235 425 läst ·
2 000 svar
235k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ja och nej.Nyfniken skrev:
Det går inte alltid att resonera så - tex i budgivningar - i så fall skulle man ju alltid kunna höja med 100 kr - men då tror jag att mäklaren skulle tröttna lite faktiskt...
Och jo pengar är pengar - men upp till en viss gräns så är de pengar man ger inte alltid realiserbara. Dvs. om man nu inte har en chans att amortera av hela lånet med en rimlig amortering (2 mkr tar väl ca 30-40 år iaf då !) så är det inte pengar som man direkt måste betala tillbaka. Sen när man säljer huset så betalar man av lånen och får x kr i näven.
Däremot kan man ju säga att behöver man inte betlaa 80 kkr extra så kan man ju potentiellt anväda dessa pengar till annat - tex renoveringar, möbler eller vad det nu är - så visst är det pengar.
Sen är det som sagt så att vet man någorlunda vad ett objekt kan gå upp till så är det lite taktik bakom budgivningen.
I mitt fall la vi inte 450 kkr över - utan 250kkr - bland annat för att man ju inte heller vill betala ett överpris- och jag tror inte mer hade skrämt bort fler - vi som var kvar i slutet ville ha huset och visste vad det var värt så det var bara en fråga om vem som nådde sitt tak först där...
/K
Det finns en annan budgivningstråd.
Mina fem cent i denna åsikt är dock att man gör alla en tjänst om man redan från början tar upp buden på en nivå där det borde börja brännas. Vet man att något kommer sticka iväg en miljon eller mer, så varför inte spara lite tid genom att höja ordentligt? Det gör varken till eller från på slutpriset, men man framstår som vettig och rejäl i mäklarens (och säljarens) ögon och det kan alltid vara värt något i slutänden.
Mina fem cent i denna åsikt är dock att man gör alla en tjänst om man redan från början tar upp buden på en nivå där det borde börja brännas. Vet man att något kommer sticka iväg en miljon eller mer, så varför inte spara lite tid genom att höja ordentligt? Det gör varken till eller från på slutpriset, men man framstår som vettig och rejäl i mäklarens (och säljarens) ögon och det kan alltid vara värt något i slutänden.
Analogt måste säljaren och mäklaren framstå som ovettiga och orejäla när de har ett utgångspris på en miljon under marknadsvärdet, men det är en annan diskussion.Swetrot skrev:Det finns en annan budgivningstråd.
Mina fem cent i denna åsikt är dock att man gör alla en tjänst om man redan från början tar upp buden på en nivå där det borde börja brännas. Vet man att något kommer sticka iväg en miljon eller mer, så varför inte spara lite tid genom att höja ordentligt? Det gör varken till eller från på slutpriset, men man framstår som vettig och rejäl i mäklarens (och säljarens) ögon och det kan alltid vara värt något i slutänden.
Man kan ju också försöka komma ihåg att med en ränta på 5% (enkelt att räkna då) och en höjning med 50000 kr så har man ökat boendekostnaden med
5%*0.7*50000/12=145 kronor i månaden.
HURRA, jag kan betala 145 kronor mera i månaden för huset än vad du kan, det är det som välter omkull dig i budgivningen....
Eller, så kan man välja att bjuda över med hela 10000 kr... 27 kronor i månaden alltså.
Fånigt eller hur ?
5%*0.7*50000/12=145 kronor i månaden.
HURRA, jag kan betala 145 kronor mera i månaden för huset än vad du kan, det är det som välter omkull dig i budgivningen....
Eller, så kan man välja att bjuda över med hela 10000 kr... 27 kronor i månaden alltså.
Fånigt eller hur ?
Vissa tycker att det är för dyrt med Boxers boxerpaket för 159 kr i månaden.
145 kr i månaden, 12 månader om året i 30 år ger 145*12*30= 52200kr + 50000kr som ska amorteras = 102200kr dyrare totalt.
Kanske inte så fånigt ändå ;-)
145 kr i månaden, 12 månader om året i 30 år ger 145*12*30= 52200kr + 50000kr som ska amorteras = 102200kr dyrare totalt.
Kanske inte så fånigt ändå ;-)
Redigerat av moderator:
Jag tror det egentligen beror på vilken region man köper hus i - i Stockholmsregionen finns det väl ingen som numera räknar med att klara att betala sitt hus ?
Så, lånekostnad blir mera som en hyra av banken - och då är 145 kronor mera i hyra bara fånigt att dividera om ;-)
Självklart - om totala lånet är på 500 TSEK så är det en annan sak - då är man i en trakt där det fortfarande går att amortera av.
Så, lånekostnad blir mera som en hyra av banken - och då är 145 kronor mera i hyra bara fånigt att dividera om ;-)
Självklart - om totala lånet är på 500 TSEK så är det en annan sak - då är man i en trakt där det fortfarande går att amortera av.
Det där kan man ju räkna på olika sätt hur mycket man vill. 145 kronor i månaden som man förlorar skulle bli bortåt 170' på 30 år med en relativt moderat ränta om man investerade pengarna.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 188 inlägg
Fast då skall man hålla i minnet att 170' mer på banken om 30 år skall vägas mot dessa 30 år i tält... ;-) Nej, det är förstås att hårddra, men man måste komma ihåg att det är husköp vi pratar om. Man köper trots allt huset för att ha det att bo i, och den som kommer tvåa i budgivningen får inte huset; när man kommit tvåa tillräckligt många gånger då skall nog 145:- mer i månaden ses i ett annat ljus än som "förlorad investeringspotential."
Jag tog själv upp det här med banken, att "det här kommer vi inte att kunna betala av med den amorteringstakt vi valt" och de sa rätt ut, att "det går nog inte att tänka så på dagens marknad, för då får man inget hus." (Det här gäller Göteborg halv-centralt, så jag tror ändå inte att det är hål i huvudet.)
Jag tog själv upp det här med banken, att "det här kommer vi inte att kunna betala av med den amorteringstakt vi valt" och de sa rätt ut, att "det går nog inte att tänka så på dagens marknad, för då får man inget hus." (Det här gäller Göteborg halv-centralt, så jag tror ändå inte att det är hål i huvudet.)
Redigerat:
Så tror jag många banker har tänkt de senaste åren, inklusive gamla konservativa Handelsbanken. Detta (i kombination på tron om evigt låga räntor) har gjort att både köpare och banker blivit villiga att ta/ge större lån (i förhållande till lönenivåer) än tidigare.
Blir bankerna rejält skraja (jag tror inte att vi är där ännu) så kommer kontantinsatskrav mm att stramas åt ytterligare. En av Europas största banker bedömer att huspriserna bottnar i USA under andra kvartalet 2010, dvs vi kan ha en bra bit kvar innan botten är nådd. Att USAs huspriser bottnar är extremt viktigt för att optimismen inom bankväsendet, även i Europa, skall återvända.
Om 150.000 kr är mycket om 20 år får vi se. Det finns länder som under lång period har kämpat med låga löneökningar och låg inflation (tex Tyskland och Japan). Därmed kan man inte med säkerhet veta att 150.000 kr förvandlats till kaffepengar på 20 år. Löner tickar dock vanligtvis upp ett par % per år så i grundscenariot kan man räkna med att 150.000 kr är mindre värda om 20 år, frågan är bara hur mycket .
Till temat i tråden: Huspriser upp eller ner? Min magkänsla säger ner men som vanligt skiljer det sig från hus till hus. Läste idag om en drömmare som tror att han skall få 32 MSEK för en villa (på knappt 300 m2) som ligger vid en starkt trafikerad väg i Malmö (utan havsutsikt). Säljaren köpte huset för drygt 8 MSEK 2006. Lyckas han/hon få 32 MSEK skall jag gratulera mäklaren till stordådet.
