H hempularen skrev:
Nu får vi ju inte se hur det går för dem framöver.
Det vet vi ju inte, kanske kommer det en uppföljning i framtiden..
Kanske köper arkitekten huset av sin syster?

J
F Frågan skrev:
Hmm. Är det verkligen Björkö i Mälaren?
Jag tror inte det.
Det går väl inte åka bil till det björkö och där är väl inte så expansivt direkt? Så det lär vara björkö norr om norrtälje...

• Gilla
Bromma1927 och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu får vi ju inte se hur det går för dem framöver. Men upplägget med flera olika ägare är riskabelt.

Om man tänker sig att en köpare av "skilsmässohalvan" vill ha hela tomten med båda husen, eller senare vill sälja till bästa pris. Så kan den ägaren begära att hela fastigheten skall säljas. Och kan på så vis i praktiken tvångsinlösa arkitektens halva.
De nämndes väl att de skulle titta på en avstyckning och det är nog den klokaste vägen.

Man kan ju också fundera på hur de löst avlopp och vatten för att kunna dela upp. Även om sånt går att lösa med servitut antar jag.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
De nämndes väl att de skulle titta på en avstyckning och det är nog den klokaste vägen.

Man kan ju också fundera på hur de löst avlopp och vatten för att kunna dela upp. Även om sånt går att lösa med servitut antar jag.
många såna här fritidshusområden har idag gemensamma avlopp och vatten om så är fallet där behöver dom inte bryr sig om det

• Gilla
Ursidae
  • Laddar…
Fujim Fujim skrev:
Nja. Det var väl inte riktigt så de uttryckte det. 50% har tillgång till en. I min värld kan det innebära att man har mor-/farföräldrar som äger en. Eller en kompis som har en. Eller att man hyr en campingstuga ibland.

50% låter fortfarande mycket även för mig men jag tror ändå att om du utvidgar begreppet så blir det ganska många.
även om man hyr så tror jag inte 50% stämmer

där jag växte upp ett miljonprogrammet område var det bara familjer med utländsk bakgrund som hade sommarhus men då i hemlandet oftast som dom åkte till på sommaren var ju allt från turkar till finnar många greker med

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Om nu jämställdhet var så viktigt för skilsmässoparet så undrar man varför de inte bytte av och spenderade varannan helg i huset och varannan att ta hand om barnen. Kan det möjligen vara så att var och en gjorde det de var bäst på? 🤔

• Gilla
  • Haha
MinimalistWannabe och 12 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Om nu jämställdhet var så viktigt för skilsmässoparet så undrar man varför de inte bytte av och spenderade varannan helg i huset och varannan att ta hand om barnen. Kan det möjligen vara så att var och en gjorde det de var bäst på? 🤔
handlar nog om att dom behöver pengar till att köpa ett nytt boende efter skilsmässan

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Lite märkligt att de inte tog höjd det allra minsta för att detta kunde hända. Placeringen av husen krånglar till det lite om de ska sälja. Även om båda paren hade bott där tror jag det hade varit segt att aldrig ha minsta privacy.

• Gilla
Citrona och 2 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Det där grunnade jag på med. Hur sjutton bygger man jämställt. Jag förstår inte ens vad det betyder. Slå i varannan spik?

• Gilla
  • Älska
MinimalistWannabe och 10 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det där grunnade jag på med. Hur sjutton bygger man jämställt. Jag förstår inte ens vad det betyder. Slå i varannan spik?
Det innebär att båda i ungefär samma omfattning bygger, lagar mat, tar hand om barn etc.

• Gilla
  • Haha
Herr Klocka och 2 till
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Det innebär att båda i ungefär samma omfattning bygger, lagar mat, tar hand om barn etc.
Då var det i praktiken kört redan från början.

• Gilla
Chokladmonster och 9 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det funderade jag också på och kom fram till att de säkert tänkte som Kvackatore sa. Men om det nu är så viktigt att båda ska spendera ungefär lika mycket tid på bygget varför gör man då inte det? Om båda var med på att det var ett av de viktigaste målen så borde det ha varit väldigt lätt att se till att de åkte till stugan ungefär lika många helger var. Och om det nu inte går av någon okänd anledning att de bygger lika mycket var så har de antagligen gjort det som var och en är bäst på och båda att gjort oavlönat arbete, den ena genom att bygga och den andra genom att passa barn o sköta hemmet, vilket jag tycker är jämställdhet. Så jag ser inte hur detta kan ha blivit ett problem.
Hade den ena rullat tummarna och den andra slitit med husbygge, ta hand om barn, lags mat osv så hade det varit en annan femma men så låter det inte i artikeln i alla fall
Kvackatore Kvackatore skrev:

• Gilla
Gavialen och 8 till
  • Laddar…
S hjulia skrev:
Det funderade jag också på och kom fram till att de säkert tänkte som Kvackatore sa. Men om det nu är så viktigt att båda ska spendera ungefär lika mycket tid på bygget varför gör man då inte det? Om båda var med på att det var ett av de viktigaste målen så borde det ha varit väldigt lätt att se till att de åkte till stugan ungefär lika många helger var. Och om det nu inte går av någon okänd anledning att de bygger lika mycket var så har de antagligen gjort det som var och en är bäst på och båda att gjort oavlönat arbete, den ena genom att bygga och den andra genom att passa barn o sköta hemmet, vilket jag tycker är jämställdhet. Så jag ser inte hur detta kan ha blivit ett problem.
Hade den ena rullat tummarna och den andra slitit med husbygge, ta hand om barn, lags mat osv så hade det varit en annan femma men så låter det inte i artikeln i alla fall
Kan ju vara så enkelt som att den ene personen i paret är händigare och starkare än den andra och det är så mycket effektivare att en av dem gör merparten av snickeriarbetet.

(dvs arbetsförmågan är inte jämnställd, det är den för övrigt aldrig inte heller vad gäller hushållsarbete)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Kan ju vara så enkelt som att den ene personen i paret är händigare och starkare än den andra och det är så mycket effektivare att en av dem gör merparten av snickeriarbetet.

(dvs arbetsförmågan är inte jämnställd, det är den för övrigt aldrig inte heller vad gäller hushållsarbete)
Ja, det verkar mest troligt. Men då borde man ha vetat det innan och inte förväntat sig att båda skulle lägga exakt lika många timmar på huset utan att man istället delar jämnt sett över helheten med husbygge, barn och hushåll. Vilket känns som det enda sättet att få ett jämställt förhållande för det är extremt sällan som det fungerar att båda lägger exakt lika mycket tid på varje separat del. Och då är vi tillbaka till att de har byggt jämställt och därmed har de uppfyllt ett av sina mål.

Har de däremot inte haft koll på detta innan så låter det som att de inte har haft någon koll alls på hur jämställt deras förhållande var redan innan de började bygga Vilket känns märkligt med tanke på vad hon jobbar med.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Nu behöver ju inte skillsmässan ha något med byggandet att göra. Det var något i livssituationen som skavde, men vi fick aldrig reda på vad (och det har vi heller inte med att göra).

• Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.