchande kylen av samma generation likaså, perfekt funktion. Med tanke på vad jag läst om förväntad livslängd på nya skåp så känner jag mig inte särskilt sugen att byta.electroluxaren skrev:
God morgon!
För en vecka sedan började graderna krypa åt fel håll igen och snart var det -11 och frysen började pipa. Vi stängde av den och nu har den varit av i 24h.
Lyckades riva ut en kontakt och undrar om ni vet vilken kabel som ska sitta var?
För en vecka sedan började graderna krypa åt fel håll igen och snart var det -11 och frysen började pipa. Vi stängde av den och nu har den varit av i 24h.
Lyckades riva ut en kontakt och undrar om ni vet vilken kabel som ska sitta var?
Såg att det ena stiftet (NC = closed) var böjt så antog att det inte har använts eller ska användas. Då är frågan bara gul eller grön på NO = open vs CO = Common?B Brandten skrev: