67 905 läst ·
267 svar
68k läst
267 svar
Husdrömmar med feng shui, currylinjer och dyra markarbeten
Om någon påstår att ett fenomen som inte går att förklara faktiskt går att förklara så måste den personen visa förklaringen. Annars är inte påståendet värt något.A AG A skrev:
Att ha ett öppet sinne är att vara vetenskaplig och acceptera vetenskapliga evidenser. Att tro på vilka påståenden som helst är inte att ha ett öppet sinne.A AG A skrev:
Varför ska man göra det? Jag respekterar att folk tror på konstiga saker, dvs att de är vidskepliga, men jag respekterar inte grundlösa påståenden. Framförallt respekterar jag inte människor som vill pracka på mig sin vidskepelse eller som vill att deras vidskepelse ska ha en roll i samhället.A AG A skrev:
Satsa inte mycket pengar på det.A AG A skrev:
Jag antar därmed att du visar kristna personer noll respekt, och acceptans? Allt annat skulle vara motsägelsefullt.P pmd skrev:Om någon påstår att ett fenomen som inte går att förklara faktiskt går att förklara så måste den personen visa förklaringen. Annars är inte påståendet värt något.
Att ha ett öppet sinne är att vara vetenskaplig och acceptera vetenskapliga evidenser. Att tro på vilka påståenden som helst är inte att ha ett öppet sinne.
Varför ska man göra det? Jag respekterar att folk tror på konstiga saker, dvs att de är vidskepliga, men jag respekterar inte grundlösa påståenden. Framförallt respekterar jag inte människor som vill pracka på mig sin vidskepelse eller som vill att deras vidskepelse ska ha en roll i samhället.
Satsa inte mycket pengar på det.
Nej, mitt experiment räcker för att bevisa linjernas existens. Det råder inga tvivel om att alla normalbegåvade personer hade fått samma resultat som jag. Mitt test visar vetenskapligt att linjerna existerar, och att de ger utslag på en slagruta.P pmd skrev:
Tja, där har du anledningen till att dessa fenomen förlöjligas. Av någon anledning är ingen av de som påstår sig ha bevis för att dessa fenomen överhuvudtaget existerar intresserade av att visa upp sina bevis offentligt. Är inte intressant att göra en insats för sakens skull heller, antar jag?A AG A skrev:
Det jag menar är att den troende tror utan bevis. Eftersom det är något större behöver det nödvändigtvis inte gå att bevisa. Det övernaturliga eller gudomliga står över normala bevis.K Katthatt skrev:
Men här i tråden har det ju spårar lite. Om husbyggarna gillar och mår bra av sina kurryränder kan dom väl få göra det.
För att du med vederhäftighet ska kunna hävda det måste du också visa att alla normalbegåvade personer faktiskt får samma resultat som du. Vilket förstås inte är praktiskt möjligt, men det räcker med att tillräckligt många får samma resultat som du för att påvisa existensen av linjerna.A AG A skrev:
Nej, du har helt missförstått vad vetenskap är. I det aktuella sammanhanget är det dessutom specifikt naturvetenskapliga kriterier som ditt experiment ska uppfylla för att vara relevant.A AG A skrev:
Helt klart ett snyggt hus men ibland tror jag att folk är helt galna. Redan när de drog igång markarbetena så borde de ha stoppat projektet och tänkt om. De verkade ju inte ha en sjö av pengar att ösa ur så att detta skulle gå överstyr var ganska så självklart. Tråkigt för dom och eventuellt en dyrköpt läxa.
Sämsta avsnittet den här säsongen. Hela projektet känns stolleri från början, och sedan passerar det point of no return samtidigt som räntor och annat skenar. Tycker synd om familjen men samtidigt får väl avsnittet anses som bildande, att det krävs en och annan tanke vid husbyggnation. Märkligt att de proffs som anlitats inte stoppade det hela på ett tidigare stadium, tomten bestod ju av en liten sjö, luktade problem redan där.M Mawe85 skrev:
Verkar vara en bror till hustrun som var byggaren, det nämndes när väggarna skulle göras av mannen att det var en svåger. Men det finns många frågetecken kring fakta i den här TV-produktionen, men samtidigt stämmer programtiteln ganska bra att det var ett Drömhus.
Jag uppfattade aldrig vad de hade för yrke, men det kanske inte nämndes.
Jag uppfattade aldrig vad de hade för yrke, men det kanske inte nämndes.
Redigerat: