8 713 läst ·
93 svar
9k läst
93 svar
Hus med tomt som gränsar till åkermark (vete)
Ni har nog kanske rätt.Claes Sörmland skrev:
Håller med skribent ovan.
Detta inlägg ger mig också vibbarna att ni absolut inte ska bo där. Om ni är så investerade att ni bara handlar ekologisk mat och använder termen "gift" för godkända bekämpningsmedel/växtskyddsmedel så kommer detta att gnaga i er. Och snart kommer hjärnan och er oro att uppfinna sjukdomar i familjen och skulle något av substans hända med familjen hälsomässigt så kommer det vara svårt att värja er från känslan att det inte är bondens "gift" som har orsakat det.
Välj ett annat boende och lev i harmoni. Kanske bredvid en ekogård?
Det är ju "gift" i den meningen att det är ohälsosamt och skadligt och därför också rätt så hårt reglerat hur man besprutar och hanterar det vid användning för att minska exponeringen för både den som besprutar och omgivningen runtomkring det som är ämnat att besprutas. Bara för det är godkänt som bekämpningsmedel innebär ju inte att det är helt ofarligt. Därav tveksamheten till att bo så nära åkermark där besprutning sker och där exponering för det i vissa mån troligtvis är oundvikligt.
Jag har bott bredvid åkermark dom senaste två decennierna.O Oskat skrev:Ni har nog kanske rätt.
Det är ju "gift" i den meningen att det är ohälsosamt och skadligt och därför också rätt så hårt reglerat hur man besprutar och hanterar det vid användning för att minska exponeringen för både den som besprutar och omgivningen runtomkring det som är ämnat att besprutas. Bara för det är godkänt som bekämpningsmedel innebär ju inte att det är helt ofarligt. Därav tveksamheten till att bo så nära åkermark där besprutning sker och där exponering för det i vissa mån troligtvis är oundvikligt.
Jag ångrar inte det en sekund.
Och ska man börja fundera på vad man exponeras för (kalla det gift eller inte) så är det dom ämnena som man utsätts för till vardags du ska vara orolig för enligt min mening.
Kemikalier i bananer?
Avgaser?
osv
Bekämpningsmedel är svindyrt och hårt reglerat så det körs definitivt inte mer än nödvändigt. Varje behandling ska bokföras i en sprutjournal där vilken åker man kört på, vilket preparat och dos som använts, vindriktning, vindhastighet, temperatur, datum och tidpunkt skall anges.
Man ska hålla skyddsavstånd till öppna diken och brunnar mm. Jag ska inte påstå att mitt favoritjobb var att spruta när jag jobbade inom lantbruk men tyvärr är det ett nödvändigt ont om vi ska vara så många människor som vi är.
Har hört ett uttryck som säger: Den som vill förbjuda alla bekämpningsmedel och konstgödning kan ställa sig sist i brödkön när det blir ransonering.
Är ni oroliga så undvik att köpa huset. Känslor är svåra att styra så även om jag inte anser att det finns något att oroa sig för så är det ni som ska bo och leva där.
Man ska hålla skyddsavstånd till öppna diken och brunnar mm. Jag ska inte påstå att mitt favoritjobb var att spruta när jag jobbade inom lantbruk men tyvärr är det ett nödvändigt ont om vi ska vara så många människor som vi är.
Har hört ett uttryck som säger: Den som vill förbjuda alla bekämpningsmedel och konstgödning kan ställa sig sist i brödkön när det blir ransonering.
Är ni oroliga så undvik att köpa huset. Känslor är svåra att styra så även om jag inte anser att det finns något att oroa sig för så är det ni som ska bo och leva där.
Tack för att du delar med dig! Känns bra att veta att det är så pass reglerat och kontrollerat ändå.G-83 skrev:
Bekämpningsmedel är svindyrt och hårt reglerat så det körs definitivt inte mer än nödvändigt. Varje behandling ska bokföras i en sprutjournal där vilken åker man kört på, vilket preparat och dos som använts, vindriktning, vindhastighet, temperatur, datum och tidpunkt skall anges.
