Frågan om värdet är ju såklart ett estimat och sånt kan ändras. Men ja, man får såklart ta dit en besiktningsman och någon som värderar kåken inför ett arvskifte. Siffran 60% kommer från en deal med särkullsbarn på båda sidor och ett testamente.

Ossian K Olsson
Keoo Keoo skrev:
Ja precis, det är ett sånt villaområde i Uppsala.

Förr oss är det mycket läget i detta fall. Det är i närheten av där vi redan bor i lgh. Cykelavstånd till jobb, nära friluftsliv, tryggt område med hyfsade skolor där vi och barnen redan vänner. De riktigt nice:a husen på de finaste adresserna här kostar minst 8-10 miljoner. För 7 får man en liten mexitegelvilla med stort renoveringsbehov, det finns väldigt få radhus som inte är lika daterade, och jag har svårt att se att vi kommer hitta ngt annat i området som vi har råd med.

Skicket är inte sådär att man måste kasta sig över nästan något, egentligen, men allt är sådär lite opraktiskt och fult och ett av badrummet har vad jag misstänker är en fuktskada i väggen där och är allmänt ofräscht. Taket har väl uppnått sin tekniska livslängd så att säga, men känner inte till några skador. Det finns ett garage och isolerad bod med helt platt yttertak där det i boden finns en rejäl fuktskada från snö som inte kunnat rinna av. Tomten är knappt 1000 kvm och mycket behöver röjas.
Kör!

Gällande taket så är ju det eternit så det håller för alltid!

”Fula” utskick är inte alltid en nackdel när man har småbarn.

Badrum som är fula men funktionella kan vara bra att vänta med för ni kanske vill göra större ändringar som kräver tankekraft efter att ha bott in er.

Trädgården röjer ni med försiktighet så ni inte tar bort allt och sen ångrar er. Speciellt rosenbusken på framsidan eller vad det var ;)

Jag flyttade in i ett hus som hade en liknande ”situation” (gammal man som bott här, inte så mycket renoverat men det var inte äckligt) för 4 år sedan och jag lever fortfarande ett rus av tanken på det större utrymmen vi har och trädgården.

Ett seriöst råd även om ni tar över av en släkting är att ta dit en flyttfirma som gör en REJÄL flyttstädning innan ni flyttar in.

Sen lever ni lyckliga där för resten av era liv (och skulle det inte vara så kan ni alltid sälja).

• Gilla
  • Älska
SusoDus och 13 till
  • Laddar…
Keoo Keoo skrev:

Förr oss är det mycket läget i detta fall. Det är i närheten av där vi redan bor i lgh. Cykelavstånd till jobb, nära friluftsliv, tryggt område med hyfsade skolor där vi och barnen redan vänner. De riktigt nice:a husen på de finaste adresserna här kostar minst 8-10 miljoner. För 7 får man en liten mexitegelvilla med stort renoveringsbehov, det finns väldigt få radhus som inte är lika daterade, och jag har svårt att se att vi kommer hitta ngt annat i området som vi har råd med.

Skicket är inte sådär att man måste kasta sig över nästan något, egentligen, men allt är sådär lite opraktiskt och fult och ett av badrummet har vad jag misstänker är en fuktskada i väggen där och är allmänt ofräscht. Taket har väl uppnått sin tekniska livslängd så att säga, men känner inte till några skador. Det finns ett garage och isolerad bod med helt platt yttertak där det i boden finns en rejäl fuktskada från snö som inte kunnat rinna av. Tomten är knappt 1000 kvm och mycket behöver röjas.
Läget tycker jag är allt! Är det det som är intressant är det ju en annan sak. Då brhöver man väl fundera på vad som ”måste” göras och vad man kan leva med. Vi pallar inte göra om badrummet nu till exempel utan duschar i källaren. Funkar fint för oss men vi lever inte i en inredningskatalog.
Kör!
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Gällande taket så är ju det eternit så det håller för alltid!

”Fula” utskick är inte alltid en nackdel när man har småbarn.

Badrum som är fula men funktionella kan vara bra att vänta med för ni kanske vill göra större ändringar som kräver tankekraft efter att ha bott in er.

Trädgården röjer ni med försiktighet så ni inte tar bort allt och sen ångrar er. Speciellt rosenbusken på framsidan eller vad det var ;)

Jag flyttade in i ett hus som hade en liknande ”situation” (gammal man som bott här, inte så mycket renoverat men det var inte äckligt) för 4 år sedan och jag lever fortfarande ett rus av tanken på det större utrymmen vi har och trädgården.

Ett seriöst råd även om ni tar över av en släkting är att ta dit en flyttfirma som gör en REJÄL flyttstädning innan ni flyttar in.

Sen lever ni lyckliga där för resten av era liv (och skulle det inte vara så kan ni alltid sälja).
+1 på den! Man kanske också har en granne med ett gediget verktygsförråd.

Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Keoo Keoo skrev:
... Men ja, man får såklart ta dit en besiktningsman ...
Se till att ni båda är med på besiktningen och diskutera vad som behöver göras och olika lösningar med besiktningsmannen.

Försök hitta/välja någon som tar sig tid för sådana diskussioner och inte mekaniskt går igenom checklistan för att så snabbt som möjligt skriva en säljarbesiktning.

Keoo Keoo skrev:

Förr oss är det mycket läget i detta fall. Det är i närheten av där vi redan bor i lgh. Cykelavstånd till jobb, nära friluftsliv, tryggt område med hyfsade skolor där vi och barnen redan vänner ...
Låter som ni borde slå till på detta om det inte uppdagas något riktigt otrevligt under besiktningen.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla fina svar hittills! Mycket att tänka på. Att man kan flytta in och sen flytta ut senare om man inte pallar hade jag inte ens tänkt på 😂

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Jag får inte riktigt ihop den här siffran.

Vid ett övertagande från dödsbo är det naturligtvis fördelaktigt att lösa ut övriga delägare, eftersom man bara behöver betala deras andelar och inte sin egen.

Men menar du att fastigheten ska värderas till endast 60 % av marknadsvärdet?

I så fall innebär det ju att övriga bröstarvingar avstår från cirka 40 % av värdet vilket i praktiken då är en gåva.

Är det verkligen vad som du menar?
Nej det är inte det jag menar. Den ska förstås värderas till 100% av marknadsvärdet.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Håller med @Attitudeswe att 6,5M utanför de tre största regionerna låter mycket, men det kan ju vara en större stad i ett av dessa områden.

Utöver detta

Den ekonomiska vinsten av att ta över huset är i praktiken ett räntefritt lån från staten till er på drygt 1,3 miljoner kronor samt 0,1-0,2 miljoner kronor i besparingar på mäklararvode.

Det räntefria lånet kommer ge er bättre villkor gentemot banken då belåningsgraden efter ni har ersatt de övriga syskonen blir 60% om ni lägger noll handpenning. Ni kommer dessutom bara behöva amortera 5,500 kr.

Alternativet vore, antar jag, ett radhus eller mindre hus för omkring 4 miljoner med så hög belåningsgrad att amorteringskravet hamnar på 2% eller 6,700 kr i månaden samt en sämre ränta.

Så rent penningekonomiskt är inledande investeringen en god affär.

Sen renoveringarna,

Ytskikt, gör själv, köp enkla material och räkna med att byta om tio år. Småbarn sliter på väggar och golv. 100 tkr.

Kök. Kanske duger att måla om luckor och byta några vitvaror inledningsvis eller är det helt utslitet? Ett kök kan man montera själv. 50 tkr från motsvarande Ikea om man är lite försiktig med materialval.

Badrum. Med enklare materialval (mattor & tapet i stället för klinker och kakel) kanske ni kan komma ner mot 300 tkr för två badrum. Så klart mycket billigare om man gör själv men mer avancerat än att måla eller montera kök.

Tak. Behöver det bytas i närtid? Ingen kunskap om vad det kostar att få någon att ta bort eternitplattorna. Utöver det 150-200 tkr.

Isolering, tveksamt om det är värt att åtgärda.

Värmesystem. Gissar att det inte är norr om mälardalen så antingen en billig lösning med några luft-luft (inte helt bekväm spridning och fläktljud) som kanske går att få installerad för en bra bit under 100 tkr. Eller det mer bekväma men dyrare luft-vatten och lägga golvvärme om det går. Men det är väl oisolerad platta så det alternativet kanske går bort. Borde kosta 200 tkr om ni kan lägga slangen själva när ni lägger om golven.

Så totalt omkring 7-800 tkr i mina grovt uppskattade kostnader. Väljer man fina material mm. går det så klart att öka kostnaden rejält. För marginal säger vi 1 miljon.

Vill ni bo på orten?

Om ni belånar huset till 70% och ger ut 60%-enheter till syskonen blir det 0 i handpenning och 650 tkr till renovering samtidigt som ni håller er under gränsen för 2% amortering och har låg nog belåningsgrad att bankerna ger er lite bättre ränta än vid 85 (snart 90%). Kommer bli ungefär samma betalning till banken varje månad.

