33 687 läst ·
252 svar
34k läst
252 svar
Husdröm krossad av parkslide
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Du får läsa studien!
https://academic.oup.com/etc/articl...edFrom=fulltext&login=false#no-access-message
Sammanfattning:
Sprutar man omfattande mängder glyfosatbekämpningsmedel i luften, som man gör i jordbruket i studieområdet i Mississippis avrinningsområde så kan man detektera låga halter av glyfosat i luftens vattendroppar: <0.01 to 9.1 ng/m3. Glyfosaten avlägsna effektivt från luftens via regn.
Så nej, inget argument som gör glyfosat luftburet eller flyktigt. Och särskilt inte när man använder det enstaka gång i livet på sin tomt för att avlägsna parkslide.
Detta hittepå om glyfosat, jag vet inte om jag orkar med alla desperata dumheter som tas upp på detta forum.
https://academic.oup.com/etc/articl...edFrom=fulltext&login=false#no-access-message
Sammanfattning:
Sprutar man omfattande mängder glyfosatbekämpningsmedel i luften, som man gör i jordbruket i studieområdet i Mississippis avrinningsområde så kan man detektera låga halter av glyfosat i luftens vattendroppar: <0.01 to 9.1 ng/m3. Glyfosaten avlägsna effektivt från luftens via regn.
Så nej, inget argument som gör glyfosat luftburet eller flyktigt. Och särskilt inte när man använder det enstaka gång i livet på sin tomt för att avlägsna parkslide.
Detta hittepå om glyfosat, jag vet inte om jag orkar med alla desperata dumheter som tas upp på detta forum.
Föstår inte vad du menar. Dokumenterad spridning genom luften, faktiskt:H Hobbybonde01 skrev:
https://www.krav.se/aktuellt/glyfosat-i-luft-och-vatten/
En orsak till att det är förbjudet på t.ex. villatomter är just vårdslösheten - många skiter fullständigt i att läsa information, bruksanvisningar m.m. Det ser man ju också på alla misslyckade renoveringsamatörer.P pmd skrev:Det krävs knappast att det används av jordbrukare för att det ska vara ett bra alternativ. Även trädgårdsodlare med rätt kunskaper kan använda glyfosat på ett bra sätt.
F.ö. tror jag nog att den storskaliga användningen i jordbruket medför större miljörisk än den småskaliga i villaträdgårdar.
Ett exempel: I kanten av åkern hos min granne bonden står cirka tio bikupor (som inte tillhör min granne; han upplåter bara platsen åt en biodlare). Det gör att det blir ett mycket stort antal bin som riskerar att bli utsatta för glyfosat om min granne skulle använda glyfosat på sin åker jämfört med om jag använder glyfosat på ogräs som växer på olämpliga ställen på min tomt.
Min granne kommer dock aldrig att använda glyfosat, tror jag, eftersom han är en "ekologisk" bonde, så det är mest ett tankeexperiment.
Dumheterna får du stå för själv. Kan spridas via luften, även om det är små mängder.Claes Sörmland skrev:
Du får läsa studien!
[länk]
Sammanfattning: