67 905 läst ·
267 svar
68k läst
267 svar
Husdrömmar med feng shui, currylinjer och dyra markarbeten
Ingen aning. Finns det vatten också med ett avstånd på 3-4 meter i ett rutnät? Jag var (är) som sagt också skeptisk, men något fanns det uppenbarligen där som pinnarna reagerade på.useless skrev:
Det enda du visade är att man inte håller L-pinnar rakt om man inte greppar dem ordentligt.Eaum skrev:
Jag trodde inte heller på currrylinjer, men efter att ha ägnat en dag i Tyresta nationalpark för ett antal år sedan med metallpinnar framför mig som vinklade sig med ett 3-4 meters avstånd så ändrade jag uppfattning. Det tog dock emot att erkänna för min flummige som gjorde mig sällskap och som var övertygad om att de fanns, att han hade rätt.
Gör om det med ögonbindel och markera samma ställen gång på gång.
Eller så har du lite luftdrag mellan rummen, vilket blir tydligast i dörröppningarna…A AG A skrev:
Du har ingen aning om hur jag greppade, eller om jag hade bindel eller ej. Självklart kan de inte röra sig om man greppar riktigt ordentligt, då sitter de ju fast i handen. De måste få lite rum att röra sig.J Jaggatagga skrev:
Det går inte att konsekvent se att någon som använder dessa pinnar kan hitta dessa linjer, eller vatten eller vad man nu söker. Det går heller inte att läsa av dessa linjer med något instrument. Dessutom finns det utfästelser där du kan få mycket pengar om du visar att det verkligen fungerar, men ingen har någonsin kunnat visa att de finns. Trots allt detta så vill du ändå tro att det fungerar?Eaum skrev:
Jag har beskrivet ETT tillfälle som jag varit med om detta, trots min skepticism till det, jag har ingen aning om ifall det hade gett samma resultat på samma ställen om jag hade gått dit dagen efter, eller nu långt senare. Jag tycker också att det låter som humbug, både före och efter, men jag vet att pinnarna inte rörde sig för att jag "visste" att eller var de skulle röra sig.K Katthatt skrev:Det går inte att konsekvent se att någon som använder dessa pinnar kan hitta dessa linjer, eller vatten eller vad man nu söker. Det går heller inte att läsa av dessa linjer med något instrument. Dessutom finns det utfästelser där du kan få mycket pengar om du visar att det verkligen fungerar, men ingen har någonsin kunnat visa att de finns. Trots allt detta så vill du ändå tro att det fungerar?
Och trots det var ETT tillfälle lägger du energi att argumentera för det…. Flera gångerEaum skrev:
Jag har beskrivet ETT tillfälle som jag varit med om detta, trots min skepticism till det, jag har ingen aning om ifall det hade gett samma resultat på samma ställen om jag hade gått dit dagen efter, eller nu långt senare. Jag tycker också att det låter som humbug, både före och efter, men jag vet att pinnarna inte rörde sig för att jag "visste" att eller var de skulle röra sig.
Det finns för övrigt ett gäng olika sätt att manipulera metallpinnar man håller i händerna utan att det syns utifrån.
Hur man lutar sig, hur man rör kroppen med mera. Det krävs ganska liten påverkan för att en pinne ska röra sig helt plötsligt.
”mediet” de hade in som skulle inspektera om curryn var i rätt kryss ojjade ju och oroade sig i början men kunde minsann efter sina 5 minuter i rutan bekräfta att det var nog ok trots att hon inte hade kvalitetssäkrat det hela….
Folk får tro på vad de vill. Men det är sällan nån av dessa ”själar” som ska hjälpa till som är billiga. Det blir alltid mer pengar än man tror inblandade då de suger sig fast i de lättpåverkade.
Edit: Det kanske låter elakt att vi granskar även detta. Men kvasivetenskap med förmåga att faktiskt skada folk (tex att man tror att det är curry som ger ryggproblem och inte en felaktig säng för ens kroppsform) ska bemötas
Hur man lutar sig, hur man rör kroppen med mera. Det krävs ganska liten påverkan för att en pinne ska röra sig helt plötsligt.
”mediet” de hade in som skulle inspektera om curryn var i rätt kryss ojjade ju och oroade sig i början men kunde minsann efter sina 5 minuter i rutan bekräfta att det var nog ok trots att hon inte hade kvalitetssäkrat det hela….
Folk får tro på vad de vill. Men det är sällan nån av dessa ”själar” som ska hjälpa till som är billiga. Det blir alltid mer pengar än man tror inblandade då de suger sig fast i de lättpåverkade.
Edit: Det kanske låter elakt att vi granskar även detta. Men kvasivetenskap med förmåga att faktiskt skada folk (tex att man tror att det är curry som ger ryggproblem och inte en felaktig säng för ens kroppsform) ska bemötas
James Randi on dowsing: 'No dowser can find the same spot twice, and no two dowsers can find the same spot once.'Appendix skrev:
Ett himla tjafs om runda hörn... åtta av husets innerhörn är rundade. Av totalt betydligt fler. Kommer knappast att ställa till det speciellt mycket.
Blir spännande att se vad det går för.
Känner folk i närliggande kopparmora, det är ett väldigt trevligt område.
Nära vatten och fina naturområden och båtklubb. Långt ifrån "problemområden".
30min med bil till Stockholm city och ännu närmare till andra bra restauranger och fik, golfbanor, etc.
Blir spännande att se vad det går för.
Känner folk i närliggande kopparmora, det är ett väldigt trevligt område.
Nära vatten och fina naturområden och båtklubb. Långt ifrån "problemområden".
30min med bil till Stockholm city och ännu närmare till andra bra restauranger och fik, golfbanor, etc.