Hus på min tomt

23k läst  84 svar

1. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Det är en sak att veta sina lagliga rättigheter och en annan sak att kommunicera det så att du får din vilja igenom med fortsatt bra relation.
    Men vet du när boden byggdes?

• Laddar…
  2. M
    Medlem Nivå 3
    Grannen är aldrig där och låter stället förfalla tyvärr. Enligt uppgift från dom själva skall dom sälja. Ägs av två systrar som inte är sams. Tror det är byggt ca 75-80.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Hur motiverar du att boden tillhör ts fastighet?

Hittar du de fysiska gränsmarkeringarna? Isf skulle jag börja med att kolla upp gränsen genom markeringarna för att fastställa att boden ligger på din tomt.

Edit. Inser nu att A är ts tomt...

4. M
    Medlem Nivå 3
    Gränsmarkeringarna är funna. Info från tidigare ägare var att boden tillhör grannen.

• Laddar…
  5. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Rent formellt finns så vitt jag förstår inget som säger att ni inte kan sätta upp er häck på nuvarande tomtgräns utan att boden är borta. Är de osams och sällan där så finns ju chansen att häcken hinner växa upp bra innan försäljningen kommer till stånd och att köparen inte ens blir medveten om att boden på er tomt tillhör dem.

Om köparen får veta det, så berätta bara att ni vill att de flyttar den. Om de inte frågar efter den, så riv den efter något år.

6. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Jordabalken 3e kapitel:

Jag uppfattar ovanstående som att även om boden skulle tillhöra grannen, får den inte stå kvar efter överlåtelse om köparen är medveten om att den står på er tomt.
    Så ta bort häck och sätt staket i tomtgräns.

• Laddar…
  7. H
    Moderator · Nivå 25
    Njaaa. Enl. jordabalken ja de få rätt ha byggnaden där, de kan tom. få tvångsinlösa en del av er tomt där uthuset står.

• Laddar…
  8. M
    Medlem Nivå 3
    Kan du utveckla?

9. Fadai
    Verktygstokig · Nivå 6
    Bästa är väl om du kan få tag på fast.hetsägaren o prata direkt m vederbörande. Om det inte är möjligt kan man ju skriva brev.

10. D
    Medlem · Nivå 18
    Om den stod för vid fastighetsregleringen så borde väl en sådan omständighet nämnas i regleringen.

Redigerat 5 maj 18:37
  11. M
    Medlem Nivå 3
    Absolut. Svaren här är för att jag vill bli upplyst inför just det.

• Laddar…
  12. Cruzze
    Medlem Nivå 2
    Tolkar jordabalkens paragraf 12 ("Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark...etc") som att byggnaden också till viss del måste stå på den tomt som tillhör den som äger byggnaden.
    Finns det några belastande servitut på din fastighet om tillträde till byggnaden (enl lantmäteriet)?
    /Cruzze

13. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Skulle inte vara så orolig för tvångsinlösen. Vi pratar om ett 50 år gammalt skjul/utedass här. Rätt att ha kvar bygget på TS mark kan väl i värsta fall föreligga, men även där skulle jag spela på att TS rätt att nyttja sin mark trumfar grannens rätt att ha kvar ett gammalt dass.

Jag skulle spela med rätt öppna kort. Säga att ni vill ha bort deras byggnad från er mark och att det väl är bäst att få frågan ur världen innan de ska sälja. Även om det här nominellt är en juridisk fråga skulle jag försöka lösa den i godo. Kanske erbjuda att köpa byggnaden för en mindre summa. Nu vet jag iofs inte om utedasset används som sådant (gissar på inte), men bara en enkel friggebod kostar ju lätt 15–20.000, så man kan ju förstå om motparten inte skulle bli överförtjust om man bad dem riva sitt skjul som de haft i decennier.

• Laddar…
  14. jarlh
    Medlem Nivå 8
    Eller höja den.

15. S
    Medlem Nivå 1
    Kolla med kommunen om det finns en detaljplan för området. Kontakta Lantmäteriet och ansök om en fastighetsreglering där figuren 1 och 4 slås samman till en tomt A. Den överkryssade gränsen ska inte vara kvar. Det är vad kartan visar. Med borttagen gräns står den inringade byggnaden helt på din egen tomt A..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: