Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Nu har min begagnade EUF2300 fungerat klockrent sedan förra sommaren. Om jag förstått det rätt så är det inget konstigt att modellen behöver avfrostas manuellt en gång om året.

Men kan behovet av avfrostning ha påskyndats av att frugan demolerade en lucka till ett av dom övre facken härom veckan?

Jag tänker att flödet kanske blir fel när luckan fattas.

Felsymptom: tempen når endast -15°C och det finns rejält med snö och is ikring kylelementet. Fläkten snurrar när den ska.
Är det säkert att fläkten jobbar som den skall? Mycket "snö" (frost) tyder på att det inte blir tillräckligt varmt i evakuerings röret. Prova med att föra in en (avskalad!) ca. 2cm dia och 15cm lång, kopparkabel i röret.
Den behåller värmen och du slipper all frost. Det funkade för mej. (y)

Snö eller is är en tolkningsfråga.

Snö eller is syns delvis genom persiennliknande strukturer, med fokus på de närmaste lamellernas kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan avfrostningselementet fungera med nedsatt förmåga eller är det antingen eller?

Jag mätte upp den i inlägg #276

Resistans vid avstängd frys:
Avfrostningsvärmaren: 0,2 kΩ
Och teorin om luckan som numera fattas?

RilleRock

[bild]

Kan avfrostningselementet fungera med nedsatt förmåga eller är det antingen eller?

Mitt nya elementet inkl klixon låg på 226,2 ohm och det gamla på "oändligt'.
Så det verkar vara helt.

• Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
P

[bild]

Den har helt klart inte avfrostat
Elementet eller att dörren glömd öppen

Om dörren har blivit glömd öppen så brukar summern pipa?

Idag mätte jag komponenterna på nytt.

Avfrostningsvärmaren: 0,19 kΩ
Tempgivare1: 2,8kΩ
Tempgivare2: 1,4kΩ

RilleRock

Ja hade problem med något sorts glapp i magnetkännaren på kretskortet så fast dörren var stängd så kände den bitvis inte av det.
Dubbelkollad även med en extern magnet och samma fenomen.

P

Om tex en lucka eller låda inte är helt på plats kan dörren vara öppen upp till ett par cm utan att larmet löser.
1cm är svårt att se men det räcker.
190 ohm på värmaren är rimligt.

• Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Vår Husqvarna QT3255 har något slags problem. Den visar alltid rätt temperatur (-18) men mäter man längre ner i frysen så är det varmare (-5).
Ringde service som bad oss frosta av i ett dygn. Gjorde det, och det kom ut ungefär en halv liter vatten.
Slog på skålet och aktiverade "super freeze", ställde in en bytta vatten med termometer i och låda med kylklampar längst ner. Skåpet gick då ner till -24 grader (enligt min termometer), -18 enligt skåpet.

Trodde därmed att allt var fint och slog av "super freeze". Samma problem igen: skåpet visar -18 men strax under nollan längre ner.

Gjorde om manövern med avfrostningen, kom knappt ut något vatten.

Slog på skåpet utan "super freeze" och temperaturen längst ner i skåpet är nu (efter 10 timmar) -5. Skåpets tempsensor visar -18.

Vi fick fläkten bytt för två år sedan då den hade pajat totalt med liknande symptom. Dock hör jag att fläkten går om jag öppnar dörren en cm och att den slutar gå när jag öppnar dörren helt, så den borde vara ok.

Jag ser inte att det skulle vara fullt med snö och is innanför gallret uppe, inne i skåpet.

Någon som har en teori om vad som kan vara fel?

P
Köldmedelsbrist!
Borde gått ner till -30

Aha! Intressant!
Är det något som är värt att reparera?

Om skåpet är mer än 10 år skulle jag inte lägga några pengar utan köpa ett nytt. Det finns andra bättre fabrikat än Hq/Elux!.Att ta in en servicetekniker är mycket dyrt då det oftast krånglar igen. Dessutom verkar konstruktionen fläkt, evaporator vara minst sagt undermålig. Mycket bra för servicefirman , dock.

P
Står skåpet för sig själv så är det inte försvarbart att reparera.
Men har du ett matchande skåp brevid?

Om man reparerar och om man gör det riktigt dvs byter det som har skadats eller är på väg att ge upp
Så blir det lätt 8.000.-

Tyvärr så är alla skåp uppbygda likadant och med liknande fel dessutom har de blivit sämre i och med att mariestads fabriken lagts ner.
Inget fabrikat är förskonade.
Av den anledningen kan det ev vara värt att reparera.

electroluxaren skrev:
Står skåpet för sig själv så är det inte försvarbart att reparera.
Men har du ett matchande skåp brevid?

Om man reparerar och om man gör det riktigt dvs byter det som har skadats eller är på väg att ge upp
Så blir det lätt 8.000.-

Tyvärr så är alla skåp uppbygda likadant och med liknande fel dessutom har de blivit sämre i och med att mariestads fabriken lagts ner.
Inget fabrikat är förskonade.
Av den anledningen kan det ev vara värt att reparera.
Va, har Mariestad fabriken flyttats? Vet du till vilket land? Moldavien, eller...?

P
den är inte flyttad den är helt nedlagd
ingenting är sparat
all teknologi i skåpen är skrotad
nu köper electroluxkoncernen sina skåp från Kina respektive Ungern med den teknologin som dessa har tagit fram under respektive kommuniststyre.

Tyckte jag läste att en del av del av de anställda tog över fabrik och inventarier och ska driva verksamhet relaterat till kyla mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.