bumpaberra skrev:
Tror inte att det är särskilt många som är överbelånade, var får du det ifrån?
Var går gränsen till "många överbelånade" enligt dig?

Vad är egentligen definitionen på "överbelånade"?

Det sista året så har priserna tydligen gått upp en hel del i landet, i Falun där jag bor är uppgången 20% under senaste året så det borde rimligtvis innebära att de flesta som köpt hus innan de senaste året minskat sin faktiska belåning eftersom priserna gått upp och den stora massan av villaägare borde enligt detta minskat sin belåning eftersom värdet på huset höjts så siffran på "överbelånade" borde minskat totalt oavsett vad man sätter för gräns för den gruppen.

Självklart är det så att har man i prisuppgången som tydligen är just nu köpt ett hus efter vild budgivning och lånat upp till taknocken så är det inte särskilt otroligt att man inte kan sälja för samma pris om räntorna plötsligt skjuter i höjden så då har man naturligtvis ett problem om man är tvingad till att sälja, men om man diskuterar ämnet så är det ändå intressant att veta vad man lägger in i termen "överbelånade".

mr_bygg skrev:
Vad är egentligen definitionen på "överbelånade"?
För mig är det ett av följande:
  • Insolvens
  • >100% belåning
Kan även tänka mig att ta med en del tveksamma fall om man till exempel inte har råd att gå till tandläkaren, eller att vara sjuk, bara för att man äger ett dyrt hus/lägenhet.

Hur tänker ts egentligen?

En snittränta på 4 % med 3 msek i lån blir 7000 sek i månadsränta. Det klarar en person som har 25 000 i lön.

crazys skrev:
Hur tänker ts egentligen?

En snittränta på 4 % med 3 msek i lån blir 7000 sek i månadsränta. Det klarar en person som har 25 000 i lön.
Problemet är väl att om du tar lån i en storbank idag så är det 75% bottenlån som gäller, lånar du då 90-95% så har du även en amortering på 3-4000 i månaden utöver räntan.

Nyfniken skrev:
  • Insolvens
  • >100% belåning
Kan även tänka mig att ta med en del tveksamma fall om man till exempel inte har råd att gå till tandläkaren, eller att vara sjuk, bara för att man äger ett dyrt hus/lägenhet.
Om vi har en definition på att överbelånad är de som har lån över 100 % så tror jag det är väldigt väldigt liten andel som har det. För att svara på din tidigare fråga så anser jag också att det är en bra definintion, allt under 100% så är man ju per definition ej överbelånad. Huruvida man ska ta en prisänkning i beaktning vid husköp vet jag inte men jag anser att en ganska behaglig belåningsgrad ligger mellan 60-70 %.

Till TS, tro inte på allt du läser på DI och E24.

jhenrikj skrev:
Problemet är väl att om du tar lån i en storbank idag så är det 75% bottenlån som gäller, lånar du då 90-95% så har du även en amortering på 3-4000 i månaden utöver räntan.
Alla banker har inte sin gräns vid 75%. Jag har precis tagit bolån i SEB, och där var det 85% som gällde. I alla fall var det samma villkor och ränta upp till 85%.

Nyfniken skrev:
  • Insolvens
  • >100% belåning
Jag håller med bumpaberra att andelen med lån över 100% knappast är så stor och det kriteriet har egentligen inte så mycket att göra med personer som är insolventa eller har svårt att ha råd att gå till tandläkaren. Där spelar helheten i ekonomin och privatsituationen stor roll och där kan det blir problem utan att belåningsgraden på huset är i närheten av 100% utan det är nog många andra faktorer som sammantaget får bägaren att rinna över.

Skogsbullen skrev:
Alla banker har inte sin gräns vid 75%. Jag har precis tagit bolån i SEB, och där var det 85% som gällde. I alla fall var det samma villkor och ränta upp till 85%.
Då hade du tur d^_^b

En följdfråga. Vad händer med befintliga lån hos SEB vid en sån här policy-ändring? Blir det nya amorteringskrav (för de med >80% belåning) när lånen läggs om? (Vilket för de flesta SEB-kunder borde bli senast i mars)

Jag skulle tro att dom ligger kvar på 85% iom att dom är tecknade innan ändringen trädde i kraft.
Åtminstone gör Swedbank så.

Jag har för 3 veckor sedan skrivit på för lån hos SEB och fick 85/15. Köpet går igenom i februari men antar jag får det vi var överens om när avtalet gjordes.

Fiero, uppdatera gärna när du har facit.

Skogsbullen skrev:
Beror på om du bygger inom planlagt område eller inte, gör du inte det är taket 75% och så har varit fallet hos både Swedbank, Nordea och Handelsbanken, men men det är ju en förhandlingssak antar jag. Vill man ha mer än 75% bottenlån så är det ju bara att flytta lånet någon annan stans, antar att bankerna gärna bjuder till lite för att fortstätta få in feta räntor ;=)

bumpaberra skrev:
För att svara på din tidigare fråga så anser jag också att det är en bra definintion, allt under 100% så är man ju per definition ej överbelånad. Huruvida man ska ta en prisänkning i beaktning vid husköp vet jag inte men jag anser att en ganska behaglig belåningsgrad ligger mellan 60-70 %.
Är det inte totala skulderna dividerat med de totala tillgångarna som är intressant? Dvs billån, mobillån, kontokortskrediter, studielån(ev)? Och pengar på banken, aktier, hus, bilen etc som tillgångar.

Till TS, tro inte på allt du läser på DI och E24.
Just. :)

Nyfniken skrev:
Då hade du tur d^_^b

En följdfråga. Vad händer med befintliga lån hos SEB vid en sån här policy-ändring? Blir det nya amorteringskrav (för de med >80% belåning) när lånen läggs om? (Vilket för de flesta SEB-kunder borde bli senast i mars)
Ja, det verkar som jag hade tur där. Den 23 nov lade vi upp lånet, den 26 kom det nya bestämmelser hos SEB om max 80%. Jag har inte kollat med banken, men jag hoppas att de nya reglerna inte påverkar oss. Jag får inte lånet förrän 15/1, för då tillträder vi huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.