7 628 läst ·
65 svar
8k läst
65 svar
Husköp vs överskuld..
Sida 1 av 5
Läst endel intressanta artiklar på e24.se angående folk som lånar allt mer o mer. Många passerar sina gränser men blundar och lånar vidare då räntan är låg..
Allt fler har bottenlån på 95% (+ 5-10% topplån) så vissa lånar ju totalt 105%.. Hur vågar folk göra detta med dagens ekonomi i Sverige?
Vi säger t.ex ett lån på 2.5 - 3 Miljoner.. är ganska vanlig idag för ett par/familj med två inkomster på 25000 före skatt
Denna super låga ränta pressar verkligen upp hus priserna då folk får så höga lån.. Men vad händer sen då räntan stiger nån procent?? Man måste ju kalkylera det värsta tänkbara så att ens familj överlever.. inte bara så att det går runt utan att man kan behålla sin livs kvalite
Livet kostar ju en del den också.. många barn som kommer att lida på grund av föräldrarnas dumma belåning.
Jag o min tjej köpte precis hus för 3mån sen. Då detta var vårat första hus köp så var vi lite nervösa inför bankbesöket och eventuellt svar från banken.. Men jag tror inte det är bankens svar folk ska vara nervösa över.. utan vad ni söker och svarar JA till.. dom verkar inte ha för mycket bromsar på lån till hus..
Vi själv tyckte att huset var i övre prisklass "i våra tankar och kalkyler" men lånelöftet kunde dubblas nångång över våran önskade belopp
Vi valde i alla fall och lägga 10% kontant och även att ha ca 10% på en konto som säkerhet ifall nått skulle knaka
Ingen annan som funderar på att vart det här hela ska sluta?? när så många är överbelånade i Sverige
Allt fler har bottenlån på 95% (+ 5-10% topplån) så vissa lånar ju totalt 105%.. Hur vågar folk göra detta med dagens ekonomi i Sverige?
Vi säger t.ex ett lån på 2.5 - 3 Miljoner.. är ganska vanlig idag för ett par/familj med två inkomster på 25000 före skatt
Denna super låga ränta pressar verkligen upp hus priserna då folk får så höga lån.. Men vad händer sen då räntan stiger nån procent?? Man måste ju kalkylera det värsta tänkbara så att ens familj överlever.. inte bara så att det går runt utan att man kan behålla sin livs kvalite
Jag o min tjej köpte precis hus för 3mån sen. Då detta var vårat första hus köp så var vi lite nervösa inför bankbesöket och eventuellt svar från banken.. Men jag tror inte det är bankens svar folk ska vara nervösa över.. utan vad ni söker och svarar JA till.. dom verkar inte ha för mycket bromsar på lån till hus..
Vi själv tyckte att huset var i övre prisklass "i våra tankar och kalkyler" men lånelöftet kunde dubblas nångång över våran önskade belopp
Vi valde i alla fall och lägga 10% kontant och även att ha ca 10% på en konto som säkerhet ifall nått skulle knaka
Ingen annan som funderar på att vart det här hela ska sluta?? när så många är överbelånade i Sverige
Lånar såna belopp med den inkomsten så bör man nog älska "pasta rosso", för när räntan går upp så kommer det att vara det enda man har råd med.kimmo_thn skrev:
Å andra sidan, att kräva minst 10% kontant är inte heller rimligt, hur skall folk då kunna komma in på bostadsmarknaden? Utan att ha ärvt eller vunnit pengar/fastigheter.
/
Ja som tur är lånade vi bara 1.5... med betydligt högre inkomst än 25000x2.. Men tyckte själv att vår "gräns gick där" då vi gärna vill behålla livs kvaliten och spara till framtiden..
Jo det är ju OK och låna hela beloppet tycker jag. Men då borde man hålla sig på den "säkra sidan" och inte närma sig det man maximalt kan låna..
Jo det är ju OK och låna hela beloppet tycker jag. Men då borde man hålla sig på den "säkra sidan" och inte närma sig det man maximalt kan låna..
Som Kimmo skriver så menade han 25 kkr VARDERA. Du kan väl inte mena att det skulle vara för lite pengar för att klara ett lån på 2,5 milj om man VILL?! Med en ränta på 6 % så skulle räntekostnaden bli ca 12-13 kkr per månad. Det skulle ju en sådan familj klara av utan och ändå äta både färskpasta och biff.Cujo skrev:Lånar såna belopp med den inkomsten så bör man nog älska "pasta rosso", för när räntan går upp så kommer det att vara det enda man har råd med.
Å andra sidan, att kräva minst 10% kontant är inte heller rimligt, hur skall folk då kunna komma in på bostadsmarknaden? Utan att ha ärvt eller vunnit pengar/fastigheter.
/
Livskvalité är ett väldigt subjektivt begrepp.kimmo_thn skrev:Ja som tur är lånade vi bara 1.5... med betydligt högre inkomst än 25000x2.. Men tyckte själv att vår "gräns gick där" då vi gärna vill behålla livs kvaliten och spara till framtiden..
Men då räknar jag med att man har bilar,försäkringar,internet,telefoner,semester,intressen,hobbys,köper kläder,besöker restaurang, "amorterar".. + andra små finanser som ska betalas..cederbusch skrev:Som Kimmo skriver så menade han 25 kkr VARDERA. Du kan väl inte mena att det skulle vara för lite pengar för att klara ett lån på 2,5 milj om man VILL?! Med en ränta på 6 % så skulle räntekostnaden bli ca 12-13 kkr per månad. Det skulle ju en sådan familj klara av utan och ändå äta både färskpasta och biff.
Jag skulle nog våga säga att de flesta men lån närmare 3 miljoner får kolla sitt saldo på kontot oftare innan dom gör nått större köp i vardagen
Räntan på ett lån på 2,5 milj med 6 % ränta är under 9000 efter jämkning så det är inga astronomiska summor. Vad man anser vara livskvalitet och vilka saker man prioriterar är avgörande för vad att ett boende får kosta, dvs helt individuellt. Har man dyra hobbies, vill åka till till söderhavet varje år, har nya eller dyra bilar, småkrediter etc då får man helt enkelt inse att boendet kanske måste kosta lite mindre.
Prioriterar man sitt boendet eller helt enkelt är bra på att vända på sina slantar så är jag helt övertygad om att man kan uppleva livskvalitet och samtidigt äta annat än pasta när räntorna börjar vända upp, men har man anpassat sitt liv efter en ränta på 1,5 % kan det nog bli en mindre trevlig överaskning.
Prioriterar man sitt boendet eller helt enkelt är bra på att vända på sina slantar så är jag helt övertygad om att man kan uppleva livskvalitet och samtidigt äta annat än pasta när räntorna börjar vända upp, men har man anpassat sitt liv efter en ränta på 1,5 % kan det nog bli en mindre trevlig överaskning.
Tror inte att det är särskilt många som är överbelånade, var får du det ifrån?
Bankerna har väl till rätt stor del skärpt kraven för lån
-Fler och fler kräver kontantinsats.
-75% i bottenlån
-Klara 6-7% ränta.
När jag och min sambo tecknade lånen för knappa 2½år sen var kontantinsats inget som nämndes, 85% botten och ungefär samma 'räntekrav'
150000:-, de 10% som ni la kontant, lär väl inte vart det som stjälper en familjs ekonomi heller, får jag hoppas.
Men att den låga räntan trissar upp budgivningar instämmer jag i.
-75% i bottenlån
-Klara 6-7% ränta.
När jag och min sambo tecknade lånen för knappa 2½år sen var kontantinsats inget som nämndes, 85% botten och ungefär samma 'räntekrav'
150000:-, de 10% som ni la kontant, lär väl inte vart det som stjälper en familjs ekonomi heller, får jag hoppas.
Det är nog ovanligt med belåning över 100%, däremot har det blivit allt vanligare med belåning över 90%.bumpaberra skrev:
När man pratar om riskerna med stigande räntor är ett problem att klara tillfälliga räntetoppar. De flesta klarar nog att under en kortare tidsperiod betala en högre ränta genom att dra in på annat.
Men hur blir det om vi får en lång period med räntor på säg 6%? För det första blir det tungt att strama åt sin ekonomi under många år (vem vill leva på radhusbiff?). Dessutom finns det en stor risk att stigande räntor pressar ned priserna. Om vi kollar på hur priserna har rört sig de senaste åren är det tydligt att räntorna har en direkt inverkan på priserna. Ett prisfall på 10-20% är ingen stor förändring jämfört med de uppgångar vi sett de sista 15 åren, men det skulle räcka för att många skulle bli sittande med skulder som överstiger husets värde.
