Juul Juul skrev:
Det är väl lösningen till att familjebråk inte ska uppstå?
Nu verkar ju alla vara överens om TS kan köpa ut dom och till vilken %.
(Vad jag tycker om att man redan har kommit fram till det, innan det är ett dödsbo, håller jag för mig själv.)

Mycket värre om det ska behållas i släkten utan ensam ägare. DET är starten på många familjebråk.
va? vart skrev jag att det ska behållas i släkten

Keoo Keoo skrev:
Hej!

Vi är en småbarnsfamilj som bor alldeles för trångt i vår lägenhet och börjar tänka på hus. Tyvärr finns det inte på vår ekonomiska horisont nu, men kanske om något år när vi får upp lönerna något. Till saken hör att en av oss har en mkt ålderstigen förälder som sannolikt inte kommer leva mer än något år framåt. Denne förälder lämnar då efter sig ett hus som ingen av de andra arvtagarna kommer vilja flytta in i. Frågan är nu hur vi ska tänka kring huset:

Det är 1,5-plansvilla i trä utan källare, byggd tidigt 70-tal på ca 160 kvm i periferin av medelstor svensk stad, uppskattat värde cirka 6.5 miljoner. Stor tomt. Det är inga större renoveringar gjorda i modern tid men mestadels varit väl underhållet fram tills för kanske 15 år sen. Det finns ett stort behov av att fräscha upp ytskikt generellt och renovera kök och badrum x2 där det bedrivits en hel del ”hemmafixande” av lekman. Taket är av asbestpannor och aldrig omlagt, ingen tilläggsisolering, direktel + en ganska gammal luftvärmepump. Värmekostnaderna således höga.

Som ni hör finns det potentiellt oerhört mycket arbete och renoveringskostnader som skulle komma med om man väljer att ta över huset. Syskon ska köpas ut till motsvarande 60% av värdet.

Det andra alternativet är man bedömer att det är ett för stort åtagande för typ halvklantiga akademiker och att vi kanske hellre ska försöka satsa på att låta det gå till försäljning, och i sånt fall få en del av vinsten som arv. Då ska dock vinstskatten dras av, och eftersom anskaffningsvärdet plus mäklararvode uppgår till kanske 500k blir det en saftig ”kostnad”. Räcker kanske till en handpenning för ett hus som överlag här ligger i samma prisklass eller högre, kanske då mindre men eventuellt lite nyare med mindre renoveringsbehov, typ radhus.

Hur hade ni tänkt? Vi har svårt att göra nån vettig ekonomisk kalkyl på det hela (för dumma). Emotionellt också svårt att beräkna vad man vill, förstås.
Sälj och använd avkastningen som startkapital till ett hus ni verkligen kan bo i utan att renovera. Men vänta inte för länge. Alla priser går upp.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
D
Keoo Keoo skrev:
Förlåt men vilka onödiga invändningar. Övriga arvtagare (syskon) har egna hus och bor andra delar av landet och är helt tydliga med att de inte vill bo där (sånt kan man prata om). Vissa av halvsyskonen har aldrig bott i huset och har ingen emotionell koppling till det. Istället ska de kompenseras vid husets försäljning eller skifte enligt marknadsvärdet, förenligt också med arvslagar om -lotter. Det finns ett sedan länge, med jurist, upprättat testamente som alla är informerade om. Ingen premieras framför någon annan. Multisjuka 90-åringar lever inte för alltid. Idiotiskt att hålla på att antyda att det är något suspekt med att planera för att någon i familjen ska ta över en fastighet vid någons framtida frånfälle. När det händer är förstås en annan fråga och ja absolut, vi kan alla ha gått under i kärnvapenkrig vid det laget men i väntan på det kan man ju tillåtas kalkylera utifrån eventualiteter.
Det är fördelaktigt att ta över fastigheten om ni syskon kommer överens.

Vid övertagande ur dödsbo betalar du bara för övrigas andelar din egen del räknas bort.

Men du övertar också anskaffningsvärdet, vilket innebär att den latenta reavinstskatten följer med.

Normalt räknas reavinstskatten också av från värderingen, då ni alla syskon ska dela på den.

Gör inga förbättringar på fastigheten innan det framtida skiftet, det kan orsaka osämja om vem som gjort vad och att det har eller kan ha ökat det framtida värdet.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har du kollat slutpriser på gatan på Booli, eller hur har du värderat huset?

Stor villa i Borås ligger på 3 miljoner.

[länk]
Men en tomt oavsett hus i Höllviken går på 6 miljoner

Läget, Läget alla dagar i veckan och hela året. Är läget inte det rätta så är inte boendet det heller oavsett boendekostnad och kvalite på huset/lägenheten

Om syskonen vill komma överens så är det en jättevinst. Ni slipper kostnad för mäklare och alla andra kostnader.

