S hjulia skrev:
Ja, det verkar mest troligt. Men då borde man ha vetat det innan och inte förväntat sig att båda skulle lägga exakt lika många timmar på huset utan att man istället delar jämnt sett över helheten med husbygge, barn och hushåll. Vilket känns som det enda sättet att få ett jämställt förhållande för det är extremt sällan som det fungerar att båda lägger exakt lika mycket tid på varje separat del. Och då är vi tillbaka till att de har byggt jämställt och därmed har de uppfyllt ett av sina mål.

Har de däremot inte haft koll på detta innan så låter det som att de inte har haft någon koll alls på hur jämställt deras förhållande var redan innan de började bygga Vilket känns märkligt med tanke på vad hon jobbar med.
Tja, det lät ju som att de (eller hon) inte hade någon tidigare erarenhet av sådant.

H hempularen skrev:
Nu behöver ju inte skillsmässan ha något med byggandet att göra. Det var något i livssituationen som skavde, men vi fick aldrig reda på vad (och det har vi heller inte med att göra).
Nej. Men med den föresatsen var projektet dömt att misslyckas på förhand. För oss som byggt är det ingen nyhet att ett husbygge består av andra moment än att tända värmeljus, dreva fönster och sy färgglada kuddar.
När vi byggde ut var det inget snack om vem som skulle stå vid spisen och vem som skulle stå ute i duggregnet och resa stommen. Jämställdhet har inget att göra med att alla måste göra samma sak, utan att alla tar ett lika stort ansvar. Gör lika mycket. Det tror jag gick de nyskilda profset förbi 😀.
Undrar om de genomförde jämställd amning?

Nationalteaterns medlemmar drev jämställdheten lika långt. Sångaren (ICA-Stig) skulle i jämställdheten namn promt spela ett instrument han inte behärskade. Det slutade med att de efter otaliga demokratiska möten beslutade att alla inte måste göra precis samma sak. Utan lika mycket.

Summan av kardemumman är att jämställdhet inte är helt enkelt och att deras (inte Nationalteatern) privatliv är deras privatliv.

• Gilla
Harald Boye och 5 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Två systrar med familjer köper en tomt på Björkö där de bygger varsitt fritidshus. Den ena är arkitekt och bygger giftfritt, den andra är jämställdhetskonsult och bygger rationellt. Men de lyckas inte bygga jämställt och ett äktenskap går i kras.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Två husbyggen och en skilsmässa
Ursäkta men detta avsnitt handlade inte om bygget!

H hempularen skrev:
Nu behöver ju inte skillsmässan ha något med byggandet att göra. Det var något i livssituationen som skavde, men vi fick aldrig reda på vad (och det har vi heller inte med att göra).
Det fanns en slev av bitterhet när jämställdhetskonsulten lagade mat till alla då hennes modersinstinkt tog över och ville att barnen skulle få mat medans alla andra vuxna köttade på med byggena.

Utifrån den observationen så tror jag skilsmässan bottnade i nån form av "ojämlikhet" i husbygget så som jämställdhetskonsulten såg på det... men jag kan såklart ha fel.

Blev fint. Saknade någon form av gemensam yta. Typ altan eller något emellan.

Robert63 Robert63 skrev:
Även om båda paren hade bott där tror jag det hade varit segt att aldrig ha minsta privacy.
Om man har ett gemensamt sommarställe vill man ju umgås? Snarare skulle jag tro att man skulle vilja ha det ännu intimare. Typ delat kök och badrum och varsin flygel.

J Jaggatagga skrev:
Blev fint. Saknade någon form av gemensam yta. Typ altan eller något emellan.

Om man har ett gemensamt sommarställe vill man ju umgås? Snarare skulle jag tro att man skulle vilja ha det ännu intimare. Typ delat kök och badrum och varsin flygel.
Såg du slutet på programmet?
Ena paret ska skiljas så nu väntas troligtvis avstyckning och försäljning så i det här fallet kan man nog säga att det var tur att byggena inte var intimare...

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
J J00 skrev:
Kändes som ett bra program att se för de som går i liknande tankar att bygga hus på samma tomt med släkt eller vänner. Bra att tänka på olika framtida scenarier innan man vinklar husen mot varandra mm...
så mycket vinklar ju inte husen mer en vad en häck kan lösa enkelt

M maria01 skrev:
så mycket vinklar ju inte husen mer en vad en häck kan lösa enkelt
Nu var min poäng mer att det kan vara bra för vissa att tänka på framtida scenarier och vad som kan hända när allt inte är så där rosaskimrande härligt.

En häck kan lösa insynen men personligen hade jag inte velat ha ett naturskönt fritidshus riktat snett mot en häck om jag hade fått välja...

