235 430 läst ·
2 000 svar
235k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Han säger ju förvisso också att riskerna för att familjers ekonomi drabbas är liten. Men hursomhelst är det ju intressant när man säger att en bubblas existens inte är ett problem för penningpolitiken, då det med gott fog går att argumentera för att inga bubblor skulle uppstå utan just penningpolitik.Nyfniken skrev:
Vad jag har sett har han hela tiden sagt att det är viktigare att ägna sig åt arbetsmarknad och industri än att oroa sig för bubblor på bostadsmarknaden. Det är ju inte riktigt samma sak som att säga att det inte är någon bubbla.ordain skrev:
Men om han säger att det inte är en bubbla, vad menar han då? Själv skulle jag säga att varje marknadsdriven övervärdering är en bubbla, oavsett hur liten den är. Men jag har noterat att ekonomer tycker att övervärderingen ska ha en viss storlek för att räknas som bubbla. Om den "bara" är 20% räknas den inte som bubbla.
Ett citat av Lars E O:
Bostadspriser och bolån utgör inget stabilitetsproblem och bör inte påverka penningpolitiken. Eventuella framtida problem på bostadsmarknaderna, liksom överhuvudtaget eventuella framtida problem med den finansiella stabiliteten, hanteras bäst med reglering och tillsyn. Reporäntan är ett alltför trubbigt och olämpligt instrument att hantera för annat än att stabilisera inflationen runt inflationsmålet och resursutnyttjandet runt en normal nivå.
http://slopedcurve.com/roller/makro/entry/lars_e_o_svensson_vill
Han utesluter alltså inte möjligheten att det kan bli problem på bostadsmarknaden, men menar att det inte är Riksbankens sak att ta ansvar för att inte priserna rusar iväg pga låga räntor.
Bostadspriser och bolån utgör inget stabilitetsproblem och bör inte påverka penningpolitiken. Eventuella framtida problem på bostadsmarknaderna, liksom överhuvudtaget eventuella framtida problem med den finansiella stabiliteten, hanteras bäst med reglering och tillsyn. Reporäntan är ett alltför trubbigt och olämpligt instrument att hantera för annat än att stabilisera inflationen runt inflationsmålet och resursutnyttjandet runt en normal nivå.
http://slopedcurve.com/roller/makro/entry/lars_e_o_svensson_vill
Han utesluter alltså inte möjligheten att det kan bli problem på bostadsmarknaden, men menar att det inte är Riksbankens sak att ta ansvar för att inte priserna rusar iväg pga låga räntor.
I princip håller jag med dig, men ordet blir ju tandlöst om man hävdar att en övervärdering med 2% är en bubbla på en marknad där säsongsvariationerna är +/- 5-10%.lurk12345 skrev:
Nu tar jag kanske orden ur dess sammanhang, men hävdade han inte i DI:s artikel att räntan borde sänkts ytterligare för att rädda jobb? :Olurk12345 skrev:
Ja det är väl det han menar med resursutnyttjande. Såvitt jag kan se har han hela tiden talat för att fokus ska vara på arbetslösheten och industrin. Han har inte direkt sagt att det inte är en bobubbla, däremot har han sagt att om det är en bubbla är det inget större problem.Nyfniken skrev:
Det finns förstås en nivå där det är omöjligt att ens i efterhand avgöra om det varit en övervärdering eller inte. Jovisst, då kanske man kan säga att det inte är en bubbla, precis som man säger att en bilist med tillräckligt låg promille är nykter.Nyfniken skrev:
http://www.dn.se/debatt/mycket-liten-risk-for-en-ny-bostadsbubbla-1.1078262
"SBAB:s bolåneexperter: Priserna på bostadsmarknaden ligger väl i linje med de ekonomiska, politiska och sociala faktorer som styr dem. Varningarna duggar tätt om att bostadspriserna kommer att rasa när räntorna väl börjar gå upp. Visserligen är flera mått historiskt höga, till exempel den genomsnittliga belåningsgraden och hushållens skulder i förhållande till deras inkomster. Men man måste komma ihåg att prisutvecklingen under de senaste 15 åren varit en anpassning till ett nytt läge med låg inflation, låga räntor, lågt bostadsbyggande och en stabilare ekonomi. Det finns därför inte mycket som talar för att vi står inför en ny bostadsbubbla, skriver Tor Borg och Tomas Pousette."
"SBAB:s bolåneexperter: Priserna på bostadsmarknaden ligger väl i linje med de ekonomiska, politiska och sociala faktorer som styr dem. Varningarna duggar tätt om att bostadspriserna kommer att rasa när räntorna väl börjar gå upp. Visserligen är flera mått historiskt höga, till exempel den genomsnittliga belåningsgraden och hushållens skulder i förhållande till deras inkomster. Men man måste komma ihåg att prisutvecklingen under de senaste 15 åren varit en anpassning till ett nytt läge med låg inflation, låga räntor, lågt bostadsbyggande och en stabilare ekonomi. Det finns därför inte mycket som talar för att vi står inför en ny bostadsbubbla, skriver Tor Borg och Tomas Pousette."
Idag kom nya siffror. Om jag har läst rätt så är det +8% på årsbasis. Tidningarna gör en stor grej av att det är minus i Stockholms innerstad den senaste månaden. <lite konstigt med tanke på att det har väl hänt flera gånger tidigare, utan att det haft någon större betydelse.
Undrar om hon analyschefen har jämfört grafen de seasnet 24 mån för stockholms innerstad kontra riket. Förljer varandar mycket bra, med två små skillnader vad jag kan se.
1) Dec 2008 vände det i riket, medan stockholm innerstad gick sidledes.
2) Dec 2009 dippade det i stockholms innerstad, medan riket fortsatte upp.
1) Dec 2008 vände det i riket, medan stockholm innerstad gick sidledes.
2) Dec 2009 dippade det i stockholms innerstad, medan riket fortsatte upp.
Jag snubblade på det här inslaget i DiTV. Det tillför kanske inte så mycket för diskussionen, men det var kul att se Hansson på BKN "live".
Jo, det var ett trevligt inslag. När Hansson säger att räntan kommer att gå upp till 5,5% om några år kontrar representanten från Skandiamäklarna med att normalräntan ska ligga "runt 7%".Nyfniken skrev: