Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Var faktisk en artikel om det i Sydsvenskan i förrgår!

Svenskt lantbruk har historiskt förlitat sig på regn som bevattning. Bara några få procent av allt sötvatten som används i Sverige, går till bevattning i lantbruket. Det är en slående skillnad från andra länder, där den siffran kan vara många gånger högre.

Men i framtidens varmare klimat med ökad avdunstning, torrare mark och längre odlingssäsong, kommer behovet av bevattning i lantbruket att stiga kraftigt.

[länk]
Bakom betalvägg, men bilden visar jordgubbar.
Jag kan inte tänka mig att spannmål, raps och betor kommer kräva massa bevattning framöver.
Potatis, grönsaker, lök, frukter har ju historiskt vattnats mycket. Är det dom slagen som kräver mer bevattning eller går inte artikeln in på det?

X xLnT skrev:
Jag kan inte tänka mig att spannmål/raps och betor kommer kräva massa bevattning framöver.
Potatis, grönsaker, lök, frukter har ju historiskt vattnats mycket. Är det dom slagen som kräver mer bevattning eller går inte artikeln in på det?
Odlar du betor på lätt jord behöver du vattna om det blir torrt en längre tid. Lerjord är mer vattenhållande och kallare och torkar ut långsammare så där klarar grödan längre perioder utan regn.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Det jag sett man vattnat här i länet nu är potatis. Raps är ju så tidig med blomning att den brukar klara sig.

Satsuki
X xLnT skrev:
Jag kan inte tänka mig att spannmål, raps och betor kommer kräva massa bevattning framöver.
Jag kan absolut se hur behovet av bevattning av grödor ökar med torrare klimat, värmeböljor och längre odlingssäsong. Inte bara jordgubbar eller potatis. Det är ju väl känt att man försöker ta fram nya sorter av grödor som klarar klimatförändringar bättre.
Men nu var det inte det inlägget handlade om, jag hade inte heller haft något emot att vara granne med åkrar men visst kan det påverka. Åas mindre sannolikt att det plötsligt byggs en villamatta som granne👍

Tack för alla delade erfarenheter och synpunkter! Det som för oss känns mest oroväckande är väl just att bo så tätt inpå mark där bekämpningsmedel sprutas. Husets tomt är rätt så liten och gränsar precis till åkermarken, så det är inga större marginaler. Vi har två småbarn och även om vi vet att det är reglerat hur man får använda bekämpningsmedel och säteriet som äger marken meddelat att de följer dessa regler noggrant så känns ändå tanken på eventuell exponering jobbig. Det går ju liksom inte att garantera noll exponering. Några synpunkter kring det?

Har åker på fyra sidor. Hade varit superglad om det var ekologisk odling men tyvärr vill ju folk ha det billigaste skiten de kan hitta i butiken så det är tyvärr bara giftbönder just här. Med det sagt så skulle jag säga att det viktigaste är att har man egen brunn så ska man ha filter för dricksvattnet. Även om de typiska byggahusmännen hyllar tex glyfosat till skyarna och hävdar att det bryts ner så är det faktum att gravida kvinnor har det i blodet. I övrigt tror jag inte det är så farligt att bo nära giftåkrar. De gånger de kör ut gift känner man ofta stanken och då går jag in.

• Ledsen
a.o.f
  • Laddar…
O Oskat skrev:
Tack för alla delade erfarenheter och synpunkter! Det som för oss känns mest oroväckande är väl just att bo så tätt inpå mark där bekämpningsmedel sprutas. Husets tomt är rätt så liten och gränsar precis till åkermarken, så det är inga större marginaler. Vi har två småbarn och även om vi vet att det är reglerat hur man får använda bekämpningsmedel och säteriet som äger marken meddelat att de följer dessa regler noggrant så känns ändå tanken på eventuell exponering jobbig. Det går ju liksom inte att garantera noll exponering. Några synpunkter kring det?
jag tänker att bekämpningsmedlen inte var lika kontrollerade förr, och man har bott nära åkrar i större omfattning förr och vilka defekter är du rädd det skulle ge?
Allergier, cancer, andningsbesvär?