Men med lite mer renovering hemma, en hel del jobb att jaga offerter, hänga mer på detta forum, lite mer eget arbete att måla/tapetsera/lägga golv. Och större hus med större tomt.

Är väl mitt resonemang.

Gå vidare med att undersöka byggnaden mer noggrant. Är det platta på mark? Oisolerad? Hur d[ligt isolerade är egentligen väggarna? Behöver taket läggas om i närtid?

Ni kan också testa fråga er för hos hantverkare om hur mycket olika moment skulle kosta redan nu.
Tack för ditt utförliga svar! Just den här typen av kalkyl har mitt stackars huvud försökt sig på. Men jag har svårt att helt förstå skattereglerna och vad som händer med ”anskaffningsvärdet” man får dra av från reavinsten framåt. Tror huset köptes för kanske 400k anno dazumal. Vad jag förstår får man överta det anskaffningsvärdet om man ärver huset? Men vad händer om man köper ut andra arvtagare för låt oss säga 3,5 miljoner? Om man säljer huset 25 år senare, är anskaffningsvärdet då fortfarande 400k? Känns som att det inte kan stämma men jag hittar ingen bra text om detta.

Ang uppvärmning: Tror en till luftpump kan vara en ok interrimslösning om inte annat. Fjärrvärmen är svindyr och blir stor kostnad för att ändra värmesystem. Om man ska göra det tror jag nästan bergvärme vore värt att överväga, ligger precis på berghäll. Iaf om man tänker att man ska bo kvar i 30 år eller nåt.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Keoo Keoo skrev:
Tack för ditt utförliga svar! Just den här typen av kalkyl har mitt stackars huvud försökt sig på. Men jag har svårt att helt förstå skattereglerna och vad som händer med ”anskaffningsvärdet” man får dra av från reavinsten framåt. Tror huset köptes för kanske 400k anno dazumal. Vad jag förstår får man överta det anskaffningsvärdet om man ärver huset? Men vad händer om man köper ut andra arvtagare för låt oss säga 3,5 miljoner? Om man säljer huset 25 år senare, är anskaffningsvärdet då fortfarande 400k? Känns som att det inte kan stämma men jag hittar ingen bra text om detta.

Ang uppvärmning: Tror en till luftpump kan vara en ok interrimslösning om inte annat. Fjärrvärmen är svindyr och blir stor kostnad för att ändra värmesystem. Om man ska göra det tror jag nästan bergvärme vore värt att överväga, ligger precis på berghäll. Iaf om man tänker att man ska bo kvar i 30 år eller nåt.
Du tar över anskaffningsvärdet.

Övriga delägare bör få ett lägre belopp än försäljningspriset delat på antalet delägare.

Exempel (utan övriga värden i dödsbo och utan testamente mm)

Tre arvingar/delägare

Först räknar vi vad som hänt utan övertagande vid marknadsförsäljning
Miljoner

Anskaffning 0,4
Arvode 0,1
Pris 6,5

Skattegrundande belopp 6,0 (6,5 - 0,4 - 0,1)
Skatt 1,32 (6,0 * 0,22)

Kvar efter skatt och arvode 5,08 (6,5 - 0,1 - 1,32)
Per delägare 1,69

Att betala till syskon, 3,39 (1,69 * 2 med avrundning). Detta belopp är ej beskattat.

Att betala utöver detta, bör betalas av det syskon som köper, mäklare för värdering, mäklare för kontrakt, besiktning.

Skatten betalas den dag fastigheten säljs, med anskaffningsvärde på 400 tkr. Plus kostnader för vissa renoveringar. Spara kvitton.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
det här att köpa ut syskon är starten av familjebråk för många familjer
Det är väl lösningen till att familjebråk inte ska uppstå?
Nu verkar ju alla vara överens om TS kan köpa ut dom och till vilken %.
(Vad jag tycker om att man redan har kommit fram till det, innan det är ett dödsbo, håller jag för mig själv.)

Mycket värre om det ska behållas i släkten utan ensam ägare. DET är starten på många familjebråk.

• Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Keoo Keoo skrev:
Till saken hör att en av oss har en mkt ålderstigen förälder som sannolikt inte kommer leva mer än något år framåt.
Man vet inte när någon kommer att gå bort. Det varierar väldigt. 10 år hit eller dit är inte ovanligt.
Keoo Keoo skrev:
Denne förälder lämnar då efter sig ett hus
Man kan inte vara säker på att huset är kvar. Det kan vara vara sålt, eller ha brunnit ner.
Keoo Keoo skrev:
som ingen av de andra arvtagarna
Vilka som kommer att vara arvingar vet man inte förrän den dag arvet skall skiftas. Folk föds och dör Det kan finnas okända barn/släktingar/arvingar.

