4 706 läst ·
34 svar
5k läst
34 svar
Hur veta om kostnad för mögelskydd i krypgrund är för höga
N NoiseMaker skrev:Jag lämnade nyss pris på en krypgrundsavfuktare på 45 800 kr efter ROT. Inga Leca-stenar dock. Där installerar vi en sorptionsavfuktare modell "näst minsta". Man klarar sig ofta långt på minsta modellen, men då får man inte någon display inne i huset. Det ska dock vara en som verkligen flyttar luft, inte något litet värmeelement som länkas till här ovan.
Tack, det är verkligen till stor hjälp.
Tack, jag uppskattar denna information. Den hjälpa mig att fatta ett beslut.Pjosk75 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Fast vad handlar det om? Är det ett gammalt hus där golv har rivits bort och det grävts ur? Fanns det nå problem tidigare som föranlett rivningen?
Ja, det stämmer. Vi upptäckte problemet när vi började renovera badrummet. Det fanns inte tillräckligt med utrymme i krypgrund för att någon skulle kunna kontrollera det tidigare, men jag hade varit orolig.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Ja men har det varit nå problem orsakat av fukt? Har ni bytt löpmetervis med ruttet virke eller inga skador alls?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Det där är den absolut sämsta förutsättningen när du anlitar hantverkare. Firmor som kan ställa upp "genast" är ofta skräpet som ingen vill ha med att göra. Dyra fuksjobbare.C Caroline 33 skrev:
Vaför är det så bråttom med avfuktare? Fuktskador i grunden brukar ta lång tid att utvecklas, ofatst har det pågått i flera år innan man upptäcker det. Då kan inte ett par månader hit eller dit spela så stor roll.
Eller har du haft en firma hemma som "undersökt" och stressat upp dig (vanligt). I så fall ytterligare skäl att i första hand anlita en annan firma. Och anlita en firma med bra äkta referenser, lita absolut inte på omdömen från Reco eller andra online tjänster, omdömena där är väldigt ofta falska, skrivna av företaget själva. Kolla med grannar, kolleger släktingar osv.
Jag gissar att det har att göra med att de inte vill ha golvet öppet i veckor.H hempularen skrev:Det där är den absolut sämsta förutsättningen när du anlitar hantverkare. Firmor som kan ställa upp "genast" är ofta skräpet som ingen vill ha med att göra. Dyra fuksjobbare.
Vaför är det så bråttom med avfuktare? Fuktskador i grunden brukar ta lång tid att utvecklas, ofatst har det pågått i flera år innan man upptäcker det. Då kan inte ett par månader hit eller dit spela så stor roll.
Eller har du haft en firma hemma som "undersökt" och stressat upp dig (vanligt). I så fall ytterligare skäl att i första hand anlita en annan firma. Och anlita en firma med bra äkta referenser, lita absolut inte på omdömen från Reco eller andra online tjänster, omdömena där är väldigt ofta falska, skrivna av företaget själva. Kolla med grannar, kolleger släktingar osv.
Här har TS ett utmärkt tillfälle att tänka till.
-Har jag ingen släkting, kompis, granne, gigolo eller vem som helst som är åtminståne normahändig som kan komma och titta. För vill det sig väl kanske ingen eller endast en begränsad åtgärd krävs. Som sagt var.
I detta fall kanske det är värt att ha ett öppet golv lite längre än tänkt.
-Har jag ingen släkting, kompis, granne, gigolo eller vem som helst som är åtminståne normahändig som kan komma och titta. För vill det sig väl kanske ingen eller endast en begränsad åtgärd krävs. Som sagt var.
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Tack, ja, under ideala omständigheter hade jag hoppats på detta, men badrumsrenoverarna var tvungna att avbryta arbetet för mögelbehandlingen och de är ivriga att börja igen.Intet skrev:
Här har TS ett utmärkt tillfälle att tänka till.