Unikt namn
J J00 skrev:
Nu var min poäng mer att det kan vara bra för vissa att tänka på framtida scenarier och vad som kan hända när allt inte är så där rosaskimrande härligt.

En häck kan lösa insynen men personligen hade jag inte velat ha ett naturskönt fritidshus riktat snett mot en häck om jag hade fått välja...
Är det du Captain Hindsight? 🙃

• Haha
  • Gilla
Citro och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är det du Captain Hindsight? 🙃
Syftar du på mina värdelösa "råd" eller att jag är efterklok?
Nu var min ursprungliga kommentar om att det var ett bra program att se för de som går i tankarna att bygga på samma tomt så nej jag kan nog inte ta på mig rollen som Hindsight 😉

• Gilla
Mackelbot
  • Laddar…
J J00 skrev:

kollar man tomterna har alla husen utsikt direkt mot varandra inte direkt diskret

M maria01 skrev:
kollar man tomterna har alla husen utsikt direkt mot varandra inte direkt diskret
Jaha jag tyckte det såg ut som att de som medverkade i programmet hade tämligen fri sikt mot naturen.
Oavsett så var inte själva vinklingen av dessa hus själva huvudpoängen med min kommentar, Den handlade mer om att det är bra att tänka igenom alla delar som till exempel vinklingen av husen med mera om förhållandena ändras framöver.

C
J J00 skrev:
Håller med. Avsnittet understryker verkligen problemet med den typen av samägda fastigheter. Nu kanske de hade planerat för detta från början, vem vet? Men även om det kan handla om en lång tid är det ju egentligen bara en tidsfråga innan det blir problem.

Själv blev jag lite nyfiken på hur det gick till med badrummet där. Montera plattan för golvbrunnen. Skall det vara ett hål för ett avloppsrör här??? Och sen full fart med att börja skruva golvspån (uppochner) innan rördragningen är på plats?!?

• Gilla
JK87 och 3 till
  • Laddar…
Det var ju mysiga hus men, även om det är släkt och systrar så vill man kanske ändå inte konstant titta "in" till varandra? Sedan får man ju en insikt i att man kan behöva planera för att det kanske inte alltid kommer se likadant ut i 300 år in framtiden. När skilsmässan var ett faktum, blev placeringen av husens riktning, helt plötsligt en faktor som man insåg borde tänkts på innan. När väl husen står där, lär det generera en del underliga workarounds vad gäller insyn mm när det ena säljs och den tänkta gemenskapen inte blev den som det var tänkt.
Tycker det var väldig små hus och planlösningen var udda, sovrum utan dörr? Jag gillade däremot den tjocka masoniten de klädde med, såg ut att vara 10mm (?) och det var ju rejält, däremot hade jag personligen försökt hitta en lösning där synliga skruv kunde undvikits. Sedan blir det ju berättartekniskt lite dumt när det minsann ska tryckas på miljökortet med "lerklining". Ja, på en LECABLOCK vägg? Lerklining har man ju på timmerhus normalt sett. då rimmar det bättre. Lerkliningen i detta projekt, var ju mer en fars även om utförandet var otroligt snyggt. Hon gjorde det väldigt bra, det måste jag säga. Hon brann nog lite mer för det än sin man som var väldigt sval i sitt intresse. När kameran stängdes av, sprang han nog i sporrsträck till sjön och badade istället...

Att sedan dra jämställdhetskampen i ett sånt där program, kändes småunket när det ändå visade sig att "kvinnan var hemma med barnen" och "grottmannen hackade sten i grottan" (nåja, nya huset). Ingen av männen i fråga verkade tycka detta var något roligt alls utan mest påtvingat. Damerna å andra sidan, tyckte inte det kunde gå fort nog i bygget, då var ju jämställdhetstjafset inte ens i närheten av seriöst. Kändes som männen hellre åkte joyride i sin espressomaskin inne i stan än stå och bli smutsiga i ett påtvingat husbygge? Oavsett, SVT har då verkligen gjort en konstig vinkel på detta program som troligen var en av sämsta av alla program de gjort av husdrömmar. Formkurvan kan alltså endast peka upp nu.

• Gilla
Kashew och 5 till
  • Laddar…
Ja syskonförhållanden är extremt ovanligt att det fungerar så bra i vuxen ålder att man kan vistas tätt tillsammans hela familjer i veckor, utan att det blir friktion. I bättre fall fungerar det kanonbra att umgås mellan syskonfamiljer i några dagar, kanske en vecka åt gången. Det är min erfarenhet av familjer i min omgivning. Umgänget med mina egna syskon har varit totalkatastrof, framförallt med min äldsta syster, som inte lever längre.

Här vet vi ju inte hur mycket de tidigare har umgåtts mellan familjerna under längre tid.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.