Nyfniken skrev:
(I diagrammet ser man för övrigt att det är dumt att diskutera 3-månaders glidande medelvärde då det verkar finnas ett tydligt säsongsmönster)
Är det fel på ditt diagram? K/T-talet 200907 är 1,95 enligt småhusbarometerna som kom igår från SCB, medan samma siffra i ditt diagram inte når över 1,9. Det ser ut som att du lagt in felaktiga siffror.
 
Lekkamraten skrev:
Är det fel på ditt diagram? K/T-talet 200907 är 1,95 enligt småhusbarometerna som kom igår från SCB, medan samma siffra i ditt diagram inte når över 1,9. Det ser ut som att du lagt in felaktiga siffror.
Det är inte SCB's siffror. Diagrammet är inte mitt, utan Mäklarstatistiks.
 
Nyfniken skrev:
Det är inte SCB's siffror. Diagrammet är inte mitt, utan Mäklarstatistiks.
Ok, då verkar det om det är mätskillnader bakom de olika K/T-talen.

I Småhusbarometern redovisas K/T-talet som ett ovägt medeltal, d.v.s. som ett medelvärde av varje köps K/T-tal.

Sätter större tilltro till SCB, de är ju experter på statistik. Vet inte riktigt hur Mäklarstatistik mäter sitt K/T-tal och vad som ger skillnaden.
 
Lekkamraten skrev:
Sätter större tilltro till SCB, de är ju experter på statistik. Vet inte riktigt hur Mäklarstatistik mäter sitt K/T-tal och vad som ger skillnaden.
Jag med. Mäklarstatistik är ett gäng tomtar. Har du tid och lust får du gärna snickra ihop ovanstående diagram ur SCB's siffror.
 
Mäklarstatistik hämtar sina siffror från mäklare direkt efter försäljning. De har tillsammans en marknadsandel av cirka 70 procent av alla villaöverlåtelser.

SCB registrerar alla överlåtelser.
 
Nyfniken skrev:
Jag med. Mäklarstatistik är ett gäng tomtar. Har du tid och lust får du gärna snickra ihop ovanstående diagram ur SCB's siffror.
Gör det gärna, men hade igår ett åsknedslag i närheten som skickade iväg strömspikar som fick min vanliga dator att lägga av. (trots överspänningsskydd). Hoppade tillbaka rätt kraftigt på stolen i och med att det inte är så vanligt att det mullrar i himlen samtidigt som det knastrar i datorn och börjar lukta bränt.

Har hitintills konstaterat att en av nätaggregatets kablar lossnade i samma veva, men det verkar som om moderkortet också gick sin väg i och med att biosen inte klarar av att köra power-on test (inga beep från bios). Sen pajade även bredbandsdelaren så jag surfar på en gammal sådan just nu. Har kontrollmätt nätverksdelen, som förutom kabeln som lossnade, ger rätt strömmar på rätt kontakter.

På reservburken har jag inte mycket alls, inte ens Excel, men får jag upp den andra igen, i veckan som kommer så lägger jag upp ett chart när jag får tid.

Det positiva är väl att man får passa på att uppgradera till lite bättre dator :D
 
Äsch, läste sifforna för bostadsrätter. Rätt är +1% senaste månaden, +1% de tre senaste och -1% senaste året.

Inte någon enorm skillnad, men rätt skall vara rätt!
 
I morgon kommer siffrorna från mäklarstatistik.
Jag gissar på +1% (12 månader).

(Jag tycker det är meningslöst med snävare perioder pga säsongsvariationer, men gissar på -1% på 3 mån)
 
Inte ens i närheten, det blev +2%. :)
 
Mäklare hit och dit - jag tror, för en gångs skull, att vi faktiskt snart kommer se en utplaning eller till och med en nedgång.
Inte en krash - men en sansad nedgång på kanske 10%.

Antingen kommer ekonomin att repa sig efter en liten dipp på höstkanten (ett snabbt W) och räntorna går upp - och industrin kommer förvisso vara på uppgång, men arbetslösheten släpar som oftast och då sjunker priserna ngt.
Eller så repar sig inte ekonomin under 2010 utan först 2011 och då kommer en del varsel slå igenom och många kommer hålla ytterligare lite i plånboken, och priserna sjunker eller planar ut iaf av den anledningen

/K
 
I morgon är det dags för nya siffror. Några bud?
 
Nyfniken skrev:
I morgon är det dags för nya siffror. Några bud?
-3% i riket för villor :)

/K
 
klaskarlsson skrev:
-3% i riket för villor :)

/K
3% på vilken period, 3 månader?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.