B
Egentligen kan jag tycka att diskussionen om priset är oväsentligt i nuläget. Jag har ju betalat så det går inte att göra något åt nu. En dyrköpt läxa; läsa på innan o överväga fast pris är vad jag tar med mig. Priser kan vi diskutera i evighet. Vad vet man egentligen? Kanske köptes en huvudbrytare för +2000 kr men det kommer jag aldrig kunna lista ut eller så las det på en tusenlapp eller två.

Eftersom jag själv inte var hemma (hade en vän där) och det fanns vissa kommunikationssvårigheter kvarstår ju en del frågetecken. Även i kombo med svårtytt kvitto och tveksamma kostnader. Testade testknappen igår o den löser ut o funkar mig veterligen OK.

Har tidigare fått svar att om det är ett auktoriserat företag ska man kunna lita på det arbete som utförs och det var väl egentligen min initiala fråga. Kan man lita på att arbetet är reko gjort trots andra frågetecken? Finns andra sätt att kolla upp ett elföretag innan? Är kvittot och förteckning över säkringarna den dokumentation som är brukligt efter ett sånt här arbete?
 
S Stefan1972 skrev:
Dyr huvudbrutare i slutändan ja men tänk hellre totalpris. Är det acceptabelt så tänk inte enskilda delar.
Fast 2400:- för nåt som kostar ett par hundra på alla jämförbara ställen är ju inte bara dyrt, det är snudd på ocker vilket är olagligt.


Det skulle vara kul att se bilder på denna exklusiva brytare.
 
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
B Annisn skrev:
Nu granskat det så kallade kvittot närmare. Jordfelsbrytare 1500:-, materialkostnad m.m. är vad mitt otränade öga kan se rimliga avgifter. Självklart också arbetskostnad.

Undrar däremot över huvudbrytare, pris 2400:- den klart dyraste punkten. Rimligt pris?
Det bör du ta upp med dem. Priset på huvudbrytaren låter som ett misstag, om övriga materialpriser är någorlunda normala. Kan de ha debiterat för en 5-pack?
 
  • Gilla
NoiseMaker och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Ett handskrivet, svårläst kvitto på materialet känns lite halvtaskigt tycker jag, det borde du kunna be om att få läsligt. Det är ju en garanti också, om någon del går sönder så är det trevligt om man tydligt kan se vad som är installerat så det inte blir en diskussion om det senare.

10' låter lite mycket tycker, jag men då har jag inte helt förstått vad som är bytt. En bekant till mig lät montera JFB nyligen, då jag upptäckt att det saknades JFB samtidigt som det fanns ett uttag för tvättmaskin i badrummet. 2500 totalt gick det på. Om samma arbete gjorts här, plus byte av like säkringar så låter det dyrt. Nu var det tydligen en väldigt dyr huvudbrytare och kanske en ny central också, så det är kanske kanske rimligt
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B Brfkrump skrev:
Har tidigare fått svar att om det är ett auktoriserat företag ska man kunna lita på det arbete som utförs och det var väl egentligen min initiala fråga. Kan man lita på att arbetet är reko gjort trots andra frågetecken?
Det är meningen, men tyvärr säger detta ingenting. Det finns inga "kvalitetskrav" som ska uppfyllas för att registrera sin elfirma hos elsäkerhetsverket, inga intyg, ingenting. Det enda som krävs är ett namn på en redan behörig elinstallatör. Alla elfirmor måste registrera sig, och ska också vara det. Så det är en totalt värdelös kontroll.
B Brfkrump skrev:
Finns andra sätt att kolla upp ett elföretag innan?
Bättre är, som också gjorde, att söka omdömen från andra kunder.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
J
Det låter väl rimligt att det tar några timmar och även att gamla dvärgbrytare och JFB byts ut. Men 10k efter ROT låter mycket om inte kapsling eller annat byts.

