S
Vi tycker uppenbarligen samma sak eftersom jag irriterar mig på saker som skadar människor eller miljö.

• Haha
oscar_uppsala och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är det som är så toppen med den enväldige kungen, dennes smak är per definition alltid rätt!

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
oscar_uppsala och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Ett par år efter husköpet har familjen tomten täckt av parkslide.

Du kan läsa artikeln här: Husdröm krossad av parkslide
Varför har familjen täckt tomten med parkslide? Man väljer ju själv vilka växter man vill ha i sin trädgård.

Claes Sörmland
Du får läsa studien!

https://academic.oup.com/etc/articl...edFrom=fulltext&login=false#no-access-message

Sammanfattning:

Sprutar man omfattande mängder glyfosatbekämpningsmedel i luften, som man gör i jordbruket i studieområdet i Mississippis avrinningsområde så kan man detektera låga halter av glyfosat i luftens vattendroppar: <0.01 to 9.1 ng/m3. Glyfosaten avlägsna effektivt från luftens via regn.

Så nej, inget argument som gör glyfosat luftburet eller flyktigt. Och särskilt inte när man använder det enstaka gång i livet på sin tomt för att avlägsna parkslide.

Detta hittepå om glyfosat, jag vet inte om jag orkar med alla desperata dumheter som tas upp på detta forum.

• Gilla
  • Haha
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
H Hobbybonde01 skrev:
Det är att dra det bra långt och hävda att det sprids via luften bara för att det kan blåsa i väg under sprutningen.

Med den definitionen blir allt luftburet om man släpper det från ett flygplan. Eller går att kasta eller släppa från handen.
Föstår inte vad du menar. Dokumenterad spridning genom luften, faktiskt:
https://www.krav.se/aktuellt/glyfosat-i-luft-och-vatten/

P pmd skrev:
Det beror på tidsaspekten. Du kanske kan förklara?
Förstår inte vad du menar. Spridningen är dokumenterad. Svårt att faatta?

P pmd skrev:
Vad står det då, kvantitativt, i rapporten?
Läs själv.

Claes Sörmland
@StefanMJ tror du på allvar att detta som du torgför nu är relevant för en bekämpning av parkslide med glyfosat eller är det bara kul att inta denna position för diskussionens skull?

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det krävs knappast att det används av jordbrukare för att det ska vara ett bra alternativ. Även trädgårdsodlare med rätt kunskaper kan använda glyfosat på ett bra sätt.

F.ö. tror jag nog att den storskaliga användningen i jordbruket medför större miljörisk än den småskaliga i villaträdgårdar.

Ett exempel: I kanten av åkern hos min granne bonden står cirka tio bikupor (som inte tillhör min granne; han upplåter bara platsen åt en biodlare). Det gör att det blir ett mycket stort antal bin som riskerar att bli utsatta för glyfosat om min granne skulle använda glyfosat på sin åker jämfört med om jag använder glyfosat på ogräs som växer på olämpliga ställen på min tomt.
Min granne kommer dock aldrig att använda glyfosat, tror jag, eftersom han är en "ekologisk" bonde, så det är mest ett tankeexperiment.
En orsak till att det är förbjudet på t.ex. villatomter är just vårdslösheten - många skiter fullständigt i att läsa information, bruksanvisningar m.m. Det ser man ju också på alla misslyckade renoveringsamatörer.

• Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men vi kan ju inte förbjuda allt som du retar sig på. Det blir inget rimligt samhälle, det blir ett auktoritärt samhälle med dig som tyrann.
Jamen snälla du - är inte nedskräpning förbjudet?

imported_Benno imported_Benno skrev:
Varför har familjen täckt tomten med parkslide? Man väljer ju själv vilka växter man vill ha i sin trädgård.
Ja kjära du, varför täckte stora delar av Sveriges befolkning sina tomter med radioaktiva ämnen år 1986?

Du får läsa studien!

[länk]

Sammanfattning:

Sprutar man omfattande mängder glyfosatbekämpningsmedel i luften, som man gör i jordbruket i studieområdet i Mississippis avrinningsområde så kan man detektera låga halter av glyfosat i luftens vattendroppar: <0.01 to 9.1 ng/m3. Glyfosaten avlägsna effektivt från luftens via regn.

Så nej, inget argument som gör glyfosat luftburet eller flyktigt. Och särskilt inte när man använder det enstaka gång i livet på sin tomt för att avlägsna parkslide.

Detta hittepå om glyfosat, jag vet inte om jag orkar med alla desperata dumheter som tas upp på detta forum.
Dumheterna får du stå för själv. Kan spridas via luften, även om det är små mängder.

@StefanMJ tror du på allvar att detta som du torgför nu är relevant för en bekämpning av parkslide med glyfosat eller är det bara kul att inta denna position för diskussionens skull?
Trams.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
S StefanMJ skrev:
Trams.
Det är OK att tramsa lite ibland. Nu tar vi kaffe!

Redigerat:
  • Haha
StefanMJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.