A
Är du säker på att verkligen var bara -10
kanske bara visade fel.

electroluxaren skrev:
Är du säker på att verkligen var bara -10
kanske bara visade fel.
Nja inte helt säker iof... men brödet kändes mjukare så tror det var varmare än vanligt.
Dessutom så piper den ju som fan på natten när den går under en viss temp så ville ändå frosta av och fixa.

A
Då stämde det troligen
nu räcker det som sagt inte att frosta av dessa skåp bara under en natt utan det är ju minst ett troligen två dygn innan man kan vara säker på att all is töat.
om man plockar isär kylelementet brukar man ha man ofta fullt upp i 40 minuter med varmluftspistol.
jag tror nog att du har liten kapacitetsbrist vilket yttrar sig genom att det tar för lång tid efter avfrostning att komma ner i temperatur och att din isproduktion förefaller lite låg

RilleRock
Min Electrolux EUF29400 från 2008 höll kylan bra i 5 månader sen förra (första) avfrostningen i december.

Började pipa igen och vandra neråt i temperatur.
Fläkten funkade sporadiskt vid kontroll med magnet på dörren, samt snurrade inte med full kapacitet när den väl gick.
Lite is och snö fanns på avfrostningselementet.

Gjorde en snabb avfrostning på 2h med 45grader i skåpet.
Startade upp den och nu när ja kom hem nu visade den inställda -23 i display och min lösa innertemp visade -24,6.

Se hur länge lyckan får vara denna gången eller avfrostningselementet är på upphällningen kanske.

RilleRock
Sliter man mycket mer på delarna om man har lägre temp än -18?

A
Nej

• Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Hej jag har ett qt3549w som läker det jag vill veta är hur mycket r600a det går åt för att fulla det? Läckan är rätt vanligt i kröken till kondensorn till frysen böjen blir platt på grund av att röret är för tungt.

A
Röret blir inte platt av vikten i sig. Möjligtvis av vikten på montören...
Det är heller inte vanligt att det läcker i kröken även om den är tillplattad.
50gram köldmedel av R600A fungerar finfint när sytemet är korrekt vacumerat.

• Gilla
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Det var mycket nyttig information i den här forumtråden - och speciellt från Electroluxaren. :)
Jag har en Electrolux EUF2900X (prod.nr. 922341061) från ca. 2008 med samma/liknande problem som många andra här. Hittar dock inte svar på alla mina frågor/symptom, så jag är tacksam för lite input. Ursäkta lång text, men jag tänker att det är bäst att ge all info på en gång:

För en vecka sedan gick temperaturen ned till -11 grader (enligt displayen) och larmade, möjligen för att dörren inte hade stängt ordentligt. Efter dörrstängning har den dock inte klarat av att komma tillbaka till -18 igen (oavsett normal inställning eller infrysningsläget "SUPER"), så jag fick tömma frysen (tack och lova har jag en extrafrys i garaget som hade tillräckligt med plats... :) ).
Jag såg ingen is på evaporatorn, men har förstått att det kan bildas is vid fläkten, som kan påverka, så jag stängde av frysen under 3 dygn för att vara säker på att all ev. is skulle smälta.

Efter 3 dygn satte jag på frysen igen och lät den vara på några dygn. Den tog lite tid på sig att bli kall (larmade vid -1 grad på vägen ner mot kallare), men har inte klarat av att kyla tillräckligt. Enligt displayen har den varierat mellan -7 och -15 grader (tillfälligt), men oftast runt -11 grader.

Jag lade då in två halvfyllda (vatten) glas i frysen – ett på översta hyllan och ett på nedersta hyllan, samt en lös frystermometer. Vattnet i båda glasen frös till is på samma tid vid -11 grader på displayen (på några timmar?), men när displayen vira -11 så visar den lösa termometern ca. -6 till -7 grader (både i övre och nedre delen av frysen). Jämn temperatur i hela frysen, alltså, men för varmt.

Jag hör aldrig att fläkten går igång – eller stannar när jag öppnar dörren – inte heller när jag trycker in de två kontakterna som trycks in när dörren stängs. (Ersätter det magnetkontakt som talas om ovan?). Det som dock hörs är ett knäppande/gurglande/snarkande läte från evaporatorn (innanför evaporatorkåpan i alla fall). Är det från köldmedel blandat med luft eller är det normalt?

Efter att ha stängt av frysen igen, tagit bort alla hyllplan och inre bakpanelen, så försöker jag ta bort evaporatorkåpan – tänkte kolla statusen på fläkten. När jag försöker vika ned kåpan så tar dock röret som går ut genom bakväggen emot. Jag är rädd att vecka det om jag tar i för hårt. Hur tarman bort kåpan på ett säkert sätt? I sprängskissen ser det enkelt ut att separera delarna, men inte i verkligheten...,
http://shop.electrolux.se/search?ss...c=00&customFields=edDesc=C10 KYLSYS, BRUKS E

Huvudfrågor:

1) Är det någon mening att jag försöker kolla fläkten? Frysen borde väl klara av att komma ned till -18 även om fläkten inte snurrar (jag har ju jämn temperatur, men för hög)? Någon (Electroluxaren?) skrev i ett inlägg att "stannar fläkten blir det 8-13 minus i skåpet", vilket å andra sidan passar in på symptomen på min frys...

2) Ett annat misstänkt fel verkar vara köldmedelsbrist. Kan möjligen bekräftas av att displayen visar rumstemperatur +28 grader när jag kollar där? (Värmen ökar väl vid köldmedelsbrist?) Electroluxaren har skrivit tidigare att köldmedelsbrist leder till högre temperatur från skåpet, men hur högt?

3) Vad kan jag fixa själv? Vid köldmedelsbrist behöver jag ju kolla var läckan är och fixa den innan jag fyller på nytt. Och hur fyller man på? Bättre att låta reparatör fixa? Kostnad?

Tack(Electroluxaren :) ) på förhand för hjälp!

/Lasse

A
Fläkten vanligt fel på denna årgång, frysen går ej ner i temp om fläkten ej fungerar
Magnetkontakt finns kvar
Dra kåpan åt dig och vik ner,
Fläkten kan du känna bakom utan arr ta ner kåpan. Den skal snurra mycket lätt

Tack Electroluxaren, då ska jag fokusera på fläkten.
Förra gången gjorde jag som du skrev – frigjorde kåpan framåt (efter att först ha bänt bort plastkroken på baksidan, som omsluter det inkommande röret) och vek ned. Det var då som röret ändå tog emot, men jag ska vara mer "frimodig" och vika ned ändå.
Ska försöka komma åt fläkten på baksidan och kolla om den snurrar.

Har en 3 dm lång magnet – är det bara att placera den var som helst längs skåpslanten, där dörrlisten försluter, för att fläkten ska gå igång?

RilleRock
Ja då var det dags igen för min EUF29400.
Denna gången höll den temperaturen i 3 månader vs tidigare 5 månader :thumbup:

Fläkten går men avfrostningselementet har en hel del is runt flänsarna och låter lite pysande/gurglande imellanåt.

Är det avfrostningsvärmaren som är kass? Meck att byta själv?
Eller tyder gurglandet på något annat?

Sen undrar ja ang läckströmmar från ovanstående skåp samt kylskåp ERE34400.
Båda skåpen ligger på egen jordfelsbrytare som löses ut.
Någon ide?

Har iaf tillsvidare lagt dem på varsin annan gruppsäkring.

Redigerat:
A
LasseA skrev:
Tack Electroluxaren, då ska jag fokusera på fläkten.
Förra gången gjorde jag som du skrev – frigjorde kåpan framåt (efter att först ha bänt bort plastkroken på baksidan, som omsluter det inkommande röret) och vek ned. Det var då som röret ändå tog emot, men jag ska vara mer "frimodig" och vika ned ändå.
Ska försöka komma åt fläkten på baksidan och kolla om den snurrar.

Har en 3 dm lång magnet – är det bara att placera den var som helst längs skåpslanten, där dörrlisten försluter, för att fläkten ska gå igång?
Du får ju inte ner kåpan hu mycket som helst, i framkant kanske 20-25cm.
Sen kan man ju plocka i sär den och frilägga evapuratorn då blir det gott om plats.
Magneten sitter på dörren i överkant uppifrån och centrerad. Den är ca 10mm i diameter.

A
RilleRock skrev:
Ja då var det dags igen för min EUF29400.
Denna gången höll den temperaturen i 3 månader vs tidigare 5 månader :thumbup:

Fläkten går men avfrostningselementet har en hel del is runt flänsarna och låter lite pysande/gurglande imellanåt.

Är det avfrostningsvärmaren som är kass? Meck att byta själv?
Eller tyder gurglandet på något annat?

Sen undrar ja ang läckströmmar från ovanstående skåp samt kylskåp ERE34400.
Båda skåpen ligger på egen jordfelsbrytare som löses ut.
Någon ide?

Har iaf tillsvidare lagt dem på varsin annan gruppsäkring.
Löser frysen jfb kan det vara avfrostningselementet. Och det är ett jä...a sk.. att byta.
Måste ha tunna handskar under bytet man blir totalt sönderskuren annars och en massa blod fastnar på flänsarna. Riktigt kladdigt.
Gurglandet kan vara ett normalt insprutnings ljud eller olje ficka eller köldmedelsbrist.

• Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock
electroluxaren skrev:
Löser frysen jfb kan det vara avfrostningselementet. Och det är ett jä...a sk.. att byta.
Måste ha tunna handskar under bytet man blir totalt sönderskuren annars och en massa blod fastnar på flänsarna. Riktigt kladdigt.
Gurglandet kan vara ett normalt insprutnings ljud eller olje ficka eller köldmedelsbrist.
Låter mindre trevligt men vi gör ett försök om några månader när den kommer klödda igen.
Hur lång tid bör det ta för en tekniker?

Antar det är den översta ja skall ha iomed mitt serienummer börjar på 751?

Skärmdump från en webbplats som visar sprängskisser och artikelnummer för reservdelar till kyl- och frysenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.