235 416 läst ·
2 000 svar
235k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Theoharis/
Vad fick ni för huset?
Vad fick ni för huset?
Budgivningshistorik:ParkaKungen skrev:
Par 1: 1 995 000
Par 2: 2 020 000
Par 1: 2 100 000
Par 3: 2 130 000
Budgivningen avslutades i torsdags och vi ska skriva kontrakt imorgon (läs måndag)....
Är helt klart nöjda
/T
Det är för mig helt ofattbart hur folk kan lägga ett bud på 80 kkr över senaste bud. :eek:
Alla man har hört talas om som ska köpa hus, har satt ett tak för hur högt de är beredda att gå. Mao så gäller det bara att ta reda på vem som har det högsta taket. Att då höja med något som förmodligen överträffar 1-2 års amortering är helt galet enligt mig.
Men det är jag det...
Nja...det e egentligen inte så konstigt...det finns olika taktiker för hur man lägger bud.... visa e försiktiga och höjer lite åt gången( kan vara lika farligt att ryckas med högre än tänkt)...andra höjer med ett stort hopp med förhoppningen att skrämma andra budgivare.... osv...
Ska tillägga att när budet höjdes med 80 tusen så försvann tre spekullanter som hade anmällt sig för smsuppdateringar över buden....
Vad som är bäst överlåter jag till andra att bedöma...
Ska tillägga att när budet höjdes med 80 tusen så försvann tre spekullanter som hade anmällt sig för smsuppdateringar över buden....
Vad som är bäst överlåter jag till andra att bedöma...
Redigerat:
När vi köpte hus var jag tvungen att ta över budgivningen från min fru, eftersom hon var upptagen med något viktigt efter en viss tid. Så jag frågade mäklaren vad min fru höjde med sista gången och han sa 25000kr. Tusan också tänkte jag, vi hade ju kommit överens om att köra 50000kr hela vägen... När hon ändå förstört det hela kan jag ju lika gärna fortsätta tänkte jag och bjöd 25000kr och med det budet vann vi! När jag kom hem visade det sig att hon bjudit 50000kr hela vägen, så antingen hade mäklaren fel för sig eller så missförstod han frågan. Men vi tjänade 25000kr på det lilla misstaget!
/Pontus
/Pontus
Att tre spekulanter försvann kan mycket väl bero på att priset över de tre spekulanternas budtak. Det behöver inte ha en gnutta med hur mycket som höjdes.
Det där med att höja stort för att "skrämma bort" andra spekulanter är bara värdelöst trams som inte fungerar det minsta på de som har satt budtak och följer sin uppgjorda taktik. De som har satt ett tak som ännu inte nåtts kan bara fortsätta att gneta på med fjutthöjningar tills dess att taket är nått, sen hoppar de av.
Det hände oss några gånger när vi tittade på hus att det i början kom såna där ofattbara höjningar men vi fortsatte till taket nåddes och då hoppade av, ingen dramatik, inga konstigheter, bara affärer.
Det där med att höja stort för att "skrämma bort" andra spekulanter är bara värdelöst trams som inte fungerar det minsta på de som har satt budtak och följer sin uppgjorda taktik. De som har satt ett tak som ännu inte nåtts kan bara fortsätta att gneta på med fjutthöjningar tills dess att taket är nått, sen hoppar de av.
Det hände oss några gånger när vi tittade på hus att det i början kom såna där ofattbara höjningar men vi fortsatte till taket nåddes och då hoppade av, ingen dramatik, inga konstigheter, bara affärer.
Jag tror att du i huvudsak har rätt, det är nog sällan man tjänar på att försöka skrämma bort andra.bra-byggare skrev:Att tre spekulanter försvann kan mycket väl bero på att priset över de tre spekulanternas budtak. Det behöver inte ha en gnutta med hur mycket som höjdes.
Det där med att höja stort för att "skrämma bort" andra spekulanter är bara värdelöst trams som inte fungerar det minsta på de som har satt budtak och följer sin uppgjorda taktik. De som har satt ett tak som ännu inte nåtts kan bara fortsätta att gneta på med fjutthöjningar tills dess att taket är nått, sen hoppar de av.
Det hände oss några gånger när vi tittade på hus att det i början kom såna där ofattbara höjningar men vi fortsatte till taket nåddes och då hoppade av, ingen dramatik, inga konstigheter, bara affärer.
Dock finns det nog undantag. Jag har varit med om att vi varit intresserade av flera objekt samtidigt som vi sett som relativt likvärdiga. Detta kan uppstå i marknader med stort utbud av liknande objekt, exempelvis vad gäller lägenheter i Stockholms innerstad. Om vi var intresserade av 3 olika lägenheter som var ute samtidigt, kunde det bli så att vi uteslöt en eller två direkt ifall buden steg väldigt snabbt i början på de objekten, istället för att vara med upp till taket på tre lägenheter samtidigt, eftersom det för mig skulle kännas lite oärligt.
I de fallen kan nog skrämseltaktiken ha fungerat genom att få bort en del spekulanter som då hoppade över till de nästan likvärdiga objekt som höjdes långsammare. Om det ledde till lägre slutpris i just de fallen har jag förstås ingen aning om.
Som jag skrev innan så låter jag andra avgöra vad som är den bästa taktiken men att tro att alla människor fungerar likadant är ju bara naivt.bra-byggare skrev:Att tre spekulanter försvann kan mycket väl bero på att priset över de tre spekulanternas budtak. Det behöver inte ha en gnutta med hur mycket som höjdes.
Det där med att höja stort för att "skrämma bort" andra spekulanter är bara värdelöst trams som inte fungerar det minsta på de som har satt budtak och följer sin uppgjorda taktik. De som har satt ett tak som ännu inte nåtts kan bara fortsätta att gneta på med fjutthöjningar tills dess att taket är nått, sen hoppar de av.
Det hände oss några gånger när vi tittade på hus att det i början kom såna där ofattbara höjningar men vi fortsatte till taket nåddes och då hoppade av, ingen dramatik, inga konstigheter, bara affärer.
Jag håller med dig att man inte ska överskrida sitt tak men att alla tänker som du och jag är jag inte övertygad om.
Tänkt dig...."bara 10 000".... "bara 10 000 till" osv...
Rätt, däremot kan man skrämma bort de som inte är 100% rationella. Och det finns säkert en mängd därute...bra-byggare skrev:
Som budgivning betraktat tycker jag det vore intressant att man bara behöver betala vad den som kom två ville ge. Då behöver man inte vara rädd för att betala mer än nödvändigt flör att vinna budgivningen, och kan höja upp till sin smärtgräns.
Ungeför som Tradera, med andra ord.
Jag ber om ursäkt om jag fick det att verka som att du Theoharis tyckte skrämselhöjningar var en bra taktik, det var inte meningen.
Alla människor är såklart inte likadana, och det var därför jag skrev att skrämselhöjningar inte fungerar på "de som har satt budtak och följer sin uppgjorda taktik", hur mycket de andra påverkas har jag ingen aning om.
Det gälller också att bli av med *alla* andra budgivare för att bli den som får köpa, det räcker inte med att bara bli av med några stycken. Men en tanke som slog mig är om det kanske inte är så dumt med skrämselhöjningar i alla fall. De som har budtak och följer sin taktik kanske är de som bäst har nytta av att andra som inte har budtak och agerar på känsla hoppar av pga skrämselhöjningar, om nu taktiken med skrämselhöjningar fungerar på någon överhuvud taget vill säga.
Alla människor är såklart inte likadana, och det var därför jag skrev att skrämselhöjningar inte fungerar på "de som har satt budtak och följer sin uppgjorda taktik", hur mycket de andra påverkas har jag ingen aning om.
Det gälller också att bli av med *alla* andra budgivare för att bli den som får köpa, det räcker inte med att bara bli av med några stycken. Men en tanke som slog mig är om det kanske inte är så dumt med skrämselhöjningar i alla fall. De som har budtak och följer sin taktik kanske är de som bäst har nytta av att andra som inte har budtak och agerar på känsla hoppar av pga skrämselhöjningar, om nu taktiken med skrämselhöjningar fungerar på någon överhuvud taget vill säga.
Redigerat av moderator:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
80 kkr på 2 mkr är alltså en höjning med ca 4 %
Är det så otroligt mkt ?
Sen beror det förstås på vad förväntat slutpris kan bli.
När vi budade på ett annat hur än det vi till slut köpt så drog jag upp budet med 250 000 kr - redan på första budet (på plats på visningen dessutom). Detta pga att vi tidigare tittat på andra radhus i området och visste vart de brukade sluta(detta gick ut på 995kkr och slutbuden brukade ligga på ca 1500' till 1700' då), och detta var dessutom i otroligt bra skick. Alla budgivarna utom vi och tre till hoppade av mer eller mindre direkt sen - tyvärr hamnade huset över vårt tak iaf - men ändå...
/K
Är det så otroligt mkt ?
Sen beror det förstås på vad förväntat slutpris kan bli.
När vi budade på ett annat hur än det vi till slut köpt så drog jag upp budet med 250 000 kr - redan på första budet (på plats på visningen dessutom). Detta pga att vi tidigare tittat på andra radhus i området och visste vart de brukade sluta(detta gick ut på 995kkr och slutbuden brukade ligga på ca 1500' till 1700' då), och detta var dessutom i otroligt bra skick. Alla budgivarna utom vi och tre till hoppade av mer eller mindre direkt sen - tyvärr hamnade huset över vårt tak iaf - men ändå...
/K
Lät inte som någon bra metod, då...klaskarlsson skrev:Detta pga att vi tidigare tittat på andra radhus i området och visste vart de brukade sluta(detta gick ut på 995kkr och slutbuden brukade ligga på ca 1500' till 1700' då), och detta var dessutom i otroligt bra skick. Alla budgivarna utom vi och tre till hoppade av mer eller mindre direkt sen - tyvärr hamnade huset över vårt tak iaf - men ändå...![]()
Varför klämde ni inte i med 450 000 direkt då?klaskarlsson skrev:När vi budade på ett annat hur än det vi till slut köpt så drog jag upp budet med 250 000 kr - redan på första budet (på plats på visningen dessutom). Detta pga att vi tidigare tittat på andra radhus i området och visste vart de brukade sluta(detta gick ut på 995kkr och slutbuden brukade ligga på ca 1500' till 1700' då)