Metaforer och ironi kan vara knepiga, tomten. Hoppas du vet nu. ;)

billy_baver skrev:
Metaforer och ironi kan vara knepiga, tomten. Hoppas du vet nu. ;)
Ironi funkar inte alltid skrift. Anledning behöver jag väl knappast förklara för dig? :)

HusByggarTomten skrev:
Kom igen nu lurk, kom med något vettigt. Jag frågade på vilket sätt jämförelsen tar hänsyn till standardhöjning och du kan inte svara... Har du inget svar så låt bli att svara.
Precis som Mikael L påpekar finns det ett utförligt svar i denna länk: http://www.scb.se/Statistik/PR/PR0501/_dokument/PR0501_BS_2008.pdf

Jag svarade som jag gjorde eftersom jag tyckte att du bara ställde samma fråga om och om igen utan att bry dig om de svar som du fick. I tråden ovan har du tex inlägg 1111 och inlägg 1094. Det handlar ju inte om några avancerade grejer. När man beräknar BKI kompenserar man för variationer i utrustning och standard. Det är ju samma problem som man måste lösa när man beräknar konsumentprisindex för att mäta inflationen (eftersom folks konsumtionsvanor förändras).

Sen förstår jag inte pratet om halmhyddor och plankor. Tyckerdu att det hjälper till att bringa klarhet?

HusByggarTomten skrev:
Har jag påstått att vi byggde halmhyddor för 20 år sen? Nej, jag påstår att vi höjer standarden och bygger både dyrare och bättre hus mot förr och därför bör ifrågasätta jämförelsen.
Ifrågasätter du KPI också?

Platt-TV och DVD-spelare fanns definitivt inte med i KPI-korgen 1980.

billy_baver skrev:
Mycket riktigt! Plank har inget eget index. Men här har jag lite fler siffror för kalenderbitarna. Perioden 2002 - 2007.
Jösses, vilka jobb en del har... :S

Om vi lägger pajkastningen åt sidan för ett ögonblick och återgår till trådens ämne. På torsdag kommer Mäklarstatistik med nya siffror. Har vi några bud?

Själv tror jag på någon procent upp men att vi kommer få röda siffror inom ett par månader.

billy_baver skrev:
Mycket riktigt! Plank har inget eget index. Men här har jag lite fler siffror för kalenderbitarna. Perioden 2002 - 2007.

[länk]
Det här är ju egentligen värre än diagrammet som jag klippte in. Bara synd att det bara går tillbaka till 2002. Det kunde också ha varit intressant att se vilken effekt lågkonjunkturen hade.

Nyfniken skrev:
Ifrågasätter du KPI också?

Platt-TV och DVD-spelare fanns definitivt inte med i KPI-korgen 1980.
Eftersom beskrivningen säger att prisändringar till följd förändrad kvaltet inte ska räknas in så är jag nyfiken vad som inte räknas in och på vilket sätt man bedömer det. Är det dumt att ifrågasätta statistik menar du?

Byggmaterial och tjänster samlar man in priser på i annan ordning än enkäten för BPI. Åtminstone går det att särskilja hyfsat vilken standard byggnaderna har genom att man i formuläret uppger typ av luftbehandling och uppvärmningssystem, tak- och fasadbeläggning och så vidare.

På sidan 10 (punkt 4.2) http://www.scb.se/Statistik/PR/PR0501/_dokument/PR0501_BS_2008.pdf
nämner scb hur man använder "inputindex" som stöd för intern tolkning. Jag kan instämma i att det säkert vore lärorikt att loda i hur den där viktningen ser ut. Men i brist på den möjligheten och med stöd i samstämmig annan statistik litar jag på uppgiften att byggpriserna ökat och ökar fortare än befolkningens löner.

billy_baver skrev:
Byggprisindex. Please! "Plankorna" hängde bara i luften som en sorts allmän metafor du själv hade använt i något inlägg innan.
En liten detalj, bara. Jag kanske är petig, men Billy säger fel...

Vill man söka information på nätet är det bra att veta att det heter "byggnadsprisindex".

billy_baver skrev:
Nej, standardhöjning i sig är ingen orsak till prisökning. Att priset förra var exempelvis tio procent lägre innebär i första hand bara att du onekligen får betala tio procent mer för att bygga ditt hus nu än om du skyndat dig för ett år sedan.

Men om du under väntetiden upptäckt att du vill ha ett 50 procent "finare" hus blir briset givetvis 155 procent av din ursprungliga budget. :)
Så det du säger är alltså att standardökningen som onekligen har skett (för jag antar att du inte påstår att standarden inte har ökat) har skett utan kostnad för konsumenten. Det tycker jag låter fantastiskt.

Notera att jag aldrig har nämnt BPI varken nu eller i mitt ursprungsargument, utan faktiskt pris.

Nej, jag säger inte att standardökning har sektt utan kostnad för konsumenten. Tvärtom har jag sagt att priset för höjd standard har blivit högre än om den hade BPI inte hade ökat snabbare än andra konsumentpriser. Alltså räknat i faktiska priser.

billy_baver skrev:
Nej, jag säger inte att standardökning har sektt utan kostnad för konsumenten. Tvärtom har jag sagt att priset för höjd standard har blivit högre än om den hade BPI inte hade ökat snabbare än andra konsumentpriser. Alltså räknat i faktiska priser.
Vad menade du då med att bemöta mitt påstående att ökade priser delvis kan förklaras av ökad standard med "nja" och en hänvisning till BPI, samt det jag citerade alldeles nyss där du skrev "Nej, standardhöjning i sig är ingen orsak till prisökning"?

Jag tycker helt enkelt det är lite otydligt vad du egentligen säger här. Jag påstod att dels är våra hus dyrare än i vissa andra länder för att vi har ett klimat som kräver bättre hus samt för att vi generellt sett vill ha en hög standard på boende och dels att ökningen i priser förmodligen delvis orsakats av att vi vill ha högre standard. Detta verkade du inte hålla med om och jag undrar därför exakt vad som du anser är felaktigt? Har vi inte ett klimat som förutsätter mer välisolerade och välbyggda, och därmed dyrare hus än i exempelvis sydeuropa? Har vi inte en relativt hög standard på våra hus jämfört med många andra länder? Har inte standardökningen medfört att priserna har gått upp?

Grävde i uppgifterna men kan inte hitta någonstans om/hur man har justerat detta efter nya regler och standarder. Istället för att bara säga "men kolla nånstans i....", lägg upp här konkret vart och hur man justerar för regeländringar och standardhöjningar. Vore intressant att se.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.