91 262 läst ·
335 svar
91k läst
335 svar
Husbilsparkering på egen tomt
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Soffbord, jag är på din sida, om det nu hjälper något. Tyvärr finns det människor som är totalt okänsliga för sina medmänniskor och är så egocentriska att dom bara tänker på sina egna fördelar.
Det kanske hjälper om du bevakar olika rättsfall om liknande situationer så kan du formulera inlägg till myndigheter på ett bättre sätt.
Det kanske hjälper om du bevakar olika rättsfall om liknande situationer så kan du formulera inlägg till myndigheter på ett bättre sätt.
Rent krasst borde du nog valt ett annat hus eftersom man som andra påpekat inte äger sin utsikt. Grannen hade ju kunnat plantera en sån där fasansfull thujahäck som folk här av oklar anledning alltid tipsar om.S soffbord skrev:
Det sagt låter det som en trist granne som parkerar rakt i utsikten. Det är helt enkelt inte särskilt snyggt gjort om än, tydligen, lagligt.
Den här personen har gått ur tiden, inte så länge sen, men partner fortsätter med samma anda. Nu har min partner blivit dålig och kommer inte vara bland oss så länge till- Då är ja troligtvis tvungen och sälja stugan. Vi har bott här permanent nästan 10 år. Men vem vill köpa en stuga utan utsikt inifrån?
Här tror jag inte du ska oroa dig allt för mycket. För det första kan samma sak gälla för grannen som för er, dvs att man behöver eller vill sälja nu när man är ensam. Eller så kan ju i alla fall behovet i en husbil försvinna.S soffbord skrev:
Jag tror inte att just husbilsparkeringen kommer att påverka dina möjligheten att sälja huset.
Sedan förstår jag ju att det inte är roligt för er att ha en stor husbil mitt i utsikten och jag är väldigt tacksamt över att du valde att beskriva din sida i tråden. Det gör hela frågeställningen så mycket mer komplett.
Så som jag ser det fick din granne (ts) en rad med konstruktiva förslag, där ni tillsammans skulle hitta en lösning som fungerade för båda. Tråkigt att det tydligen inte blev så.
Hon jobbade hårt till rättigheten att få stå framför min utsikt och uteställen. Hon skickade e-post till mig att hon ska gå till Europa domstolen om hon måste för sina mänskliga rättigheter. Nu får jag sitta bredvid grannens husbil på sommar att sola mig., och det ger ju skugga i alla fall om det skulle behövas. Skrattretande bara att vi har en camping nästan bredvid till vårat område, massor med husbilar och husvagnar. Men ärligt, jag har mist min nattsömn nästan 3 års tid för den här sakens skull. Jag har jobbat hård också för min rättighet att behålla min utsikt men jag förlorade. Men hennes vinst ger till många husbils ägare rättigheten att skymma sikten och stå framför grannens fönster om man vill, med lagens stöd 
Grannen accepterade aldrig några förslag från min sida. Vi pratades inte med varandra på 3 år utan vi sickade e- post till varandra.(jag har sparat alla breven) Han som bor kvar i grannstugan parkerar sin husbil på sin tomt för sina barnens skull. Barnen vill inte ha husbilen i sin tomt. Så husbilen lär inte försvinna härifrån.harry73 skrev:
Här tror jag inte du ska oroa dig allt för mycket. För det första kan samma sak gälla för grannen som för er, dvs att man behöver eller vill sälja nu när man är ensam. Eller så kan ju i alla fall behovet i en husbil försvinna.
Jag tror inte att just husbilsparkeringen kommer att påverka dina möjligheten att sälja huset.
Sedan förstår jag ju att det inte är roligt för er att ha en stor husbil mitt i utsikten och jag är väldigt tacksamt över att du valde att beskriva din sida i tråden. Det gör hela frågeställningen så mycket mer komplett.
Så som jag ser det fick din granne (ts) en rad med konstruktiva förslag, där ni tillsammans skulle hitta en lösning som fungerade för båda. Tråkigt att det tydligen inte blev så.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Usch. Så tråkig granne som inte tar det minsta hänsyn. Har du något som du kan sätta för något av deras fönster en tid, om de inte förstår så kanske det skulle gå upp ett ljus för dem? Har du bjudit in dem så de ser hur det ser ut från ditt fönster? De kanske inte förstår förrän de se det? Kan vara värt ett försök iallafall.S soffbord skrev:Hej. Detta är en gammal tråd, hittade den idag. Forsåker skriver om mig och min klagande om hennes husbils parkering. Jag bor nära en sjö precis som hon. Det enda som jag har klagat om grannens parkering är att grannen har sin husbil parkerat framför den enda fönster som jag har mot sjön. Jag har mist hela utsikten genom fönstret från vardagsrummet. Det berättar hon inte om. Husbilen står precis vid tomtgränsen, 4,5 meter från fönster. På den här veckan fick jag beskedet att grannen få parkera sin husbil där. Husbilen står där från april till början på oktober. Den är borta ca, 20 % av tiden. Grannen har 6 till 8 fönster att se ut mot sjön jag har inte en enda nu. Jag ser bara en husbilsvägg. Jag har klagat till byggnadsnämnden, där fick Forsåker rätt. Jag överlagade till Länsstyrelsen, där fick jag rätt. Fårsåker överklagade länsstyrelsen beslut till Mark-och Miljödomstolen och hon fick rätt. Där är vi nästan 3 år senare. Nu orkar ja inte med den här saken mer utan jag får leva med utan utsikt ut på somrarna. Jag skickar en bild från vardags rummet.
[bild]
H HEM2121 skrev:Usch. Så tråkig granne som inte tar det minsta hänsyn. Har du något som du kan sätta för något av deras fönster en tid, om de inte förstår så kanske det skulle gå upp ett ljus för dem? Har du bjudit in dem så de ser hur det ser ut från ditt fönster? De kanske inte förstår förrän de se det? Kan vara värt ett försök iallafall.
Kommunens tillsynsman kom hit då när han viste att grannen är inte hemma med sin husbil. Han kunde meddela hur länge grannen skulle vara på resa. Då viste vi att grannen hade meddelat byggnadsnamnen att komma då. Då kunde tillsynsmannen inte ta några kort inifrån. Men jag har ju själv sickat många kort båda inifrån och utifrån men det har inte hjälp. Som sagt, hon var bra att manipulera. Alla instanser har tagit hänsyn bara till att husbilen är registrerat, försäkrat och färdig till nästa resa. Dom har inte tagit hänsyn att det skockar, skymmer och tar bort utsikten och är för nära grannens tomtgräns.( Jag är inte från Sverige från början så det kan vara många skrivfel och andra konstiga fel, ursäkta för det)
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Ta mer kort, ring till dem igen och säg till dem att komma ut och titta. Kolla om mark- och miljö kan göra något. Ring Hallo konsument och hör hur du kan gå vidare. Konsumentrådgivare i din kommun kanske kan hjälpa dig vidare. Tror att du får koncentrera dig på att utsikten har stor betydelse för dig.S soffbord skrev:Kommunens tillsynsman kom hit då när han viste att grannen är inte hemma med sin husbil. Han kunde meddela hur länge grannen skulle vara på resa. Då viste vi att grannen hade meddelat byggnadsnamnen att komma då. Då kunde tillsynsmannen inte ta några kort inifrån. Men jag har ju själv sickat många kort båda inifrån och utifrån men det har inte hjälp. Som sagt, hon var bra att manipulera. Alla instanser har tagit hänsyn bara till att husbilen är registrerat, försäkrat och färdig till nästa resa. Dom har inte tagit hänsyn att det skockar, skymmer och tar bort utsikten och är för nära grannens tomtgräns.( Jag är inte från Sverige från början så det kan vara många skrivfel och andra konstiga fel, ursäkta för det)
Redigerat:
Tack, Jag får försöka att ta nya tag i detta på något sätt. Det var ju Mark-och Miljödomstolen som avvisade min överklagan så luften gick ur mig.H HEM2121 skrev:Ta mer kort, ring till dem igen och säg till dem att komma ut och titta. Kolla om mark- och miljö kan göra något. Ring Hallo konsument och hör hur du kan gå vidare. Konsumentrådgivare i din kommun kanske kan hjälpa dig vidare. Tror att du får koncentrera dig på att utsikten har stor betydelse för dig.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Sätt dig in i din grannes situatuation, se det som du hade varit hon, hade det varit ok då också för dig? Skulle inte tro det! Att ställa upp ett fordon, dessutom en husbil, på ett sätt som förstör hela utsikten för grannen är inget man gör. Det är inte speciellt respektfuklt och snällt gjort. Vem som helst skulle bli urförbannad över ett sån tilltag,F forsåker skrev:Jag bor i ett litet hus på arrenderad tomt med en iordninggjord parkeringsplats på tomten och har just blivit ägare till en fin husbil som står där. Min granne är inte dock inte lika förtjust och gör vad hon kan för att jag inte skall kunna ha min husbil på min parkering. Hon har klagat hos markägaren och fått svar att ingen garanti om sol och utsikt ingår i arrendet. Hon har anmält mig till Byggnadsnämnden för: Otillåten parkering av husbil. De kommer att göra en inspektion så småningom, när de hinner. Grannen stöder på den nya lagen om uppställning på egen tomt under uppställningssäsongen utan krav på bygglov och kräver att min bil skall stå 4,5 m från hennes tomtgräns. Grannen har rätt i att lagen säger så men min husbil är inte uppställd, den är parkerad i väntan på nästa resa. Hur övertygar jag i första hand BN och i andra hand grannen om att min bil är ett fordon, skattad och trafikförsäkrad, och att parkering har jag rätt att göra ända intill tomtgränsen. Fler som har samma problem?
Det bästa är väl om om ni båda sväljer stoltheten och sätter er ner och pratar med varandra och kommer fram till en lösning som är bra för er båda. Som det är nu tar det bara kraft och energi från er båda!!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Läs det jag skrev till din granne, tror att ni båda får svälja stoltheten och sätta er ner och pratar, visar hur det ser ut för dig. Att ni båda försöker hålla en lugn ton, det är inte lätt eftersom det förmodligen har fällt en och annans argt ord tidigare, dock värt ett försök. Vore kanske bra om ni hade med er en oberoende person, som varken känner dig eller din granne.S soffbord skrev:
Jag ska försöka ta kontakt till Mark-och Miljödomstolen igen. Jag tvivlar att dom har tittat ens mina bilder. Det var ju Länsstyrelsen som skulle skicka alla mina papper till Mark-och Miljödomstolen men jag tvivlar om det har skett. Men jag får lite mera mod nu när du uppmuntrar mig. Jag har aldrig sagt några fula ord till grannen. Jag har alltid försökt vara saklig. Det är kanske det som är fel med mig. Jag ska skicka ett par kort imorgon till Mark-och Miljödomstolen Tack till uppmuntran.H HEM2121 skrev:Läs det jag skrev till din granne, tror att ni båda får svälja stoltheten och sätta er ner och pratar, visar hur det ser ut för dig. Att ni båda försöker hålla en lugn ton, det är inte lätt eftersom det förmodligen har fällt en och annans argt ord tidigare, dock värt ett försök. Vore kanske bra om ni hade med er en oberoende person, som varken känner dig eller din granne.