Keoo Keoo skrev:
Förlåt men vilka onödiga invändningar.
Jag har inga som helst invändningar mot hur ni gör. Du frågade mig.
Keoo Keoo skrev:
Hur hade ni tänkt?
Och jag svarade hur jag hade tänkt. Säkerligen tänker inte alla lika. Det är väl sjäva poängen med att fråga andra. Att få andra synpunkter man inte har tänkt på. Naturligtvis vill jag hjälpa till. Annars skulle jag inte svara. Så tänker jag.
Keoo Keoo skrev:
Övriga arvtagare (syskon) har egna hus och bor andra delar av landet och är helt tydliga med att de inte vill bo där (sånt kan man prata om). Vissa av halvsyskonen har aldrig bott i huset och har ingen emotionell koppling till det. Istället ska de kompenseras vid husets försäljning eller skifte enligt marknadsvärdet, förenligt också med arvslagar om -lotter.
Det framgick av ditt första inlägg. Men det kan ändras. folk föds och dör. Det är värt att ha med i beräkningen.
Keoo Keoo skrev:
Det finns ett sedan länge, med jurist, upprättat testamente som alla är informerade om. Ingen premieras framför någon annan.
Det kan finnas ett nytt testamente du inte vet om. Risken blir inte mindre om det redan finns ett.
Keoo Keoo skrev:
Multisjuka 90-åringar lever inte för alltid.
Det gör ingen. Inte arvingarna heller.
Keoo Keoo skrev:
Idiotiskt att hålla på att antyda att det är något suspekt med att planera för att någon i familjen ska ta över en fastighet vid någons framtida frånfälle.
Det har jag inte sett någon göra. Ber om ursäkt om du uppfattat mig så. Jag tycker det är en naturlig sak att planera. Därför ville jag hjälpa till genom att svara.
Keoo Keoo skrev:
När det händer är förstås en annan fråga och ja absolut,
Det är min huvudpoäng att detta faktum innebär en osäkerhet.
Keoo Keoo skrev:
vi kan alla ha gått under i kärnvapenkrig vid det laget
Det påverkar knappast saken om samtliga inblandade gått under.
Keoo Keoo skrev:
men i väntan på det kan man ju tillåtas kalkylera utifrån eventualiteter.
Det tycker jag är mycket klokt. Därav tar jag i huvudsak upp eventualiteter.
  • Det finns ett tämligen enkelt sätt att minimera de riskerna andra och jag tagit upp.
    Nämligen att huset ges som gåva (förskott på arv istället för arv) och du/ni köper loss det på samma sätt som om det varit ett arv. Sedan låter ni bara föräldern bo kvar i huset. Då är allt klart när föräldern flyttar eller går bort.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Keoo Keoo skrev:
Hej!

Vi är en småbarnsfamilj som bor alldeles för trångt i vår lägenhet och börjar tänka på hus. Tyvärr finns det inte på vår ekonomiska horisont nu, men kanske om något år när vi får upp lönerna något. Till saken hör att en av oss har en mkt ålderstigen förälder som sannolikt inte kommer leva mer än något år framåt. Denne förälder lämnar då efter sig ett hus som ingen av de andra arvtagarna kommer vilja flytta in i. Frågan är nu hur vi ska tänka kring huset:

Det är 1,5-plansvilla i trä utan källare, byggd tidigt 70-tal på ca 160 kvm i periferin av medelstor svensk stad, uppskattat värde cirka 6.5 miljoner. Stor tomt. Det är inga större renoveringar gjorda i modern tid men mestadels varit väl underhållet fram tills för kanske 15 år sen. Det finns ett stort behov av att fräscha upp ytskikt generellt och renovera kök och badrum x2 där det bedrivits en hel del ”hemmafixande” av lekman. Taket är av asbestpannor och aldrig omlagt, ingen tilläggsisolering, direktel + en ganska gammal luftvärmepump. Värmekostnaderna således höga.

Som ni hör finns det potentiellt oerhört mycket arbete och renoveringskostnader som skulle komma med om man väljer att ta över huset. Syskon ska köpas ut till motsvarande 60% av värdet.

Det andra alternativet är man bedömer att det är ett för stort åtagande för typ halvklantiga akademiker och att vi kanske hellre ska försöka satsa på att låta det gå till försäljning, och i sånt fall få en del av vinsten som arv. Då ska dock vinstskatten dras av, och eftersom anskaffningsvärdet plus mäklararvode uppgår till kanske 500k blir det en saftig ”kostnad”. Räcker kanske till en handpenning för ett hus som överlag här ligger i samma prisklass eller högre, kanske då mindre men eventuellt lite nyare med mindre renoveringsbehov, typ radhus.

Hur hade ni tänkt? Vi har svårt att göra nån vettig ekonomisk kalkyl på det hela (för dumma). Emotionellt också svårt att beräkna vad man vill, förstås.
Vad jag förstår är det tre syskon som ska dela på arvet…? Huset ska värderas till marknadsvärde vid arvsskiftet. Det ni ”vinner” jämfört med att köpa ett hus av någon annan… vid ett eventuellt övertagande av fastigheten är att ni avräknas reavinstskatt (22%) för beräknad vinst försäljning.
Jag skulle nog letat och köpt det jag önskat. Och som alltid gäller. Läge, Läge, LÄGE!

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D
O O skrev:
Nämligen att huset ges som gåva (förskott på arv istället för arv) och du/ni köper loss det på samma sätt som om det varit ett arv. Sedan låter ni bara föräldern bo kvar i huset. Då är allt klart när föräldern flyttar eller går bort.
Det var min tanke också och håller fullständigt med dig.

Men om man backar tillbaka till TS första inlägg och frågeställningarna så tycker jag att TS ska fråga sig själv, skulle TS köpt just det här huset för 6,5 miljoner om det låg ute på Hemnet?

Om svaret inte är ett tydligt ja, kanske man ska fundera.

Eventuella framtida renoveringar har man alltid som husägare och bh är en fantastisk källa av kunskap där man kan få hjälp på det mesta om man frågar.

• Gilla
Keoo och 2 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
I Sveriges fjärde stad (Uppsala) i stadens utkant (Sunnersta) får du ett 70-tals kedjehus med 600 kvm tomt för 6.5 miljoner.
Fast du får dom för billigare också i uppsala och sunnersta jag tycker 6,5 som något mitten intervall på slutpris på detta objekt låter mycket för ett orenoverat hus för 6,5 i en mellanstorstad… då ska det vara topläge och tophus. Det verkar inte detta vara.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ligger den inte i de två största städerna så har jag svårt att se att det är värt 6.5 som du beskriver det om inte läget är helt unikt.

Jag skulle inte gett mig på projektet utan köpt ett mer passande hus. Typ 15 år gammalt parhus med lågt underhållsbehov och låg driftkostnad.

Med värme tak kök dränering badrum behöver du en budget på 1.5milj.

Övriga arvtagare lär väl vilja att ni köper ut dom.

Kanske kan man hitta nån konstruktion där ni kan ta med er hela uppskovet in i ett nytt köp...

Är ni två etablerade vuxna med 40kkr/mån så får ni ju låna minst 4 mille upp till 90%. Prata med banken och köp ett passande boende i år. Vänta inte på nått arv.
Om huset ligger i Östersund t.ex. på Frösön så är det en helt rimlig summa. Jag håller med om at man inte ska vänta på något arv. Det kan ta längre tid än ni tror och är ett osäkert alternativ.

S Staffan-N skrev:
En variant är att köpa ut syskonen och flytta in så att det blir ert permanentboende. Bo där i ett år och flytta igen, så får ni skjuta upp reavinstskatten. Glöm dock inte att räkna bort den latenta skatteskulden från värderingen när ni ska köpa ut syskonen. Det är ju inte rättvist att ni ska sitta okompenserade med denna som någon gång ska betalas.
Även mäklararvodet ska tas med och dras av från värdering innan arvsskifte

• Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
D
A Andreas Mur skrev:
Fast du får dom för billigare också i uppsala och sunnersta jag tycker 6,5 som något mitten intervall på slutpris på detta objekt låter mycket för ett orenoverat hus för 6,5 i en mellanstorstad… då ska det vara topläge och tophus. Det verkar inte detta vara.
Men nu handlar inte den här tråden om något marknadsvärde utan om TS kan klara av att ta över en fastighet som eventuellt behöver framtida renoveringar och om det är värt mödan och anser sig inte besitta kunskaper att renovera.

TS har nämt 6,5 miljoner men det är bara en siffra tagit ur luften och en uppskattning.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
D
R Rapps skrev:
Även mäklararvodet ska tas med och dras av från värdering innan arvsskifte
Rätt men det är inte alltid det görs.

D Danne824 skrev:
Men nu handlar inte den här tråden om något marknadsvärde utan om TS kan klara av att ta över en fastighet som eventuellt behöver framtida renoveringar och om det är värt mödan och anser sig inte besitta kunskaper att renovera.

TS har nämt 6,5 miljoner men det är bara en siffra tagit ur luften och en uppskattning.
Vad vet jag vad den handlar om det är nog bara TS som vet det.. men om vi pratar 6,5 eller 4,5 är rätt stor skillnad när det kommer till hur mycket man har råd att lägga på renoveringen. Iom att det var fler barn vad kommer ihåg så är ju värdet något som ska delas på och om det tex är 3 arvtagare och inget ytterligare att dela på så behöver ju TS låna ersätta övriga med ca 4.3 mkr.. så värdet är uu rätt intressant utifrån vilkem kostnad man kan bära.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.