235 467 läst ·
2 000 svar
235k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Om han inte aktivt hade deltagit i att hitta ett billigare boendealternativ ja, enligt din referens.
Jag ifrågasätter inte att familjer som hamnar i ekonomiskt trångmål kan vara benägna att flytta, vad jag hävdar är dock att det inte per automatik är så att alla som hamnar i en situation där de för en tid behöver bistånd är tvingade att sälja sina hus. På många orter råder kraftig brist på hyresrätter, och i vissa fall är som sagt boende i hus det billigaste alternativet. Så ja, självklart innebär sämre ekonomi för hushållen att fler kommer att sälja, men fullt så dramatiskt som att tusentals familjer kommer att skickas ut på gatan och deras hus säljs av kronofogden kommer det troligen inte bli.
Jag ifrågasätter inte att familjer som hamnar i ekonomiskt trångmål kan vara benägna att flytta, vad jag hävdar är dock att det inte per automatik är så att alla som hamnar i en situation där de för en tid behöver bistånd är tvingade att sälja sina hus. På många orter råder kraftig brist på hyresrätter, och i vissa fall är som sagt boende i hus det billigaste alternativet. Så ja, självklart innebär sämre ekonomi för hushållen att fler kommer att sälja, men fullt så dramatiskt som att tusentals familjer kommer att skickas ut på gatan och deras hus säljs av kronofogden kommer det troligen inte bli.
Hushålls försämrade ekonomi tenderar att minska efterfrågan. Det kan vi säkert ändå enas om. 
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ja 200 000 hus kommer det iaf inte bli tal om ...BobbyEwing skrev:Om han inte aktivt hade deltagit i att hitta ett billigare boendealternativ ja, enligt din referens.
Jag ifrågasätter inte att familjer som hamnar i ekonomiskt trångmål kan vara benägna att flytta, vad jag hävdar är dock att det inte per automatik är så att alla som hamnar i en situation där de för en tid behöver bistånd är tvingade att sälja sina hus. På många orter råder kraftig brist på hyresrätter, och i vissa fall är som sagt boende i hus det billigaste alternativet. Så ja, självklart innebär sämre ekonomi för hushållen att fler kommer att sälja, men fullt så dramatiskt som att tusentals familjer kommer att skickas ut på gatan och deras hus säljs av kronofogden kommer det troligen inte bli.
Men blir 100 000 utförsäkrade och ingen annan ersättning sjösätts för att ta hand om dessa kan vi nog förutsätta att en hel del av dessa bor i hus eller BR.
Vidare kan vi nog förutsätta att de flesta har köpt dessa för flera år sedan, för har dom gått långtidssjukskrivna i flera år tror jag inte banken skulle gett dom lån de senaste åren.
Iså fall sitter de flesta troligen med övervärden på sina fastigheter/BR, och jag kan inte se att kommunerna med sin tungt ansträngda ekonomi skulle tveka att tvinga nykomna socialbidragstagare sälja sin egendom först, för att slippa utbetalningar.
Men återigen:
Vi vet inte hur många som löser det hela med att halka över till arbetslöshetsersättning eller nåt annat.
Vi vet inte om regeringen stiftar någon ny sjukförsäkring av något slag, som tar hand om de som annars inte har annat val än socialen.
Och vi vet inte hur många BR/fastighetsägare det finns bland de långtidssjukskrivna (men glöm inte att dom kan köpt innan dom blev sjukskrivna).
Tillbaka på ruta noll (nästan)?
På ett år har småphuspriserna sjunkit en(1) procent i riket.
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____277516.aspx
Vart tog raset vägen, och framförallt, vart tog domedagsprofeterna vägen?
På ett år har småphuspriserna sjunkit en(1) procent i riket.
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____277516.aspx
Vart tog raset vägen, och framförallt, vart tog domedagsprofeterna vägen?
Tur att du inte satte några pengarordain skrev:
~8% kvalar väl inte in under "ras". Var ligger gränsen för dig? Jag skulle tippa på att vi ligger på ungefär -11%, kanske -12% i november innan det vänder upp igen.-MH- skrev:
(I diagrammet ser man för övrigt att det är dumt att diskutera 3-månaders glidande medelvärde då det verkar finnas ett tydligt säsongsmönster)
Redigerat:
Trådens ursprungliga fråga löd "Tror du på stigande eller sjunkande priser och varför?" Men okey! "Tror du på kostnader för boendet som du inte hade räknat med?" är ju också en gångbar fråga. 
Det är dags att revidera alla prognoser såg jag. Professor Stellan från KTH som i många år förutspått ett rejält ras i fastighetspriserna trots att de bara stigit, tror nu på stigande priser. Allt enligt di.se
Det kan rimligen bara betyda att ett armageddon väntar alla husägare, eller?

Det kan rimligen bara betyda att ett armageddon väntar alla husägare, eller?
