ordain skrev:
Givetvis kommer vi uppleva negativ tillväxt igen, men om man alltså slår vad om att vi får en uppgång så får man nästan alltid rätt. Om jag skulle sätta några pengar på ett vad, så skulle jag sätta dem på att vi får se en uppåtgående ekonomi även iår.
Nyfniken skrev:
Tur att du inte satte några pengar ;)
Gammalt inlägg, men hade missat ditt svar.

Du missar min poäng. Eftersom vi för det allra mesta har tillväxt är det en fungerande strategi att inför varje år slå vad om att vi får tillväxt, oavsett hur läget ser ut, om man erbjuds jämna odds varje år. Att försöka pricka in nedgångarna är mycket svårare. Ifall jag skulle ha satt pengar enligt den strategin under de senaste 100 åren skulle jag ha tjänat på det. Strategin skulle dock förstås missa vissa år, men det gör ju inget.

I denna tråd var tillväxten en proxy för huspriserna och detsamma gäller där. Det är svårt att pricka in nedgångsåren, vilket även de senaste åren visat.

Jag tror det är väldigt få som har bettat på nedgång på husmarknaden som lyckats åstadkomma något positivt för sin privatekonomi genom att sälja inför en nedgång och köpa innan uppgången.

Jag tror att huspriserna i många områden har nått sitt max sett i förhållande till vad folk tjänar.

I alla fall vi känner att vi kan betala ca 50% av vår gemensamma inkomst efter skatt i boendekostnader (under de perioder som räntorna är högre) och de flesta har väl någon form av smärtgräns av hur stor del av lönen man kan betala till boende.

Känns som att den gränsen har höjts avsevärt och i och med det så ökar huspriserna snabbare än lönerna. När sen husen i ett område har nått en smärtgräns som är lite mer absolut p.g.a. ekonomisk verklighet och inte bara på grund av önskemål om vad man önskar betala så borde huspriserna inte öka mer än lönerna hos de som vill bo där.

Men det är ju min teori. Sjunka borde de inte göra om det inte kommer några nya lagar eller regleringar som drastiskt förändrar förutsättningarna för att låna pengar. Annars borde de höjas minst i takt med löneökningarna.

Saxat ur dn:
"Riksbanken funderar över om det behövs nya verktyg för att hålla bostadspriserna nere. Och ränteanalytiker tror att Riksbanken är orolig över bostadspriserna.
– Det är uppenbart att man är orolig, säger Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea.
Han bedömer att de svenska fastighetspriserna är ett orosmoln för riksbanken. Och att det är ett skäl till att banken nu tillsätter en utredning om riskerna på den svenska bostadsmarknaden.
– Det ryms inom det penningpolitiska ramverket att de ska ta hänsyn till sådana här faktorer i räntebesluten. Så bostadsmarknaden kan få betydelse, det är en faktor som kan påverka besluten på marginalen, säger Isaksson.
Utredningen ska också gälla marknaden för kommersiella fastigheter. Men Riksbanken ser ingen bostadsbubbla i Sverige, åtminstone inte ännu.
– Hittills har vi inte gjort bedömningen att det finns någon bubbla på bostadsmarknaden. Vi är inte oroliga i dagsläget utan vi tittar på det här på sikt. Och på längre sikt kan det finnas risker så nu vill vi ta ett brett grepp, säger Mattias Persson, chef för Riksbankens avdelning för finansiell stabilitet.
Riksbanken har inte heller bedömt hushållens växande skuldbörda som ett akut problem. Men även där finns det frågetecken för framtiden, anser Persson.
– Ser man internationellt så ser man att det här kan ha betydelse. Och då ska man nu se brett på Sverige och se på alla möjligheter, lyfta på alla stenar och se vad det kan få för konsekvenser på sikt, säger Persson.
Ett av Riksbankens problem är att den bara har ett verktyg, räntan, och den kan inte användas för att lösa alla problem. Räntan ska hålla prisökningarna på rätt nivå, men kanske finns det andra verktyg om bostadspriserna rusar iväg på ett sätt som Riksbanken tycker är riskfyllt.
– Ser man internationellt finns det andra verktyg som myndigheter använder, till exempel belåningsgrader. Det finns till exempel centralbanker i Asien där man använder det som instrument, säger Persson.
Den praktiska innebörden är att centralbanken eller någon annan finansiell myndighet sätter gränser för hur hög andel av bostadskostnaden som banken får låna ut. Utredningen ska vara klar i januari nästa år."

-MH- skrev:
Dags för ett Bold Statement:

De närmaste 5 åren kommer inte huspriserna sett i genomsnitt i riket och i 12-månaders perioder att sjunka nominellt.
(kopierat från en annan tråd, det gäller att samla profetiorna på ett ställe ;))

Aj då, nu när du har citerat det kan jag inte bara ta bort mitt inlägg när det slår helt fel...

Själv tror jag att vi kommer se en liten dipp när räntorna går upp. Jag hoppas på ett ras. Men det har jag hoppats på länge. :)

Nyfniken skrev:
Själv tror jag att vi kommer se en liten dipp när räntorna går upp. Jag hoppas på ett ras. Men det har jag hoppats på länge. :)
Varför hoppas du på ett ras egentligen? Det skulle med stor sannolikhet vara länkat med ett ras i Sveriges ekonomi. Roligare kan man väl ha?

Nyfniken skrev:
Jag hoppas på ett ras. Men det har jag hoppats på länge. :)
Skadad?

Nyfniken skrev:
Jag hoppas på ett ras. Men det har jag hoppats på länge. :)
d^_^b liiite kul skulle det allt vara.. Skadeglädjen är den enda sanna glädjen.. -Så länge det inte drabbar någon i familjen då :S

-MH- skrev:
Varför hoppas du på ett ras egentligen?
Med lägre priser så skulle en köpt bostad vara ett alternativ. Jag är fullständigt övertygad om att köpa sin bostad är en säker investering i det långa loppet. Ras eller inte. Men för oss så är det svårt att motivera att köpa ett hus med allt jobb som det innebär, i ett sämre läge med 75% mindre yta och 50% högre månadskostnad (oaktakt den presumtiva värdeökningen).

Lägre priser skulle även ge oss en sundare belåningsgrad.

Redigerat:
Ras och ras. Det sunda vore bostadskostnader mer i proportion till befolkningens inkomster. Under mycket lång tid har priser på begagnat och nyproduktion skenat iväg snabbare än BNP och våra snittlöner. Det gagnar i slutändan ingen.

o jag som funderar på om jag ska låna upp 250 000 till ny uppvärming, inte blev man modigare när man läser o tolkar att det finns en stor osäkerhet. läste nyss på AFTONBLADET att riksbankchefen vill sänka REPO till 0%. kan det bli en höjning av bostadsräntan ändå? viktigast i en pågående lågkonjunjgtur måste väl vara att få igng handeln igen inte ska man väl strypa folks tillgångar då o höja räntorna.. va fan.. jag tror på stilla stående räntor. till 2015. =)

dcdc skrev:
o jag som funderar på om jag ska låna upp 250 000 till ny uppvärming, inte blev man modigare när man läser o tolkar att det finns en stor osäkerhet. läste nyss på AFTONBLADET att riksbankchefen vill sänka REPO till 0%. kan det bli en höjning av bostadsräntan ändå? viktigast i en pågående lågkonjunjgtur måste väl vara att få igng handeln igen inte ska man väl strypa folks tillgångar då o höja räntorna.. va fan.. jag tror på stilla stående räntor. till 2015. =)
Det var inte Riksbankschefen, det är hans ställföreträdare, och den åsikten är han ensam om i styrelsen så vitt jag har förstått det. Lite uppåt kommer säkert räntorna att promenera i sommar/höst, men sen är jag övertygad om att riksbanken även kommer att följa noga vad detta innebär för konjunkturen som givetvis kommer att bromsas upp av detta, och ta det lugnt med framtida höjningar om inbromsningen blir för stor.

ok då fattar jag varför aftonbladet skriver om han. allt ska vara så dramatiskt för aftonbladet. när det är snö 10 veckor på marken så säger dom att uppvärmningen av jorden pausat. o nu senast läste jag att smältvattnet från snön kan ställa till problem. ska fan sluta helt läsa skiten.

billy_baver skrev:
Ras och ras. Det sunda vore bostadskostnader mer i proportion till befolkningens inkomster. Under mycket lång tid har priser på begagnat och nyproduktion skenat iväg snabbare än BNP och våra snittlöner. Det gagnar i slutändan ingen.
Och då äfr frågan, vilken proprotion tycker du vore sund? Som det var för fem år sedan? 10? 20? 80?

När jag köpte mitt hus för 10 år sedan, var det många som ojade sig över de orimligt höga priserna. Var det osunt redan då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.