Samtidigt, de få gånger jag haft hantverkare (elektriker eller rörisar) hemma så har jag alltid tyckt både material och "tillkommande" kostnader (servicebilar mm) gjort att det blir svindyrt. Att bara få nån innnaför dörren och ut igen kostar ett par tusenlappar...

Vänder man på det, hade du bytt en dvärgbrytare i taget, vartefter de fallerat, då hade nog totalen blivit dyrare.

Hoppas att du fått nån kvalitetsmärke på prylarna, för för de pengarna borde du få det.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker 10 papp låter helviti dyrt för att byta innehållet i en central i en BR.
Om det är en stor central så kan det bli det, men i en BR är det väl sällan mer än typ 10 grupper, 1 jfb etc. Jag tycker det borde klara sig på ca 5-6.000:-

3 timmars jobb (ca 2000:-) och material för 2-3.000:-
6000:- hade inte varit något märkligt, behövs ju bara lite strul så ramlar det på en timme till, men 10' :thinking:
En bra men prisvärd JFB betalar elfirman 4-500 + moms för, borde inte kosta över en tusenlapp inkl moms. Om jag säljer en Hager till en kund så får denne pröjsa 610:- inkl moms (för en quick connect, en skruvmontage några tior billigare).

R Ryttarnn skrev:
Vi byte vår elcentral till helt nytt. Automatsäkringar och 3 jordfelsbrytare vi betalde 11000kr för det.
Med 3 jfb så var det nog en större central. Och du fick kanske t.o.m en ny låda också ... :crysmile:
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker 10 papp låter helviti dyrt för att byta innehållet i en central i en BR.
Om det är en stor central så kan det bli det, men i en BR är det väl sällan mer än typ 10 grupper, 1 jfb etc. Jag tycker det borde klara sig på ca 5-6.000:-

3 timmars jobb (ca 2000:) och material för 2-3.000:-
6000:- hade inte varit något märkligt, behövs ju bara lite strul så ramlar det på en timme till, men 10' :thinking:
En bra men prisvärd JFB betalar elfirman 4-500 + moms för, borde inte kosta över en tusenlapp inkl moms. Om jag säljer en Hager till en kund så får denne pröjsa 610:- inkl moms (för en quick connect, en skruvmontage några tior billigare).


Med 3 jfb så var det nog en större central. Och du fick kanske t.o.m en ny låda också ... :crysmile:
Bytte från diazed till ny central förra året. 25 positioner dvärg, 3 JFB varav en typ A HI, HB och ringledningstrafo, fast offert på 10000. Allt Hager. När killen var hemma för att titta frågade jag om han eller jag köper materialet varpå han hävdade att det inte blir billigare. På så sätt blev han medveten om att jag vet priserna och inte kan bli blåst.
 
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Vänder man på det, hade du bytt en dvärgbrytare i taget, vartefter de fallerat, då hade nog totalen blivit dyrare.
Ja absolut kan det vara värt att byta alla automater när man ändå håller på. De kostar ju 50-60 spänn styck, så det blir inte så blodigt i en mindre central. Och eventuellt går arbetet fortare också.
 
B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja absolut kan det vara värt att byta alla automater när man ändå håller på. De kostar ju 50-60 spänn styck, så det blir inte så blodigt i en mindre central. Och eventuellt går arbetet fortare också.
Nyfiken fråga, men hur ofta fallerar egentligen en automatbrytare? Håller de inte de allra allra flesta +30år?
 
Så länge de inte utsätts för överlast och kortslutning så är de i princip outslitliga, likt en huvudbrytare. Det är en väldigt enkel mekanism, en bimetall och en solenoid. Äldre typer är dock inte godkända som frånskiljare vilket kan lura någon.
 
  • Gilla
Ättekullen och 2 till
  • Laddar…
B Brfkrump skrev:
Tack för era svar! Då lutar jag mig tilllbaka :cool:
Du borde ha ett testprotkoll på att anläggningen är meggad.
 
Skumpe
B Brfkrump skrev:
Egentligen kan jag tycka att diskussionen om priset är oväsentligt i nuläget. Jag har ju betalat så det går inte att göra något åt nu. En dyrköpt läxa; läsa på innan o överväga fast pris är vad jag tar med mig. Priser kan vi diskutera i evighet. Vad vet man egentligen? Kanske köptes en huvudbrytare för +2000 kr men det kommer jag aldrig kunna lista ut eller så las det på en tusenlapp eller två.

Eftersom jag själv inte var hemma (hade en vän där) och det fanns vissa kommunikationssvårigheter kvarstår ju en del frågetecken. Även i kombo med svårtytt kvitto och tveksamma kostnader. Testade testknappen igår o den löser ut o funkar mig veterligen OK.

Har tidigare fått svar att om det är ett auktoriserat företag ska man kunna lita på det arbete som utförs och det var väl egentligen min initiala fråga. Kan man lita på att arbetet är reko gjort trots andra frågetecken? Finns andra sätt att kolla upp ett elföretag innan? Är kvittot och förteckning över säkringarna den dokumentation som är brukligt efter ett sånt här arbete?
ClasseClas ClasseClas skrev:
Räkna med 5k i arbetstid + restid (efter ROT) + 5k i material. Möjligtvis högre andel material i ditt fall.

I min värld så kostar en elektriker eller en rörmokare minimum 5k före ROT även om det är bara är fråga om att byta ett uttag eller en strömbrytare. Undantaget är Clas Fixare som debiterar fastpris på oftast enklare typer av arbeten, el och VVS. De debiterar alltid en minimiavgift dock inte 5k.
I min värld skulle personen som tar 2000 kr för något som kostar 200 kr och därmed lurar en okunnig kund som litar på honom sitta i fängelse. För att skydda folk från de värsta avarterna har t.ex. många länder har maxtaxor på taxi. Inte Sverige, vilket uppmärksammas med jämna mellanrum. Likaså kan man bli grundlurad av hantverkare utan skrupler.

Personer som saknar empati och är allmänt bedrägliga (tjuvar) kan få för sig att lura någon som ber dom om hjälp på det sättet du blivit lurad. Tyvärr är skyddet från rättssystemet obefintligt för dig.

Rösta på mig så blir det sex månader för såna skojare.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
B BSOD skrev:
Nyfiken fråga, men hur ofta fallerar egentligen en automatbrytare? Håller de inte de allra allra flesta +30år?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så länge de inte utsätts för överlast och kortslutning så är de i princip outslitliga, likt en huvudbrytare. Det är en väldigt enkel mekanism, en bimetall och en solenoid. Äldre typer är dock inte godkända som frånskiljare vilket kan lura någon.
Typ ryktesvis har jag hört (men jag tror det är vid två helt separata tillfällen av olika) att det fanns flertalet serier av sådant som sattes upp på 80 och 90-tal som var lite dåligt, och åldrades och blev ännu sämre. Och felet är att de trippar för lätt, dvs utav alltför låga startströmsrusningar.
Så rent säkerhetsmässigt är de i så fall på sätt och vis bättre, men jobbigt att man inte kan starta dammsugaren.

Men OBS, det är just nu mest att anse som rykte.
Men om någon annan elektriker som har varit med länge kan bekräfta så kan vi kanske byta från "rykte" till "möjligt" eller kanske tom "troligt"
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Räkna med 5k i arbetstid + restid (efter ROT) + 5k i material. Möjligtvis högre andel material i ditt fall.

I min värld så kostar en elektriker eller en rörmokare minimum 5k före ROT även om det är bara är fråga om att byta ett uttag eller en strömbrytare. Undantaget är Clas Fixare som debiterar fastpris på oftast enklare typer av arbeten, el och VVS. De debiterar alltid en minimiavgift dock inte 5k.
3 timmar för 5K efter ROT?!
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.