67 905 läst ·
267 svar
68k läst
267 svar
Husdrömmar med feng shui, currylinjer och dyra markarbeten
Nejdå, om du verkligen har bevis så skulle bli jag glad. Du får väl ta och presentera dem så vi alla blir upplysta? Det skulle bli en vetenskaplig sensation!A AG A skrev:
Jag kan däremot bli lite lätt irriterad om någon påstår sig ha bevis men inte har det.
En (manlig) bekant till mig fick besök av ett par kristna personer (jag minns inte om det var Jehovas eller något annat) som när min bekant öppnade dörren glatt utropade: Vet du att Jesus älskar dig!?engs skrev:
Min bekant svarade på sin släpiga stockholmska. Åh, fan. E han sån?
Kristendomen har ställt till med enormt mycket elände genom tiderna. Korståg, inkvisition, kättarbränningar, häxjakter, mm.engs skrev:
Min tes är att det var Upplysningen som riktade in kristendomen på den rätta vägen, även om det fortfarande finns alltför många kristna som är ganska dåliga på att vara goda människor. Se bara på påvens stöd till Ryssland.
Slagrutor ska väl fungera oberoende av vem som håller i dem? Det är i så fall bättre att slumpmässigt utvalda människor får leta currylinjer. Då har man eliminerat eventuella bekräftelsefördomar hos försökspersonerna.Zixten skrev:
Ungefär så, ja.😄K Kane skrev:
Det märkliga är att jag själv sagt att jag inte direkt tror på det hela. Men många blir så otroligt provocerade av att man säger sig fått utslag på slagrutan. Man kan ju inte låta bli att driva med alla stackare som känner att deras vetenskapliga världbild rubbas😄.
Redigerat:
Ingenting rubbas.A AG A skrev:
Utom min tillit till medmänniskan när du blåljuger om vad som krävs som vetenskapliga bevis.
Jag har själv provat slagruta eller liknande och kan konstatera att pinnarna rör sig.
Men i kontrollerade försök har det hittills inte kunnat visa att man kan hitta varken vatten, nycklar, olika linjer eller vad man för tillfället försöker sig på.
Och här kommer skrällen som dina likar har svårt att förstå. Om någon verkligen skulle bevisa att det fungerar, så blir inte "vi som tror på vetenskapen" arga eller förnärmande utan bara nyfikna och glada.
Men då krävs det också riktiga bevis.
Är du läskunnig?O [old rusty] skrev:Ingenting rubbas.
Utom min tillit till medmänniskan när du blåljuger om vad som krävs som vetenskapliga bevis.
Jag har själv provat slagruta eller liknande och kan konstatera att pinnarna rör sig.
Men i kontrollerade försök har det hittills inte kunnat visa att man kan hitta varken vatten, nycklar, olika linjer eller vad man för tillfället försöker sig på.
Och här kommer skrällen som dina likar har svårt att förstå. Om någon verkligen skulle bevisa att det fungerar, så blir inte "vi som tror på vetenskapen" arga eller förnärmande utan bara nyfikna och glada.
Men då krävs det också riktiga bevis.
Jag kan ju inte låta bli att driva med dig, när du blir så otroligt provocerad av att man leker med en slagruta. Men framförallt kan jag inte låta bli att driva med dig, då du inte läser vad jag skriver. Fattar du inte att du försöker "sparka in öppna dörrar"?
Coolt hus! Gillade de stora symmetriska fönsterpartierna och de runda hörnen.
Men tragiskt att de blivit grundlurade med grunden. Också märkligt att inte ha riktig syllpapp eller liknande under syllen, det kan bli problem det där undrar vad deras KA sa om det.
Om tomten kostade 3M så kostade alltså huset 11M vilket ger 49kkr/kvm vilket är fruktansvärt mycket och det borde vara helt otroligt hög kvalitet på material och utförande.
Jag känner till området, skulle tippa att de kan få mellan 6-8M för huset med det läget och den tomten i dagens lågkonjunktur.
Fascinerande att de sitter och säger ”ja vi behöver skramla ihop några miljoner extra” och kommentaren från Anne blir ”vi får hoppas det går bra”. HUR skramlar man ihop några miljoner bara sådär? Varför ställs det inte följdfrågor? Antingen är det jag som inte lever i samma verklighet eller så är det något fuffens typ att det inte kostade 14M utan kanske 7M och att de lägger ut det för 11M för att man ska tro att man får en bra deal?
🤔🤔🤔
Men tragiskt att de blivit grundlurade med grunden. Också märkligt att inte ha riktig syllpapp eller liknande under syllen, det kan bli problem det där undrar vad deras KA sa om det.
Om tomten kostade 3M så kostade alltså huset 11M vilket ger 49kkr/kvm vilket är fruktansvärt mycket och det borde vara helt otroligt hög kvalitet på material och utförande.
Jag känner till området, skulle tippa att de kan få mellan 6-8M för huset med det läget och den tomten i dagens lågkonjunktur.
Fascinerande att de sitter och säger ”ja vi behöver skramla ihop några miljoner extra” och kommentaren från Anne blir ”vi får hoppas det går bra”. HUR skramlar man ihop några miljoner bara sådär? Varför ställs det inte följdfrågor? Antingen är det jag som inte lever i samma verklighet eller så är det något fuffens typ att det inte kostade 14M utan kanske 7M och att de lägger ut det för 11M för att man ska tro att man får en bra deal?
🤔🤔🤔
Ja nu när du inser att du gjort bort dig, då är det lättare att säga att du driver med folk än att medge att du hade fel. Snyggt.A AG A skrev:
Gjort bort mig?😄K Katthatt skrev:
På vad sätt skulle jag ha gjort det. Man måste vara ganska korkad om man inte ser ironin i alla mina ilägg. Mitt första inlägg började med orden "jag tror inte på currylinjer på påverkar oss". Jag har även i flera inlägg sagt att jag driver med alla som blir så provocerade. Som sagt, fattar man sedan inte att man driver när man menar att man har full koll på vetenskap och sannolikhetslära, när man enbart har ett utfall. Då tycker jag nästan synd om dig, och vissa andra😄.
Det är av ren och osjälvisk hjälpsamhet som vetenskapligt sinnade personer rättar dig om du säger att du har "fått utslag på slagrutan". Du bör snarare formulera dig som att du har "vickat på slagrutan" för att visa att du inte är förvillad.A AG A skrev:
(Såvida inte "slagrutan" är en eufemism för en känslig kroppsdel. I så fall vore nog ett läkarbesök lämpligt).
Ironi har ganska svårt att gå fram i textform. Man måste formulera sig väldigt noga och ibland det hjälper inte hur väl man än formulerar sig.A AG A skrev:
Det finns alldeles för många vidskepliga människor som på fullt allvar tror på övernaturliga fenomen för att den första reaktionen från de flesta som får något sådant berättat för sig är "aha! ironi".
Med bisatsen (dock som fristående mening) "Att det dock går att mäta upp energilinjer/currylinjer med slagruta har jag vetat länge".
Det är svårt att inte tolka det som att du tror att currylinjer finns men att de inte har någon inverkan på människor.
Jag vet inte om du backar nu pga alla invändningar och protester eller om du verkligen var ironisk från början. Det går helt enkelt inte att veta. Jag föreslår att du i fortsättningen använder ironiparenteser för att uttrycka ironi.
(. Det här är ironiskt .)
Ja.... Här är jag helt enig med dig.Torbjärn skrev:
🤔🤔🤔
"vi får skramla lite". Verkar helt enkelt vara att man får sälja.-
Men vill uppmärksamma dig på det som sagts tidigare i tråden. Ytskikten är ju inte direkt proffsigt utförda (kolla avslutning vägg/golv) och de har rum som är väldigt svåra att möblera.
Jag skulle nog säga att där ute, i det skicket, i en gryta utan utsikt. Får de vara glada om de får 6.
Det lär väl snarare skrämma bort än locka köpare att man får curry i krysset där.
"det krävs att man är speciellt känslig och tror på det hela för att det ska fungera"P pmd skrev:
Brukar väl försvaret vara från de förvirrade när det inte kan återskapas.
Man måste vara speciell, känslig och tro på att jag är Jesus. För att tro att jag är Jesus.
Som tur är så är inte det så många som tror på det. Kanske systerdottern som är tre
Hon kan som tur är inte bygga ett hus på de premisserna