4 292 läst ·
56 svar
4k läst
56 svar
Husägare måste måla om, annars hotar vite på 80 000 kronor
Det är väl tvärtom. Den som vill bevara omgivningen med tvång är konservativ och den som anser att det är individen som själv ska bestämma är liberal.Farstatjej90 skrev:
"Trots att området inte är utpekat som särskilt värdefullt i kommunens översiktsplan...."
Går att läsa i artikeln.
Spännande detta. Har själv sökt bygglov i närtiden där kommunen svarade med denna text vid godkänt bygglov:
"Fastigheten ligger inom särskilt värdefull kulturmiljö. Åtgärden bedöms passa väl in
i den omgivande miljön och är en varsam komplettering till befintlig byggnad."
Men när jag nu söker på kommunens hemsida hittar jag ingenting om att området jag bor i skulle ingå i någon särskilt värdefull kulturmiljö. Då blir man fundersam på hur i hela friden man ska kunna hitta denna information som privatperson på en kommuns hemsida. Man blir lite sugen på att ringa kommunen och fråga men det innebär även att man eventuellt väcker den björn som sover.
Går att läsa i artikeln.
Spännande detta. Har själv sökt bygglov i närtiden där kommunen svarade med denna text vid godkänt bygglov:
"Fastigheten ligger inom särskilt värdefull kulturmiljö. Åtgärden bedöms passa väl in
i den omgivande miljön och är en varsam komplettering till befintlig byggnad."
Men när jag nu söker på kommunens hemsida hittar jag ingenting om att området jag bor i skulle ingå i någon särskilt värdefull kulturmiljö. Då blir man fundersam på hur i hela friden man ska kunna hitta denna information som privatperson på en kommuns hemsida. Man blir lite sugen på att ringa kommunen och fråga men det innebär även att man eventuellt väcker den björn som sover.
Det är ju lite en fråga om vad för sorts människor man bor med.
Är det för många själviska idioter blir det bara kaos där ingen vill bo, men så länge nästan alla bryr sig om sina grannar funkar det utmärkt.
Bor själv i ett område med enhetlig färg på fasaderna. För länge sen var det en husägare som valde att måla huset i en avvikande färg. Alla i området verkade vara rörande överens om att personen var en självisk idiot, men ibland stöter man på såna. Sånt man får tåla liksom.
Men det var en idiot av hundratals husägare. Hade området bestått av typ 10% idioter hade det blivit outhärdligt att bo här.
I ett fungerande område behövs inget tvång, folk i allmänhet gör rätt för sig oavsett.
Är det för många själviska idioter blir det bara kaos där ingen vill bo, men så länge nästan alla bryr sig om sina grannar funkar det utmärkt.
Bor själv i ett område med enhetlig färg på fasaderna. För länge sen var det en husägare som valde att måla huset i en avvikande färg. Alla i området verkade vara rörande överens om att personen var en självisk idiot, men ibland stöter man på såna. Sånt man får tåla liksom.
Men det var en idiot av hundratals husägare. Hade området bestått av typ 10% idioter hade det blivit outhärdligt att bo här.
I ett fungerande område behövs inget tvång, folk i allmänhet gör rätt för sig oavsett.
Jag håller nog med om att man inte borde få göra VADSOMHELST, då som sagt huset finns i ett område och ett sammanhang. Svårigheten är ju om reglerna är väldigt trånga och man har svårt att vara pragmatisk (vilket lite är grejen att börjar man slira med det så faller allt).
Egentligen gäller det även annat, man vill tex inte att grannarna ska gå runt nakna, köra skyltfönster utan gardiner rätt in i sovrummet, ha skrikande barn ute hela natten osv.
Gällande hur med kulturvärde, eller värdefulla områden, eller behålla "plan" i område så kan jag hålla med Anders att om man köper i ett område i en viss stil med regler, så får man finna sig i det.
Och, det är en svår grej, men om tex någon som ogillar säg kristendom eller islam köper konstverk och eldar upp (ja, inte publikt på torget för att provicera utan bara för att utradera det kulturella) - ja, det tycker jag nog faktiskt inte bör vara tillåtet. Vi har ändå ett kulturarv som är vårt gemensamma att bevara till kommande generationer.
Egentligen gäller det även annat, man vill tex inte att grannarna ska gå runt nakna, köra skyltfönster utan gardiner rätt in i sovrummet, ha skrikande barn ute hela natten osv.
Gällande hur med kulturvärde, eller värdefulla områden, eller behålla "plan" i område så kan jag hålla med Anders att om man köper i ett område i en viss stil med regler, så får man finna sig i det.
Och, det är en svår grej, men om tex någon som ogillar säg kristendom eller islam köper konstverk och eldar upp (ja, inte publikt på torget för att provicera utan bara för att utradera det kulturella) - ja, det tycker jag nog faktiskt inte bör vara tillåtet. Vi har ändå ett kulturarv som är vårt gemensamma att bevara till kommande generationer.
Vad har du rökt för något?J JohanLun skrev:tex någon som ogillar säg kristendom eller islam köper konstverk och eldar upp (ja, inte publikt på torget för att provicera utan bara för att utradera det kulturella) - ja, det tycker jag nog faktiskt inte bör vara tillåtet. Vi har ändå ett kulturarv som är vårt gemensamma att bevara till kommande generationer.
Varken islam eller kristendom är kultur, båda är en scam som lurar godtrogna obildade, inget av det bör bevaras utan snarast utrotas, det är hjärnröta och särskilt islam är ett existentiellt hot mot alla som vill leva i fred och måste bekämpas på alla plan.
Jag tror du missförstår vad jag vill säga - vi kan säga att man tar monalisa och eldar upp. Fler tror jag vill elda upp religion än bara ren konst, så monalisa caset är osannolikt. Att förstöra en skulptur, kyrka eller likande har hänt många gånger, trots kulturella skatter.D Dilato skrev:
Men, oavsett religion så tycker jag inte man medvetet ska förstöra kulturella skatter - det var detta jag ville säga. Tex såsom diktaturer gjort som del av förtryck. Förstört gamla kulturskatter för de tillhör "fel" religion.
Det finns garanterat en färgpalett som inte skulle harmonisera väl där!T Träkirurgen skrev:
Finns en klar samverkan mellan färgerna på bilderna och många områden byggda under tex 20-talet hade en flora av kulörer som var noga utvalda.
Visst är det härligt med lite färg. Och visst kan man se att det råder en behaglig samverkan mellan färgerna och ingen som direkt sticker ut.Huddingebo skrev:
Dock så ser det inte lika trevligt ut överallt där med en del konstiga färgval. Detta var bara några bilder jag hittade.
Klicka här för att svara