stefancrs stefancrs skrev:
Nej, det gör den inte. I vårt område är det oerhört blandad bebyggelse, just vårt hus är från 1938 och de närmsta grannarnas hus är från 1800- till 1990-tal. Det är vanligt att gamla hus som säljs rivs och ny, modern villa med enorma glaspartier byggs istället. Det har man inget att säga till om som granne, så länge de bygger inom dp. Vidare får vem som helst sätta upp en thujahäck, bygga komplementbyggnader, asfaltera hela tomten osv. Även om jag tycker det förfular min utsikt.
Stämmer inte i vissa områden. Jag bor i ett extra skyddat område. Inte ens de nya komplementbyggnadsreglerna gäller eller bybygglovsfria utbyggnader.

Claes Sörmland
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Stämmer inte i vissa områden. Jag bor i ett extra skyddat område. Inte ens de nya komplementbyggnadsreglerna gäller eller bybygglovsfria utbyggnader.
Det är väl helt OK om grannskapet är med på det. Men i trådens fall är det ett gammalt radhusområde med låga kvaliteter man har gett sig på.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Men det är inte din äganderätt som styr detta. I detta fall är det ju inte ett extra skyddat område.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Men det är inte din äganderätt som styr detta. I detta fall är det ju inte ett extra skyddat område.
Nej, sant men man köper ju inte ett hus i ett vackert område utan vissa garantier att området förblir atraktivt. via detaljplan, kulturskydd osv.
Jag anser allså att den verkliga äganderätten är att man inte får göra vad som helst :D

• Gilla
teuvo tainio
  • Laddar…
Nej, sant men man köper ju inte ett hus i ett vackert område utan vissa garantier att området förblir atraktivt. via detaljplan, kulturskydd osv.
Jag anser allså att den verkliga äganderätten är att man inte får göra vad som helst :D
I vårt område, som av de flesta nog klassas som väldigt vackert, är nog det äldsta huset från 1732. Detta då med en boarea på 387kvm, hyfsat centralt i Göteborg, vid havet. Inte ens det huset är skyddat. Existerar liksom inte kulturskydd här.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
I vårt område, som av de flesta nog klassas som väldigt vackert, är nog det äldsta huset från 1732. Detta då med en boarea på 387kvm, hyfsat centralt i Göteborg, vid havet. Inte ens det huset är skyddat. Existerar liksom inte kulturskydd här.
Finns inget värde att skydda i Götet :P

• Wow
  • Haha
Ingenjörshobby och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om vi har några politiker som läser tråden och som behöver lite policyutveckling i sitt stagnerade parti. Återlanserar mitt förslag om inrättande av gemensamhetsområden för bebyggelsemiljön, eller bebyggelsemiljögemensamhetsområden (BMGO).

Staten beslutar om lagen om gemensamhetsområden för bebyggelsemiljö med inspiration av anläggningslagen. Förslag till portalparagraf:

1 § Enligt denna lag kan inrättas stadigvarande område som är gemensamt för flera fastigheter och som tillgodoser ändamålet att skydda bebyggelsemiljön från skadliga byggnadsåtgärder (bebyggelsemiljögemensamhetsområden). Fråga om bebyggelsemiljögemensamhetsområden prövas vid förrättning.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om vi har några politiker som läser tråden och som behöver lite policyutveckling i sitt stagnerade parti. Återlanserar mitt förslag om inrättande av gemensamhetsområden för bebyggelsemiljön, eller bebyggelsemiljögemensamhetsområden (BMGO).

Staten beslutar om lagen om gemensamhetsområden för bebyggelsemiljö med inspiration av anläggningslagen. Förslag till portalparagraf:

1 § Enligt denna lag kan inrättas stadigvarande område som är gemensamt för flera fastigheter och som tillgodoser ändamålet att skydda bebyggelsemiljön från skadliga byggnadsåtgärder (bebyggelsemiljögemensamhetsområden). Fråga om bebyggelsemiljögemensamhetsområden prövas vid förrättning.
Intressant. Tänker du att en BMGO skall vara en gemensamhetsanläggning som hanteras av en samfällighet och där ”skadliga byggnadsåtgärder” definieras av samfällighetens stadgar?

Man köper villa i ett område för man gillar områdets anda. Man köper inte villa i en trädgårdsstad för att vem som helst ska kunna smälla upp vad som helst på tomten brevid
Ifall man oroar sig för grannarnas påhitt så köper man givetvis något där avståndet till grannarna inte blir ett problem. Enda som krävs är att man har råd. Själv är min grundinställning att grannar inte har något att göra med vad jag gör på min mark. De får bestämma över sin egen mark.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ifall man oroar sig för grannarnas påhitt så köper man givetvis något där avståndet till grannarna inte blir ett problem. Enda som krävs är att man har råd. Själv är min grundinställning att grannar inte har något att göra med vad jag gör på min mark. De får bestämma över sin egen mark.
Vill man som jag bo nära kulturen och kroglivet i Stockholm City så får man betala väldigt mycket pengar för att helt slippa utsikt som andra styr över.

Tror nog de flesta som bor i dessa områden håller med mig

L lbgu skrev:
Mamma och pappa bor i Ålsten som är ungefär lika skyddat som mitt område. Deras Nuevo Riche granne smällde upp ett thai-hus på pålar till sin importfru. Utan bygglov.

Var bara riva 🤣

• Haha
b8q
  • Laddar…
Vill man som jag bo nära kulturen och kroglivet i Stockholm City så får man betala väldigt mycket pengar för att helt slippa utsikt som andra styr över.

Tror nog de flesta som bor i dessa områden håller med mig
Det är då man får kompromissa/prioritera. Väljer man bo i myrstacken så är det bara att acceptera att de andra myrorna inte alltid gör som man vill att de ska göra. Som med allt handlar det om tur. De flesta har ändå rätt ok grannar som inte hittar på något galet. Även om man bor utan nära grannar kan man ha otur och det kan t.ex. bestämmas att det ska gå en järnväg 50m från huset.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Deras Nuevo Riche granne smällde upp ett thai-hus på pålar till sin importfru. Utan bygglov.

Var bara riva 🤣
Alla liberaler som säger sig värna individens egen frihet att välja och att få bygga vad de vill, gråter sig nog till sömns! 🤣

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
B b8q skrev:
Alla liberaler som säger sig värna individens egen frihet att välja och att få bygga vad de vill, gråter sig nog till sömns! 🤣
Nå, jag tror att många äganderättsvurmare ändå känner att DE borde få göra som de vill på sin tomt, bara utsikten inte rörs av någon annan ;)

• Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Celestron Celestron skrev:
Intressant. Tänker du att en BMGO skall vara en gemensamhetsanläggning som hanteras av en samfällighet och där ”skadliga byggnadsåtgärder” definieras av samfällighetens stadgar?
Typ så. Nu handlar det ju inte om någon anläggning så jag tänker att man tar bort den delen från anläggningslagen och ersätter med ett geografiskt område. Det blir ju heller inget samfällt ägande av någonting utan en överenskommelse om inskränkningar i friheten som kommer med äganderätten av fastighet till förmån för fastighetsägarkollektivet som ansluts till BMGO. Sen kan man fråga sig vilka inskränkningar och vem som ska tolka dem. Kommunens byggnadsnämnd eller t ex en styrelse/stämma för BMGO. Beror lite på hur mycket man vill ta hänsyn till grannskapet respektive andra allmänna intressen. Helst skulle jag vilja lägga det allmänna intresset vid sidan av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.