Oavsett vad bankerna ställer för villkor så måste det ändå till sist vara upp till var och en att göra en sund och vettig bedömmning av sin egen ekonomi och vad man klarar av. Jag tror att det ofta handlar mindre om vilket belopp man lånar i jämförelse med sin totala inkomst utan istället vilka marginaler man har i sin ekonomi med övriga vanor och kostnader. Bankerna gör en allmän bedömning om att man ska klara X % i ränta och baserar ofta kalkylen på schablonsiffror men tar sällan hänsyn till individuella levnadsvanor eller ovanor...
Jag har en kompis som är fullständigt vansinnig över att priserna i Falun gått upp 20% på villor det senaste året för han skulle passa på och slå till nu när räntorna är låga. Det är just det synsättet som är oroande att många ser sina chans att köpa när räntorna är låga vilket tyvärr kan leda till otrevliga överaskningar när räntorna stiger och priserna stannar upp eller börjar sjunka om man blir tvungen att sälja. Förhoppningsvis ska man äga sitt hus över en och annan ränteuppgång och nergång så det ska egentligen inte ha någon större betydelse men det har uppenbarligen stor effekt på priserna.
Det är omöjligt att förbjuda folk att förköpa sig men bankerna har uppenbarligen blivit stramare i sin utlåning men anpassar man sitt husköp, bilköp eller övriga vanor efter en låg ränta och har utgifter därefter så kommer det förr eller senare att bli svettigt när räntorna går upp. Har man koll på sin ekonomi och har varit med om räntor kring 6% och vet vad det innebär så behöver det inte innebära ett liv på hårdbröd och vatten men lever man loppan och konsumerar efter dagens räntenivå då kanske man kan se fram emot "radhusbiff" när räntorna vänder upp.
Jag har en kompis som är fullständigt vansinnig över att priserna i Falun gått upp 20% på villor det senaste året för han skulle passa på och slå till nu när räntorna är låga. Det är just det synsättet som är oroande att många ser sina chans att köpa när räntorna är låga vilket tyvärr kan leda till otrevliga överaskningar när räntorna stiger och priserna stannar upp eller börjar sjunka om man blir tvungen att sälja. Förhoppningsvis ska man äga sitt hus över en och annan ränteuppgång och nergång så det ska egentligen inte ha någon större betydelse men det har uppenbarligen stor effekt på priserna.
Det är omöjligt att förbjuda folk att förköpa sig men bankerna har uppenbarligen blivit stramare i sin utlåning men anpassar man sitt husköp, bilköp eller övriga vanor efter en låg ränta och har utgifter därefter så kommer det förr eller senare att bli svettigt när räntorna går upp. Har man koll på sin ekonomi och har varit med om räntor kring 6% och vet vad det innebär så behöver det inte innebära ett liv på hårdbröd och vatten men lever man loppan och konsumerar efter dagens räntenivå då kanske man kan se fram emot "radhusbiff" när räntorna vänder upp.
FredrikR skrev:Bankerna har väl till rätt stor del skärpt kraven för lån
-75% i bottenlån
-Klara 6-7% ränta.
Dom 150 000 gjorde att vi slapp och ta topplån.. så nu har vi endast bottenlån med lite ränta rabatt som total kund.. Jag tycker detta gjorde i alla fall märkbar skillnad på månadsbetalningen
Sen tror jag att det där med kontantinsats frågan beror nog helt på inkomst/lånebelopp
Javisst, skulle topplåneräntan ligga på 10% så blir de ju 15000:- per år vilket i sin tur ger en ökning med 1250:- /mån före ränteavdraget.
Men iom att topplåneräntan håller sig runt 4%? så kan jag väl inte hålla med om märkbar skillnad, på 4% så ligger månadsräntan på 500:- före avdrag.
Men visst man kan ju lägga de 350:- på annat helt klart.
Vi har topplån, med bra ränta, och liten del av lånet som topp.
Men iom att topplåneräntan håller sig runt 4%? så kan jag väl inte hålla med om märkbar skillnad, på 4% så ligger månadsräntan på 500:- före avdrag.
Men visst man kan ju lägga de 350:- på annat helt klart.
Vi har topplån, med bra ränta, och liten del av lånet som topp.