Farstatjej90
R Robert-san01 skrev:
Har det där överklagats? Tämligen säkert på att beslutet inte håller om det inte följer detaljplan eller PBL.

Nu har jag ingen aning om detaljerna i detta ärende. Följer det dp och PBL så var det korrekt att nämnden gav tjänstepersonerna bakläxa. Det är så det ska fungera. Sedan brukar media älska att vinkla det för att få klick...
Jag är ledsen att säga det men du är naiv.
Här är ett annat känt fall:

1787047404681.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/toppolitiker-far-180-000-i-rabatt-av-grevefamilj-varje-ar-1

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag är ledsen att säga det men du är naiv.
Här är ett annat känt fall:

[bild]
[länk]
Att det händer säger jag inte emot. Frågan var om någon överklagat det?

Jag sitter själv i en byggnämnd och har blivit kontaktad av privata och företag som velat diskutera bygglov. Likväl som jag kontaktade dåvarande ordförande när jag sökte bygglov för att få en hum om hur nämnden tolkade dp och prejudikat.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
R Robert-san01 skrev:
Att det händer säger jag inte emot. Frågan var om någon överklagat det?

Jag sitter själv i en byggnämnd och har blivit kontaktad av privata och företag som velat diskutera bygglov. Likväl som jag kontaktade dåvarande ordförande när jag sökte bygglov för att få en hum om hur nämnden tolkade dp och prejudikat.
Överklagat vilket av fallen? Du får nog leta reda på mer fakta själv, jag är inte någon personlig utredare.

Överklagat vilket av fallen? Du får nog leta reda på mer fakta själv, jag är inte någon personlig utredare.
I båda ärendena!

Det står inget om att någon överklagat och varför klaga högt i media om orättvisa bygglov?

Båda kan mycket väl vara felaktigt handlagda och bli avvisade eller återremitterade redan av Länsstyrelsen. Expressen kan inte överklaga om de inte är part i något målen utan det måste någon berörd göra.

Farstatjej90
R Robert-san01 skrev:
I båda ärendena!

Det står inget om att någon överklagat och varför klaga högt i media om orättvisa bygglov?

Båda kan mycket väl vara felaktigt handlagda och bli avvisade eller återremitterade redan av Länsstyrelsen. Expressen kan inte överklaga om de inte är part i något målen utan det måste någon berörd göra.
Så hur går det med dina undersökningar om huruvida dom överklagats?

Redaktionen Redaktionen skrev:
Britt-Maries radhus i Falkenberg får inte behålla den mörkt rödbruna fasaden på sitt parhus. Mark- och miljööverdomstolen vid Svea hovrätt slår fast att huset ligger i ett särskilt värdefullt område och måste återställas till grått och vitt.

Du kan läsa artikeln här: Husägare måste måla om, annars hotar vite på 80 000 kronor
Bra! Regler är till för att följas, inte struntas i.

Bart Bart skrev:
Borde gälla gamla veteranbilar också, och möbler. Eller kläder. Varför inte all egendom. Vi behöver fler förmyndare som bestämmer över privat egendom.
Du tycker inte att det tillhör äganderätten att slippa ha ett lila hus med rosa knutar som utsikt?

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du tycker inte att det tillhör äganderätten att slippa ha ett lila hus med rosa knutar som utsikt?
Sen när ingår utsikten i äganderätten?

• Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sen när ingår utsikten i äganderätten?
Indirekt gör ju den det. Man köper villa i ett område för man gillar områdets anda. Man köper inte villa i en trädgårdsstad för att vem som helst ska kunna smälla upp vad som helst på tomten brevid

Farstatjej90
Äganderätten trumfar eventuella rättigheter till utsikt för omgivningen. Min fastighet mitt beslut.

Har man nån annan inställning är man en husliberal...

• Gilla
Fredrik-G och 2 till
  • Laddar…
Indirekt gör ju den det. Man köper villa i ett område för man gillar områdets anda. Man köper inte villa i en trädgårdsstad för att vem som helst ska kunna smälla upp vad som helst på tomten brevid
Men då är det väl något annat än äganderätt du talar om? Köper jag en fastighet i en trädgårdsstad vill jag, i sann äganderättsanda, kunna smälla upp vad som helst på min tomt oavsett vad grannarna tycker.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men då är det väl något annat än äganderätt du talar om? Köper jag en fastighet i en trädgårdsstad vill jag, i sann äganderättsanda, kunna smälla upp vad som helst på min tomt oavsett vad grannarna tycker.
då ska du inte köpa hus i detaljplanerat område som en trädgårdsstad är

• Gilla
teuvo tainio
  • Laddar…
Äganderätten trumfar eventuella rättigheter till utsikt för omgivningen. Min fastighet mitt beslut.

Har man nån annan inställning är man en husliberal...
Snarare huskonservativ..

Nej, det gör den inte. I vårt område är det oerhört blandad bebyggelse, just vårt hus är från 1938 och de närmsta grannarnas hus är från 1800- till 1990-tal. Det är vanligt att gamla hus som säljs rivs och ny, modern villa med enorma glaspartier byggs istället. Det har man inget att säga till om som granne, så länge de bygger inom dp. Vidare får vem som helst sätta upp en thujahäck, bygga komplementbyggnader, asfaltera hela tomten osv. Även om jag tycker det förfular min utsikt.

Farstatjej90
Snarare huskonservativ..
Jo man bäddar ju egen säng så det känns bekvämt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.