Om han inte aktivt hade deltagit i att hitta ett billigare boendealternativ ja, enligt din referens.

Jag ifrågasätter inte att familjer som hamnar i ekonomiskt trångmål kan vara benägna att flytta, vad jag hävdar är dock att det inte per automatik är så att alla som hamnar i en situation där de för en tid behöver bistånd är tvingade att sälja sina hus. På många orter råder kraftig brist på hyresrätter, och i vissa fall är som sagt boende i hus det billigaste alternativet. Så ja, självklart innebär sämre ekonomi för hushållen att fler kommer att sälja, men fullt så dramatiskt som att tusentals familjer kommer att skickas ut på gatan och deras hus säljs av kronofogden kommer det troligen inte bli.
 
Hushålls försämrade ekonomi tenderar att minska efterfrågan. Det kan vi säkert ändå enas om. ;)
 
billy_baver skrev:
Hushålls försämrade ekonomi tenderar att minska efterfrågan. Det kan vi säkert ändå enas om. ;)
Och minskad efterfrågan torde ge lägre priser :)

/K
 
Mikael_L
BobbyEwing skrev:
Om han inte aktivt hade deltagit i att hitta ett billigare boendealternativ ja, enligt din referens.

Jag ifrågasätter inte att familjer som hamnar i ekonomiskt trångmål kan vara benägna att flytta, vad jag hävdar är dock att det inte per automatik är så att alla som hamnar i en situation där de för en tid behöver bistånd är tvingade att sälja sina hus. På många orter råder kraftig brist på hyresrätter, och i vissa fall är som sagt boende i hus det billigaste alternativet. Så ja, självklart innebär sämre ekonomi för hushållen att fler kommer att sälja, men fullt så dramatiskt som att tusentals familjer kommer att skickas ut på gatan och deras hus säljs av kronofogden kommer det troligen inte bli.
Ja 200 000 hus kommer det iaf inte bli tal om ... :o

Men blir 100 000 utförsäkrade och ingen annan ersättning sjösätts för att ta hand om dessa kan vi nog förutsätta att en hel del av dessa bor i hus eller BR.

Vidare kan vi nog förutsätta att de flesta har köpt dessa för flera år sedan, för har dom gått långtidssjukskrivna i flera år tror jag inte banken skulle gett dom lån de senaste åren.

Iså fall sitter de flesta troligen med övervärden på sina fastigheter/BR, och jag kan inte se att kommunerna med sin tungt ansträngda ekonomi skulle tveka att tvinga nykomna socialbidragstagare sälja sin egendom först, för att slippa utbetalningar.

Men återigen:
Vi vet inte hur många som löser det hela med att halka över till arbetslöshetsersättning eller nåt annat.
Vi vet inte om regeringen stiftar någon ny sjukförsäkring av något slag, som tar hand om de som annars inte har annat val än socialen.
Och vi vet inte hur många BR/fastighetsägare det finns bland de långtidssjukskrivna (men glöm inte att dom kan köpt innan dom blev sjukskrivna).
 
I det låånga loppet kommer hela världens befolkning ha lika lön för lika arbete.
Lika hus med lika placering (inte helt lätt) kommer kosta lika mycket/lite.

Världen håller på att globaliseras, det tar bara lite tid.
 
-MH- skrev:
vart tog domedagsprofeterna vägen?
Jag är kvar! ;)
 
Redigerat:
ordain skrev:
Givetvis kommer vi uppleva negativ tillväxt igen, men om man alltså slår vad om att vi får en uppgång så får man nästan alltid rätt. Om jag skulle sätta några pengar på ett vad, så skulle jag sätta dem på att vi får se en uppåtgående ekonomi även iår.
Tur att du inte satte några pengar ;)
 
-MH- skrev:
Vart tog raset vägen?
~8% kvalar väl inte in under "ras". Var ligger gränsen för dig? Jag skulle tippa på att vi ligger på ungefär -11%, kanske -12% i november innan det vänder upp igen.

(I diagrammet ser man för övrigt att det är dumt att diskutera 3-månaders glidande medelvärde då det verkar finnas ett tydligt säsongsmönster)
 
  • ms200908.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vem pratar du med, Nyfniken? ;-)
 
-MH- skrev:
Vem pratar du med, Nyfniken? ;-)
Du har en poäng.

Som sagt, var går gränsen för ras?

För egen del är allt under inflationen piss, eftersom jag då får en kostnad för boendet jag inte räknat med.
 
Trådens ursprungliga fråga löd "Tror du på stigande eller sjunkande priser och varför?" Men okey! "Tror du på kostnader för boendet som du inte hade räknat med?" är ju också en gångbar fråga. ;)
 
Det är dags att revidera alla prognoser såg jag. Professor Stellan från KTH som i många år förutspått ett rejält ras i fastighetspriserna trots att de bara stigit, tror nu på stigande priser. Allt enligt di.se

Det kan rimligen bara betyda att ett armageddon väntar alla husägare, eller?

:-)
 
:) :) :)
 
:D Ja, nu blev man allt lite orolig, he he....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.