Det kan finnas testamente. Av ganska uppenbara skäl finns det anledning att inte informera sina arvingar om vad som står i ett testamente eller ens att det finns.
Keoo Keoo skrev:
kommer vilja flytta in i.
Även detta kan komma att ändras. Även vad de andra vill att ni skall betala.
Keoo Keoo skrev:
Frågan är nu hur vi ska tänka kring huset:
Nu tycker jag det egentligen är en icke-fråga. Dvs jag ser ganska liten anledning att tänka allt för mycket på detaljer för övertagande av huset. Tänka och drömma kan man gott göra. Naturligtvis.

Osäkerheten är alldeles för stor för att planera något om huset.

Lite off topic, men:
Istället skulle jag fokusera på er situation idag och fokusera på att lösa er akuta trångboddhet. Enklast är väl att skaffa en större lägenhet. Vilket oxo inflationssäkrar era pengar.

Den dagen det blir dags för arvskifte och ni fortfarande då tycker att det är en bra idé att ta över huset är ni beredda och kan snabbt sälja er lägenhet. Men det beslutet ser jag ingen anledning att ta idag. Vad ni kan göra nu är att se till att vara beredda på det alternativet. En dag kan det krävas snabba beslut.

Juul Juul skrev:
(Vad jag tycker om att man redan har kommit fram till det, innan det är ett dödsbo, håller jag för mig själv.)
Du är inte ensam. Tror vi tänker lika. Det är värt att fundera på.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Du är inte ensam. Tror vi tänker lika. Det är värt att fundera på.
Lugn nu med gamanklagelser. Där jag kommer ifrån talar man öppet och utförligt om arv och fastigheter. Vi ska alla dö, bjussigt att föra dialog medans det går.

• Gilla
Bullmorsa och 1 till
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Lugn nu med gamanklagelser.
Vad som tycktes om saken valde vi att inte berätta. Så det finns inte några anklagelser.

O O skrev:
Man vet inte när någon kommer att gå bort. Det varierar väldigt. 10 år hit eller dit är inte ovanligt.

Man kan inte vara säker på att huset är kvar. Det kan vara vara sålt, eller ha brunnit ner.

Vilka som kommer att vara arvingar vet man inte förrän den dag arvet skall skiftas. Folk föds och dör Det kan finnas okända barn/släktingar/arvingar.

Det kan finnas testamente. Av ganska uppenbara skäl finns det anledning att inte informera sina arvingar om vad som står i ett testamente eller ens att det finns.

Även detta kan komma att ändras. Även vad de andra vill att ni skall betala.

Nu tycker jag det egentligen är en icke-fråga. Dvs jag ser ganska liten anledning att tänka allt för mycket på detaljer för övertagande av huset. Tänka och drömma kan man gott göra. Naturligtvis.

Osäkerheten är alldeles för stor för att planera något om huset.

Lite off topic, men:
Istället skulle jag fokusera på er situation idag och fokusera på att lösa er akuta trångboddhet. Enklast är väl att skaffa en större lägenhet. Vilket oxo inflationssäkrar era pengar.

Den dagen det blir dags för arvskifte och ni fortfarande då tycker att det är en bra idé att ta över huset är ni beredda och kan snabbt sälja er lägenhet. Men det beslutet ser jag ingen anledning att ta idag. Vad ni kan göra nu är att se till att vara beredda på det alternativet. En dag kan det krävas snabba beslut.
Förlåt men vilka onödiga invändningar. Övriga arvtagare (syskon) har egna hus och bor andra delar av landet och är helt tydliga med att de inte vill bo där (sånt kan man prata om). Vissa av halvsyskonen har aldrig bott i huset och har ingen emotionell koppling till det. Istället ska de kompenseras vid husets försäljning eller skifte enligt marknadsvärdet, förenligt också med arvslagar om -lotter. Det finns ett sedan länge, med jurist, upprättat testamente som alla är informerade om. Ingen premieras framför någon annan. Multisjuka 90-åringar lever inte för alltid. Idiotiskt att hålla på att antyda att det är något suspekt med att planera för att någon i familjen ska ta över en fastighet vid någons framtida frånfälle. När det händer är förstås en annan fråga och ja absolut, vi kan alla ha gått under i kärnvapenkrig vid det laget men i väntan på det kan man ju tillåtas kalkylera utifrån eventualiteter.

• Gilla
Mrs November och 5 till
  • Laddar…
O O skrev:
Vad som tycktes om saken valde vi att inte berätta. Så det finns inte några anklagelser.
Behövs inte höga hästen hördes långväga

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.