Ellue Ellue skrev:
Nu har huset som vi letat efter dykt upp på Hemnet igen!
I somras/höstas var vi på visning men blev lite skrämda över husets skick. Så vi gick vidare från det till avdrag visningar och tänkte just inte så mycket på det. Nu är huset tillbaka på Hemnet (blev alltså inte sålt) och nu känner vi verkligen att vi vill ha det!


Utgångspriset är 2 195 000
Huset är litet (85 kvm) och slitet, + sidobyggnaderna är väldigt nedgångna. Dock är marken på ca 2 hektar, vilket såklart drar upp priset.

Huset har som sagt varit ute för försäljning tidigare i år, vet inte om det budades eller inte, eller varför det inte blev sålt.

Har kontaktat mäklaren via mejl, (pga. helg och vill inte vänta tills måndag ) med förfrågan om att diskutera förhandsbud med säljarna, som är ett par i övre 80-års åldern som redan flyttat ut.

Vad tror ni? Hur är våra chanser? Vi vill så gärna ha huset, men skulle samtidigt vilja lägga ett bud liiite under utgångspriset med tanke på hur mycket som behöver göras på det. Är det skamligt att fråga om de kan tänka sig ett förhandsbud på 1 900 000....?
I hopp om att de vill ha en snabb affär och eftersom de redan haft huset ute innan. Eller är det skambud... vill inte stöta mig med di äldre!
Förstår att det är jättesvårt för er att veta, men hör gärna historier om hur liknande affärer gått till, samt tar tacksamt emot alla tips!

Skickar gärna länken om nån är intresserad, vet inte om man får posta den i tråden.
Klart ni ska lägga ett bud på 1,9. Det värsta som kan hända är att säljaren tackar nej till budet.
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Poängen är att när mäklare blir uteslutna så kommer färre våga använda sig av lockpriser och skiten kan försvinna.
Irrelevant i denna tråd
 
  • Gilla
Pandarius
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Verkligen utomordentligt korkat att skapa uppmärksamhet kring en fastighet och locka fler intresserade på ett byggahusforum när man själv är intresserad och vill buda lågt.
För nu vill ju alla buda på den?
harry73 harry73 skrev:
Under förutsättningen att det är huset som länkades tidigare till i tråden, ligger husets utgångspris i linje med priset för 2 andra mindre hus som såldes nyligen.
I detta fall handlar det om 4 fastigheter (4:27 - 4:30). Det borde egentligen dra upp priset, men längs östra fastighetsgränsen går en bäck och strandskydd råder enligt mäklarannonsen.
Kortfattad betyder man att man inte kan utöka sin tomtmark och att man inte kan bygga på de 3 andra mindre tomter. Eventuellt kan man inte ens bygga stall för att göra om fastigheten till hästgård.
Och last but not least, säljs huset med friskrivningsklausul.
[bild]

Jag tror inte att det var en budgivning förra gången men om det fanns spekulanter, var de inte längre intresserade efter att de upptäckte att de inte kunde förverkliga sina planer.
I mina ögon har man då utmärkt förhandlingsutrymme.

Kom inte alltför snabbt med ett bud, men ta kontakt med mäklaren och berätta att ni är intresserade, men att ni behöver ta kontakt med kommunen och länsstyrelsen för att ta reda på vad ni får göra med fastigheterna. Ta bra tid på er men håll kontakt med mäklaren, men va inte för snabbt med ett bud.
Alternativt kan ni säga att ni lämnar ett lågt bud nu för att visa ert intresse, men att ni behöver reda ut en del detaljer innan ni eventuellt kan höja budet.

På det sättet får säljaren lite mer tid att vänja sig på ett lägre pris utan att ni framstår som oseriösa. Får säljaren under tiden ni har lagt er låga bud inte högre bud, då blir det också av den anledning enklare att acceptera ert bud (ev. med liten höjning)

Men jag skulle inte komma med massor krav om dolda bud, eller begränsad giltighetstid. Bara säga som det är.
 
Har det postats nån länk till objektet?
 
Simon5 Simon5 skrev:
Klart ni ska lägga ett bud på 1,9. Det värsta som kan hända är att säljaren tackar nej till budet.
Håller inte med dej om att det värsta som kan hända är att säljarna säger nej.
Det värsta som kan hända är att de inte vill sälja alls till dem även om det blir budgivning och de blir högstbjudande. Huset är ju deras drömhus säger de ju så.....
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Köpte ett fritidshus som varit ute en gång tidigare men inte blivit sålt. La 250 tusen under utgångspris. Säljaren kontrade med 200 tusen under = affär. Så enkelt kan det gå.
 
  • Gilla
yalazy och 2 till
  • Laddar…
Personligen är min åsikt att olika teorier och råd om hur man ska agera i en husaffär är lönlösa. Varje säljare, köpare, mäklare och affär är unika och det kommer inte gå att förutse hur någon ska agera. Alla tolkar information och kommunikation olika. Ett lågt bud kan, som någon skrev, uppfattas som en förolämpning av säljaren om han vaknat på fel sida men lika gärna ses som en början på en förhandling om han vaknat på rätt sida. Jag tänker att man helt enkelt måste sätta det värde på fastigheten man vill och klarar av ekonomiskt och hoppas på att man möts på den nivån. I de allra flesta fall är det den som bjuder högst som slutligen står som köpare.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Ellue Ellue skrev:
Nu har huset som vi letat efter dykt upp på Hemnet igen!
I somras/höstas var vi på visning men blev lite skrämda över husets skick. Så vi gick vidare från det till avdrag visningar och tänkte just inte så mycket på det. Nu är huset tillbaka på Hemnet (blev alltså inte sålt) och nu känner vi verkligen att vi vill ha det!


Utgångspriset är 2 195 000
Huset är litet (85 kvm) och slitet, + sidobyggnaderna är väldigt nedgångna. Dock är marken på ca 2 hektar, vilket såklart drar upp priset.

Huset har som sagt varit ute för försäljning tidigare i år, vet inte om det budades eller inte, eller varför det inte blev sålt.

Har kontaktat mäklaren via mejl, (pga. helg och vill inte vänta tills måndag ) med förfrågan om att diskutera förhandsbud med säljarna, som är ett par i övre 80-års åldern som redan flyttat ut.

Vad tror ni? Hur är våra chanser? Vi vill så gärna ha huset, men skulle samtidigt vilja lägga ett bud liiite under utgångspriset med tanke på hur mycket som behöver göras på det. Är det skamligt att fråga om de kan tänka sig ett förhandsbud på 1 900 000....?
I hopp om att de vill ha en snabb affär och eftersom de redan haft huset ute innan. Eller är det skambud... vill inte stöta mig med di äldre!
Förstår att det är jättesvårt för er att veta, men hör gärna historier om hur liknande affärer gått till, samt tar tacksamt emot alla tips!

Skickar gärna länken om nån är intresserad, vet inte om man får posta den i tråden.
En krånglig köpare väljs ofta bort även om budet är relevant.
När vi sålde min gamla mors hus, iofs i ett attraktivt Stockholmsområde, dök det upp ett par spekulanter som min mor inte gillade. Det blev ingen affär för dom. Hon/vi sålde till ett lägre pris till en familj hon gillade. Försäljning av hus kan vara känsligt särskilt för äldre människor som inte känner för klippare.
Ta det varligt med skambud. Visa bara intresse men ligg lågt.
Men gör en grundlug undersökning av huset. Gamla eftersatta hus kan ha många dyra fallgropar.
 
  • Gilla
dinos
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Har det postats nån länk till objektet?
Inte fått det bekräftat men länken som är högst upp på sida 2 verkar stämma in på alla parametrar som ts avslöjat.
 
A Andy78 skrev:
Men din far ville gärna sko sig på andra?
Vilken korkad kommentar
 
  • Gilla
Netskinen och 2 till
  • Laddar…
BG.s BG.s skrev:
jooo snääälla skriiiiv
Kan väl bara säga som så att jag inte var riktigt så noga i vilken ordning jag använde trasorna när jag flyttstädade. "Hur var det nu, var det den blå eller gröna trasan jag hade till toalettstolen?" hindrade mig inte från att fortsätta städa utan att ta ytterligare en ny trasa för att vara säker-hade inga nya ändå. Så han kan ha fått resten av lägenheten städad med fel trasa, han kan ha fått det med rätt. Men tanken på att kök kanske blev städad med fel trasa får mig att le "hvaer gang". Barnsligt, men kan inte hjälpa det :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Lindgrenski och 3 till
  • Laddar…
Marknadsvärdet är vad en köpare är värd att betala. 10% under utsatt pris är knappast att betrakta som ett skambud, utan som en något lägre värdering. Jag köpte själv en tomt för ett år sedan och bjöd utsatt pris trots att det saknats bud i flera veckor. Möjligt att det fanns prutmån av samma storleksordning som ditt tänkta underbud, men för mig gick kalkylen ihop och det var värt priset. Tomten bredvid med ett fritidshus på såldes för 200k mer ett halvår senare, men jag är nöjd ändå med att ha fått min drömtomt.
 
C
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Marknadsvärdet är vad en köpare är värd att betala. 10% under utsatt pris är knappast att betrakta som ett skambud, utan som en något lägre värdering.
Många verkar missa att det handlar om ett förhandsbud här.
 
  • Gilla
yalazy och 2 till
  • Laddar…
Ellue Ellue skrev:
Nu har huset som vi letat efter dykt upp på Hemnet igen!
I somras/höstas var vi på visning men blev lite skrämda över husets skick. Så vi gick vidare från det till avdrag visningar och tänkte just inte så mycket på det. Nu är huset tillbaka på Hemnet (blev alltså inte sålt) och nu känner vi verkligen att vi vill ha det!


Utgångspriset är 2 195 000
Huset är litet (85 kvm) och slitet, + sidobyggnaderna är väldigt nedgångna. Dock är marken på ca 2 hektar, vilket såklart drar upp priset.

Huset har som sagt varit ute för försäljning tidigare i år, vet inte om det budades eller inte, eller varför det inte blev sålt.

Har kontaktat mäklaren via mejl, (pga. helg och vill inte vänta tills måndag ) med förfrågan om att diskutera förhandsbud med säljarna, som är ett par i övre 80-års åldern som redan flyttat ut.

Vad tror ni? Hur är våra chanser? Vi vill så gärna ha huset, men skulle samtidigt vilja lägga ett bud liiite under utgångspriset med tanke på hur mycket som behöver göras på det. Är det skamligt att fråga om de kan tänka sig ett förhandsbud på 1 900 000....?
I hopp om att de vill ha en snabb affär och eftersom de redan haft huset ute innan. Eller är det skambud... vill inte stöta mig med di äldre!
Förstår att det är jättesvårt för er att veta, men hör gärna historier om hur liknande affärer gått till, samt tar tacksamt emot alla tips!

Skickar gärna länken om nån är intresserad, vet inte om man får posta den i tråden.
Hej! När jag skulle köpa mitt hus hade det legat ute till försäljning i 11 mån så jag provade att ge ett underbud. Efter lite förhandling fick jag det under utgångpriset. Nu är ju husen och tomterna inte så dyra här så det rörde sig om utgångspris 375 000:- och mitt bud var 280 000:-. Slutpris 300 000:- Hus 83 m2 + garage inkl tomt 900m2. Jag skulle nog chansa m a o.
pixel
 
  • Gilla
Ellue
  • Laddar…
Jag tycker också att det är en viktig aspekt som TS lyfter fram inledningsvis och det är att huset står tomt och att säljarna redan har flyttat ut...

Det är lätt att gissa att den aspekten, ihop med det faktum att det säljs med friskrivningsklausul (som också många verkar ha missat med alla som "tipsar" om att lägga bud och villkora med besiktningsklausul etc) gör att det kan finnas en hel del aspekter att ta hänsyn till som inte framkommer utan att prata med mäklaren om säljarens förväntningar. Precis som några andra varit inne på så kan det mycket väl finnas arvingar som är någon form av "sekundärintressenter" i affären.
 
  • Gilla
Ellue och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.