Ta och fråga bonden vilka bekämpningsmedel och i vilken koncentration den använder och läs på, då menar jag inte på forum utan hur medlet fungerar och hur man forskat på det.
Sen är det bara er familj som kan bilda sig en uppfattning om rädslan/oron finns kvar och kan då ta ett beslut i frågan.

Min åsikt är att du är rent för nojig och har inget att oroa dig för.

Vi har som sagt åkermark direkt utanför tomten runt huset och lever gott.

• Gilla
L8ttas och 1 till
  • Laddar…
O Oskat skrev:
Jag hade inte varit orolig, men det är min livsstil...

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jag vill ju bara säga att bönderna sprutar ju runt sina egna hus/barn.
Dom är ju ganska insatta i just bekämpningsmedel.
Tycker det är intressant att folk vill ha billig mat som inte har några defekter, men ifrågasätter bekämpningsmedel.

• Gilla
  • Haha
Ola PV och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag vill ju bara säga att bönderna sprutar ju runt sina egna hus/barn.
Dom är ju ganska insatta i just bekämpningsmedel.
Tycker det är intressant att folk vill ha billig mat som inte har några defekter, men ifrågasätter bekämpningsmedel.
Jag kan tillägga att vi handlar i stort sett bara ekologiskt i den mån det går, alltifrån vetemjöl till frukt och grönt etc. Också därför det känns olustigt att ha en åkermark som sprutar gift så nära inpå ens egen tomt (om vi nu bestämmer oss för att köpa huset) då vi gjort aktivt val att försöka undvika bekämpningsmedel i den mån det går när det gäller mat och annat. Jag vill bara ta del av andras erfarenheter och synpunkter, för att få en mer nyanserad bild än den egna kanske alltid är.

• Gilla
  • Ledsen
pmd och 1 till
  • Laddar…
O Oskat skrev:
Jag kan tillägga att vi handlar i stort sett bara ekologiskt i den mån det går, alltifrån vetemjöl till frukt och grönt etc. Också därför det känns olustigt att ha en åkermark som sprutar gift så nära inpå ens egen tomt (om vi nu bestämmer oss för att köpa huset) då vi gjort aktivt val att försöka undvika bekämpningsmedel i den mån det går när det gäller mat och annat. Jag vill bara ta del av andras erfarenheter och synpunkter, för att få en mer nyanserad bild än den egna kanske alltid är.
Huruvida ni bor där eller inte kommer ju inte påverka utfallet av bekämpningsmedel.

X xLnT skrev:
Huruvida ni bor där eller inte kommer ju inte påverka utfallet av bekämpningsmedel.
Det förstår jag. Vi tänker mer på risken att exponeras för det när det sprutas, vilket man sannolikt gör om man bor så nära fältet. Men kanske bara vi som är överdrivet oroliga för det. Son sagt också därför vi vill ta del av andras synpunkter för att få en mer nyanserad bild.

Jag tror det är fel köp för er. Eftersom er tvekan beror mer på en känsla än något som är mätbart, tror jag att oron kommer gnaga i er under barnens uppväxt. Då tror jag inte att det är värt det. Även om ni blir övertygade av andras erfarenhet här just nu, så är det svårt att släppa det helt.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O Oskat skrev:
Håller med skribent ovan.

Detta inlägg ger mig också vibbarna att ni absolut inte ska bo där. Om ni är så investerade att ni bara handlar ekologisk mat och använder termen "gift" för godkända bekämpningsmedel/växtskyddsmedel så kommer detta att gnaga i er. Och snart kommer hjärnan och er oro att uppfinna sjukdomar i familjen och skulle något av substans hända med familjen hälsomässigt så kommer det vara svårt att värja er från känslan att det inte är bondens "gift" som har orsakat det.

Välj ett annat boende och lev i harmoni. Kanske bredvid en ekogård?

• Gilla
  • Älska
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Samtidigt får man ju fundera på vad alternativen är, om man t.ex bor inne i en större stad har det säkerligen större negativa hälsoeffekter.
Håller mig dock inomhus när bonden kör på åkern här, bättre att minimera exponeringen om möjligt.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.