Skumpe Skumpe skrev:
Om du vill säkra affären innan visning och utan budgivning så lägger du ett bud över utgångspriset. Jag har aldrig hört talas om en säljare som avslutar affären direkt med ett förhandsbud på 10% mindre än utgångspris.
Håller med dej helt! När vi skulle sälja vårt hus vad det en som bjöd långt under utgångspris innan budgivningen ens hade startat ( riktigt skambud ) trots att det var extremt många som var på visningen ( detta var innan coronan ) Mäklaren var också tvungen att ha extra visningar då inte alla fick plats på de tider hon hade avsatt under två dagar. Kan ju säga att vi inte blev speciellt vänligt sinnade till dem efter det och trots att de var högstbjudande när väl budgivningen avslutades ( priset blev en halv miljon över utgångspris ) så ville vi hellre sälja till den som hade det näst högsta budet p.g.a att vi uppfattade den andra som strulig. Om man hittar sitt drömhus och det inte handlar om mer pengar än så så skulle iaf inte jag riskera att uppfattas som strulig och ”snål”. Den summan som det skiljer från vad de begärt och vad ni tänkt bjuda kommer ni inte ens att reflektera över sen när ni väl bor i ert drömhus ;)

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag budade på ett hus som låg ute för 590000kr. Mäklaren sänkte priset redan i telefon till 490000kr. Jag gav ett bud på 450000kr. Vilket mäklaren kallade "seriöst".
OK. Var detta före eller efter visningen?

Min ödmjuka erfarenhet säger mig att den köpare som vill vinna framgång med ett lågt bud (skambud eller missbud eller vad du vill kalla det) bör vänta tills huset varit ute till försäljning en tid.

• Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:

Min ödmjuka erfarenhet säger mig att den köpare som vill vinna framgång med ett lågt bud (skambud eller missbud eller vad du vill kalla det) bör vänta tills huset varit ute till försäljning en tid.
Det vet jag faktiskt inte, för det var på den tiden hus utannonserade i morgontidningarna. Mäklaren frågade när jag hade tid att komma och titta, så skulle han vara där.
Vid nästan varje prisförhandling jag varit med om, har köparen lagt ett lågt bud, för att ha som utgångspunkt. Kostar varan 100kr. Och köparen bjuder 50kr. Slutar priset på 75kr. Bjuder köparen 90kr, slutar det på 95kr. Enkel matematik i en marknad där tillgången är lika med efterfrågan. När jag köpte, var tillgången långt större än efterfrågan. Idag är det tvärs om. Så det är inte en naturlag att det utsatta priset skall överträffas. En sund inställning som köpare är att se det som säljarens våta dröm. Det förutsätter naturligtvis att köparen är beredd på att inte få just det huset. Men förr eller senare så dyker det rätta huset, till det rätta priset.

Så kolla på huset med en något sånär huskunnig kompis i släptåg och ge sedan ett lågt bud -Jag tar det som det är. Ni behöver varken städa eller röja.

Staffan

L
Jag har lagt bud på totalt 4st bostäder. 3 av gångerna hade jag inte högst bud och vann inte. Den fjärde gången hade jag högst bud och vann.

Så svaret på din frågeställning på hur ni ska vinna er hus blir enligt min erfarenhet: "Lägg det högsta budet".

Att huset står tomt är enligt min erfarenhet inte nödvändigtvis detsamma som att säljaren är desperat efter en snabb affär.
Huset jag köpte hade stått tomt i omkring ett år och säljaren var ett dödsbo. En annan spekulant hade lagt ett villkorat bud före visning på 25% över utgångspris om affären gjordes där och då. Detta nobbades av säljaren och det blev budgivning.
Vi var tre stycken som budade och den som kollar budhistoriken är nog övertygad om att jag följde någon systematisk strategi. Sanningen är dock att den enda strategi jag hade var att i mitt huvud före visning sätta upp ett maxbud och hålla mig till det.
En av budgivarna hoppade av ganska snabbt och den andra småduttade lite. Som minst höjde personen med 5000 kr vilket gjorde mig irriterad eftersom vi enligt mitt tyckte var en rejäl bit under bostadens marknadsvärde så jag slängde iväg en höjning på 95 000 kr och sedan kom det inget mer bud.
Strategiskt tänker någon, glöm det säger jag. När vi skrev kontrakt fick jag facit, jag hade av en slump prickat in exakt det bud som den andra budgivaren lagt före visning, vilket tydligen var så högt han kunde gå eftersom han inte höjde något mer.

Jag tror inte på att krångla till det. Bestäm dig för vad huset är värt för dig och håll dig inom den ramen. Lägger du det högsta budet så vinner du, lägger du inte det högsta budet så slipper du köpa huset till (vad som för dig är) överpris. Har du tänkt bo i huset i 50 år så gör ett par hundra tusen på slutpriset inte så stor skillnad så länge det är inom ramen för vad du tycker bostaden är värd. Vill du göra "klipp" så är inte den bostad du tänkt bo en längre tid i rätt ställe för det.

• Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
Jaha, hur många husaffärer är det fråga om, och i hur många fall har du fått köpa efter att ha lagt ett lågt bud och i hur många fall har du fått långfingret av säljaren?
Upprepar frågan, har du också lagt skambud före visning och ändå fått köpa?
Jag har gjort ca åtta fastighetsaffärer och bostadsrätter själv jag har alltid bjudit först vad jag vet och bjudit under, ibland mycket under och vet inte kanske bjudit på lika många till, aldrig köpt över begärt pris de flesta rejält under, mäklare blir ju förbannade men vad ska de göra, är det inte fast pris så är det inte. Långfinger? Jag pratar inte med säljare det är det mäklaren tar betalt för. Lagt bud före ibland , ibland inte. Och skambud finns inte, bara bud och en fastighet el vara är bara värd det man får för den, varken mer el mindre.

• Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
D dinos skrev:
Håller med dej helt! När vi skulle sälja vårt hus vad det en som bjöd långt under utgångspris innan budgivningen ens hade startat ( riktigt skambud ) trots att det var extremt många som var på visningen ( detta var innan coronan ) Mäklaren var också tvungen att ha extra visningar då inte alla fick plats på de tider hon hade avsatt under två dagar. Kan ju säga att vi inte blev speciellt vänligt sinnade till dem efter det och trots att de var högstbjudande när väl budgivningen avslutades ( priset blev en halv miljon över utgångspris ) så ville vi hellre sälja till den som hade det näst högsta budet p.g.a att vi uppfattade den andra som strulig. Om man hittar sitt drömhus och det inte handlar om mer pengar än så så skulle iaf inte jag riskera att uppfattas som strulig och ”snål”. Den summan som det skiljer från vad de begärt och vad ni tänkt bjuda kommer ni inte ens att reflektera över sen när ni väl bor i ert drömhus ;)
Kan man göra så då har man för mycket pengar

• Gilla
  • Älska
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…

Har jag aldrig gjort och det har funkat för mig, Ja då bara i 50 år men naturligtvis har man olika erfarenheter

K kortis skrev:
Kan man göra så då har man för mycket pengar
Det beror väl också på om man vill ha krångelmännsikor som köpare eller inte och det var ju inte fråga om miljoner som de hade bjudit över. Tro det eller ej men allt handlar inte om pengar här i världen.....

Har personligen vid två husförsäljningar valt BORT de spekulanter som bjudit högst för att de upplevts/känts som krångliga. Antingen i beteende under processen eller krav/önskemål. Vet även flera bekanta som gjort samma sak. Är också något som flera mäklare vi haft lyft fram under själva säljprocessen/budgivningen. Dvs mäklaren förmedlar hur de UPPFATTAR de olika spekulanterna. Vilka som känns krångliga, osäkra, okunniga, tveksamma osv.

Så är det ”DRÖMHUSET” är mitt tips att undvika att uppfattas som en krånglig köpare.;)

Är det vilket random hus/lgh som helst som passar er och man vill gör en så bra affär som möjligt och kan vänta på nästa. Inga problem pruta på MEN räkna då också med att säljaren kanske väljer bort er även om ni i ett senare skede bjuder högst.

• Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Jag fick mitt hus 150k under utgångspris. Först la bud 250k under, sedan mötes vi och säljarna någonstans i mitten. Huset var frasch och byggd 2010 dessutom. Vill bara säga att allt är möjligt, våga pruta bara men var beredd att förlora också.
För mig låter som att intresset för huset är lågt eftersom det fanns tidigare ute på hemnet (misstänker att för en högre pris då) utan att bli såld.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
D dinos skrev:
Det beror väl också på om man vill ha krångelmännsikor som köpare eller inte och det var ju inte fråga om miljoner som de hade bjudit över. Tro det eller ej men allt handlar inte om pengar här i världen.....
På vilket sätt var de "krångliga"?

Staffan

• Gilla
kortis
  • Laddar…
D dinos skrev:
Kan man resonera så så har man för mycket pengar

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
På vilket sätt var de "krångliga"?

Staffan
Krångel är väl för en del med för mycket pengar någon som ställer rimliga krav. Men ska man lägga sig betydligt under utgångsbud så är det till att sett igenom objektet väldigt noga på visningen Och sedan kör man på o tar säljarens önskemål på avflyttning etc och man ställer inga krav som köpare vad nu det skulle vara

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
S
Ellue Ellue skrev:
Nu har huset som vi letat efter dykt upp på Hemnet igen!
I somras/höstas var vi på visning men blev lite skrämda över husets skick. Så vi gick vidare från det till avdrag visningar och tänkte just inte så mycket på det. Nu är huset tillbaka på Hemnet (blev alltså inte sålt) och nu känner vi verkligen att vi vill ha det!

Utgångspriset är 2 195 000
Huset är litet (85 kvm) och slitet, + sidobyggnaderna är väldigt nedgångna. Dock är marken på ca 2 hektar, vilket såklart drar upp priset.

Huset har som sagt varit ute för försäljning tidigare i år, vet inte om det budades eller inte, eller varför det inte blev sålt.

Har kontaktat mäklaren via mejl, (pga. helg och vill inte vänta tills måndag ) med förfrågan om att diskutera förhandsbud med säljarna, som är ett par i övre 80-års åldern som redan flyttat ut.

Vad tror ni? Hur är våra chanser? Vi vill så gärna ha huset, men skulle samtidigt vilja lägga ett bud liiite under utgångspriset med tanke på hur mycket som behöver göras på det. Är det skamligt att fråga om de kan tänka sig ett förhandsbud på 1 900 000....?
I hopp om att de vill ha en snabb affär och eftersom de redan haft huset ute innan. Eller är det skambud... vill inte stöta mig med di äldre!
Förstår att det är jättesvårt för er att veta, men hör gärna historier om hur liknande affärer gått till, samt tar tacksamt emot alla tips!

Skickar gärna länken om nån är intresserad, vet inte om man får posta den i tråden.
Enkelt. Lägg det högsta budet.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Onsdag och visningen på fredag närmar sig därmed, finns det någon i närheten som kan åka och göra ett reportage?

• Haha
  • Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.