Nu har jag läst igenom tråden igen och fram till detta inlägg är det endast 3-4 inlägg som handlar om besprutning (exklusive dina egna och hanterar det genom att gå in just då) av 42 inlägg, övriga inlägg handlar om ev olägenheter med damm och gödsling som negativa konsekvenser av att bo granne med en åker, de flesta framhåller allt bra med att bo granne med en åker. Så med bakgrund av det skulle jag säga att ni är överdrivet oroliga, för de flesta i tråden verkar inte ens reflektera över besprutning trots att du frågat specifikt om just det. Men vad vi som bor/har bott vid åkermark anser spelar i detta fallet ingen roll eftersom det rör sig om era känslor och det är bara ni som kan avgöra om ni tror att ni kan vända känslorna eller inte, vilket även det har tagits upp i tråden.O Oskat skrev:
För att vända lite på det; är det värt att kanske förlora ert drömhus för att besprutning sker ett fåtal dagar per år? Finns det något sätt för er att hantera oron när besprutning sker? Finns det en möjlighet att hitta ett lämpligt hus i ett område där ni känner er trygga med påverkan från omgivningen (avgaser, störande grannar, djur mm)?
Ska och ska.G-83 skrev:
"Alla" lägger ut sprutrampen över diken och gränser så det inte växer upp sly annat.
Man kör på natten när det är helt vindstilla så avdriften blir noll och externa ögon sover.
Den gängse bilden av lantbruk är att det är något naturnära, folk verkar tro att lantbrukare är lite som gubben Pettsson. Sanningen är närmare att lantbruk är att betrakta som vilken tung industri som helst – det kan vara verksamhet dygnet runt, det stinker, bullrar, dammar och förgiftar.O Oskat skrev:
Industrin i fråga använder kemikalier som ni är oroliga för. Användningen av gifter handlar inte bara om att ens vinbärsbuskar vid tomtgräns kanske tar stryk utan att ens dricksvatten kan bli förgiftat så att det leder till allvarliga konsekvenser för hälsan. Det finns bland annat studier som kopplar ihop exponering för bekämpningsmedel med demenssjukdomar som parkinsons och alzheimers.
https://www.arbetsochmiljomedicin.s...ningsmedel---risk-for-alzheimer-och-parkinson
Lantbruksindustrin är hårt reglerad för att minimera riskerna med verksamheten, de flesta lantbrukare försöker säkert göra så bra det går men det finns också folk som skiter i vilket och gör som de vill när ingen ser på. Hurdan personen är som brukar åkrarna runt det tilltänkta huset vet man inte, inte heller är det alls säkert att brukaren är den samma över lång tid.
Jag tycker – ärligt talat – att ni ska strunta i det här huset. Anledningen är att ni redan nu väcker frågan om er oro för lantbruket. Den oron kommer inte bli mindre med tiden när ni ser vad som pågår. Det finns folk som lever lyckligt ovetandes/förnekandes om dessa risker och helt säkert kan någon av dem finna lycka i att bo i ett industriområde tills de dör av demens. Men den som redan på förhand vädrar oro för saken, mitt råd är att avstå.
Det första jag skulle kollat var vattenkvalitén ifall det är en brunn på gården.
Nummer två är att förstå att kemikalier framtagna att döda och manipulera är gifter och inte ljunghonung, oberoende hur det raljeras om motsatsen. Sedan är det inte säkert att det påverkar de som bor i huset på ett märkbart sätt.
Självklart sprutar inte bönderna mer än nödvändigt men det är en ringa tröst på samma sätt som vissa varor är "milt" Pastöriserade.
Även jag försöker äta så mycket ekologiskt som möjligt, men jag hade ändå inte ryggat för att bo på en åkerö av den anledningen. Däremot brukar det blåsa betydligt mer på så öppna ytor, vilket jag inte hade gillat. Åtminstone inte här på västkusten där det nästan alltid blåser för mycket redan som det är.
Nummer två är att förstå att kemikalier framtagna att döda och manipulera är gifter och inte ljunghonung, oberoende hur det raljeras om motsatsen. Sedan är det inte säkert att det påverkar de som bor i huset på ett märkbart sätt.
Självklart sprutar inte bönderna mer än nödvändigt men det är en ringa tröst på samma sätt som vissa varor är "milt" Pastöriserade.
Även jag försöker äta så mycket ekologiskt som möjligt, men jag hade ändå inte ryggat för att bo på en åkerö av den anledningen. Däremot brukar det blåsa betydligt mer på så öppna ytor, vilket jag inte hade gillat. Åtminstone inte här på västkusten där det nästan alltid blåser för mycket redan som det är.
Det var inte min mening att helt döda era tankar på den gården. Att bo på en gård är helt fantastiskt och bättre än alla alternativ i min mening. Själv är jag väldigt miljöintresserad och handlar giftfria, plastfria kläder och giftfri mat. Läser också mycket om miljövård. Och bor ändå på en gård omringad av giftbönder.
Vill ni läsa in er om gifter i miljön så kan professor Dave Goulsons bok Tyst jord vara en bra introduktion. Deprimerande då den går igenom hur vi just nu tokförstör planeten men han går igenom forskning om bla gifter i lantbruk. Har tex för mig att han nämner att lantbrukare har högre cancerrisk. Men minns inte att han diskuterar att det skulle vara farligt att bo nära lantbruk.
Vill ni läsa in er om gifter i miljön så kan professor Dave Goulsons bok Tyst jord vara en bra introduktion. Deprimerande då den går igenom hur vi just nu tokförstör planeten men han går igenom forskning om bla gifter i lantbruk. Har tex för mig att han nämner att lantbrukare har högre cancerrisk. Men minns inte att han diskuterar att det skulle vara farligt att bo nära lantbruk.
Om ni har en rejäl häck mellan åkern och eran tomt så kan jag inte föreställa mig att det skulle finnas någon risk för exponering av sprutmedel. Om det skulle komma en vindpust när de sprutar nära er så kommer sprutet fångas upp av häcken och inte komma in på er tomt.O Oskat skrev:Jag kan tillägga att vi handlar i stort sett bara ekologiskt i den mån det går, alltifrån vetemjöl till frukt och grönt etc. Också därför det känns olustigt att ha en åkermark som sprutar gift så nära inpå ens egen tomt (om vi nu bestämmer oss för att köpa huset) då vi gjort aktivt val att försöka undvika bekämpningsmedel i den mån det går när det gäller mat och annat. Jag vill bara ta del av andras erfarenheter och synpunkter, för att få en mer nyanserad bild än den egna kanske alltid är.
Luftburet kan det vara ändå. Det är ju en fin dimma som går ner i fältet. Inte ovanligt att det kan lukta rejält flera timmar efter besprutning av vissa preparat även hundratals meter ifrån och ingen vindSommartorparn skrev:
Vissa regerar olika och verkar under flera timmar och bildar som en gas i fältet. Lusmedel som måste verka runt hela växten och inte bara komma uppifrån och landa på blad när lössen är under bladen.
Flera år har jag sett att efter de sprutat så är allt utanför min tomt dött och det har verkligen varit en skarp gräns, kanske runt decimetern bred, där det är dött utanför men jag ser inget dött innanför den gränsen. Men om det alltid är så vet jag ju inte.
Min bild är att detta var betydligt vanligare förr. Åtminstone större gårdar tar nog inte risken i samma utsträckning idag då folk, med rätta, blivit mer medvetna och intresserade av miljö och djurliv.P Pligg85 skrev:
Ser man detta hända är det ett brott som har begåtts och då har man naturligtvis sin fulla rätt att anmäla detta till berörd myndighet.
Då har man sprutat under rätt förhållanden och preparatet har inte drivit iväg utanför det tänkta området. Det är så det ska vara.B Bombus pratorum skrev:
Vi bor nästan så, men är inte rågranne med närmaste åker. Det ligger går en liten väg mellan oss och åkern. Vägen ligger drygt 25 från vårt hus. Vi har en kohage närmare än så. Den ligger åt ett annat håll än åkern.O Oskat skrev:Någon som har erfarenhet av att bo granne med en åkermark och vill dela med sig av för- och nackdelar?
Vi är intresserade av ett hus som har åkermark på baksidan av tomten. Precis vid tomtgränsen kan man säga. Vi har fått veta att marken skördas en gång per år och det brukar ta ca en dag, marken gödslas med mineralgödsel (så borde inte lukta?) och att bekämpningsmedel används. Det som bekymrar oss mest är väl det sistnämnda, även om vi förstår att det är reglerat hur man får använda bekämpningsmedel. Men vi har småbarn och funderar på hur eventuell exponering, om än liten, påverkar hälsan. Men också hur det påverkar egna odlingar och växter på tomten.
Ni som har erfarenhet av att bo så, dela gärna med er!
Bonden odlar lite av varje på åkern. Ibland avbryts odlingen av gröda med vallodling. Det bullar när han kör traktorn på åkern, men det står vi ut med. Häromveckan öste han ut stora högar med kogödsel på åkern, och spred sen ut den. Det luktade inte så värst mycket, men flugtätheten blev lite högre hos oss. Hanterbart, dock.
Den här bonden odlar ekologiskt så bekämpningsmedel ser vi inte röken av.
Jag tror inte att du kan räkna med att din granne odlar samma sak på åkern år ut och år in. Har du pratat med bonden?
Fundera gärna på inlägg #2 av G-83. Allt det som beskrivs där kan hända, men förstås inte samtidigt, eller ens samma vecka. Fråga bonden vilket slags växtskyddsmedel som brukar användas.
För oss överväger fördelarna med att bo på landet de få nackdelar det medför. Man måste vara lite tolerant. F:ö. är bonden här världens bästa granne.
Redigerat: