Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Med andra ord så verkar din bonde inte hålla sig till sprutningsreglerna. Det ska inte komma medel in på din tomt!
Kan vara så, vet ej reglementet!
Men de är i normala fall väldigt noga med allt.

(storbonde med stor/bra ”nyare” maskinpark)

-

Tillägg när jag såg en annan kommentar:
Vindstilla här har inte skett sedan vi flyttade in.. så då skulle ingen av bönderna få spruta här i mitten av Skåne.. vi har fritt blåshål från iaf nån mil runt om 😳 så om det är en del av reglerna förstår jag helt plötsligt problemet! Även varför de oftast väntar tills de tider på dygnet då vinden ”mojnar” lite)

Redigerat:
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Mycket problem att bo vid en åker faktiskt!
Eller som det hände hos farmor för många år sedan när de ännu levde, och det var släkt med ungar på besök där vi fikade och en traktor puttrade förbi på lång avstånd - jaha, så nu puttrar Staffan förbi med sin traktor kommenterade någon i sällskapet - nej säger 5-åringen i samlingen, det är Svante - tystnad - hur vet du det, dom har ju samma modell av traktor sa en av oss vuxna - jo, sa 5-åringen det är svarta bultskallar på dom stora hjulen för Svantes traktor medans Staffans traktor har röda, säger 5-åringen tvärsäkert... - på avstånd där vi vuxna behöver kikare för att se skillnad...

Är barnen i 5-6 åren särskilt om det är grabbar, så ser dom alla detaljer helt ofiltrerat och är väldigt fascinerad av traktorer och maskinredskap.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Svampe och 5 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
X xxargs skrev:
Eller som det hände hos farmor för många år sedan när de ännu levde, och det var släkt med ungar på besök där vi fikade och en traktor puttrade förbi på lång avstånd - jaha, så nu puttrar Staffan förbi med sin traktor kommenterade någon i sällskapet - nej säger 5-åringen i samlingen, det är Svante - tystnad - hur vet du det, dom har ju samma modell av traktor sa en av oss vuxna - jo, sa 5-åringen det är svarta bultskallar på dom stora hjulen för Svantes traktor medans Staffans traktor har röda, säger 5-åringen tvärsäkert... - på avstånd där vi vuxna behöver kikare för att se skillnad...

Är barnen i 5-6 åren särskilt om det är grabbar, så ser dom alla detaljer helt ofiltrerat och är väldigt fascinerad av traktorer och maskinredskap.
Älskar den femåringen gränslöst! Precis så ska det vara! Rätt ska vara rätt!

• Gilla
NL12345
  • Laddar…
O Oskat skrev:
Någon som har erfarenhet av att bo granne med en åkermark och vill dela med sig av för- och nackdelar?

Vi är intresserade av ett hus som har åkermark på baksidan av tomten. Precis vid tomtgränsen kan man säga. Vi har fått veta att marken skördas en gång per år och det brukar ta ca en dag, marken gödslas med mineralgödsel (så borde inte lukta?) och att bekämpningsmedel används. Det som bekymrar oss mest är väl det sistnämnda, även om vi förstår att det är reglerat hur man får använda bekämpningsmedel. Men vi har småbarn och funderar på hur eventuell exponering, om än liten, påverkar hälsan. Men också hur det påverkar egna odlingar och växter på tomten.

Ni som har erfarenhet av att bo så, dela gärna med er!
Någon kanske redan skrivit detta men personligen tycker jag åkrar luktar vedervärdigt efter skörd. Vet inte vad det är som luktar men illa är det.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Välj ett annat boende och lev i harmoni. Kanske bredvid en ekogård?
De två ekologiska gårdar som legat närmast mig har båda under senare tid gått över till traditionell odling. Anledningen är lönsamhet som tydligen sjunkit inom ekoodlingen. Så ofta verkar det bara vara pengar som styr om bonden sprutar gift eller ej. Man kan nog dra slutsatsen att det var av samma skäl de en gång gick över till ekoodling.

Men kontentan är att vill man inte bo bredvid besprutade fält är det nog säkrast att bosätta en bit från närmaste fält oavsett om det är eko eller ej, för det kan ändras snabbt.

• Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Man kan nog dra slutsatsen att det var av samma skäl de en gång gick över till ekoodling.
Så kan det mycket väl ha varit. När det gäller min granne ekobonden så tror jag dock att det var mer ett mer principiellt ställningstagande.

Jag skulle iofs inte gnälla om han gick över till konventionell odling. Kemofobin är tillräckligt utbredd ändå för att den inte behöver spädas på av mig.

26 år bredvid åker där det odlats allt från spannmål, åkerböna och vall genom åren. Det luktar av naturgödsel (ekoodling) några få dagar om året. Det som luktar riktig jävel är när de började köra traktorerna på gas, fy för den lede. Nej, ge mig dieselrök igen.

N NL12345 skrev:
26 år bredvid åker där det odlats allt från spannmål, åkerböna och vall genom åren. Det luktar av naturgödsel (ekoodling) några få dagar om året. Det som luktar riktig jävel är när de började köra traktorerna på gas, fy för den lede. Nej, ge mig dieselrök igen.
Och nåt dammande värre än vår egen grusväg har vi heller inte varit med om. Barn med diagnosticerad astma före flytt hit blev inte sämre av åkern heller. Livet händer bara, utan att ta hänsyn till några oroade föräldrar, liksom.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Man kan inte anpassa besprutningen efter varje närboendes önskemål utan sprutar när det är optimalt för grödan..
Jo det kan man, det går till och med att sänka trycket i sprutan om man vill. Även lantbrukare vill va goda grannar...

G
Jag bor med åker på 4 sidor om mitt hus, inga buskar mot åkrarna, så helt öppet landskap. Åkarna odlas med vete/korn och raps. Flyttade hit för 10 år sedan när äldsta dottern var 1år.

Fokuserar på besprutning i detta inlägg, andra har redan beskrivit hur det dammar och är kul att titta på traktorer.

Äter helst ekologiskt, och många produkter köper jag inte alls om de är o-ekologiska (men har fått börja tumma på den regeln för det inte finns ekologiska varor att köpa längre).

Går in och stänger fönster när bonden kommer och sprutar (glyfosat). Vi har 2 olika fält runt huset så 3-4 av de finaste sommardagarna försvinner/vi får göra en utflykt. Bonden brukar inte spruta närmast vår tomt, men känner alltid lukten utomhus ändå. Tror inte mina egen-odlade grönsaker hade kunnat få "krav" märkning, för nära besprutat fält, men upplever det inte som begränsande (ymmv).

Vi har kommunalt vatten, hade varit mycket mer tveksam om jag hade egen brunn.

Fördelarna: på våren blir min gräsmatta automatiskt gödslad när åkern ska gödslas (bara konstgödsel än så länge) och väldigt skönt att inte ha några grannar inpå knuten.

P
lasse l1 lasse l1 skrev:
Jo det kan man, det går till och med att sänka trycket i sprutan om man vill.
Hur påverkar det besprutningens effektivitet och kostnad?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.