BirgitS
electroluxaren skrev:
den är inte flyttad den är helt nedlagd
ingenting är sparat
all teknologi i skåpen är skrotad
nu köper electroluxkoncernen sina skåp från Kina respektive Ungern med den teknologin som dessa har tagit fram under respektive kommuniststyre.
Att de nu bygger i Ungern och Kina bekymrar mig mindre än att de nu använder deras teknik. Faktum är dock att Mariestads teknik inte var så bra den heller.
Tillverkar inte finnarna något?

BirgitS BirgitS skrev:
Så var planerna i alla fall: [länk]
Tja, verkar bli mera typ plåtverkstad. Överskåp, kan man tillverka själv.
Nu är det tysktillverkat som gäller framgent.

P
Elux centralager flyttade
In i lokalerna från torsvik i jpg

P
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Att de nu bygger i Ungern och Kina bekymrar mig mindre än att de nu använder deras teknik. Faktum är dock att Mariestads teknik inte var så bra den heller.
Tillverkar inte finnarna något?
Det som förr finskt är nu slovenskt
Gornje gör nu finska ting och har förenklat dessa högst avsevärt

Jag jar en Husqvarna QRT4650 som också har svårt att hålla temperaturen. Den verkar ligga på -10 längst upp när jag mäter med en vanlig termometer. Uppe i taket har en del is bildats. Se bild. Är det normalt? Den ska väl frosta av sig själv. Garantin har precis gått ut, typiskt nog. Den har varnat ett par ggr genom att pipa. När jag har tryckt OK så har den snabbt visat -11, och sedan har den återgått till att visa -18. Jag gissar att det är börvärdet som visas i displayen och inte faktiskt värde.

rlm7hu.jpg

• Gilla
Putten
  • Laddar…
P
Du har ett cirkulations problem
Troligtvis sitter fläkten fast i is.
Det enklaste sättet att kolla detta är att dra ur sladden ur väggkontakten och låta frys dörren vara öppen i två dagar, starta sedan skåpet igen.
Funkar det i några veckor så var det bara en tillfällighet.

• Gilla
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du har ett cirkulations problem
Troligtvis sitter fläkten fast i is.
Det enklaste sättet att kolla detta är att dra ur sladden ur väggkontakten och låta frys dörren vara öppen i två dagar, starta sedan skåpet igen.
Funkar det i några veckor så var det bara en tillfällighet.
Tack för snabbt svar!
Frysen är ju (såklart) full med grejer så två dagar innebär en hel del slängd mat. Kan jag snabba på det hela med en bordsfläkt? Gamla frysar har jag frostat av med fläkt på ca 2 timmar.

P
Det är mycket svårt att få cirkulation på luften i paketet och omöjligt att vet om all is är borta.
En halvdan avfrostning kan förvärra det hela

• Gilla
Ruttenrot och 2 till
  • Laddar…
Du måste dra ut skåpet och fånga upp tövattnet från behållaren på kompressorn. Det riskerar annars att svämma över och göra skador på golvet.

När jag frostar av så kopplar jag loss slangen från behållaren och placerar den i en hink.

Vid rutinavfrostning på vårt skåp räknar jag minimum tid 12 timmar, då med öppen dörr och bordsfläkt.

I ditt fall bör du nog lyssna till rådet 2 dygn. Oavsett vilket krävs reservfrys.

• Gilla
Battlebengt
  • Laddar…
Hade av flera anledningar inte tid att göra en 48 timmars-avfrostning, så det blev en uppsnabbad variant på 6 timmar med mycket ventilation. Skruvade bort en av innerpanelerna, den rakt fram som satt med två skruvar bakom små gråa flärpar. Skulle gärna tagit bort mer i taket, men jag var rädd att ta sönder något så det fick räcka.

Nu efter 24 timmars drift så håller temperaturen -20 (inställd på -18) uppe och nere, så frysen verkar fungera igen. Får hoppas att det håller sig nu.

Tack electroluxaren för hjälpen! Och tack Nils-Orvar för tipset med vattnet! Mycket användbart tips ;)

• Gilla
Daniel Kron och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett liknande problem, men med en annan frys, Husqvarna QT322W, som varken har fläkt eller automatisk avfrostning. Temperaturen stiger med ojämna mellanrum till under 12 grader och larmet går. När larmet resettas verkar kompressorn starta och temperaturen sjunker till inställt värde igen. Problemet började för nåt år sedan och uppträdde i början sällan. På senare tid har det kommit oftare och oftare för att nu uppträda dagligen. Jag har kollat att temperaturmätningen stämmer, med en separat termometer, så det är inget fel på sensorn. Kan inte tro annat än att det är nån komponent eller annat på elektronikkortet som fallerar. Problemet är att kortet utgått och ingen ersättning finns. Nån som känner till felet, eller kan ge tips? Jag vill ogärna köpa nytt, eftersom kylen som står bredvid är av samma design.

Stiger till över -12 grader skall det naturligtvis vara.

Nu var det dags igen... Fullt av snö och is på förångaren och tempen stiger. Är det normalt att avfrosta en EUF2300 tre gånger om året eller kan det vara fel på skåpet?

P
Otät dörr eller avbrott i avfrostningselemente eller fel på fläkten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.