Vad tror ni som varit på visningar nyligen om prisutvecklingen?
I mitt ormårde har de sänkt utgångsbuden rätt så brutalt de senaste 4 månaderna. Området är hyffsat dyrt och här är några exempel.
Utgångspris 8.8 miljoner, är nu ute för 6.95 miljoner
Utgångspris 7.8 miljoner är nu ute för 6.1 miljoner
Utgångspris 12 miljoner är nu ute för 8.9 miljoner
så en rätt rejäl sänkning om man bara ska gå på siffrorna.
Kan säga att huset som var ute för 8.8 första gången såldes 2004 för 6,95
Utgångspris 8.8 miljoner, är nu ute för 6.95 miljoner
Utgångspris 7.8 miljoner är nu ute för 6.1 miljoner
Utgångspris 12 miljoner är nu ute för 8.9 miljoner
så en rätt rejäl sänkning om man bara ska gå på siffrorna.
Kan säga att huset som var ute för 8.8 första gången såldes 2004 för 6,95
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 188 inlägg
Jag springer i o f s inte på visningar men följer försäljningarna i vårt närområde rätt noga . Den bild jag har fått är att det är litet splittrat när det gäller villor här i Stockholm.Investor skrev:
Å ena sidan hör man talas om tröga försäljningar, särskilt litet längre utåt.
Å andra sidan, här där vi bor - ett område med bra läge (nära stan) och mycket atmosfär - ser jag inte mycket till avmattning. Ett grannhus såldes för ett par veckor sen; det var knökmycket folk på visningen och budgivningen sprang upp till nytt prisrekord för området med god marginal. Det är ett fint litet hus men alls inte exceptionellt jämfört med de som såldes för mindre förra året. Bredvid oss ska det byggas BR-kedjehus à 130 kvadrat, de säljs för 4,8 - 5,2 Mkr och alla är bokade innan byggstart.
Å tredje sidan, tidigare i år i ett angränsande område som anses snäppet "bättre" än vårt (eftersom husen är något större och området har de magiska stavelserna "Enskede" i sitt namn) låg ett hus ute med acceptpris i många månader. Utifrån läge och skick(glänsande nyrustat) kändes nivån inte orimlig, jag tror mycket väl att en budgivning kunde ha kommit dit eller t o m längre, men tydligen gick det segt för nu ligger det ute till "vanlig" försäljning med ett lägre begärt pris. Jag undrar om det kan vara så att det är litet psykologiskt fel med den där sortens "take it or leave it"-försäljning (acceptpris, endast förbokade visningar) just nu. Kanske är det så att många är osäkra och behöver litet pepp, behöver se att det är fler som kommer och tittar och bjuder, för att våga slanta upp...
Så mitt totalintryck är: Mer försiktighet på marknaden men inget generellt ras utan det beror på objekten. Det finns fortfarande tillräckligt med folk med stålar i Sthlm för att hålla priserna uppe eller t o m stigande på bra hus i attraktiva lägen.
Från Söderhamn i Hälsingland kan rapporteras om en nattsvart marknad. Antalet objekt till salu ökar stadigt, och det finns gott om hus som legat ute i ett år. Och då pratar vi ändå inte särskilt dyra hus, utan i prisklassen 400-700kkr.
Det som går är skärgårdshus med egen brygga och egen strand. Men nåde om huset ligger 100m från strandkanten, då hamnar det i kategorin "lite mer svårsålt" direkt. Och skulle sjöutsikten saknas så blir det med ens väldigt svårsålt.
De som köper ett hus här bor mycket billigt, för det är mycket hus för pengarna man får.
Det som går är skärgårdshus med egen brygga och egen strand. Men nåde om huset ligger 100m från strandkanten, då hamnar det i kategorin "lite mer svårsålt" direkt. Och skulle sjöutsikten saknas så blir det med ens väldigt svårsålt.
De som köper ett hus här bor mycket billigt, för det är mycket hus för pengarna man får.