91 261 läst ·
335 svar
91k läst
335 svar
Husbilsparkering på egen tomt
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Blekinge
· 12 229 inlägg
Jag renoverade badrummet nyligen där alla rördragningar och el kom från källaren underifrån. Jag tog kopparrör då jag tycker det är snyggare än ormiga plastslangar. Jag tror rör och kopplingar gick på under 1500 kr men jag hade en del liggandes.
Jag tror du behöver inte golvbrunn och tätskikt i ett toalettrum.
Jag tror du behöver inte golvbrunn och tätskikt i ett toalettrum.
Kul, men har nog inte så mycket med problematisk husbilsparkering att göra!T Thomas_Blekinge skrev:Jag renoverade badrummet nyligen där alla rördragningar och el kom från källaren underifrån. Jag tog kopparrör då jag tycker det är snyggare än ormiga plastslangar. Jag tror rör och kopplingar gick på under 1500 kr men jag hade en del liggandes.
Jag tror du behöver inte golvbrunn och tätskikt i ett toalettrum.
Tack Gud.
Nej, det brukar vara 24-timmarsparkering som gäller på gatorna, dvs man måste flytta fordonet en gång per dygn.B bakterie skrev:
Har en granne som inte fattat hur detta fungerar, och som dessutom fått för sig att jag "leker polis" och går omkring och fotograferar fordon jag anser är felparkerade (det gör jag inte, jag turfar, se www.turfgame.com). Så han flyttar sin husbil mellan vändplanen (P-förbud), fotbollsplanen (p-förbud) och parkeringen (långtidsparkering tillåten) ett par gånger i veckan. Det fåniga är att han har jättestor tomt, där han skulle kunna ha den, där det står en förfallen lekstuga. Visserligen är den delen av tomten kommunal parkmark, men det är en samfällighet som sköter om parkmarken och dessa delar har samfälligheten överlåtit åt respektive tomtägare att ta hand om.
Grön ring: husbilen, lagligt parkerad!
Grön fyrkant: varför har han inte bilen där?
Hans egen uppfart är som synes för liten för husbilen.
Röda ringar: vändplan resp fotbollsplan med olagligt vinteruppställda båtar.
På fotbollsplanen finns också en turfzon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ibland tänker svarapostare bara på jante och inte på TS önskemål eller rättigheter. Det kan vara värdefullt att försöka hjälpa TS genom att sätta sig in i dennes situation, och inte bara gnälla som första post. Om man är ihärdig kan man nog låta bli att posta helt ibland.K klimt skrev:
jag hade verkligen önskat tydligare regler gällande folk som parkerar i villakvarter. Vissa använder ju gatan som parkerings/uppställningsplats för sina skåpbilar, släp och bilar utan att bry sig det minsta om grannarna. Jag har mängder med exempel av detta, både från egen och bekantas erfarenheter. Vi hade på förra gatan vi bodde på en granne som bodde i en kurva och inte hade någon egen yta utanför sitt hus. Denne granne parkerade då framför vårat hus (fast på andra sidan gatan) både länge och ofta då de ägde 6 bilar och en släpvagn och en skåpbil. Detta ställde såklart till det då vi fick leveranser av olika slag då vi fick blockera gatan. Ibland fick våra grannar stanna och vänta. Gissa vem de blev sura på, det var inte grannen som ockuperade gatan med sina bilar utan vi som lastade av möbler utanför vår egen tomt.
Hade varje villagata haft en skylt med Parkering 4 timmar hade man ju enkelt kunnat peka på denna, och om det inte efterlevdes, ringt polisen. Nu verkade ingen veta alls vad som gällde.
På en annan gata i området parkerade en sin arbetslastbil (stor tung lastbil) i vändplatsen så det omöjligt gick att vända där. Det tycker jag inte heller är okej på så små gator som det ofta är i villagetton. Vändplatser är till för att vända på och inte användas som folks privata parkeringsplatser.
/HLH
Hade varje villagata haft en skylt med Parkering 4 timmar hade man ju enkelt kunnat peka på denna, och om det inte efterlevdes, ringt polisen. Nu verkade ingen veta alls vad som gällde.
På en annan gata i området parkerade en sin arbetslastbil (stor tung lastbil) i vändplatsen så det omöjligt gick att vända där. Det tycker jag inte heller är okej på så små gator som det ofta är i villagetton. Vändplatser är till för att vända på och inte användas som folks privata parkeringsplatser.
/HLH
Kolla på din kommuns hemsida, lokala föreskrifter, där finns i allmänhet tydlgia regler.H hemljuvahem86 skrev:
I de flesta kommuner gäller tex att du får parkera 24 timmar.
Och vad gäller vändplats är det alltid parkeringsförbud, men det bör vara skyltat vändplats.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Problemet är som sagt oftast inte reglerna, utan att överträdelserna är så ringa förseelser att ingen har till uppgift att upprätthålla dem.
Man kan ju säga till som granne, men är inte problemet större än att man någon enstaka gång blockerar vägen vid leveranser kan man kanske förstå att det inte är något som är prioriterat av samhället i stort.
Man kan ju säga till som granne, men är inte problemet större än att man någon enstaka gång blockerar vägen vid leveranser kan man kanske förstå att det inte är något som är prioriterat av samhället i stort.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Rätt komiskt hos farsan som bor i villaområde, precis bredvid ligger en stor bostadsrättsförening som har sina garage och parkeringsplatser på andra sidan föreningen från farsan sett, det är en rejäl omväg för de som bor närmast farsan att köra in dit och utöver det betala för sin parkering.
Så de ställer sig på den fria gaturparkeringen hos farsan och blockerar folks garageuppfarter, så nu ställer sig de som bor där på gatan istället för sin uppfart. Så från nära noll bilar i gatan så blev det fullt med bilar.
Liknande hände hos farfar som bor nära lasarettet, när personalen fick börja betala för parkering fylldes villagatorna omkring med bilar.
Så de ställer sig på den fria gaturparkeringen hos farsan och blockerar folks garageuppfarter, så nu ställer sig de som bor där på gatan istället för sin uppfart. Så från nära noll bilar i gatan så blev det fullt med bilar.
Liknande hände hos farfar som bor nära lasarettet, när personalen fick börja betala för parkering fylldes villagatorna omkring med bilar.