P
Sådär - nu har jag testat igen. Frysen startade fint, allt i sin ordning och ganska snabbt var den på -18 grader. En dag senare, gick den ner till -15 och larmet gick. Öppnade Och stängde dörren och vips var den på -18 igen.

några timmar senare hamnade den på -15 igen, dock utan larm, för att sedan klättra till -18.

vad tror ni? Avliva eller är det en billig fix?

Har du kollat att fläkten funkar? Öppnar man dörren litet på glänt så ska du höra att fläkten går, öppnar du fullt så ska den varva ner och tystna.

Även intressant hur mycket vatten du avfrostade vi din längre 2-dygnsavfrostning.

P
H Harald Blåtumme skrev:
Har du kollat att fläkten funkar? Öppnar man dörren litet på glänt så ska du höra att fläkten går, öppnar du fullt så ska den varva ner och tystna.

Även intressant hur mycket vatten du avfrostade vi din längre 2-dygnsavfrostning.

Fläkten funkar fint. Det kom inte mer än några droppar vatten.

Då vet jag inte vad man kan göra mer, jag är bara total amatör...

Kanske Electroluxaren har bra idéer som proffs!

• Gilla
1
  • Laddar…
P
H Harald Blåtumme skrev:
Då vet jag inte vad man kan göra mer, jag är bara total amatör...

Kanske Electroluxaren har bra idéer som proffs!

Det är vi väl alla förutom Electroluxaren :)

tack för hjälpen!

P
troligtvis har brist på köldmedium den orkar precis men ligger på gränsen.

P
electroluxaren skrev:
troligtvis har brist på köldmedium den orkar precis men ligger på gränsen.

Är det bara att fylla på?

P
Det lär juläckaut igen

P
electroluxaren skrev:
Det lär juläckaut igen
OK jag skrotar den istället. Tack för hjälpen!

P
Synd då det inte finns så bra frysar längre
Och inga svarta

P
Petepeteee skrev:
Jaha så hamnade även jag här. Min QR2349K börjat att tappa kyla från -18 till -11 innan den larmar. Men en termometer som jag själv har satt in visar -1 samtidigt som displayen visar ca -11 och att majoriteten av maten har hunnit bli upptinat.

Samtidigt, finns det varken spår av vatten, is eller frost i frysen. Inte heller verkar jag se något fel bakom frysen. Rent och fint.
Kompressorn och vad jag tror är fläkten fungerar.

Om jag öppnar och stänger dörren så jobbar den upp temperaturen för att sedan tappa den igen. Bestämde mig därför för att tömma frysen och stänga av dess el - dörren är dock stängd, skall den vara öppen? Tänkte testa slå på den igen imorgon.

Är det kört för min frys (jag har även dess syskon kylskåp vara fläkt låter som satan ibland).
På tal om...
Detta är kylen och inte frysen....

P
electroluxaren skrev:
På tal om...
Detta är kylen och inte frysen....

Ja helt rätt. Jag menade självklart QT3249K.

vad skulle det kosta att laga frysen då? Kylens fläkt har börjat att låta en himla massa nu också. Men antar att det är bara att smörja in den

P
Kylfläkten måste du bytaför det är en jä..a skitkvalitet.
Att sia din frys vet jag inte utan att tittat och get ett par olika förslag
Men hela den kalla modulen med värmare givare och fläkt kostar 1500.-
Byte och lite ny gas tillkommer.

• Gilla
Nicke61
  • Laddar…
Är det någon som har mätt förbrukningen på frysen? Har en Huskvarna QT3150FX från 2008 och mätte upp 1,7 kWh per dygn med 4 kg frysklampar och -18 gr. Enligt spec ska förbrukningen vara 0,92 kWh.

Har precis fått problem, då tempen ökar till ca -10 gr. Vi noterade att ca 50 cm upp på sidoväggen ( på utsida) var det riktigt varmt, ca 40 gr. Ingen frost och fläkt går tyst o fint, skåpet är tätt. Däremot har vi haft flera fall av igenfrostning och fått manuellt tina frysen, trots att det är automatavfrostning. Vi är två i familjen och öppnar kyl mer sällan än vad som anses som normalt. När det var varmt på utsidan var tempen ca -10 gr. Nu när tempen är -18 gr är det bara lite ljummet på samma ställe.

Kan det vara avfrostningen som krånglar? ..eller är det kölmedelsläcka?

P
Trolig läcka

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.