91 261 läst ·
335 svar
91k läst
335 svar
Husbilsparkering på egen tomt
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Båda fallen är Trelleborg.
Kan lägga till när vi fick barn för 1.5år sedan i Ystad så fungerade sjukhusets betalautomater inte när jag skulle förlänga mitt i natten. Så jag ringde numret på automaten och personen som svarade tackade för att jag ringde in men bad mig hitta en annan automat eller parkering för de kunde absolut inte låta mig stå där utan att ha betalt.
Så mitt i natten där jag inte sovit mer än 3h de senaste 48h, efter en förlossning och efter att frun svimmat av blodförlust och fått opereras. Så ska jag köra runt och leta ny parkering, och alla parkeringar runtomkring var ju från samma firma och funkade ej.
Kan lägga till när vi fick barn för 1.5år sedan i Ystad så fungerade sjukhusets betalautomater inte när jag skulle förlänga mitt i natten. Så jag ringde numret på automaten och personen som svarade tackade för att jag ringde in men bad mig hitta en annan automat eller parkering för de kunde absolut inte låta mig stå där utan att ha betalt.
Så mitt i natten där jag inte sovit mer än 3h de senaste 48h, efter en förlossning och efter att frun svimmat av blodförlust och fått opereras. Så ska jag köra runt och leta ny parkering, och alla parkeringar runtomkring var ju från samma firma och funkade ej.
Hej!F forsåker skrev:
Har råkat ut för samma sak men i min kommun så har de bedömt att jag inte får ha husvagnen parkerad där, hur såg erat beslut ut?
Lagen, som byggnadsnämnden har att avgöra, gör ingen skillnad på husbil, husvagn eller båt när det gäller vinterförvaring utan krav på bygglov, på egen tomt. Dock måste ett antal regler uppfyllas för att gälla. T ex 4,5 m från tomtgräns om grannen kräver det.Jonatanbrs skrev:
Parkering däremot är polisens ansvarsområde och parkering på egen tomt i väntan på nästa resa är din ensak. Varför har kommunen åsikter om din husvagnsparkering på din egen tomt? Har någon anmält dig? Du får googla lagen, läsa den och visa kommunen var gränsen går för deras tillsynsskyldighet.och skillnaden på parkering och uppställning. Den här lagen är ny även för dem.
///Forsåker
Jajjemen grannen har anmält mig och Bn var och kollade hur det såg ut. Dom tycker det ser bra ut som det är men eftersom den står närmare än 4,5 meter från tomtgräns så enligt dem så spelar det ingen roll hur kort tid den står där. Den får alltså enligt dom inte ens parkeras över natten. Det som är att vi haft husvagnen på samma ställe i 6 år men att hon anmälde mig nu för det är inget annat än avundsjuka. Förut så var det en gräsyta där den stod men eftersom vi ville göra lite fint där den står parkerad med att göra en riktig infart osv och ett bra snyggt/underlag. Så när vi är klar med det då passar hon på att anmäla mig.
Att tillägga är att den skymmer ingen sikt ingen sol och är parlerad mellan våra garage.
Men det verkar som att kommunerna runt i landet bedömer denna lag olika. Det var därför jag undrade hur ditt beslut såg ut.
Vi har vagnen där perioden mellan maj-september. Vintern är den på annan plats. Och precis som alla husvagnsägare så används den flitigt.
Att tillägga är att den skymmer ingen sikt ingen sol och är parlerad mellan våra garage.
Men det verkar som att kommunerna runt i landet bedömer denna lag olika. Det var därför jag undrade hur ditt beslut såg ut.
Vi har vagnen där perioden mellan maj-september. Vintern är den på annan plats. Och precis som alla husvagnsägare så används den flitigt.
Det ska går att överklaga men tror inte att de kommer ändra ett beslut då visar att de gjort fel.
Stå på dig! Lagen om uppställning och 4,5 meter gäller endast under icke säsong Övrig tid, dvs under säsong ligger utanför BN:s ansvar och tillsynsskyldighet. Förtydliga lagens ramar för BN så att de lär sig.
Nötegårdsgubben skrev:
Är husen hyrda också, eller är det bara marken de står på som ägs av annan? Om allt är hyrt har du ju fastighetsägarens tillstånd, så då är det rimligen ok, annars har du de 4,5 metrarna att förhålla dig till då tomträttshavaren kan hävda de rättigheter som fastighetsägaren normalt har vid denna typ av gränsfrågor.
Kan du byta plats på bil och husbil för att blidka grannen? Att någon i vissa lägen helst inte vill ha en 6 m lång plåt- och glasvägg i tomtgränsen kan man ju faktiskt förstå, även om det är en redan hårdgjord parkeringsyta där.
Folk har träd och buskar minste lika höga om inte högre precis i tomtgränsen till sina grannar
fast och året runt
undrar varför det är tillåtet och det ses som ok
men inte att parkera en husvagn på hjul nära gränstomten
verkar inte konsekvens
obs tycker att höga träd och buskar som växer villt är fula och är fula än ett husvagn
Med vänlig hälsning,
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Varför saker är på ett visst vis kan man förstås alltid ha åsikter om, men det är helt enkelt olika regler för växtlighet och annat.
F forsåker skrev:Jag bor i ett litet hus på arrenderad tomt med en iordninggjord parkeringsplats på tomten och har just blivit ägare till en fin husbil som står där. Min granne är inte dock inte lika förtjust och gör vad hon kan för att jag inte skall kunna ha min husbil på min parkering. Hon har klagat hos markägaren och fått svar att ingen garanti om sol och utsikt ingår i arrendet. Hon har anmält mig till Byggnadsnämnden för: Otillåten parkering av husbil. De kommer att göra en inspektion så småningom, när de hinner. Grannen stöder på den nya lagen om uppställning på egen tomt under uppställningssäsongen utan krav på bygglov och kräver att min bil skall stå 4,5 m från hennes tomtgräns. Grannen har rätt i att lagen säger så men min husbil är inte uppställd, den är parkerad i väntan på nästa resa. Hur övertygar jag i första hand BN och i andra hand grannen om att min bil är ett fordon, skattad och trafikförsäkrad, och att parkering har jag rätt att göra ända intill tomtgränsen. Fler som har samma problem?
Hej. Detta är en gammal tråd, hittade den idag. Forsåker skriver om mig och min klagande om hennes husbils parkering. Jag bor nära en sjö precis som hon. Det enda som jag har klagat om grannens parkering är att grannen har sin husbil parkerat framför den enda fönster som jag har mot sjön. Jag har mist hela utsikten genom fönstret från vardagsrummet. Det berättar hon inte om. Husbilen står precis vid tomtgränsen, 4,5 meter från fönster. På den här veckan fick jag beskedet att grannen få parkera sin husbil där. Husbilen står där från april till början på oktober. Den är borta ca, 20 % av tiden. Grannen har 6 till 8 fönster att se ut mot sjön jag har inte en enda nu. Jag ser bara en husbilsvägg. Jag har klagat till byggnadsnämnden, där fick Forsåker rätt. Jag överlagade till Länsstyrelsen, där fick jag rätt. Fårsåker överklagade länsstyrelsen beslut till Mark-och Miljödomstolen och hon fick rätt. Där är vi nästan 3 år senare. Nu orkar ja inte med den här saken mer utan jag får leva med utan utsikt ut på somrarna. Jag skickar en bild från vardags rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder